av f. Andrew Philips
Introduksjon
Av og til hører vi folk snakke om hvordan de ble medlemmer av Den ortodokse kirke. Selv om hver historie er interessant og
kanskje til og med uvanlig, tror jeg historiene om hvordan mennesker forble
trofaste ortodokse kristne, til tross for fristelse, er mer hjelpsomme.
Jeg har derfor ikke kalt denne talen, «Om å bli
medlem av Den ortodokse kirke» men, «Om å bli og forbli en ortodoks kristen.»
For å bli medlem av Den ortodokse kirke, som handler om eksterne forandringer,
er ikke det samme som å bli en ortodoks kristen, som handler om interne
forandringer. Og å forbli en ortodoks kristen er enda mer viktig, og derfor har
jeg her brukt tre ganger så mye tid på det enn på å bli en ortodoks kristen.
OM Å BLI ORTODOKS
Konversjon og integrering
La oss definere våre ord her ved å si noe om dem.
Først har vi det ubrukelige uttrykket «født ortodoks.» Dette finnes ikke. Ingen
«fødes ortodoks», vi er alle født som hedninger. Det er derfor vi først har
eksorsisme og så dåp. Mer akseptable er uttrykkene, «født i en ortodoks
familie» og «vugge-ortodoks.» Det er interessant at folk som nedlatende bruker
uttrykk som «født ortodoks» kaller konvertitters barn for ‘konvertitter’. Men
etter deres eget uriktige språk, er ‘konvertitters’ barn «født ortodoks!»
Så har vi ordet «konvertitt.» Når folk sier de er
konvertitter, spør jeg dem først: «Konvertitter til hva da?» Til greske
eventyr? Til russisk mat? Til fariseisme? Til nostalgi for gammeldags
anglikanisme eller katolisisme? Til en synkretisk intellektuell hobby?
Det er sant at vi på én måte alle er konvertitter
fordi vi stadig må konverteres til Kristus. Dette er det vi ser i Salme 50 [51 i norske bibler].
Profeten David var også konvertert, «født på ny,» etter sin store synd.
Dessverre brukes generelt ikke ordet konvertitt i en åndelig forstand, men i en
sekulær en.
Jeg håper at når folk kaller seg selv for
‘konvertitter’, betyr dette at de er konvertert til kristendommen (som er det
riktige ordet for ortodoksi). Jeg håper også at når de sier at de er
konvertitter, betyr dette at de ble mottatt i Kirken veldig nylig. Dessverre må
jeg innrømme at dette ikke alltid er tilfellet. Over årene har jeg møtt
mennesker som ble medlemmer i Den ortodokse kirke ti, tjue, tretti år siden
eller lengre, og som fortsatt er «konvertitter» og til og med kaller seg selv
«konvertitter». Og dette gjelder til og med noen prester, for tidlig ordinert.
Dette fatter jeg ikke, fordi det betyr at selv etter
mange år som nominale medlemmer av Den ortodokse kirke, har de enda ikke blitt
ortodokse kristne, ikke enda integrert seg i Kirken, ikke enda vokst inn i
ortodoksien på en naturlig måte, ikke enda begynt å leve et ortodokst liv, ikke enda opplevd en instinktiv ‘feel’ for ortodoksien, noe som betyr at ortodoksien er
deres ene åndelige hjem, og at de har det i sitt blod og sine bein, at de
puster ortodoksien, fordi deres sjeler er ortodokse. De lider av en åndelig
sykdom som heter «konvertitis». De har forblitt neofytter. De har kun oppnådd
det djevelen ville de skulle oppnå – å være ufullkomne. Det er derfor russere
tuller med det russiske ordet «konvert», som betyr konvolutt, og helt riktig
sier om noen konvertitter: «Problemet med «konverten» er at den ofte er tom
eller at limet går opp.»
Konvertitis kan a mange årsaker. Det kan være at folk
ble medlemmer av Den ortodokse kirke, men så ikke hadde noen menighet i
nærheten, eller ikke med gudstjenester på et språk de forsto. For eksempel, jeg
har møtt folk som har vært ortodokse i førti år og som aldri har vært på en
påskegudstjeneste på sitt eget språk! Jeg hår møtt folk som har vært ortodokse
i fem år og har aldri vært på en påskegudstjeneste i det heletatt, fordi deres
lokale ortodokse menighet kun har ti Liturgier i året på lørdag morgen! Jeg har
møtt folk som har vært ortodokse i seksti år og aldri vært på en vesper eller vigilje!
Med andre ord har slike folk aldri hatt en mulighet til å lære og integrere
seg. Men det er dessverre også andre grunner til at folk ikke integrerer seg
til Kirkens liv.
Grunn til konversjon
Prester burde egentlig bare motta folk i Den
ortodokse kirke for positive grunner. Men virkeligheten er at mange ønsker å
bli medlemmer av Den ortodokse kirke for negative grunner, for eksempel, ut av
forakt for et annet kirkesamfunn eller prest. Dette er psykologi, ikke teologi,
og heller ikke en sunn eller kristen psykologi.
Jeg husker Biskop Kallistos fortalte meg hvordan en
gruppe konvertitter hadde på 1970tallet spurt ham om å skrive en bok om alle
Den anglikanske kirkes heresier. Disse konvertittene, og konvertitter var de,
var så klart alle tidligere anglikanere. De hadde ikke forstått at deres
motivasjon kom fra deres personlige psykologiske problem… Som riktig var,
nektet Biskop Kallistos å skrive noe negativt. Uansett hadde ingen ortodokse
kjøpt boken fordi den kunne aldri ha vært til interesse for noen andre enn
ex-anglikanske neofytter.
En prest kan ofte lett finne ut hvem som har negative
motivasjoner for å bli medlemmer av Den ortodokse kirke ved å vente og se om
disse menneskene kommer til gudstjenestene. Disse superivrige menneskene som
elsker å lese om troen eller snakke om troen på chatlinjer eller andre steder,
er de samme menneskene som ikke er til stede under gudstjenestene. Deres iver
er kun i tankene eller følelsene, ikke i deres hjerte eller sjeler, og derfor
ikke i deres liv og praksis.
Så har du dem som fant Kirken på ferie. Jeg kaller
disse «ferieortodokse». De er ofte ikke tiltrukket Kristus, men en fremmed og
eksotisk kultur – jo mer eksotisk jo bedre. I sine veldige vanlige liv, gir Den
ortodokse kirke dem noe å drømme om – vanligvis deres neste ferie til Kreta
eller hva det nå skulle være. Igjen kan presten lett finne ut om de virkelig er
interesserte ved å se om de kommer til gudstjenestene. Generelt gjør de ikke
det, fordi de ikke er på ferie! Dessverre har noen slike blitt tatt opp i Kirken
av uaktsomme prester på feriestedene deres, om det er Romania, Russland,
Hellas, Kypros, Athosfjellet eller noe annet sted. Uten å vite noe om den
ortodokse tro, dukker de opp på kirketrappen, og du må da forklare til dem at,
selv om de er medlemmer av Den ortodokse kirke, så har de ikke virkelig blitt
ortodokse. Uansett vil slike ofte ringe deg uten å noen gang komme til en
gudstjeneste, fordi de faller bort før de har tatt seg tid til å komme til
kirken.
Så har du dem som kommer med sin egen agenda,
vanligvis «altvitende», som har lest hver bok under himmelen, men fortsatt ikke
kan bokstaven A i det kristne alfabetet. Og de kommer med forlangelser de
ønsker å påtrenge! «Ja, jeg vil bli tatt opp i Den ortodokse kirke, men kun på
den betingelse at den reformeres og moderniseres!» «Ja, det er bra, men jeg vil
legge til noen vestlige hymner før kanonen!», eller «Jeg vil kun bli medlem av
Den ortodokse kirke når den feirer Påske på samme dag som min tante Susanne som
er metodist!», eller «Alt er perfekt bortsett fra at dere bruker for mange lys.
Ta vekk noen vokslys, så blir jeg medlem i Den ortodokse kirke.» «Jeg vil kun
bli ortodoks hvis dere har et ikon av Hl. Frans av Assisi!» «Jeg vil bli medlem
av Den ortodokse kirke på den betingelse at alle stemmer på Arbeiderpartiet og
ferierer i Toscana!» Disse er kanskje ekstreme eksempler, men allikevel
virkelige eksempler. De er alle eksempler på mangel på ydmykhet. Ingen prest
burde ta slike folk opp i Kirken av den enkle grunn at de ikke elsker og godtar
Kirken og hennes Hersker, Kristus.
Det er kun ett kriterium for å bli tatt opp i Den
ortodokse kirke og det er fordi du er overbevist om at det gjelder din
personlig frelse, din åndelige overlevelse, fordi det er Guds vilje for deg,
fordi du vet at dette er ditt åndelige hjem og at du aldri kan være noe annet,
uansett hva det koster.
OM Å FORBLI ORTODOKS
Tilknytning til det
utvendige
En kort stund siden ble jeg fortalt av en prest som
har mottatt mange folk inn i Kirken over de siste tjue årene at listen med dem
som senere forlot Kirken er mye lengre enn den med dem som holdt ut. Den
presten er ganske forsiktig med å motta folk, men jeg kjenner til to andre
menigheter der listen med dem som har forlatt Kirken er minst tjue ganger
lengre enn listen med utholderne. I de to tilfellene må jeg innrømme at det er
menighetene selv som har skylden. Kom én gang så blir du automatisk tatt opp
uten katekese innen to uker.
Men hvorfor slutter folk å praktisere en tro de selv
har valgt å bli en del av av deres egen vilje? Hvis vi ser på dette spørsmålet
lærer vi kanskje noe som vil bli til hjelp for oss og om kan hjelpe oss å
forbli trofaste ortodokse kristne.
Først og fremst må vi passe på oss selv. Hva er det
vi egentlig er tilknyttet i Kirken? Det er folk som sier: «Det var så skjønt i
kirken i dag! Sangen var så vakker, røkelsen luktet så godt!» Ord som dette får
meg til å tvile på at denne personen vil komme igjen. Slike mennesker ser ut
til å ha en ild i seg som flammer opp i et utbrudd av entusiasme og iver. Men
lik alle bål som flammer opp, brenner de opp og etterlater bare kald aske.
Denne tilknytningen til sekundære utvendige ting og exotica er farlig, fordi vi
ikke ser skogen for bare trær.
Tilknytningen til det utvendige kan inkludere
fremmede klær, språk, mat og folkesagn. Jeg husker en russisk kirke i Belgia
der du med en gang visste hvem konvertittene var; mennene hadde russiske
bondeskjegg fra 1900tallet og kvinnene gikk i lange kjedelige skjørt og så ut
som de hadde bordduker på hodet. Du så hvem russerne var fordi de gikk i
vanlige klær. I en gresk kirke her var det to prester, en greker og en
konvertitt. Du så med en gang hvem konvertitten var fordi han gikk i en enorm,
vidermet kappe og en stor pipehatt på hodet. Grekeren gikk bare i underkjortel.
I en annen russisk kirke, snakket russerne alltid om
sang, Jul og Påske, mens konvertittene (og det var det de var) snakket om
«chanting» og «Kristi fødsel» og «Paska». En ekte russer, født i Sovjetunionen,
fortalte meg ganske stygt hvordan han likte konvertitten i menigheten fordi
«han får meg til å le med alle folkesagnene sine.» Feilrettet iver er alltid
latterlig. Iver må brukes riktig for å bli noe positivt.
Jeg har en gresk-kypriotisk venn, født og oppvokst i
London, som fortalte meg at livretten hans er «steak og kidney pie», og at det
var det første han åt etter påskefasten var ferdig. Jeg spurte om han noen gang
spiste på greske restauranter: «Å nei, det er bare for engelskmenn.» Han
fortalte meg også at det under gresk-kypriotiske bryllup i London er vanlig å feste
pengesedler på klærne til brudeparet som en form for bryllupsgave. Når han for
første gang så et bryllup på Kypros når han var 25 år gammel, gjorde de ikke
det. Hvorfor? Fordi de sluttet med det på slutten av 60tallet, og så ned på det
som en primitiv bondetradisjon. Med andre ord sluttet de med det etter de
fleste gresk-kyprioter hadde emigrert til London, men de i London hadde beholdt
den gamle 50tallstradisjonen. Og så vil konvertittene etterlikne denne døde
skikken.
På samme punkt, traff jeg nylig en annen konvertitt
som nettopp hadde kommet tilbake fra ferie i Hellas og snakket om det mer stor
iver som et «hellig land» med «hellig folk», fordi «ortodokse folk er hellig.»
Vel, jeg kan bare gjette at han tilbrakte hele tiden i utmerkede kloster – ikke
alle kloster er utmerkede, forresten. Jeg anbefaler at slike folk går og
besøker greske fengsler. De er fulle av ortodokse – ortodokse tyver, mordere,
voldtektsmenn, halliker, røvere. Uansett hva det er, er det alle ortodokse! Ser
du, menneskenaturen er den samme verden rundt.
Det jeg prøver å si er at hvis vi knytter oss til det
utvendige, må vi først spørre oss selv: Hva slags eksterne ting knytter vi oss
til? Hvis vi ikke bruker dømmekraften, kan vi virkelig se teite ut. Det
utvendige er bare naturlig når det speiler det innvendige. Hvis vi har ortodoks
kristendom inni oss, vil vår ytre være den samme som hver ortodoks kristen. Vi
burde så klart prøve å besøke andre ortodokse menigheter og land der det er
mange ortodokse kirker, så vi observere og føle oss frem til noe autentisk. Det
verste er små lukkede konvertittmenigheter som aldri ser noe annet. De kan ende
opp med en praksis som ikke finnes noe annet sted på jord, og allikevel tror de
de er «mer ortodoks» enn alle andre! Ydmykhet er igjen løsningen til denne
sykdommen og ydmykhet starter med virkelighet, ikke fantasi. Ingen åndelighet
ble noen gang bygd på fantasien. Uten edru ydmykhet er det alltid villfarelse,
som følges av skuffelse og depresjon. Dette er den åndelige loven.
Å se virkeligheten i ortodokse kirker er en
vidunderlig kur for fantasienes sykdom. Husk at noen ortodokse kirker er
statskirker, og mange andre har statskirkementaliteter. Det er oppvekkende å
møte flere diakoner, prester og biskoper som skryter av hvor mye de «tjener»,
at de «er ferdige på jobben» kl. 17 og på mandager og tirsdager, og at de ikke
har mulighet til å gjøre en begravelse da, og at å være prest er en mye bedre
jobb enn den de ellers hadde hatt, siden de ikke var noe særlig skarpe på
skolen og alternativet var fabrikkarbeid. Men dette er virkeligheten. Kontakt
med denne virkeligheten kan være veldig nyttig i å forebygge feilrettet iver,
konvertittghettoer, og det jeg kaller «drivhuseffekten». Det får føttene
tilbake på jorden, og husk at det er der de burde være, fordi vår religion er
Inkarnasjonens religion. Det andre tror og gjør har ikke noe å gjøre med oss,
vårt arbeid er våre egne sjelers frelse.
En av hovedgrunnene til at noen konvertitter ikke
slutter å være konvertitter og derfor ikke blir ortodokse er at de ikke er i
arbeid. Å måtte tjene ditt daglige brød, å være med andre mennesker, er en
utmerket måte for folk å begynne å leve (i stedet for bare å tenke på) sin tro.
Dette kan unngå det som kalles fristelser fra høyre og venstre. Fristelser fra
venstre er likegyldighet, svakhet, kompromiss, latskap. Fristelser fra høyre er
fordømmelse av andre, fariseerens selvopptatte iver, «iver uten visdom.» Disse
fristelsene er like farlige og må motstås i lik grad. Begge sløser enormt mye
tid og energi på sidespill som diskusjoner om uviktige ting som økumenisme,
istedenfor bønn. Å være en del av samfunnet er måte vi lærer oss selv å kjenne,
å se våre svakheter og unngå å bli dratt bort av teoretiske problemer.
Overfladisk interesse
Noen folk er så selvgode og selvopptatte! Først vil
de fortelle deg – hvis du lar dem – hver detalj om deres livshistorie og
deretter alle de siste ryktene om Prest X, Biskop Y, og jurisdiksjon Z. Selv om
de ikke kan barnetroens ABC. Men saken er at kristendommen, og det er det vi
handler om, ikke har noe med dette å gjøre. Hvis du ikke har bakkekontakt, vil
du aldri lære om virkelige ting. Kirkelivet handler ikke om noe av det tullet.
Det er ikke noe mer kjedelig enn å diskutere personlighetene og aktivitetene
til forskjellige prester eller lekfolk, bortsett fra synd så klart, siden synd
alltid er kjedelig. Bare spør noen som hører skriftemål.
Kirke livet handler om: Hvem vil lære å synge? Hvem
vil være til stede ved alle gudstjenestene? Hvem vil holde alle kirkefastene?
Hvem vil be morgen og aftenbønn hver dag? Hvem vil forberede seg ordentlig til
skriftemålet og Nattverden? Hvem vil lese de daglige lesningene fra Evangeliet
og Epistlene?
Og faktisk, hvis du vil ha sannheten, som vil
sjokkere noen konvertitter:
Kirkelivet handler også om: Hvem skal betale
regningene?
Ja, kirkelivet handler om engasjement, det eneste som
så ofte mangler i dagens lunkene, likegyldige britiske kultur. Å være en
kristen – og jeg minner dere igjen på at det er det ordet «ortodoks» betyr – er
veldig vanskelig. Å være kristen handler om å elske Gud og sin neste. Hvis vi
ikke en gang er villige til å prøve å gjøre dette, er det ikke noe vits
uansett. Dessverre tror noen mennesker at å være en ortodoks kristen – en
tautologi, jeg vet det – ikke handler om å elske Gud og vår neste, men å lese
bøker, ha meninger, fordømme andre, spise rar mat, være intolerante eller kle
seg rart. Vår Herre sa aldri noe om slikt. Han sa: «Se, Jeg gir dere ett nytt
bud, å elske hverandre.»
Sannheten er at alle kristne var en gang ortodokse
kristne, men mesteparten kunne ikke holde ut og falt vekk. Ortodoks kristendom
handler ikke om å bli tatt opp i Den ortodokse kirke og så si: «Da var det
gjort.» De handler om å trå inn i arenaen, det handler om å henge på Korset.
Jeg har ofte hørt fra anglikanere: «Jeg vet at ortodoksien er sannheten, men
jeg kunne aldri ha gjort det.» Den holdningen er i hvert fall ærlig. Jeg tenker
alltid på ordene til den rettferdige presten, Klemens av Alexandria, i det 3.
århundre: «Hvis et menneske ikke krones med martyrdød, la ham passe på å ikke
være langt fra dem som blir det.»
Løsningen er å lese Johannesevangeliet, å etablere en
bønnerutine. «Himlenes rike tas med makt,» står det i Evangeliet.
Nostalgi
Nostalgi defineres som en tilknytning til fortiden.
Det er ikke kristent, uansett hvor naturlig og menneskelig det måtte være for
oss å tenke slik fra tid til annen. Problemet er at det distraherer oss fra
vårt liv i nåtidens virkelighet, det livet vi må leve.
Noen sier for eksempel at de ikke lenger kan forbli
ortodokse fordi det betyr at de ikke lenger kan gjøre det de pleide å gjøre – å
gå til puben på lørdag kveld, ikke spise lammestek på søndager i fastene. Andre
vil fortelle deg at de synes å kysse ikoner eller hånden til presten (til og
med å delta i Nattverden) er uhygienisk – de pleide aldri å gjøre det. En lurer
på hvorfor de gadd til å begynne med.
Ja, jeg forstår problemet med blandede ekteskap,
kostholdproblemer, vansker med å besøke slektninger som ikke er ortodokse,
problemet med kalendere. Her har vi to ting. Først og fremst er ikke Kirken en
kjepp til å motvirke oss. Men folk lager ofte kjepper til sine egne rygger.
Hvis vi besøker en slektning i fasten og de tilbyr oss mat som ikke er tillatt,
sier ikke Kirken at vi må være selvgode og nekte å spise det. Den ber oss om å
være ydmyke. Noen sier: «Jeg kan ikke spise det fordi jeg er hellig.» Å ja, vi
har hørt det samme før, i ånd om ikke i ord. Hvis dine kones Onkel Fred er
alvorlig syk og innlagt på sykehuset der han føler seg ensom, og eneste løsning
er å besøke ham på søndag morgen, da sier Kirken at vi burde gå å besøke ham.
Det er bedre enn å nekte å kjøre din kone dit fordi du trenger bilen til å dra
«til min kirke» og så ha en familiekrangel. Sunn fornuft og dømmekraft i våre
valg en nødvendighet.
Når det gjelder blandede ekteskap er dømmekraft
nødvendig. Jeg har sett ortodokse konvertitter presse og presse deres
ektefeller til å bli medlemmer av Den ortodokse kirke. Resultatet er alltid
negativt. På andre hånd har jeg sett folk vente tålmodig i ti, tjue, tretti år
uten å en gang nevne muligheten, og så sier plutselig den andre på egenhånd at
de ønsker å bli tatt opp i Kirken. De har konvertert på grunn av den kristne
tålmodigheten den andre har vist.
I mindre engelske menigheter i Den ortodokse kirke,
har noen av problemene med isolasjon blitt løst, i hvert fall delvis. Hvis du
går til det jeg kaller «statskirkemenighetene,» vil du ikke ofte finne at kaffe
eller te blir servert etterpå, eller et foredrag. I motsetning har de fleste
engelske kirker en kirkesal. Der kan isolerte ortodokse av alle bakgrunner bli
kjent med hverandre etter Liturgien eller en hverdagsgudstjeneste. En person som
kom hit fra Øst-Europa sa: «Her er det som i oldkirken!» Hun mente så klart
ikke at vi er «hellige» eller noe sånt, men at vi har et tett samfunn og alle
kjenner hverandre.
Og dette vil ikke si at ting er «bedre» her enn i
Øst-Europa; det er bare at vi her må ha et samfunn, med en kirkesal, med te og
kaffe, fordi vi ikke ellers hadde klart å overleve som en bitteliten
minoritetsgruppe som bekjenner åndelige verdier i moderne Storbritannias
åndelige ødemark. Dette er vår overlevelse, dette er vår erstatning for familie
og samfunn i dagens delte, individualistiske, konsumeristiske og samfunnsløse
samfunn. Det er ikke nødvendig i deler av Øst-Europa, siden alle der er
ortodokse og du har ortodoksien rundt deg på alle kanter. Men slik er det ikke
her.
Skriftemålet
Jeg kommer nå til et veldig særegent problem som
gjelder spesielt for den moderne engelske, og særlig den anglikanske
personligheten. Den altomfattende protestantiske kulturen i Storbritannia har i
minst de siste seks generasjonene gjort folk ganske «uptight» og reserverte,
som egentlig er en form for stolthet. Skriftemålet, et viktig sakrament i Den
ortodokse kirke, er vanskelig for mange engelskmenn. Det er derfor folk i
mindre reserverte protestantiske kulturer, som i «hjernekrymperinfesterte» USA,
går til sine psykologer selv om de ikke skrifter. Der kan di si hva de vil og,
siden de betaler, kan de få høre at de er veldig gode mennesker. Skriftemålet
er noe annet. Dette er et følsomt spørsmål og jeg tror det er viktig at du
snakker med presten om din tvil før du noen gang går for å skrifte. Bli kjent
med hverandre først. Her er det flere ting en må forstå:
Først, at ingen skrifter til en prest. Vi skrifter
til Gud foran presten som skal prøve å gi oss noen nyttige råd.
De fleste prester har ikke noe imot at du skrifter
til en annen prest, utenfor din egen menighet. Noen vil til og med glede seg
over dette! Finn en skriftefar som passer for deg. Hvis de bor langt unna, kan
du skrifte ved telefon, e-post eller brev. De vil svare og så kan du motta absolusjon
fra din lokale prest som kjenner til denne ordningen. Det er en løsning som
brukes av prestens kone og barn. Det kan hende det funker for deg og.
Til slutt, som jeg allerede har sagt, er det
ingenting som er mer kjedelig enn synd. Jeg er alltid overrasket når folk
kommer til skriftemålet og forventer at jeg skal huske hva de skriftet sist
gang. Jeg glemmer alltid kjedelige ting. En av de beste skriftefedrene jeg har
noen gang møtt var nesten døv. Etter jeg hadde sagt mitt, gav han meg et av de
beste rådene jeg noen gang har fått, selv om han ikke hadde hørt mesteparten.
Personligheter
Det er uunngåelig at du ikke kommer til å komme godt
over ens med alle i menigheten hele tiden. Men det er ikke en grunn til å
storme ut, smelle med døra og ikke forbli ortodoks. Kanskje du tilbringer for
mye tid i kirken utenfor gudstjenestene? Ja, vi har te og kaffe etter
gudstjenestene, men du er ikke tvunget til å bli. Noen av de beste ortodokse
gjør det ikke! Kanskje du har for nære forhold til andre i menigheten? Er disse
mennesker du hadde slått lag med under andre omstendigheter? Hvis du ikke har
noe tilfelles, bortsett fra den samme tro, hvorfor tilbringer du så mye tid med
dem? Å tilbringe for mye tid med folk du ikke har noe i felles med er en
oppskrift på friksjon. Du er trossalt ikke gift med dem.
Det samme gjelder ditt forhold til presten. Dere har
kanskje like personligheter. Men kanskje ikke. Kanskje du ikke synes han er
«monastisk nokk» eller at han er «for liberal», eller kanskje dønn kjedelig.
Vel, å gå i kirken handler ikke om å ha et nært forhold til presten og å kjøpe
samme frokostblanding som ham. Ærlig talt, hvis du vet hva han spiser til
frokost, kjenner du ham kanskje for godt.
Et annet område der problemer oppstår i
menighetslivet er møter og menighetsråd. I de fleste ortodokse menigheter møter
disse én gang i året, etter søndagsliturgien, i Den store fasten. Og allikevel
har jeg hørt om konvertittgrupper som stadig møtes, en gang i måneden eller
mer, og diskuterer det samme om og igjen. Dette er noe som kommer fra
anglikanismen, ikke fra ortodoks praksis. Et slikt liv er nesten blodskam, så
nærme det nesten er ubehagelig. Å diskutere småting er ikke bare kjedelig men
bortkastet tid. Enda verre er det når noen mennesker blir alt for opphengt i
slike detaljer. Jeg vil alltid huske en person, en universitetsprofessor, som
ved et menighetsråd for ca. tjuefem år siden sa at han aldri igjen ville sette
fot i kirken hvis taket ble blåmalt.
Vel, det gjorde han ikke. Og han døde like etterpå.
Konklusjoner
Hva kommer du til å huske fra dette foredraget? Det
følgende, håper jeg:
Vi kommer til Kirken og forblir i Kirken for å frelse
våre sjeler, og ikke for noe annet. Kirken er ikke en hobby, en lek, en privat
interesse, ikke en gang et samfunn. Den er våre sjelers frelse. Vi oppnår dette
først ved å være oss selv og så ved å være det beste i oss selv. Hvis det er
noe annet, er det sekundært. Vi må aldri miste dette perspektivet. Skulle vi
gjøre det, er vi på vei ut av Kirken.
For å frelse våre sjeler, må vi først kjenne oss
selv, å søke ut og oppdage våre egne feil, synder og svikt. Vi må så
konfrontere dem og slåss, uansett hvor sakte og svakt, for å begynne å temme
dem, og aldri gi opp i denne striden. Vi vil vite når vi ikke gjør dette når vi
begynner å tenke på andres feil istedenfor våre egne.
Hvis vår personlige stolthet blir såret i kirkelivets
gang, takk Gud. Det er det vi er der for, for å bli ydmyke.
Oversatt
fra: On Becoming and Remaining an Orthodox Christian
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar