av f. Peter Alban Heers
Utdrag fra forordet til boken Elder Paisios av Athosfjellet
Utdrag fra forordet til boken Elder Paisios av Athosfjellet
Mange er de som i våre dager har gått ut på let etter opplevelsene, de åndelige krefter og gavene de leser om
i Apostlenes Gjerninger. De har gått på let etter Helligåndens kraft nettop
fordi de manglet den, ikke så den noe sted rundt seg og til og med trodde den
hadde forsvunnet fra jorden.
Mange andre ringer stadig ”fornyelsens”
klokke, taler entusiastisk om ”vekkelse” og ”revitalisering”, og søker veien ”tilbake
til de hellige kirkefedrene.” I dette ønske om fornyelse og tilbakevendelse til
det som har gått tapt, bekjenner de derved avstanden mellom deres egen erfaring og
det som beskrives i Apostlenes Gjerninger eller livene til de tidlige
kirkefedrene.
Så har vi den delen av den
sekulariserte kristendommen som ser et behov for ”aggiornamento”, eller ”å oppdatere Kirken”, eller for ”semper reformando”, eller stadig reform.
I denne letingen etter et tapt paradis, kan en se at Rikets tidløshet, Helligåndens
diakroniske tilstedeværelse, den Levende Guds levende Tradisjon, har blitt
erstattet med det som kun er menneskelig, kun er midlertidig, som alltid
behøver korrektur og oppdatering. I den sekulariserte kristendomen har det evige liv
og Guds nåde, som en gang ble åndet inn i Kirkens sjel, gått tapt og blitt
erstattet med religionens usikkerhet og svakhet.
For medlemmene av Den
ortodokse kirke, selv om de er svake og syndige, er ikke en slik leting
nødvendig. Fordi de hellige apostlenes erfaring og åndelige myndighet fortsatt kan bli sett, kjent og levd av de hellige apostlenes arvinger i praksis: det ortodokse klosterlivets
karismatiske eldre. Ortodokse kristne behøver ikke fornye en død Tradisjon
eller vende tilbake til bortglemte hellige kirkefedre nettop fordi Den
hellige tradisjon per i dag forblir levende i moderne hellige fedre, som til like
stor grad er bærere – i både ord og gjerning – av ”den tro som de hellige”
apostlene ”én gang for alle har fått overlevert” (Jud. 1:3). ”Ordet” til disse
hellige fedrene er alltid ”a jour” og relevant. Deres lære har aldri behov for
reform nettopp fordi den strømmer frem fra evighetens permanens, fordi de lever
i ”frelsens dag.”
Oversatt fra: Hieromonk
Isaac, Elder Paisios of Mount Athos, Holy Monastery of Saint Arsenios the
Cappadocian: Chalkidiki, Hellas, 2012, s.XIX-XX.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar