Et brev til dem som var
imot dåp av spedbarn
av Hl. Cyprianus av Kartago
(+258)
Vi har alle kommet frem til at Guds miskunn og nåde
ikke skal nektes noen født av et menneske. For som Herren sier i sitt
Evangelium, «Menneskesønnen har ikke kommet for å ødelegge menneskeliv, men for
å frelse dem.» Vi må streve så godt vi kan for at ingen sjel går tapt. For hva
mangler den som har blitt skapt i livmoren av Guds hender? For oss, ja, og for
våre øyne, ser det ut som de som vokser i løp av dagenes gang har mottatt noe
bedre. Men det som Gud har skapt, er gjort fullkomment ved Guds herlighet og
verk som har skapt det.
Ikke bare det, men tro til Den guddommelige skrift
erklærer til oss at alle, om de er spedbarn eller eldre, har lik andel av den
guddommelige gaven. Elisja, når han tryglet Gud, la seg selv oppå enkens sønn,
et spedbarn som lå død, slik at han lå hode til hode, og ansikt til ansikt, og
Elisjas lemmer var spredt ut over barnets lemmer, fot mot fot. Hvis vi tenker
på vår ulikhet i fødsel og kroppsstørrelse, kunne ikke et spedbarn bli lik et
voksent og modent menneske, og hans lille lemmer kunne ikke ha passet og vært
lik en voksen manns større lemmer. Men i dette uttrykker Skriften en
guddommelig og åndelig likestilling, at alle mennesker er like, siden de har
alle blitt skapt av Gud; og vår alder fører kanskje til forskjell i
kroppsstørrelse ifølge verden, men ikke ifølge Gud; kanskje hvis dåpens nåde hadde vært gitt i
forskjellige mengder, ifølge mottakerens alder, men Helligånden gis ikke med
mål, men i lik mengde til alle etter Faderens kjærlighet og miskunn. For Gud,
som ikke gjør forskjell på folk, gjør ikke forskjell på alder; siden Han viser
seg å være Far til alle og gir alle den himmelske nåde i likt mål.
For, når det gjelder det du sier, at et spedbarn i de
første dager etter fødselen er urent, slik at alle grøsser ved tanken av å
kysse det, fastslår vi at dette ikke burde anses som noe hinder for den
himmelske nåde. For det står skrevet, «Alt er rent for den rene.» Ingen av oss
burde grøsse ved tanken av det Gud har skapt. For selv om spedbarnet fortsatt
er ferskt fra fødselen, er det ikke slik at noen skulle grøsse ved tanken av å
kysse det ved å gi det nåde og i å skape fred; siden i spedbarnets kyss burde
vi alle, for religionens skyld, se for oss Guds egne hender, som vi på en måte
da kysser, i det nyskapte og nyfødte mennesket, når vi omfavner det Gud har
skapt…
…Hvert menneske må ha tilgang til Kristi nåde, siden
Peter også sier i Apostlenes Gjerninger, «Men Gud har vist meg at jeg ikke skal
kalle noe menneske vanhellig eller urent.» Men skulle noe hindre et menneske i
å oppnå nåde, hadde det vært de grove syndene til de voksne og eldre. Men
igjen, selv til de største syndere, og til dem som hadde syndet mye mot Gud,
ble syndenes forlatelse gitt dem når de kom til tro – må vi ikke da være enda
mer forsiktige i å ikke hindre et spedbarn, som, nyfødt, ikke har syndet i
annet enn å bli født som en etterkommer av Adam, og derved blitt smittet av den
gamle død ved sin fødsel, og kan derfor lettere komme til mottakelse av
syndenes forlatelse – for ham tilgis, ikke hans egne synder, men en annens
synder?
Og derfor, kjære brødre, kom vårt kirkemøte til den beslutning
at ingen av oss kan hindre noen fra dåpen og fra Guds nåde, for Han er miskunnsfull
og god og kjærlig mot alle. Siden dette gjelder alle, tror vi det gjelder enda
mer for spedbarn og nyfødte som av den grunn fortjener større hjelp og
guddommelig nåde, så de umiddelbart, helt fra fødselens begynnelse i gråt, ikke
gjør annet enn å be.
Oversatt
fra:
‘Letter 58: On the Baptism of Infants’ i Philip Campbell (red.), The Complete Works of Saint Cyprian of
Carthage, Merchantville, NJ: Evolution Publishing, 2013, s.429-431.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar