av Patriark Theodoros av Alexandria og hele Afrika
1. september 2014
1. september 2014
Kristi Kirke handler innenfor historisk tid med det
mål å kunne møte verdens folk og dele med dem livets krav, primært å forsone
menneskeligheten med Gud og deres medmennesker. Dette møte har ikke som mål å
tilpasse Kirken til verden, men å omforme verden innen for en dynamisk
guddommeliggjøring (theosis) og menneskets frelse. Et krav for denne prosessen
er intet annet enn tro til Kristus og godtakelse av Hans frelsende bud.
Men i dag, i en verden som stadig rokkes i et pendelur
av uenighet og konflikt – nasjonal og internasjonal, politisk og sosial,
ideologisk og religiøs – er det med bekymring at vi legger merke til at fler og
fler tviler på troens kraft som kan flytte berg og gi fred til Guds skapelse.
Vi ser i dag med uro at det er en økende mangel på tro, på kraften til å forme
forhold med våre medmennesker etter Guds forhold til menneskene, slik det var
formet i Jesus Kristus, som, «led for alle mennesker, og gav til alle
Oppstandelsens håp» (Maximos Bekjenneren, Kapitler om Kjærlighet, 71).
Håpet og troen til kraften til å omforme mennesket
til Guds bilde var nylig overskygget atter en gang. Den offentlige
halshuggingen av den amerikanske journalisten James Foley, tvang verden til å
komme ansikt til ansikt med den mest ekstreme form for religiøs
fundamentalisme, som i Guds navn nekter frihet til andre og diskrediterer eller
ødelegger menneskeliv, når den ikke tilpasser seg de uforstandige påbudene til
religiøs intoleranse. Mennesket kunne godt ha vendt bort sine øyne og skjøvet
dette problemet under historiens teppe, hvis den globale utbredelsen av jihadistenes
intoleranse ikke truet.
Avsky for disse jihadistenes umenneskelige gjerninger
er forståelig, men deres vekst og utbredelse er ingen overraskelse. Dette
er fordi fundamentalisme har blomstret på grunn av autoritær politikk,
økonomisk fratagelse og sosial nød. Det har skapt sterke områder i deler av i
Midtøsten og Afrika med stor geopolitisk og energi verdi, der jordens sterke
makter ikke var interesserte i å forbedre vanlige menneskers levestandard. De
tenkte kun på eget gagn, og ofret samfunnsfred på sektarianismens alter, etter
den velkjente «splitt og hersk» metoden.
Og nå når slangeegget har klekket og ekstreme
islamistiske fundamentalister har knust skjellet til internasjonal lovlighet og
moralitet, reagerer menneskeligheten klønete og brått. Islam må så klart ikke
blandes sammen med islamsk fundamentalisme. Islam som et religiøst konsept og
praksis respekteres. Islamsk fundamentalisme som et konsept og praksis av
religiøs superioritet som undergraver toleranse for forskjellighet må fordømmes.
Vår lange sameksistens med muslimske befolkninger har vist oss at det store
flertall av muslimer avskyr fanatisme og vold i Islams navn.
Men den er også imot politikken som ofte utvikles i
de store avgjørelsessentrene, ikke bare uten deres kunnskap, men av og til også
til skade for dem. Midtøsten og Afrikas innbyggere har generelt ikke slettet
fra deres genetiske kode de smertefulle minnene fra kolonialismen og bemerker
med skuffelse at fortidens kolonialisme nå dukker opp igjen, men forandret fra
territorial til økonomisk kolonialisme. Religiøs fanatisme spiller på denne
følelsen av historisk urettferdighet som skapes av verdensmaktenes politiske og
økonomiske amoralitet.
Med slike utfordringer fortsetter Den ortodokse kirke
i Afrika å bevare og vitne til Guds løfte «i Kristus ved Evangeliet» (Ef.
3:2-6) som et løfte om fredsskapelse mellom mennesket og hans Skaper; som et
løfte om fredsskapelse mellom mennesket og hans medmennesker, ikke bare dem han
kjenner, men også dem som er nasjonalt, kulturelt og religiøst fremmed for ham;
som et løfte om fredsskapelse med Guds skapelse; der mennesket kan redefineres
som en vis og forsvarlig vokter og ikke en sløsende og uorganisert hersker.
Den ortodokse kirke i Afrika arbeider ved å ofre seg
så våre afrikanske brødre og søstre kan oppleve troen til Kjærlighetens Gud som
et håp i oppstandelsen, som gir betydning til lidelse, veldedighet og tjeneste,
rettferdighet og fred. Den forkynner klart at problemet ved ekstrem
fundamentalisme vil løses kun når ondskapen rives opp med roten, dvs.
menneskelig lidelse. Kun når denne årsaken til fanatisme fjernes vil
menneskeligheten slutte å lures av ekstremistenes sirener.
Så i dag, den første dag i det nye kirkeåret, kaller
vi fra Alexandria på alle våre ortodokse brødre og søstre, hvor enn de er i
Afrika og verden, ikke å minske deres tro til Guds nådes kraft til å bekjempe
dagens vanskeligheter. Ikke å minske deres tro til Guds kjærlighets kraft til å
ta bolig i alles hjerter. Med fryd «i håpet om Guds kjærlighet» (Rom. 5:2), må
de ikke svekke sin tro til vår Herres ord, «Alt dere ber om i bønnene deres –
tro at dere har fått det, og dere skal få det» (Markus 11:24).
+ Theodoros
Pave og patriark av Alexandria og hele Afrika
Pave og patriark av Alexandria og hele Afrika
Oversatt fra: PATRIARCHAL MESSAGE FOR THE NEW ECCLESIASTICAL YEAR
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar