I desember 2009 ble f. Daniel
skutt og drept i sin kirke i Moskva av islamister, trolig på grunn av hans
vellykkede misjonsarbeid blant russiske Muslimer. Patriark Kirill av Moskva har
beskrevet ham som en trosbekjenner og martyr for Evangeliets forkynnelse.
av f. Daniel Sysoev
For å kunne forstå hva som skjer med oss i livet, må
vi i vår diskusjon om døden først klargjøre universets struktur. Vi må innse at
universets struktur stadig endret seg på radikale måter. Opprinnelig var det
intet univers; kun Herren Gud var. Herre skapte to verdener, to skapelser som
var sammenbundet: den usynlige verden og den synlige. Hver dag hører vi om
dette når Salme 103 resiteres. Både den usynlige og synlige verden ble revet i
stykker som en følge av fall inn i synd: Det første var fallet til Morgenstjernen
og Englene som fulgte ham, og det andre var Adam og Eva, de første menneskenes
fall inn i synd. Med synd, kom sykdom, fordervelse og død inn i verden. Herren
sa til Adam: «…Støv er du, og til støv skal du atter bli» (1. Mos. 3:19). Dette
omtalte ikke bare menneskets legemlige ferd ned i jorden, men at menneskets
sjel drar ned i dødsrikets underjordiske dyp, noe som forble tilfellet helt til
Guds Sønns frelsende Oppstandelse.
Bibelen beskriver Dødsriket for oss på en tydelig og detaljert.
Ifølge Guds Ord, er dødsriket et enormt underjordisk sted (Josva 14:15). Til
tross for at mange har tatt Bibelens ord bokstavelig og prøvd å finne dødsriket
i jordens indre, burde så klart ikke dette bilde tas bokstavelig.
f. Daniel |
For fem til sju år siden, vår det en rekke
pressemeldinger om at gruvearbeidere hadde funnet dødsriket under jordens
overflate. Men interessant nok, hadde de som trykte den første nyhetsrapporten
ikke lagt merke til at pressemeldingen kom ut på 1. april, og at folk ikke
skjønte aprilsnarren. Underjorden har faktisk en tilknytning til dødsriket, og
den tilknytningen diskuteres i noen helgenberetninger og andre kilder innenfor
Kirkens Tradisjon. Men denne tilknytningen er ikke geografisk, og hevder ikke
at dødsriket geografisk sett ligger under oss. I én forstand, er dødsriket
under oss, men i en annen dimensjon. Vår verden har en dimensjon i tillegg til
de tre dimensjonene vi bruker for å måle rom og tid. Jeg tror det er noe vi
alle innser, for vi kan gjette ting som kommer til å skje, og kan forstå tid på
den måten. Så klart, hvis vi levde i kun tre dimensjoner, kunne vi ikke ha
merket eller forstått noe slikt. Vår sjeler tilhører faktisk også den usynlige
verden, en med et forhold til denne verden, men som en slags tillegsdimensjon.
Ifølge Guds Ord er derfor dødsriket, som ble til som
en følge av de første menneskenes opprør, et fengsel for sjeler, slik den hellige
apostel Peter sier. Som et oppbevaringssted, men ikke pine eller straff, heller
som et sted der sjelen, som Bibelen sier, ligger i lang søvn. Men hva slags «søvn»?
Har må vi forstå hvordan Jehovas Vitner, som tror at sjelen sover, tar feil.
For Jehovas Vitner er døden en søvn uten drømmer. Kanskje Jehovas Vitner ikke
er oppmerksomme på at de drømmer, men alle vet at søvn ikke er en
bevisstløshet. Selv når vi sover fortsetter vår bevissthet å fungere, men på en
annen måte. Vi kan til og med være bevisste på oss selv, men vi er ikke i stand
til å endre drømmen. Ser du hva som skjer? Jeg kan se noe, men jeg kan ikke
gjøre noe med det. Jeg kan føle noe, jeg kan merke noe, men det er umulig for
meg å endre noe. Slik kan du se at å beskrive det som søvn er riktig. Som i
vanlig søvn, venter den samme sjebnen på den som har gått ned i dødsriket, det
underjordiske stedet der sjelene er innestengte.
Noen flere ord om dødsriket: dødsriket er en form for
undergrunn der folk som har falt i synd går, og til i dag ender alle udøpte,
uten unntak, opp der.
Dødsriket er et sted med en viss struktur. En
befinner seg høyere og lavere i dødsriket, ettersom hvor vidt en har begått
ondskap. Før Herren steg ned i dødsriket, var det også et sted for rettferdige
der. Det var skilt fra resten av dødsriket av en dyp kløft, men var allikevel i
dødsriket. Det ble kalt Abrahams fang. Husk likningen om den rike mann og
Lasarus, der det er en veldig tydelig beskrivelse av et sjeol, dvs. et usynlig sted. På gresk er Hades en betegnelse på det
«underjordiske rike.» Sjeol kan ikke sees, fordi det er et mørkets sted.
I dette sjeol
var det et spesielt sted for de rettferdige som håpet på Kristus, på Guds komme
og på Guds handling i historien, et sted for dem som hadde møtt Kristus Gud
mens de var i live. Opplevelsen av det møte gjorde livet mer oppfyllende for
dem, og for å si det sånn, gjorde deres håp livet mer betydelig, mer solid enn
dødsrikets andre innbyggere.
Men disse er der ikke lenger, for hva var det Herren
Jesus Kristus gjorde når Han steg ned i dødsriket? Han befridde alle de
rettferdige. På samme måte befridde han alle syndere som, mens de var i live på
jord, hadde omvendt seg fra sine synder, hadde tjent den ene Gud, og hadde strevd
for å komme nær Ham. Herren tok også disse, fordi de hadde trodd på Ham og
hadde kommet til Ham.
Etter Herren tilintetgjorde dødsrikets porter, ble
det mulig å forlate dødsriket, og de som ønsket det benyttet seg av muligheten.
Det var de som hadde søkt Gud i sine jordiske liv som ønsket dette; hvis en
ikke søkte Gud i livet, kunne han ikke på noen måte ønske å forlate dødsriket,
for etter døden er det ingen omvendelse.
Muligheten til å forlate dødsriket ble gitt dem som
hadde mottatt den hellige Dåpen. Dette er basis for den merkverdige og mystiske
riten som holdes hver Pinse, der vi under den andre bønnen, rettet til
Frelseren Kristus, ber for sjelene som er i dødsriket, i håp om at de må motta
miskunn og hjelp, for å lette deres tilstand. Dødsriket var trossalt ødelagt,
og Satan ble fratatt sin makt. I dag er han i dødsriket. Før var han ikke der.
Dere må vite at før kom Satan til dødsriket for å håne dets fanger; men han
levde ikke der på noen måte. Satans rike var et annet sted. Det var i luften,
av hvilken grunn han kalles herskeren i luftens rike. Det er veldig viktig at
vi vet dette. Hvorfor? Fordi det av veldig praktiske grunner er svert farlig
for oss å tenke at djevlene bor i dødsriket.
Ifølge profeten Esekiels bok er dødsriket strukturert
slik at vanlige menneskers sjeler befant seg like ved siden av sine forfedre,
helt tilbake til Det utvalgte folks patriark. Derfor lå alle forfedrene til de
første folk som om i kister. Disse var forstandige sjeler, bevisste men uten
evne til å endre noe. De lå i kister, og rundt dem lå deres etterkommere. Dette
førte forresten til forfedrekultene. Dette førte til ideen om det var svert
viktig hvor og med hvem du ble begravd. ... Nå spiller det absolutt ingen rolle
for ens sjel hvor ens legeme ligger begravd. Selv hvis menneskets legeme
kremeres, så lenge vedkommende ikke ønsket dette selv, ville han ikke være
skyldig noen synd, og ødeleggelsen av legemet ville ikke skade sjelen. Ble de
hellige martyrene på noen måte skadet ved å brennes? Nei. Ser du? Det er veldig
viktig å huske dette, fordi noen ganger forstår ikke folk dette skikkelig.
For oss alle, er jorden der vi lever på mange måter et
sted der vi har vårt hjerte, «For hvor
din skatt er, der vil også ditt hjerte være» (Matteus 6:21). Og et menneske
kan være nært tilknyttet jorden. En elsker jorden, elsker ting gjort på jorden,
elsker noen jordiske ting. For sjelen, forbigår intet av dette uten grunn. Jo
mer et menneske elsker jorden, jo mer han er knyttet til den, jo mer vanskelig
vil det være for ham å skilles fra den. Vi vil si mer om hva som skjer når et
menneske dør, om dets skjebne og hvordan sjelen opplever døden.
Oversatt
fra:
‘The History of the fall, and the appearance of Hades’ i Priest Daniel Sysoev, Instructions for the Immortal, Missionary
centre in the name of priest Daniel Sysoev: Moskva 2002, s.4-10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar