av Abbed Tryfon
Kirken er vårt hjem, et sted vi burde føle oss i ro. Det er også Guds hus og et tempel viet til den hellige Treenighetens tilbedelse. Dog tidene har forandret seg og vi har nå blitt et veldig avslappet samfunn, kan ikke denne holdningen bestemme hvordan vi kler oss når vi tilber Gud. Måten vi kler oss i kirken burde vise til vårt ønske om å ofre vårt beste til Kristus. Slik vi ønsker å oppføre oss for å vise Kristi sentrale plass i våre liv, burde vår kledning vise ydmykheten som er passende for en kristen.
Slik vi tar på oss finklær til formelle begivenheter eller jobbintervju, er det mye viktigere å vise vår ærbødighet for Guds hus. Hvis sjefen inviterer oss til datterens bryllup, passer vi på å vise respekt for vår arbeidsgiver ved å kle oss i våre beste klær. Fortjener Gud mindre enn dette?
Vi burde gå i klær som er beskjedne og passende for en kristen, spesielt når vi tilber i Guds hus. I vårt klosters tempel bevarer vi den oldtidlige skikken å ta av skoene før vi går inn, i minne om budet Gud gav til Moses «Ta skoene av føttene! For stedet du står på, er hellig grunn». Vi ber at ingen går i shorts eller t-skjorter når de besøker klosteret, og, som i alle ortodokse kirker, ber vi besøkende å unngå distraheringene som kommer med slagord på klærne, eller prangende klær som passer til mer elegante begivenheter.
Både menn og kvinner burde unngå klær som kan distrahere andre troende. Slik vi ønsker å beholde fokus under de guddommelige gudstjenestene, burde vi heller ikke distrahere våre medkristne. Kristus burde være fokus i vår tilbedelse, ikke våre personlige kledning. Kirken er ikke riktig sted til å vise frem siste mote, eller hva vi har oppnådd på helsestudioet.
Slik menn tar av seg på hodet når de går inn i kirken, har kvinner, gjennom hele Kirkens historie, tatt på seg hodeplagg. Vi burde holde tanken om at denne fromme, bibelske skikken er gammaldags eller diskriminerende, langt borte fra vår ortodokse tankegang. Vi beholder ikke denne tradisjonen for å krenke kvinner, men for å ære dem. Skriften beskriver kvinnens hår som hennes ære, og å dekke hodet som en ydmykhetshandling. Gjennom kristen historie, valgte troende kvinner ikke å la deres skjønnhet distrahere andre fra Guds herlighet og skjønnheten til Hans hus.
Med kjærlighet i Kristus,
Abbed Tryfon
Abbed Tryfon
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar