Et utdrag fra Den Usynlige Krig
av Hl. Nikodemos Hagioritten
Så fort du våkner om morgen, be en stund og si: «Herre,
Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg.» Så burde din første gjerning
være å stenge deg selv inne i ditt eget hjerte, som om du stilte deg i arenaen.
Etter å ha kommet deg dit, få deg selv til å tenke og føle at din fiende og den
lidenskapelige impulsen du kjemper imot i den stund allerede er der, på venstre
hånd, klar til angrep; reis deg derfor imot dem, bestemt på at du enten vil
seire eller dø, men aldri overgi deg. Forstå også at, usynlig til stede ved din
høyre hånd står din Leder, vår Herre Jesus Kristus, med Hans hellige Moder og
englenes hellige skare, med Erkeengel Mikael i spissen, klar til å komme deg
til hjelp. Så ta deg til mot og fryd deg.
Se, underverdens fyrste, djevelen, reiser seg imot
deg med demonenes skare og begynner å tenne fristelsenes flamme, og prøver å
overtale deg med forskjellige løfter som smigrer din selvopptatthet, til å
slutte å motstå denne fristelsen og overgi deg til den, og forsikrer deg om at
denne overgivelsen vil være bedre og mindre brysom. Men du må være oppmerksom
på deg selv – og samtidig må du høre fra høyre din skytsengels advarende og
inspirerende røst, som taler for alle på din høyre side og sier: «Du står nå
klar til krig med din lidelse og dine andre fiender. Vær ikke redd, frykt ikke.
For vår Herre Jesus Kristus, vår Fører, står deg nær, omringet med Hans
ulegemlige offiserer og stridsmenn og hele de hellige englenes hærskare, klar
til å kjempe ved din side imot alle dine fiender og ikke la dem seiere eller
overvinne deg, som løftet sier: «Herren skal stride for dere» (2 Mos. 14:14).
Stå derfor standhaftig, tving deg selv til ikke å gi vei og strev ved alle
mulige midler til å motstå prøvelsen som har angrepet deg, og rop fra ditt
hjertes dyp: «Overgi meg ikke til grådige fiender» (Salme 27:12). Henvend deg
til din Herre, til den hellige Jomfruen, til alle englene og de hellige. Hjelp
kommer, og du vil seire, for det står skrevet: «Jeg skriver til dere unge» (modige
og fryktløse krigere), «fordi dere har seiret over den onde» (I Joh. 2:13). Du
er kanskje svak og trøtt fra vonde vaner, mens dine fiender er sterke og mange;
men en mye sterkere hjelp er gjort klar til deg fra Ham som skapte og frelste
deg. Gud din beskytter er uforlignelig sterkere enn alle andre i denne striden.
Som det står skrevet: «Herren, sterk og veldig, Herren veldig i strid» (Salme
24:8). Ikke bare det, men Hans ønske om å frelse deg er større enn din fiendes
ønske om å ødelegge deg. Så kjemp og gi aldri opp arbeidet i denne krigen. For
seieren vinnes ved dette arbeidet, ved å tvinge deg selv og å nådeløst rive deg
vekk fra onde vaner til tross for smerten; og derved oppnås en stor skatt, ved
hvilken himmelriket kjøpes og sjelen forenes med Gud i evighet.
Begynn derfor din strid mot dine fiender hver morgen
med Guds navn, rustet med tvil til deg selv og modig lit til Gud, med bønn og
en nådeløs selvtvang til passende arbeid og åndelige oppdrag, og først og
fremst, rustet med tankehjertebønn: «Herre, Jesus Kristus, forbarm Deg over
meg.» Når den brukes i hjertet som et tveegget sverd, slår denne bønnen ned
både djevler og lidenskaper, og driver dem vekk. Det er derfor Hl. Johannes
Klimakos sier, «Pisk dine fiender med vår Herre Jesu Kristi navn.» … Jeg
gjentar, drep fienden med disse våpnene, alle lidenskaper og onde tendenser som
angriper deg … Først motstå lidenskapen, og så hat den, og til slutt utøv den
motsatte dyden, og gjør alt dette i bønn. Hvis du gjør dette, vil dine
handlinger være Gud til behag, Han som med den seirende Kirke i himlene står
ved deg usynlig og ser din strid.
Slik en strid er svert vanskelig og hard; men sørg
ikke over dette, og gi heller ikke opp, men kom i hu, på en hånd, at det er vår
plikt å arbeide og behage vår Gud og, på andre hånd, som vi allerede har sagt,
at strid er uunngåelig hvis vi ønsker å leve; for hvis vi gir opp striden, vil
vi med en gang bli slått ned av døden. La ikke fienden friste deg med
forslaget: «Slipp taket i bare en time.» Greit, bare i en time. Men hva vil
skje med deg hvis du gir opp ditt liv i Gud og overlater deg selv til verden og
dens behag, og til kjødelige lyster? Du vil være opprører mot Gud, som er en
forferdelig sak selv bare i et øyeblikk. Og er det sannsynlig at det bare blir
en time? Er det ikke større sjanse for at en time først går forbi i dette
ugudelige livet, og så dag etter dag og år etter år? Og etter dette, hva så?
Selv om Herren viser deg barmhjertighet og gir deg tid til å komme til deg selv
igjen, å befris fra djevelens nett og våkne fra din syndige søvn, vil du
allikevel måtte begynne med den samme strid du nå flykter fra for å søke et
lettere liv. Den eneste forskjellen er at striden vil da være uforliknelig
vanskeligere, mer pressende, mere smertefullt og, i tillegg, mindre vellykket.
Men hvis Herren overgir deg til dine fienders hender
og din egen vilje? Hva da? Jeg vil ikke gjenta det, jeg vil kun si: kom det i
hu, for hvem er det som ikke vet? Etter et liv tilbrakt i de vonde
lidenskapenes slitsomme lenker, noen ganger beruset av sensualitet, men alltid
foruten sanne gleder, vil dødstimen plutselig komme – en forferdelig smertefull
tilstand for sjelen, som selv ikke Guds ord kunne beskrive, men bare sier at de
vil rope til fjellene: «Fall over oss» (Åp. 6:16). Dette utropet, som begynner
ved dødstimen, vil fortsette ustanselig i all evighet etter døden, helt til
verdens ende, og vil bli hørt når dommedagen kommer – og alltid forgjeves. Vær
da ikke så uaktsom at du bevisst kaster deg inn i helvetes evige piner, bare
for å kunne unngå den åndelige øvelsens midlertidige strev og arbeid. Hvis du
er intelligent og forsvarlig, er det bedre å nå påta deg selv midlertidig
arbeid og vansker for å overvinne dine fiender, motta seierskronen og forenes
med Gud både her og videre – i himmelriket.
Oversatt fra: Unseen Warfare, Crestwood, NY: St.
Vladimir’s Seminary Press, 1987, s.113-115
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar