av Metropolitt Hilarion Alfejev
Ortodokse
kristne ber ikke kun til Gud, men henvender seg også til Guds Moder og de
hellige. Denne bønnepraksis i Den ortodokse kirke skiller seg fra praksis i,
for eksempel, protestantiske kirkesamfunn. Protestanter anerkjenner ikke Guds
Moders og de helliges forbønn. De sier: vi trenger ingen mellommann for å nærme
oss Gud. Dette er sant nok – vi trenger ikke «mellommenn» – men konklusjonen de
kommer til er feil. Vi ber jo ikke til Guds Moder som et slags mellomlag mellom
oss og Gud; vi ber til henne fordi hun er Guds Moder, fordi det ikke er mulig å
skille henne fra hennes Guddommelige Sønn.
Når jeg
studerte i England, inviterte min professor – en eldre ortodoks biskop – meg ofte
til studier hjemme hos seg. Når jeg kom til huset hans, var vanligvis hans eldre mor som
åpnet døren for meg. Tenk om jeg ikke hadde hilst på henne, ikke lagt merke til
henne, men hadde gått rett forbi henne inn i huset og sagt: «Jeg trenger ingen
mellommann; jeg handler kun med biskopen.» Det virket helt naturlig for meg at,
når jeg handlet med sønnen, handlet jeg også med moren. Dette er så klart et
helt hverdagslig eksempel.
Det er
også mer seriøse argument. Det viktigste av disse er erfaringen til millioner
av mennesker som viser at Guds Moder lytter til deres bønner og svarer dem; at
hun hjelper folk; og at hun virkelig går i forbønn for folk foran sin Sønn og
Gud.
Guds
Moder kan ikke skilles fra Frelseren; Hennes podvig kan ikke skilles fra Hans. Tenk over at når Herrens Engel
kom ned fra himmelen og sa til henne: Du
skal bli med barn og føde en Sønn (Lukas 1:31), var Inkarnasjonen avhengig
av hennes samsvar eller uenighet. Hun kunne ha sagt «nei,» men hun sa «ja.» Hun
oppdro Barnet, brakte Ham til Tempelet i offer til Gud; Hun sto ved Hans side
under hele Hans jordiske liv. Når Kristus var korsfestet, stod hun ved Korset,
fordi hun ikke kunne skilles fra Ham. Hun var med Ham selv i Hans mest
fryktelige lidelse, fordi hun ble en deltaker i Hans dåd.
Når
Herren var på Korset, stod Hans elskede disippel ved siden av Ham, og Han sa
til henne: «Kvinne, dette er din sønn.»
Deretter sa Han til disippelen: «Dette er
din mor» (Joh. 19:26-27). Derved gav Han hennes beskyttelse og omsorg, ikke
bare til sin elskede disippel, men til alle sine disipler. Fra det øyenblikket
ble hun, som sin Sønns Moder, også alle Hans følgeres Moder – dvs. Kirkens
Moder. Og vi vender oss til henne som vår Moder og Kirkens Moder.
I bønn
til Guds Moder sier vi: «Allhellige Gudføderske, frels oss.» Dette betyr ikke
at vi anser henne som vår frelser. Frelseren er Kristus. Men vi bekjenner
hennes del i frelsesmysteriet, hennes deltakelse i dette mysteriet. Og vi
forstår at frelse er mulig for oss fordi Guds Moder uttrykte sitt samtykke med
ordet Gud rettet mot henne. Og, på grunn av hennes samsvar, har vi tilgang til
hennes Sønn og hennes Gud, vår Himmelske Fader.
Oversatt fra: On Prayer XXX: Prayer to the Mother of God
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar