Et utdrag fra Den Usynlige Krig
av Hl. Nikodeos Hagioritten
Alle ønsker vi naturligvis å bli fullkomne, og vi beordres til dette. Herren befaler: «Vær da fullkomne, slik som deres himmelske
Far er fullkommen» (Matt. 5:48). Og Hl. Paulus formaner: «I ondskap skal dere
være små, men voksne i forstand» (1 Kor. 14:20). Et annet sted sier han: «Bli
stående, modne og fullt visse om alt som er Guds vilje» (Kol. 4:12); og igjen: «La
oss nå fram til modenhet» (Heb. 6:1). Det samme budet finner vi også i Det
gamle testament. Gud sier til Israel i 5. Mosebok: «Fullkommen skal du være i
forholdet til Herren din Gud» (5 Mos. 18:13). Og David råder sin sønn Salomo: «Og
du, min sønn Salomo, lær din fars Gud å kjenne, og tjen ham fullkomment og
villig» (1 Krøn. 28:9). Etter alt dette kan vi ikke unngå å se at Gud forlanger
fullkommenhet av de kristne, det vil si, at vi skal være fullkommen i hver dåd.
Men hvis du, leser, min kjære i Kristus, ønsker å
oppnå slike høyder, må du først lære hva kristen fullkommenhet består av. For
hvis du ikke har lært dette, vil du kanskje vike av fra den rette vei og gå i
en helt annet retning, mens du tror at du går fremover mot fullkommenheten.
Jeg sier det rett ut: det største og mest fullkomne et
menneske kan ønske å oppnå er å nærme seg Gud og leve i enhet med Ham.
Det er mange som sier at fullkommenhet i det kristne
liv består av faste, vigilier, bøyninger, å sove på bakken og andre like
legemlige vanskeligheter. Andre sier at det består av å lese mange bønner
hjemme og være til stede under lange gudstjenester i kirken. Andre tror at vår
fullkommenhet består fullstendig av noetisk bønn, ensomhet, isolasjon og
stillhet. Men de fleste begrenser fullkommenheten til en streng oppfyllelse av
alle regler og all praksis bestemt i lovene, uten å overdrive eller underdrive,
men å holde gylden moderasjon. Men alle disse dydene utgjør ikke i seg selv den
kristne fullkommenheten vi søker, men er kun midler og metoder for å oppnå den.
Det er ingen tvil om at de er midler, og effektive
midler, for å oppnå fullkommenhet i det kristne liv. For vi ser mange
rettferdige mennesker som oppfyller disse dydene slik de burde, for å oppnå
styrke og makt mot deres egen syndige natur, - å oppnå, ved en slik praksis, mot
til å motstå fristelsene og forførelsene til våre tre hovedfiender: kjødet,
verden og djevelen; og i og ved disse midlene, oppnå disse åndelige støttene,
som er så nødvendige for alle Guds tjenere, og særlig nybegynnere. De faster
for å underordne sitt ulydige kjød; de holder vigilie for å skarpe sitt indre
syn; de sover på bakken for å ikke bli myke ved for mye søvn; de binder sine
tunger med stillhet og oppsøker ensomhet for unngå selv det minste som kan
fornærme den allhellige Gud; de leser bønner, er til stede under gudstjenestene
og tilber Gud på andre måter, for å holde tankene rettet mot det himmelske; de
leser om Herrens liv og lidelse, kun for mer tydelig å kunne forstå sin egen
mangel og Guds miskunnelige barmhjertighet, - å lære og ønske å følge Herren
Jesus Kristus, å bære sitt kors med selvfornektelse, og for å stadig styrke sin
kjærlighet til Gud og forakt for seg selv.
På en annen hånd kan disse samme dydene gjøre større
skade enn å unngå dem, for dem som anser dem som det eneste grunnlag for sitt
liv og håp; de er ikke skadelige i seg selv, siden de er rettferdige og
hellige, men blir det ved dem som ikke bruker dem på riktig måte; det vil si,
når de kun fokuserer på deres utvendige oppfyllelse, og lar deres hjerte styres
av deres egne vilje, samt djevelens. For djevelen, når han ser at de har gått
bort fra den rette vei, unngår frydefullt å forstyrre deres fysiske
bestrebelser, og til og med lar dem øke sin innsats, underordnet sine egne tomme
tanker. Med dette opplever slike mennesker visse åndelige rørelser og
betryggelser, og innbiller seg at de allerede har nådd englenes tilstand og
føler at Gud selv er i dem. Noen ganger, fullstendig oppslukt i kontemplasjon
av noe abstrakt og ujordisk, tror de at de har fullstendig forlatt jorden og
blitt tatt opp til den tredje himmel.
Men hvem som helst kan tydelig se hvor syndig slike
mennesker oppfører seg og hvor langt unna de er fra sann fullkommenhet. Som
regel ønsker de alltid å foretrekkes fremfor andre; de elsker å leve ifølge sin
egen vilje og er alltid stae i sine bestemmelser; de er blinde i alt som har
med dem å gjøre, men er klarsynte og på vakt når de gransker andres ord og
gjerninger. Hvis andre setter en annen like høyt, på nivået de tror de selv er
på, tåler de det ikke og blir fiendtlig ovenfor ham; hvis noen forstyrrer dem i
sine fromme handlinger og arbeid, særlig foran andre, blir det med en gang
rasende, og koker over i sine og blir helt ulike seg selv.
Hvis Gud, i sitt ønske om å føre dem til
selvforståelse og lede dem på den rette sti, sender dem vanskeligheter og
sykdom, eller lar dem bli forfulgt, slik Han ofte prøver sine sanne tjenere,
viser denne prøvelsen med en gang hva som skjuler seg i deres hjerte, og hvor
dypt fordervede de er av synd. For uansett hva slags vanskeligheter som kommer
over dem, nekter de å bøye sine hoder til Guds viljes åk og å sette sin lit til
Hans rettferdige og hemmelige dom. De vil ikke følge vår Herre Jesu Kristi
eksempel, Han som ydmyket seg og led for vår skyld, og de nekter å bli ydmyke,
å anse seg selv som de laveste blant skapninger, og å anse deres forfølgere som
gode venner, sendebud som bringer dem guddommelige rikdommer og hjelpere i
deres frelse.
Så det er klart at de er i stor fare. Deres indre
øye, deres tanker, er formørket, og med dette øyet ser de seg selv og ser feil.
De tenker på sitt eksterne fromme arbeid som godt, og innbiller seg at de
allerede har oppnådd fullkommenhet og, i sin stolthet, begynner å dømme andre.
Etter dette er det umulig for noen å vende om et slikt mennesket, bortsett fra
ved Guds hjelp. En som synder i det åpne kan lettere vende seg mot det gode enn
en som synder i hemmelighet og gjemmer seg under de synlige dydens kappe.
Nå som vi tydelig og bestemt har sett at det åndelige
liv og fullkommenhet ikke består av kun disse synlige dydene, må du også lære
at det ikke består av noe annet enn å komme nær Gud og enhet med Ham, som vi sa
i begynnelsen. Dette er tilknyttet en hjertefølt realisering av Guds godhet og
storhet, samt en bevissthet om vår egen intethet og vår tilbøyelighet til all
ondskap; kjærlighet til Gud og forakt for oss selv; underordning ikke kun til
Gud men til alle skapninger, for vår Gudskjærlighets skyld; avsvergelse av all
vår egen vilje og fullkommen lydhørhet til Guds vilje; og et ønske etter alt
dette og utøvelse av det med et rent hjerte til Guds ære (1 Kor. 10:31), fra et
rent ønske om å behage Gud og kun fordi Han selv ønsker det og fordi vi burde
elske Ham og arbeide for Ham.
Dette er kjærlighetens lov, skrevet med Guds egen
finger på Hans trofaste tjeneres hjerter! Dette er selvfornektelsen Gud krever
fra oss! Dette er Jesu Kristi velsignede åk og den lette byrde! Dette er
underordningen til Guds vilje, som vår Frelser og Lærer krever fra oss både ved
sitt ord og eksempel! For sa ikke vår Hersker og Frelser, vår Herre Jesus Kristus,
at vi skulle be til den himmelske Fader og si: «Fader vår… Skje Din vilje, som
i himmelen så og på jorden» (Matt. 6:10)? Og erklærte Han ikke selv på kvelden
før sin lidelse: «La Din vilje skje, ikke Min» (Lukas 22:42)! Og sa Han ikke om
hele sitt verk: «Jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det Jeg selv
vil, men det Han vil, som har sendt Meg» (Joh. 6:38)?
Ser du nå hva alt dette betyr, min bror? Jeg antar at
du uttrykker din beredthet og lengter etter å nå denne fullkommenhetens høyder.
Velsignet er din iver! Men forbered deg også for arbeid, svette og trev fra
dine første steg på stien. Du må ofre alt til Gud og gjøre kun Hans vilje.
Allikevel vil du i deg selv møte like mange viljer som du har krefter og behov,
og alle griper etter tilfredstillelse, uansett om det er i samstemmighet med
Guds vilje eller ei. For å nå målet er det derfor nødvendig å kvele dine egne
viljer, og til slutt slukke og drepe dem fullstendig. Og for å lykkes i dette,
må du stadig stå imot all ondskap i det selv og oppfordre deg til godhet. Med
andre ord må du ustanselig kjempe mot deg selv og mot alt som lokker dine
viljer, alt som vekker og støtter dem. Så forbered deg til denne strid, denne
krig, og vit at kronen – oppnåelsen av ditt mål – ikke gis noen andre enn den
seirende krigeren.
Men hvis dette er den vanskeligste av alle kriger –
for når vi kjemper oss selv imot, er det fra oss selv vi møter motstand – er seier
i dette den herligste av alle; og, viktigst, det er det som gleder Gud mest.
For hvis du, inspirert av din iver, bekjemper og dreper dine utemte lidelser,
dine lyster og viljer, vil du behage Gud mer, og vil arbeide for Ham på en
vakrere måte, enn hvis du pisker deg selv til du blør eller sliter deg ut ved å
faste strengere enn oldtidens ørkenfedre. Selv om du frir hundrevis av kristne
slaver fra de vantro og gir dem frihet, vil dette ikke frelse deg hvis du selv
forblir i trelldom til dine egne lidelser. Og uansett hva slags arbeid du påtar
deg, uansett hvor herlig det nå er, og uansett fra slags innsats og offer du
forbinder det med, vil det ikke føre deg til ditt mål hvis du lar dine lidelser
forbli uten tilsyn, og gir dem frihet til å leve og handle i deg.
Til slutt, etter å ha lært hva som utgjør kristen
fullkommenhet og etter å ha innsett at du stadig må krige mot deg selv, hvis du
virkelig ønsker å lære hvordan å seire i denne usynlige krigen og motta en
krone som belønning, må du plante de følgende fire gemytter og åndelige
aktiviteter i ditt hjerte, å ruste deg med usynlige våpen, de mest troverdige
og ubeseirede av alle, nemlig: a) aldri stol på deg selv i noen ting; b) ha
alltid i ditt hjerte en fullkommen og vågende lit til Gud alene; c) strev
ustanselig; og d) forbli stadig i bønn.
Oversatt
fra:
Unseen Warfare, Crestwood, NY: St.
Vladimir’s Seminary Press, 1987, s.77-81
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar