av Metropolitt Nikolas av Mesogaia og Lavreotiki
Metropolitt Nikolas av Mesogaia og Lavreotiki studerte fysikk ved Universitetet i Thessaloniki der han mottok sin Bachelors i 1976, og etter militærtjeneste fortsatte han sine studier ved Harvard og M.I.T. der han mottok sin Master of Arts og Masters in Science, og deretter mottok sin Ph.D i Biomedical Engineering som del av et kombinert program av Harvard og M.I.T. (HST = Health-Sciences-Technology). Etter å ha fullført sine studier arbeidet han samtidig for New England Deaconess Hospital, NASA og Arthur D. Little. Etter en tid som lærer ved Harvard og M.I.T. begynte han å lære ved Universitetet i Kretas medisinske skole samt Universitetet i Athen. Han dro så tilbake til Boston der han tok både en Masters i Teologiske Studier og en Masters i Teologi fra Holy Cross School of Theology, og en doktorgrad fra Universitetet i Thessaloniki i bioetikk. I 2008 mottok han en Æresdoktorgrad fra Universitetet i Athens teologiske skole i Vitenskap og Religion.
Spørsmål: Som en som tror på Gud, hva synes du om
noen som ønsker å drive moderne forskning, særlig det som til slutt utfordrer
Gud, som gensløyd, kosmologi og neurologi?
Svar: Forskning som drives for å utfordre Gud, har
fordommens sykdom. Forskning drives for å oppdage vitenskapelige sannheter. Hva
er galt med at noen ønsker å utvide sine tanker og kunnskap? En nærmer seg Gud
bedre på denne måten. Gud er ikke en ideologi som vi burde forsvare på alle
måter, men vi tror på Ham fordi Han er Sannheten. I den forstand åpenbarer hver
vitenskapelig sannhet Ham. Hvis det fortsatt blir satt spørsmålstegn over Ham,
er det på tide å finne ut om Ham. En troende som frykter vitenskapelig
forskning frykter sannheten. Kanskje han er en troende som ikke tror.
Spørsmål: Hva har du å si om evolusjonsteorien?
Motsier den ikke Kirkens lære?
Svar: Når det gjelder dette temaet, er Kirkens lære
basert på den inspirerte 1. Mosebok. Dette er ikke en bok om fysikk eller
biologi. Det viktige den omtaler er ikke om Gud skapte mennesket fra jord og
hvor Han fant det, men at mennesket ble skapt i Guds «bilde og likhet.» Alt
annet er detaljer. Hvordan kan vitenskapen motsi dette? Hvis vitenskapen på
andre måter forbedrer vår forståelse om denne verden og vårt bilde av Ham,
hvorfor burde vi stå imot det? Vi kan ikke si mer enn at vi forstår noen ting
bedre.
Menneskets gudlikhet, dvs. at vi er skapt med
guddommelig liv og med den guddommelige likhet inngravert i oss, kan ikke
endres av vitenskapen, selv om dette hevdes av noen arrogante vitenskapsmenn.
Spørsmål: Så det gjør ikke noe om mennesket er en
etterkommer av dyr?
Svar: Det som betyr noe er menneskets guddommelige
opphav og hans forhold til Gud, nemmelig at Gud skapte oss, og ikke hvordan Han
skapte oss. Faren er også ikke at mennesket er en etterkommer av dyr, men
heller at vi ender opp som dem: «Med all sin prakt kan mennesket ikke bestå.
Det ligner dyrene som må dø» (Salme 49:13). Mens vårt mål er å bli lik Gud,
prøver vi å bevise at vi er dyr?
Problemet er derfor ikke den vitenskapelige bekreftelsen
av evolusjon, men forpliktelse til den syke tolkningen av det. Denne beviser ikke
at Gud ikke eksisterer, men bekrefter menneskets lidenskapelige nærsynthet.
Tenk å bytte ut det guddommelige mål med en uvis nedsettelse til et dyr! Selv
ikke dyr ville leve slik.
Spørsmål: Men vi likner dyr på viktige måter og må
finne deres viktighet.
Svar: Interessen i hvor vidt vi likner dyr overrasker
meg. Hvis det var lik interesse i hvor vidt vi liknet Gud, så annerledes alt
ville ha vært. Vi burde oppdage hvor viktig denne affiniteten er. Når det
gjelder dyra, er det visse likheter. Vårt legeme på en eller annen måte likner
de høyere apene. Vi kan til og med lære dyrene instinktive verdier. Det er så
mange eksempler i Den hellige skrift. Kristus sier selv i Bergprekenen å «se på
himlenes fugler» og på hvilken måte vi kan likne dem.
Men det som er viktig er våre forskjeller fra dyra.
Mennesket er psykosomatisk. Der ligger hans verd. Det er på tide å vende vår
fokus vekk fra våre likheter med dyrene og mot muligheten for vår likhet til
Gud.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar