Utdrag fra Grunnleggende prinsipper i Den russiske-ortodokse
kirkes forhold til andre kristne kirkesamfunn
godkjent av Jubileumsbispemøtet i Den russiske-ortodokse kirke
14. august 2000
kirkes forhold til andre kristne kirkesamfunn
godkjent av Jubileumsbispemøtet i Den russiske-ortodokse kirke
14. august 2000
1.1 Den ortodokse kirke er Kristi sanne Kirke grunnlagt
av vår Herre og Frelser selv, Kirken bekreftet og næret av Helligånden, Kirken
Kristus selv omtalte da Han sa: «Jeg vil bygge Min Kirke, og dødsrikets porter
skal ikke få makt over den» (Matt. 16:18). Den er den ene, hellige, katolske og
apostoliske Kirke, de hellige sakramentenes bevarer og utgiver gjennom verden,
«sannhetens søyle og grunnvoll» (1 Tim. 3:15). Hun bærer fullt ansvar for å
forkynne sannheten om Kristi Evangelium, samt fullmakt til å vitne om «den tro
som de hellige én gang for alle har fått overlevert» (Jud. 3).
1.2 Kristi Kirke er én og egenartet (Hl. Cyprianus av
Kartago, Om Kirkens Enhet). Kirken,
Kristi Legme, er én fordi den har ett overhode, Herren Jesus Kristus (Ef.
5:23), og at én Hellig Ånd virker i den og gir liv til Kirkens Legeme og
forener alle dens medlemmer med Kristus som dens overhode.
1.3 Kirken er enheten til en «ny menneskelighet i
Kristus.» Ved Hans menneskevorden «begynte
[Guds Sønn] på nytt menneskenes lange rekke» (Hl. Irenaeus of Lyons, Adversus Haereses, 3, 18), og skapte et
nytt nådebærende folk, den Andre Adams åndelige etterkommere. Kirkens enhet
står over hver menneskelig og jordisk enhet, fordi den har blitt gitt ovenfra
som en fullkommen og guddommelig gave. Kirkens medlemmer forenes i Kristus lik
grener, med sine røtter i Ham og samlet i ett evig og åndelig liv.
1.4 Kirkens enhet overkommer alle hinder og grenser,
etniske, språklige og sosiale forskjeller. Frelsesbudet må forkynnes for alle
nasjoner for å samle dem til én hjord, og forene dem ved troens kraft og
Helligåndens nåde (Mt. 28:19-20; Mk. 16:15; Ap.g. 1:8).
1.5 I Kirken overkommes all fiendtlighet og
fremmedgjøring, og menneskeligheten, delt av synd, forenes i kjærlighet i den
vesenenige Treenighetens bilde.
1.6 Kirken er «Åndens enhet, i den fred som binder
sammen» (Ef. 4:3), fylden av det uforstyrrede nådefylte liv og åndelig
opplevelse. «Der Kirken er, er Guds Ånd; og der Guds Ånd er, er Kirken, og hver
form for nåde» (Hl. Irenaeus of Lyons, Adversus
Haereses, 3, 24). Enheten i dette nådefylte liv er grunnlaget til Kirkens
ene og uendrede tro. Alltid og uten endring «lærer Helligånden ved de hellige
fedrene. Den katolske kirke kan ikke overtrede eller en gang ta feil eller ytre
falskheter istedenfor sannheten: for Helligånden, som alltid handler ved
Kirkens trofaste fedre, bevarer henne fra hver feil» (De østlige patriarkers brev).
1.7 Kirken er universal, men er til stede i verden i form
av forskjellige lokalkirker. Dette svekker ikke Kirkens enhet på noen måte. «Kirken, opplyst av Herrens lys, skinner sine
stråler over hele verden. Men det er ett lys spredt overalt, og legemets enhet
deles heller ikke. Hennes fruktbare mangfold sprer sine grener over hele
verden. Hun strekker ut sine elver, som strømmer rikelig, men hennes hode er
ett, hennes kilde er én; og hun er én Moder, mangfoldig på grunn av fruktbarhet»
(Hl. Cyprianus av Kartago, Om Kirkens
Enhet).
1.8 Kirkens enhet er udelelig tilknyttet Nattverdens
sakrament, der de troende, ved å delta i Kristi ene Legeme, virkelig og
sannelig forenes med det ene og katolske Legeme i Kristi kjærlighetsmysterium,
i Åndens transformerende kraft. «Ja, ‘Fordi
det er ett brød, er vi alle ett legeme’ (1 Kor. 10:17), for Kristus kan ikke splittes. Det er derfor
Kirken kalles Kristi Legeme, mens vi er ‘medlemmer i det bestemte’, ifølge
apostelen Paulus (1 Kor. 12:27)» (Hl. Kyrillos av Alexandria).
1.9 Den ene, hellige og katolske Kirke er Den apostoliske
kirke. Ved det guddommeligetablerte presteskapet forvaltes Helligåndens gaver
til de troende. Hierarkiets apostoliske suksesjon, som begynner med de hellige
apostlene, er grunnlaget for det nådefylte livs felleskap og enhet. Hver
avvikelse fra det lovlige kirkestyret er en avvikelse fra Helligånden, fra
Kristus selv. «Se til at dere alle følger
biskopen, slik Kristus følger Faderen, og presteskapet som dere følger
apostlene; og ha ærbødighet for diakonene, som Guds institusjon. La ingen gjøre
noe i Kirken uten biskopen. … Der biskopen er, der skal også Guds samlede folk
være; akkurat som Den katolske kirke er der Kristus er» (Hl. Ignatius av
Antiokia, Brev til Smyrnerne, 8).
1.10
Det
er kun ved forhold til et visst samfunn at hver medlem av Kirken virkeliggjør
sitt felleskap med hele Kirken. Ved å bryte sitt kanoniske forhold til sin
lokalkirke bryter en kristen sin nådefylte enhet med hele Kirkelegemet, og
rives vekk fra det. Hver synd skaper avstand mellom et menneske og Kirken til
en større eller mindre grad, men kutter ham ikke fullstendig fra den. Etter den
tidlige Kirkens forståelse, var ekskommunikasjon ekskludering fra den
eukaristiske forsamlingen. Men de som ble ekskommuniserte ble aldri
gjenopprettet til Kirkekommunion ved gjendåp. Tro til dåpens uutslettelighet
bekjennes i den Nikenske Trosbekjennelse: «Jeg
bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.» Apostlenes 47. kanon sier: «La en biskop eller prest som gjendøper en
som har mottatt riktig dåp…bli nedsatt.»
1.11
På
denne måten vitnet Kirken om at de ekskommuniserte bevarer et visst «segl» som
tilhører Guds folk. Ved å ta dem tilbake, vekker Kirken til live dem som
allerede er døpt av Ånden til det ene Legemet. Selv når Kirken ekskommuniserer
en av sine medlemmer, seglet av Kirken på dåpsdagen, håper Kirken på deres
tilbakevendelse. Den anser ekskommunikasjonen å være et middel for åndelig
gjenfødsel for et slikt menneske.
1.12
Gjennom
århundrene har Kristi bud om enhet blitt brutt gjentatte ganger. I motsetning
til den katolske enstemmigheten Gud har påbudt, har forskjeller og splittelser
oppstått i kristendommen. Kirken har alltid vist en streng og prinsipiell
holdning ovenfor dem som har motstått renheten til dens frelsende tro og dem
som har brakt splittelser og forvirring til Kirken: «Hvorfor er det uenigheter,
uroligheter, splittelser og kriger blant dere? Har vi ikke alle én Gud og én
Kristus? Har ikke én nådens Ånd blitt utøst over oss? Har vi ikke ett kall i
Kristus? Hvorfor deler vi og river i filler Kristi medlemmer, og skaper strid
mot vårt eget legeme, og har nådd slik galskap at vi glemmer at vi er medlemmer
av hverandre?» (Hl. Klemens av Roma, Første
brev til korinterne, 46).
1.13
Gjennom
kristendommens historie har ikke bare individuelle kristne men hele kristne
samfunn tatt avstand fra enhet med Den ortodokse kirken. Noen av dem har dødd
ut i løp av historien, mens andre har overlevd gjennom århundrene. De mest
fundamentale splittelsene i det første årtusen, som har overlevd til i dag,
hendte etter de tredje og fjerde økumeniske kirkemøter, da noen kristne samfunn
nektet å godta deres bestemmelser. Som en følge av dette er den assyriske
Østens Kirke og de ikke-khalkedoniske kirker (som inkluderer de koptiske,
armenske, syriske, etiopiske og malbar kirker) avskilt til og med i dag. I det
andre årtusen ble den romerske kirkes separasjon fulgt av interne splittelser
innenfor vestlig kristendom, som et følge av Reformasjonen, som førte til en
stadig formering av forskjellig kristne kirkesamfunn utenfor den romerske
kirkes kommunion. Det har også oppstått brudd fra de ortodokse lokalkirkene,
inkludert den russiske.
1.14
Villedelser
og vranglære er en følge av et menneskes ønske om å hevde seg og skille seg ut.
Hver splittelse og skisma innebærer et brudd fra Kirkens mangfold. En
splittelse, selv når det skjer for ikke-dogmatiske grunner, bryter med den
ortodokse lære om Kirken og fører til en vrangforestilling av troen.
1.15
Den
ortodokse kirke, ved de hellige fedrenes munn, bekrefter at frelse kun kan
oppnås i Kristi Kirke. Men samtidig har kirkesamfunn som har falt vekk fra
ortodoksien aldri blitt ansett som fullstendig uten Guds nåde. Hvert brudd fra
Kirkens samfunn fører nødvendigvis til en erosjon dens nådefylte liv, men ikke
et fullstendig tap i disse fraskilte kirkesamfunnene. Det er derfor Den
ortodokse kirke ikke mottar dem som kommer til den fra heterodokse samfunn kun
ved dåpens sakrament. Til tross for et enhetsbrudd, forblir et visst
ufullkomment felleskap som et løfte om en tilbakevendelse til enhet i Kirken,
til katolsk fylde og enhet.
1.16
Den
kirkelige statusen til dem som har skilt seg fra Kirken kan ikke beskrives med
enkel definisjon. I en splittet kristendom, finnes det allikevel visse
egenskaper som forener den: Guds Ord, tro til Kristus som Gud og Frelser kommet
i kjødet (1 Joh. 1:1-2; 4, 2, 9), og oppriktig hengivenhet.
1.17
De forskjellige mottakelsesmetodene (dåp,
krismering, bekjennelse) viser til at Den ortodokse kirke relaterer til
forskjellige heterodokse kirkesamfunn på forskjellige måter. Dette kommer an på
hvilken grad troen og kirkeordenen, samt det kristne åndelige liv, bevares i et
visst kirkesamfunn. Men ved å etablere forskjellige mottakelsesriter vurderer
ikke Den ortodokse kirke til hvilken grad det nådefylte liv har blitt bevart
eller forvrengt i en heterodoks kirke, men ser på dette som et mysterium av
Guds forsyn og dom.
1.18
Den
ortodokse kirke er den sanne Kirke der Den hellige tradisjon og fylden av Guds
frelsende nåde bevares uskadd. Den har bevart apostlenes og kirkefedrenes arv i
sin helhet og renhet. Den er oppmerksom på at dens lære, liturgiske strukturer
og åndelige praksis er den samme som den apostoliske forkynnelse og den tidlige
Kirkes tradisjon.
1.19
Ortodoksien
er ikke en nasjonal eller kulturell egenskap som tilhører Østkirken.
Ortodoksien er en Kirkens indre egenskap. Den er bevarelsen av dogmatisk
sannhet, den liturgiske og hierarkiske orden og det åndelige livets prinsipper
som, uendret og ubrutt, har vært i Kirken side apostlenes tid. En burde ikke
overgi seg til fristelsen om å idealisere fortiden eller overse de tragiske
manglene og sviktene som preget Kirkens historie. Kirkefedrene selv gir oss et
eksempel av åndelig selvkritikk. Kirkens historie i de 4. – 7. århundre så
mange tilfeller der store andeler av troende falt inn i vranglære. Men
historien viser også at Kirken strevde mot vranglære som smittet dens barn og
vi ser tilfeller der de som hadde gått seg vill ble helbredet fra vranglæren,
opplevde omvendelsen og vendte tilbake til Kirkens omfavn. Denne tragiske
erfaringen, misforståelse som oppstod innenfor Kirken selv og striden mot det i
perioden med de økumeniske kirkemøtene har lært Den ortodokse kirkes barn å
være årvåkne. Den ortodokse kirke, mens den ydmykt vitner til dens bevarelse av
sannheten, minnes samtidig alle fristelsene som oppstod gjennom hennes
historie.
Jubileumsbispemøtet i 2000 |
1.20
Som
en følge av bruddet av enhetsbudet som førte til skismaenes historiske
tragedie, har splittede kristne, istedenfor å være et eksempel på enhet i
kjærlighet i den allhellige Treenighetens bilde, blitt en grunn til forargelse.
Kristen splittelse har blitt et åpent og blødende sår på Kristi Legeme.
Splittelsens tragedie har blitt en alvorlig forvrenging av kristen
universalitet, et hinder for vitne om Kristus for verden. For virkeligheten av
Kristi Kirkes vitne er i stor grad avhengig av hvor vidt den kan leve opp til
sannhetene den forkynner i de kristnes samfunns liv og praksis.
2.1 Det
vesentlige målet bak forholdet mellom Den ortodokse kirke og andre kristne
trossamfunn er gjenopprettelsen av den enhet blant kristne som Gud krever av
oss (Joh. 17:21). Enhet er del av Guds plan og tilhører kristendommens selveste
kjerne. Det er et mål som prioriteres høyt av Den ortodokse kirke i hver del av
dens liv.
2.2 Likegyldighet
eller avvising av dette målet er en synd mot Guds enhetsbud. Ifølge Hl.
Basilios den Store, «burde alle som virkelig og sannelig tjener Herren ha dette
ene målet – å føre tilbake til enhet de kirkene som har blitt splittet fra
hverandre» (Brev 114).
2.3 Allikevel,
mens den ser helbredelsen av vår brutte kristne enhet som en nødvendighet,
fastslår Den ortodokse kirke at sann enhet er mulig kun i den ene, hellige,
katolske og apostoliske Kirke. Alle andre «enhetsmodeller» virker uakseptable
for oss.
2.4 Den
ortodokse kirke kan ikke godta at, til tross for historiske splittelser, har
ikke de kristnes fundamentale og dype enhet blitt brutt, og at Kirken derfor
består av hele «den kristne verden», og at kristen enhet finnes til tross for
kirkesamfunnsgrenser og at kirkenes uenigheter tilhører kun det ufullkomne
menneskelige nivå. Ifølge denne ideen, forblir Kirken én, men denne enheten er
ikke klart nok manifestert i synlig form. Innenfor denne enhetsmodellen, er
ikke de kristnes arbeid forstått som en gjenopprettelse av en tapt enhet, men
som en synliggjøring av en eksisterende enhet. Denne modellen gjentar læren om «den
usynlige kirke» som dukket opp under Reformasjonen.
2.5 Den
såkalte «branch theory», som er knyttet til ideen nevnt i det forrige punktet
og som fastslår at kristendommens normale natur eksisterer i form av
forskjellige «grener», er også helt uakseptabel.
2.6 Den
ortodokse kirke kan ikke godta at kristne splittelser årsakes av uunngåelige
ufullkommenheter i kristen historie og at de finnes kun på den historiske
overflaten og kan helbredes eller overkommes ved kompromiss mellom
kirkesamfunn.
2.7 Den
ortodokse kirke kan ikke anerkjenne «kirkesamfunnenes likestilling.» De som har
falt vekk fra Kirken kan ikke gjenforenes med den i sin nåværende tilstand. De
nåværende dogmatiske forskjellene må overkommes, ikke bare oversees, og dette
betyr at veien til enhet ligger i omvendelse, konversjon og fornyelse.
2.8 Den
ortodokse kirke godtar heller ikke ideen om at splittelsene egentlig bare er
tragiske misforståelser, at uenigheter bare virker uoverkommelige på grunn av
mangel på felleskjærlighet og en motvilje til å forstå at, til tross for
forskjeller og ulikheter, er det tilstrekkelig enhet og harmoni i «det
viktigste.» Våre splittelser kan ikke reduseres til menneskelige lidenskaper,
til egoisme, og heller ikke til kulturelle, sosiale og politiske omstendigheter
som etter Kirkens synspunkt er sekundære. Kirken godtar heller ikke argumentet
om at Den ortodokse kirke skiller seg ut fra andre kristne samfunn den ikke er
i kommunion med kun i sekundære ting. Alle splittelser og forskjeller kan ikke
reduseres til forskjellige ikke-teologiske faktorer.
2.9 Den
ortodokse kirke avviser også antakelsen om at kristendommens enhet kun kan
gjenopprettes ved felles kristen tjeneste til verden. Kristen enhet kan ikke
gjenopprettes ved enighet om jordiske affærer, i hvilket tilfelle kristne ville
vært enige i det sekundære men fortsatt uenige om det fundamentale.
2.10 Det er
ikke tillat å innføre relativisme inn i troen, for å begrense trosenhet til en
trang liste med nødvendige sannheter slik at «frihet i det ukjente» kan
tillates i alt som ligger utenfor. Selv toleranse for trosforskjeller er
uakseptabelt. Men samtidig må en ikke blande sammen trosenhet og uttrykksenhet.
2.11 Kristendommens
splittelser er en splittelse i vår opplevelse av troen, ikke bare i dogmatiske
formuleringer. Formell dogmatisk enhet omfatter ikke alt som omtales når vi
referer til Kirkens enhet, selv om det er en nødvendig forutsetning.
2.12 Kirkens
enhet er først og fremst en enhet og kommunion i Sakramentene. Men sann
kommmunion i Sakramentene har ingenting å gjøre med såkalt «interkommunion.»
Enhet kan kun virkeliggjøres i en identisk nådefylt opplevelse og liv, i
Kirkens tro, i det sakramentale livets fylde i Helligånden.
2.13 Gjenopprettelsen
av kristen enhet i tro og kjærlighet kan kun komme ovenfra som en gave fra den allmektige
Gud. Enhetens kilde er Gud, og derfor vil menneskelige forsøk på å gjenopprette
den være forgjeves, for «Hvis Herren ikke bygger huset, arbeider
bygningsmennene forgjeves» (Salme 127.1). Kun vår Herre Jesus Kristus, som har
bedt oss være én, kan gi oss styrke til å oppfylle dette budet, for Han er «veien,
sannheten og livet» (Joh. 14:6). Hver ortodoks kristen må være en samarbeider
med Gud i frelsesarbeidet i Kristus. Som de hellige fedrene har sagt: Gud
frelser oss, men ikke uten oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar