Det Åndelige Livets Tre Faser
av Arkimandritt Zacharias (Zachariou) av Essex
2. kapittel av boken ”Husk din første
kjærlighet:
Det åndelige lives tre faser i Elder Sofronis teologi”
Det åndelige lives tre faser i Elder Sofronis teologi”
Elder Sofroni liknet av og til det åndelige
liv til en sfære: uansett hvilket punkt vi rører ved, kommer vi i kontakt med
helheten.[1]
Akkurat som kontakt med strømanlegget vil utløse en full strøm av elektrisk
kraft, fører riktig følging av dydene (punktene på sfærens overflate) oss til
kontakt med helheten av Guds livgivende nåde. På lik måte, gir mottakelse av én
liten partikkel av Hans hellige Legeme og Blod oss kommunion med hele Kristi
Person. Igjen, ett av Guds ord kan opplyse våre hjerter, å føre oss til kontakt
med helheten av Guds livgivende nåde.
Hver gang Gud rører hjerte, mottar vi
renselse, opplysning og guddommeliggjøring helt fra begynnelsen av vårt liv med
Ham. Ja, vi ser i folks liv at den første nåde de mottar ofte er like stor som
de fullkomne. Så, før de en gang har begynt å tenke på sin ufornyede natur og
dens lidenskaper, fyller Gud dem med sin Ånd og deres tanker forenes med Kristi
kjærlighet. De kaller på Hans navn dag og natt, for deres hele vesen er nå
henført i Guds nåde. Mennesket som fødes på ny av Ånden, som Herren selv sier,
er som vinden som blåser der den vill;[2]
man kan ikke se hvor den kommer fra og hvor den farer. Og slik kan det være
helt from begynnelsen, fra første øyeblikk en får kontakt med Gud.
F. Zacharias |
Vår Elder henviste ofte til Guds folks liv
under Den gamle pakt som et bilde av dette tredelte mønsteret. Guds besøkte
først jødene med nåden til å krysse Rødehavet etter deres utvandring fra Egypt.
De vandret så førti år med prøvelser i ørkenen når Gud trakk sin nåde tilbake
fra dem; og Guds nåde kom til slutt tilbake når de arvet Det lovte land.
Fader Sofroni identifiserte disse tre fasene
mest for å legge vekt på den andre. Han så et stort behov for en riktig
forståelse av den og en riktig måte å tenke på, og ville inspirere oss til å
finne måter å gjøre denne andre fasen om til en virkelig åndelig begivenhet –
om til en oppmerksomhet på det som Guds gave til oss, og derved redde oss fra
likegyldighetens fristelse. Ja, nådes tilbaketrekking oppleves som en slags
død, et ontologisk tomrom. Når Fader Sofroni talte om dette temaet, som han
ofte gjorde, var han opptatt av spørsmålet om hvordan denne ’døden’, denne
åndelige tørrheten, kan forvandles til Guds ufordervelige liv.[4]
Vi skylder ham mye for disse dyrebare ordene, som har vært våre store
betryggelse her på klosteret.
Som vi har sagt, bemerket Fader Sofroni tre
faser som gjentar seg på mer eller mindre samme måte i hver persons åndelig
liv, og han understrekte at det virkelig åndelige menneske, det ’fullkomne’ (ἄρτιος) mennesket,[5]
har blitt prøvd ved alle tre.[6]
Etter å ha oppnådd frelsens nåde i den tredje fasen, er han nå klar til å
hjelpe andre i deres vansker langs samme vei. Han har oppnådd åndelig innsikt
og, som Hl. Paulus sier, ingen kan dømme ham, for han ledes av Guds Ånd.[7]
Men han kan dømme riktig den åndelige verdens fenomen. Som Fader Sofroni
uttrykker det, den som har oppnådd personlighet mottar ’mysteriet av frelsens
vei for enhver person.’[8]
Elderen talte med stor autoritet når det
gjaldt sann personlighet[9]
siden han selv var et levende eksempel på menneskepersonens fullkommenhet i
Kristus. Han hadde levd gjennom hver omstendighet og fase i det åndelige liv,
og kunne derfor kjenne igjen alle dens fenomen og hjelpe dem som vendte seg til
ham. Når folk kom på besøk, i ønsket om å møte Fader Sofroni, så jeg ofte den
raske hjelpen som ble gitt dem i kompliserte omstendigheter. Mange ganger gikk
jeg til ham på deres vegne, og ba ham om å gi dem litt av sin tid, selv om han
led fra sykdom og alderdom.
For eksempel, munker fra Det hellige fjell kom
av og til for å snakke med Fader Sofroni om viktige åndelige fenomen de
opplevde, og som de ikke hadde funnet noe hjelp med. Én munk gikk i møte med en
prøvelse – ikke innenifra, men en utvendig fristelse – som Hl. Jakob sier vi
burde glede oss i.[10]
Hans åndelige far hadde løftet hendene i været, og visste ikke hvilket råd han
skulle gi ham. Men etter tjue minutter hadde Fader Sofroni løst problemet, og
hadde forklart munkens situasjon og vist ham veien han burde følge. Munken gikk
videre til å fordoble og tredoble sin åndelige fremgang, og senere ble en stor
trøst for andre helt til sine siste dager.
På vegne av en annen besøkende, sa jeg til
Fader Sofroni, ’Fader, kanskje denne personen ikke har funnet noen andre som
kan forklare ham hva han gjennomgår.’ Og Fader Sofroni, som stolte på meg,
siden vi hadde bodd nær hverandre i 27 år, fortalte meg i all ydmykhet: ’Ingenting,
ikke noe fenomen innen det åndelige liv kan overraske meg.’ I det øyeblikk
forsto jeg noe nytt om min Elder, og de var da Hl. Paulus ord kom meg i
tankene: ”Det mennesket som har Ånden, kan dømme om alt, og selv kan ikke
bedømmes av noen.”[11]
Med andre ord, å være et ’åndelig menneske’ er mye høyere enn å være et
’naturlig menneske’ (ψυχικός ἄνθρωπος); etter å ha undergått mye i å
legge vekk den gamle Adam i den andre fasen (når nåden har trukket seg
tilbake), stiger det åndelige mennesket over det naturlige liv til en
overnaturlig tilstand, for sjelens sanser er fornyede.
Jeg gikk for å møte Fader Sofroni to uker før
han døde og igjen bekreftet ordene hans dette for meg. Han fulgte meg til døren
av sitt lille hus, og, mens han så bort på den halvferdige krypten som lå i
nærheten, spurte han, ’Hvor lenge før den er ferdig?’ Jeg svarte, ’Den vil være
klar om et par uker, Fader.’ Han tilføyde så, ’For meg er det vanskelig å vente
én time til. Jeg har sagt alt til Gud. Jeg må dra.’ Hvordan disse ordene slo
meg! Jeg kunne aldri ha påstått at jeg hadde fortalt Gud alt før jeg møter Ham
i evigheten. Jeg føler i stedet at jeg ikke enda har snakket med Ham. Men Fader
Sofroni kunne virkelig si, ’Jeg har sagt alt til Gud,’ fordi han følge at han
hadde gått helt til slutten av veien, gjennom både glede og smerte. Han døde
akkurat to uker senere, selv om krypten ikke var helt ferdig. Vi måtte vente
fire dager til før byggmesterne gjorde den ferdig, som lot de troende venerere
ham midt i kirken, som var en stor trøst. Andre hadde nok tid til å planlegge
så de kunne være til stedet under begravelsen.
Som vi sa, for å bli en åndelig eller
fullkommen person er de nødvendig å ha reist gjennom alle tre av det åndelige
livets faser. Vi har alle opplevd den første fasen, bevisst eller ubevisst,
under Den hellige dåpen, enten som spedbarn eller senere ved vår innføring til
klosterlivet eller ordinasjon, eller ved omvendelsen som kommer fra vår
tilbakevending til Kirken. Under Den hellige dåp, ærer Gud oss ved å gjøre oss
medlemmer i Kristi Legeme, Hans Kirke, og ved å ikle oss Kristus: ’Alle dere
som er døpt i Kristus, har kledd dere i Kristus.’[12]
Ved Dåpen, er vi kledd i Jesu Kristi menneskelige natur, der hele Hans Guddom
bor. På én eller annen måte, har vi alle smakt av denne nådens første gave, og
har så mistet den senere.
Men Gud, i sin ubeskrivelige godhet, har
stadig sine øyne rettet til menneskene. Han ’ser til ham, og besøker ham fra
morgen til kveld og fra kveld til morgen,”[13]
ifølge Rettferdige Job. Derfor er Guds øyne og ’blikk’ (ἐπισκοπή) er stadig rettet til mennesket, for Han ønsker å søke ut selv den
minste positive holdningen i sin skapning, og stiger inn i menneskets hjerte
med én gang han vender seg til sin Skaper med litt forståelse og ydmykhet. Gud
venter stadig på mennesket, og banker på hjertets dør. ’Se, Jeg står for døren
og banker. Om noen hører Min røst og åpner døren, vil Jeg gå inn til ham og
holde måltid, Jeg med ham og han med Meg.’[14]
Derfor, så fort mennesket viser den minste holdning av ydmykhet og
takknemmelighet, stiger Gud inn i hans sjel, og gir ham en ny åndelig fødsel.
Ifølge Fader Sofroni, er én måte å mykne
sjelen på, å vende den mot takknemmelighet og en ydmyk holdning foran Herren,
er å tenke på Guds plan for mennesket.[15]
Vi leser i Skriftene at Gud unnfanget mennesket før all evighet og
forutbestemte ham for paradis, og at mennesket var i Guds guddommelige og
forevige råd, i Guds tanker. Selv måten mennesket ble til omtaler hans storhet:
Gud skapte ham i sitt eget bilde og likhet, på en direkte og personlig måte –
ikke som resten av skapelsen som ble til kun ved Hans ord – men ved Guds
direkte og personlige handling. Han tok støv fra jorden med sine egne hender og
skapte mennesket, og blåste livets Ånd inn i hans nese. Fader Sofroni pleide å
si at Gud på en måte kopierte seg selv når Han skapte mennesket, og plantet i
hans vesen muligheten for å motta det guddommelige livs helhet: Han skapte ikke noe mindre enn seg selv.[16]
Når vi ser på hele den guddommelige økonomi om mennesket, kan vi virkelig si
at, i Guds tanker og i Hans frelsende nåde, er mennesket stort og hans kall
storartet.
Når mennesket falt far sin ære forlot ikke Gud
ham, men fulgte ham ’mange ganger og på mange måter’[17]
i alle hans dager. Ja, Gud sporer ned mennesket for å hjelpe ham og frelse ham.
Målet Gud sporer er menneskets ’dype hjerte,’[18]
og Hans kall er en gave fra Hans godhet, som i Skriften kalles ’den første
kjærlighet’.[19] Gud
kaller oss faktisk uavlatelig: ’I dag vil du høre hans stemme, hardne ikke ditt
hjerte’[20]
men gå å møt Ham. Og det første kalls særegne nåde gjør mye for å forandre
menneskets hjerte og åpenbarer for ham det guddommelige liv.
Elder Sofroni (Zacharov) av Essex |
Jødene glemte aldri denne første besøkelsen av
Guds nåde, og de festet et minne om den over sine dører, og videreførte det fra
slekt til slekt. Det ble en stor feiring: Pesach, Påskeen, var deres viktigste
nasjonale høytid. Videre, hvilte all deres trofasthet til Gud på denne viktige
hendelsen der Gud åpnet en vei gjennom havet og druknet deres fiender. Denne
kongelige seieren ble grunnlaget til deres liv, og det var hver jødes plikt å
lære sine etterkommere om undrene Gud hadde gjort for dem.
Vår første allianse, den personlige pakten vi
oppretter med Gud når den første nåde viser seg, er full av glede, full av
guddommelig betryggelse, full av synet av Gud. Fader Sofroni beskriver det som
en påskeglede og sier at i denne tiden trenger mennesket bare å puste ut en
bønn før han ser at Gud allerede har svart den.[25]
Vi kan ikke slutte å be i denne fasen og hjertet er aktivt selv i søvnen. Det
er lett å elske, lett å tro og lett å holde vigilie. Som Hl. Silouan sier, den
som har elsket Gud kan ikke glemme Ham,[26]
men husker Ham stadig og ber til Ham. For Gud selv har gått inn i en pakt med
mennesket og mennesket med Gud.
Denne første fasen er virkelig gledelig og
inspirerende, for dens nåde er den reneste gave, gitt ’uforstandig’ til alle
som viser den minste ydmyke holdningen. Men, Guds gave tilhører ikke enda
mennesket, og det kan liknes med en ’urettferdig’ eiendel. At vers i Evangeliet
etter Hl. Lukas sier, ’Og dersom dere ikke har vist troskap med det som hører
andre til, hvem vil da gi dere noe dere selv kan eie?’[27]
Fader Sofroni, i sin originale tolkning av Skriftene, sier at den første nåde
er en ren gave, som en investering av åndelig kapital som vi ikke har jobbet
for og derfor ikke fortjener.[28]
Allikevel, hvis vi viser trofasthet med denne åndelige kapitalen – dette pundet
– og er trofaste med det som tilhører Gud, da vil Gud gi det til oss som om det var vår egen eiendom. Hvis vi
ærer og verdsetter denne gaven, vil Gud til slutt gjøre det til vår umistelige
eiendom for all evighet: Gud vil gi oss det som er vårt.[29]
Hvor søte dagene av vår første kjærlighet for
Gud er, når vi så lett lyder alt det som behager Ham. Det er som om vi ser Gud
i oss selv og fordi vi ser Ham, er vi i stand til å tro på Ham og følge Ham. Dette
er en forsmak av Hl. Johannes den Guddommeliges ord: ’Når Han åpenbarer seg,
skal vi bli lik Ham, for vi skal se Ham som Han er.’[30]
Men til jødene, sa den samme apostelen, ’Hvordan kan dere påstå et dere kjenner
Gud? Hans røst har dere aldri hørt, Hans skikkelse har dere aldri sett.’[31]
Kristne kan virkelig si at de har sett Gud og kjenner Ham til en grad. Når vi
først mottar Hans nåde, begynner Han å tegne de første spor av Hans bilde i
våre hjerter. Vi hører også Hans røst når Hans ord først rører våre hjerter og
vi fornyes åndelig. Men vi ser og kjenner Ham bare delvis: kjødets slør vil
bare løftes når vi går inn i det evige liv, og vårt syn av Gud vil da være
krystallklart, oppfyllelsen av det begrensede synet vi nå har. Hvis, i løpet av
dette midlertidige livet, vi lærer oss selv å se på Kristi bilde i våre hjerter,
vil vi da, når det evige livets vindu åpner, se Ham i sin helhet. Men hvis vi
forblir uten å se Hans nåde i dette liv, vil et annet vindu, et vi helst ikke
vil snakke om, bli åpnet for oss når vi dør.
Fader Sofroni sier at i noen folk er denne
første nåden lik de helliges fullkomne mål.[32]
Så gavmild er vår Gud! Ifølge vår Elder, er et visst livsmønster åpenbart for
oss i den første påskenåden, der vi smaker alle de guddommelige dydene. Vi
oppnår en forståelse av Guds ydmykhet, Hans storhet og gavmildhet, og vi
begynner å sørge over vår egoisme, og sier, ’Jeg er uverdig en slik Gud som gir
seg selv til meg uten grenser, selv om jeg er så høy på pæra!’ Etter å ha smakt
ydmykhet, og deltatt av kjærlighet og alle de guddommelige dyder, ser vi at
Kristus kom til verden og påtok seg vår natur av nettopp denne grunn: så Han
kunne gi oss sine guddommelige dyder og gjøre oss deltakere i sitt guddommelige
liv.[33]
Gjennom denne kjærlighetshandlingen gir Han oss muligheten for en ny fødsel og
for å bære Guds frø inni oss, dvs. å bli templer for Hans guddommelighet.
Men denne fasen varer ikke lenge og det er
mange grunner til hvorfor den må ta slutt. Selv om Fader Sofroni ikke likte å
sette grenser for åndelige hendelser, bemerket han at den første nåden kan vare
fra bare et få timer eller dager til et maksimum av sju år. Da er det tid for
striden som utgjør den andre fase å begynne. Prøvelser og fristelser er nå
tillatt å kommer vår vei og dette gir oss en sjanse til å uttrykke for Gud, i
vanskelige omstendigheter, vår takknemmelighet for Hans vidunderlige nådegave.
I sin godhet lar Han oss bevise vår troverdighet så vi kan bli verdiget det
guddommelige livets fylde, hele vår arv. Fader Sofroni forteller oss at
mennesket er guddommeliggjort etter hvor dypt og grundig han har levd gjennom
Guds ’forlatelse,’ dvs. gjennom Hans nåde tilbaketrekkelse. Ifølge Elderen, må
selvuttømmingens fylde komme før fullkommenhetens fylde.[34]
År med vansker og ulykker et middel ved
hvilket sjelen kommer til forståelse om frelsens mysterium,[35]
og dette lærer henne stadig å være ydmyk. Nåden slår seg da til ro i henne og
forlater henne ikke lenger. Hl. Silouan skrev selv om dette fra erfaring:
Derved gjennom sitt liv er sjelen opptatt med å lære seg Kristelig ydmykhet, og så lenge hun mangler ydmykhet vil gale tanker og impulser alltid plage henne. Men den ydmyke sjelen finner hvilen og freden Herren taler om.[36]
Og Fader Sofroni bekrefter at hvis mennesket
holder seg til bønn og ’viser god vilje, vil nåden elske ham og ikke lenger
forlate ham.’[37]
Slik er nådens varende gjenvinning – prisen
for striden mennesket har kjempet i den andre fase – gitt mennesket når han har
vist Gud ved sitt hjertes trofasthet at han ønsker å tilhøre kun Ham. Denne
tredje fasen er vanligvis kort siden man går inn i den mot slutten av sitt liv.
Men sammenliknet med den første fasen, er den rikere i dens velsignelses dybde.
Den betegnes av kjærlighet og stabilitet og den dype freden som er en følge av
frihet fra lidenskapene. Herrens bud har nå blitt den eneste lov i menneskets
vesen:[38]
han har blitt født på ny i ånden til et liv i det evige Rike som ikke kan
rokkes.
Oversatt fra: Archimandrite Zacharias (Zacharou), Remember Thy First Love, Essex:
Stavropegic Monastery of St. John the Baptist,
2010, s.36-48.
[1] Fra et foredrag om klosterlivet.
[2] Se Joh. 3:8
[3] Se Vi skal se Ham som Han er, s. 85; se også Hl. Siouan Athonitten, s.127 og Om
Bønn, s.86.
[4] Se Vi skal se Ham, s.50-51, 67; Om
Bønn, s.13-14, 19, 75, 101.
[5] 2 Tim. 3:17
[6] Om Bønn, s.89.
[7] Se 1 Kor. 2:15
[8] Om Bønn, s.197
[9] Se ’Det hypostatiske prinsipp i
Guddommen og i Mennesket’ i Vi skal se
Ham, s.190-220.
[10] Se Jak. 1:2
[11] 1 Kor. 2:15
[12] Gal. 3:27
[13] Se Job 7:17-18
[14] Åp. 3:20
[15] Vi skal se Ham, s.78.
[16] Se ibid., s.101, 160, 193.
[17] Heb. 1:1
[18] Se Sal. 63.7
[19] Åp. 2:4
[20] Se Heb. 3:7-8
[21] Sal. 126:1
[22] Se 2 Mos. 6:1-8; 34:10, 28
[23] Se 2 Mos. 14:13-31
[24] Om Bønn, s.84.
[25] Se Hl. Silouan, s.200.
[26] Se ibid., s.276, 292, 383, 459-460.
[27] Luk. 16:12
[28] Vi skal se Ham, s.52, 119-120, 206, 218.
[29] Se ibid., s.85.
[30] 1 Joh. 3:2
[31] Se Joh. 5:37
[32] Om Bønn, s.68.
[33] Se 2 Pet. 1:3-4.
[34] Vi skal se Ham, s.53.
[35] Om Bønn, s.197.
[36] Hl. Silouan, s.481.
[37] Ibid., s.236.
[38] Se ibid., s.178 og Arkimandritt
Sofroni, ’Prinsipper i Ortodoks Askese’ i The
Orthodox Ethos, ed. A.J. Philippou (Oxford: Holywell Press, 1964), s.259.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar