torsdag 14. november 2013

Forberedelse til Den hellige nattverd

For å delta i Den hellige nattverd i en ortodoks kirke må man være en troende ortodoks kristen og tilhøre en av de kanoniske ortodokse lokalkirkene. Man må også ha velsignelse fra sin åndelige far til å delta, og må forberede seg med faste og bønn.

Som en generell regel innebærer forberedelse til deltakelse i Nattverden det følgende:
  • En burde ha holdt Kirkens faster uken før Liturgien (onsdag og fredag i en vanlig uke).
  • Om mulig, burde en ha gått til både Vesper og Matutin før Liturgien (i slaviske kirker feires begge disse vanligvis på kvelden, og kalles ‘vigilie’).
  • En burde være i kirken før begynnelsen av Liturgien, og ihvertfall før Evangeliet leses.
  • En burde faste fra all mat og drikke fra midnatt (dette gjelder også mottakelse av antidoron). Mange steder er det også vanlig å faste fra all kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, olje og alkohol kvelden før Liturgien.
  • En burde lese alle forberedelsesbønnene fra bønneboken (Én kanon, tre salmer, og de andre bønnene) i tillegg til sin vanlige bønneregel.
  • Man må ha forsonet seg med alle som har noe imot seg.
  • Regelmessig skriftemål er også en nødvendig del av forberedelsen, men hva “regelmessig” betyr for deg er avhengig av din tilstand og hva din åndelige veileder anbefaler (noen skrifter én gang i uken, andre én gang i måneden, osv.).
Vi forbereder oss på denne måten på grunn av det som står skrevet i Den hellige skrift:


Sannelig, sannelig, Jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker Hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser Min kropp og drikker Mitt blod, har evig liv, og Jeg skal reise Hamhopp på den siste dag. For Min kropp er sann mat, og Mitt blod er sann drikk. Den som spiser Min kropp og drikker Mitt blod, blir i Meg og Jeg i ham. Slik den levende Far har sendt Meg og Jeg lever ved Ham, slik skal også den som spiser Meg, leve ved Meg. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det som fedrene spiste, de som døde. Den som spiser dette brødet, skal leve i all evighet.
Joh. 6:53-8.

Om du bærer offergaven din fram til alteret og der kommer til å tenke på at din bror har noe imot deg, så la gaven ligge foran alteret og gå først og bli forlikt med din bror. Så kan du komme og bære fram offergaven din. 
Matt. 5:23-4
Jeg gir dere her mine påbud, og da er det én ting jeg ikke kan rose dere for: Dere samles på en slik måte at det ikke blir til gagn for dere, men til skade. For det første hører jeg at det er splittelse blant dere når dere kommer sammen som menighet ... I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok Han et brød, takket, brøt det og sa: «Dette er Min kropp, som er for dere. Gjør dette til minne om Meg!» På samme måte tok Han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i Mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om Meg!» For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til Han kommer. Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms. Derfor er det mange svake og skrøpelige hos dere, og noen er sovnet inn. Hadde vi bedømt oss selv, hadde vi unngått å bli dømt. Men når vi blir dømt av Herren, blir vi irettesatt, for at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden 
1 Kor. 11:17-18, 23-32

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar