Theodoros II, ved Guds nåde
Pave og Patriark av Alexandria, hele Egypt og hele Afrika, til hele fylden av
Alexandrias apostoliske og patriarkale trone nåde, miskunn og fred ved vår
Herre, Gud og Frelser Jesus Kristus, født i Betlehem.
«Den allerhøyeste Gud viste seg på jord som et ydmykt
menneske, i ønsket om å føre opp til himmelen dem som roper til Ham: Halleluja»
Mine kjære brødre og søstre,
Guds evigværende Sønn ble Menneskesønn slik at
mennesket kunne bli Guds sønn. Slik Gud i den første skapelsen tok støv fra den
fortsatt jomfruelige jorden og gav mennesket kjød, så ved sin fødsel fra Jomfru
Maria, formet Gud en ny skapelse. Guds Sønn forente seg med menneskets natur
for å skape en ny livstilværelse.
Jesu Kristi menneskevorden ved Guds veldige
nedstigning åpnet en ny side i menneskets historie. Jesus Kristus ble en
mellommann mellom Gud og mennesket. Han tok til seg det skapte menneske og
førte ham inn i samfunn med den uskapte Gud. Han forsikret ham en mulighet til å bryte
lenkene til de makter som knuste hans liv og til å bli en deltaker i Gud.
Inkarnasjonen blir forkynnelsen av Guds vilje til å åpne frelsesveien for
folket.
Kristus, som frivillig påtok seg menneskenaturens
smerte for å helbrede den, kom i kontakt med den menneskelige lidenskapen for
makt fra sine første steg på jord. Han, som ifølge engelens bud til Josef,
skulle frelse sitt folk, ble drevet vekk. Han som nærmet seg folket for deres
gagn, var forfulgt. Guds miskunnelige Sønn var drevet ut av sitt hjemland. Han
ble en flyktning langt vekk i Egypt og led i mange år. Dette var en følge av
Herodes’ umettelige maktlyst.
To tusen år senere, truer menneskets umettelige maktlyst
sine medmennesker og Guds skapelse. Makt som et mål i seg selv fører til ulik
fordeling av rikdommer mellom individer og nasjoner. Den har som basis
undertrykkelse og påtvingelse av de mektiges vilje ved bruk av vold. Den hater
det som er annerledes og er fiendtlig ovenfor motargument. Den gjør mennesket
fremmed for sine verdier og tankeløst utnytter naturen. Den opphøyer egoet og
undergraver vi-et.
Tørsten etter overlegenhet over ens motstander er
likegyldig ovenfor vanlige folk og har drevet antallet flyktninger høyere enn
det det var under 2. verdenskrig. Ved å overse de svakes velstand har Middelhavet
blitt de desperate menneskers sjø. Ved å tenke på nasjonale interesser har
landene i Vest-Afrika vært forsvarsløse i kampen mot Ebolaviruset. Ønsket om å
påtrenge uforstandige ideologiske prinsipper er drivstoff for terrorisme og
jihadisme truer nå internasjonal legitimitet.
Mine kjære brødre og søstre,
Hvert forsøk på å svare disse utfordringene i vår tid
vil vise seg å være nytteløse dersom det ikke begynner med den følgende
anerkjennelsen: det er nødvendig at maktkjærligheten erstattes av kjærlighetens
makt. Kjærlighetens makt slik den ble inkarnert av Guds Sønn for to tusen år
siden, da Han i fullstendig ydmykhet ble menneske for å tilby oss himmelen.
Kjærlighetens makt, til tross for at den trues med utryddelse i hvert øyeblikk,
er stadig gjenfødt. Forfulgt og forlatt, vet den hvor å finne tilflukt. Dens
rike er hjertene til dem som aldri slutter å si «Jeg har satt min lit til
Herren: Jeg frykter ikke hva mennesker kan gjøre meg.»
I en verden som stadig blir smalere, vil forandring
kun skje hvis vi ser etter Jesus Kristus i oss. Gudmennesket, som et ubrytelig
bånd, forener oss alle.
Mange år!
+ Theodoros II
Pave og Patriark av
Alexandria og Hele Afrika
I den store byen Alexandria
Kristi Fødsel 2014
I den store byen Alexandria
Kristi Fødsel 2014
Oversatt
fra:
Patriarchal Message for Christmas 2014
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar