mandag 25. november 2013

Takkebønner Etter Nattverden

Dette er et tillegg til den kortfattede samlingen i Arkimandritt Johannes R. Johansens Ortodoks Bønnebok (Oslo: Solum Forlag, 2002), og inneholder resten av bønnene man finner i vanlige greske og slaviske bønnebøker.

Og etter å ha mottatt den gode Kommunionen 
I de livgivende og mystiske Gavene, 
Oppsend med det samme lovsang og takkebønn, 
Og rop inderlig til Gud fra din sjel:

Ære være Deg, Gud, ære være Deg. (Tre ganger)

Jeg takker Deg, Herre... (Ortodoks Bønnebok, s.32)

Bønn av Hl. Basilios den Store
O Kristus, Hersker og Gud... (Ortodoks Bønnebok, s.33)
Bønn av Hl. Simon Metafrastes
Du som gledelig gir meg Ditt Legeme til føde,
Du som er ild, og ikke brenner opp de uverdige,
Svi Du meg ikke, min Hersker,
Men far igjennom meg for mine lemmers rettledning,
Inn i alle mine deler, mine tøyler, og mitt hjerte.
Brenn opp alle mine overtredelsers torner.
Rens min sjel; helliggjør mitt sinn;
Gjør fast mine knær og ben;
Opplys mine fem sansers enkle enhet.
Nagle hele meg med Din frykt.
Stadig beskytt, våk over, og bevar meg
Fra hver sjelforstyrrende gjerning og ord.
Rens, tvett, og gjør meg oppriktig;
Gjør meg vakker, gi meg forståelse, og opplys meg.
Framvis meg som Åndens bolig alene,
Og ikke lenger som syndens hvilested,
Slik at, som Din bolig ved deltakelse i Din Nattverd,
Hver ugjerningsmann og lidenskap må flykte fra meg som ild.
Som forbedere bringer jeg Deg alle de hellige:
De ulegemlige makters skare,
Din forløper, de vise apostler,
Og også, Din rene og uplettede Moder.
Ta imot disses forbønner, min barmhjertige Kristus,
Og gjør meg som tilber Deg et lysets barn.
For kun Du er vår helligelse, o Gode,
Og våre sjelers opplysning;
Og hver dag, til Deg, som til vår Gud og Hersker,
Oppsender vi passende lovsang.
Herre, Jesus Kristus vår Gud... (Ortodoks Bønnebok, s.33)

Allhellige Herskerinne og Gudføderske... (Ortodoks Bønnebok, s.33)

Simeons Sang
Nå lar Du Din tjener fare herfra i fred, o Hersker, etter Ditt ord; for mine øyne har sett Din frelse, som Du har beredt for alle folks åsyn, et lys til åpenbarelse for hedningene, og en herlighet for Ditt folk Israel.
Hellige Gud, Hellige Sterke, Hellige Udødelige, forbarm Deg over oss. (Tre ganger med bøyninger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Allhellige Treenighet, forbarm Deg over oss. Herre, rens oss fra våre synder. Hersker, forlat oss våre misgjerninger. Hellige, kom og helbred våre skrøpeligheter for Ditt Navns skyld.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Fader vår, Du som er i Himlene, helliget vorde Ditt Navn, komme Ditt Rike, skje Din vilje, som i Himmelen, så og på jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød, og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere, og led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra den onde.

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.
Apolytikion til Hl. Johannes Krysostomos*
Nåde strålte frem fra din munn som et fyr og har opplyst hele verden, og har åpenbart begjæringsløshetens rikdommer for alle, og vist oss ydmykhetens høyde. Men mens du lærer oss med dine ord, fader Johannes Krysostomos, be til Ordet, Kristus vår Gud, om frelse for våre sjeler.

 Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden.

Kontakion til Hl. Johannes Krysostomos
Fra himlene har du mottatt guddommelig nåde, og med dine lepper lærer du alle å tilbe den Ene Gud i Treenighet, Johannes Krysostomos, du høyt velsignede og rettferdige. Det er rett at vi hyller deg, for du er en lærer som åpenbarer det guddommelige.

Nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Ved bønnene, o Herre, fra alle Dine hellige og Gudfødersken, skjenk oss Din fred, ja forbarm Deg over oss, for Du alene er miskunnelig.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tolv ganger) 

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Høyere æret enn kjeruber og uendelig mer herlig enn serafer, du som urørt fødte Guds Ord, sanne Gudføderske deg høylover vi. (Bøyning

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen. 

Over deg, høyt benådede, fryder seg alt det skapte, englenes skare og menneskenes ætt; hellige tempel og åndelig paradis, jomfruelighetens lovpris. For fra deg tok Gud kjød og ble et lite barn. Han som fra evighet er vår Gud. Derved ble ditt skjød Hans tronstol og din buk ble videre enn himmelen. Over deg, høyt benådede, fryder seg alt det skapte: Ære være deg. (Bøyning

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.


*Dersom Hl. Basilios den Stores eller Hl. Gregorios Dialogos' liturgier feires, leser vi deres apolytikion og kontakion i stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar