De Hellige Fedrene om Paradis og Helvete
av Metropolitt Hierotheos av Nafpaktos
Kirkefedrenes generelle lære om paradis og
helvete er at disse ikke eksisterer fra Guds synspunkt, men kun fra menneskets.
Det er sant at paradis og helvete finnes som to levemåter, men det er ikke Gud
som har skapt dem. I den patristiske tradisjon er det tydelig at de ikke er to,
men at det er Gud selv som er paradis for de hellige og Gud selv som er helvete
for synderne.
Dette er uatskillelig knyttet til fedrenes
lære om forsoning og menneskets fiendskap mot Gud. Ingen steder i den Hellige
Skrift står det skrevet at Gud forsones med mennesker, men at Kristus forsoner
mennesket med Gud. Videre ser vi i hele den patristiske tradisjonen at Gud ikke
står imot mennesket, men at det er mennesket som står imot Gud ved å ikke ha
noe felleskap eller deltakelse i Ham. Derved gjør mennesket Gud til sin fiende,
men Gud gjør ikke mennesket til sin. Gjennom synden han begår, ser mennesket
Gud på en sint og fiendtlig måte.[1]
Vi skal undersøke dette temaet mens vi kort viser hva visse kirkefedre har å si
om det.
Vi kan like godt begynne med Hl. Isak Syreren,
som skriver om hva paradis og helvete er.
Om paradis, sier han at det er Guds
kjærlighet. Og når vi snakker om kjærlighet, mener vi naturlig, først og
fremst, Guds uskapte energi. Han skriver: ”Paradis er Guds kjærlighet, der
nytelsen av all velsignelse er.”[2]
Men også om helvete sier han nesten det samme, at helvete er kjærlighetens
svøp. Han skriver: ”Jeg mener også at de som straffes i Gehenna, straffes av
kjærlighetens svøp. Ja, hva er så bittert og voldsomt som kjærlighetens pine?”[3].
Helvete er smerten av Guds kjærlighet.
Dessuten, som Hl. Isak sier, er smerten i hjertet forårsaket av synd mot Guds
kjærlighet, ”mer gripende enn noen frykt om straffelse.”[4]
Det er virkelig en straff når vi nekter og motstår en annens kjærlighet. Det er
forferdelig å være elsket når vi oppfører oss upassende. Hvis vi sammenlikner
dette med Guds kjærlighet, kan vi forstå helvetes pine. Og det henger sammen
med det Hl. Isak igjen sier, at det er feil for noen å tenke ”at syndere i
Gehenna er foruten Guds kjærlighet.”[5]
Selv de som straffes i helvete vil motta Guds
kjærlighet. Gud vil elske alle mennesker, både rettferdige og syndere, men alle
vil ikke føle denne kjærligheten med lik dybde og på lik måte. Uansett er det
absurd for oss å påstå at helvete er Guds fravær.
Dette betyr at menneskenes opplevelse av Gud
vil være forskjellig. ”For til hver enkelt vil Herskeren gi oss, alt etter ens
ferdighet og verd.” For der blir det slutt på de som lærer og de som blir lært,
for i hver enkelt vil ”den brennende kjærlighet for alle” være. Det vil derfor
være én som gir sin nåde til alle - dvs. Gud selv – men menneskene vil motta
den etter deres egen kapasitet. Guds kjærlighet vil komme over alle, men den
vil handle på en todelt måte, og straffer syndere mens den gir glede til de
rettferdige. Hl. Isak Syreren, som uttrykker den ortodokse tradisjon om dette,
skriver: ”Kjærlighetens kraft virker på to måter: den piner syndere, noe som
også skjer her når en venn lider på grunn av en annen venn; men den blir en
kilde av glede for de som har fulgt dens plikter”[6].
Derfor skal den samme Guds kjærlighet, den
samme energi, falle over alle mennesker, men den vil virke forskjellig. Men
hvordan skal denne forskjellen være?
Gud sa til Moses: ”Jeg er nådig mot den Jeg
viser nåde, og barmhjertig mot den Jeg forbarmer Meg over” (2. Mos. 33:19).
Apostelen Paulus siterer dette fra det Gamle Testament og konkluderer: ”Altså
viser Han godhet mot den Han vil, og forherder den Han vil” (Rom. 9:18). Dette
må tolkes på et ortodokst vis. Hvordan kan Gud ville forbarme seg over én og
forherde en annen? Er det favorisering i Gud?
Etter Theofylaktos av Bulgarias forklaring,
har dette med menneskets natur å gjøre, ikke med Guds handling. Hl.
Theofylaktos sier: ”Akkurat som solen ofte mykner et vokslys, men herder leire,
ikke vilkårlig men på grunn av de forskjellige egenskapene i leire og voks: så
sies det også at Gud herdet faraos leirehjerte”[7].
Derfor vil Guds nåde, dvs. Hans kjærlighet som skinner over alle, virke etter
menneskets åndelige tilstand.
Met. Hierotheos |
Helvetes ild vil være mørk, uten den
opplysende egenskapen, mens de rettferdiges lys vil være uten fortæring, uten
den brennende egenskapen, og dette vil være resultatet av en forskjellig energi
i Gud. Allikevel, antyder dette at en person, etter sin tilstand, kan delta til
og med i Guds uskapte energier.
Denne forståelsen av paradis og helvete er
ikke bare Hl. Isak Syrerens eller Hl. Basilios den Stores’, men er
kirkefedrenes generelle lære, som apofatisk tolker det som er sagt om den evige
ild og det evige liv. Når vi snakker om apofati, mener vi ikke at fedrene
forvrenger Kirkens lære, at de snakker på en abstrakt eller filosofisk måte,
men at de prøver å frigjøre det de tolker fra kategorier av menneskelig tanke
og fra bilder av sensoriske ting[9].
Her kan vi også se hvordan de ortodokse-greske fedrene skiller seg fra
franko-latinerne som anser disse virkelighetene som skapte[10].
Dette er også måten Hl. Gregorios Teologen
forklarer denne viktige sannheten, som har stor betydning for det kirkelige og
åndelige liv.
Han råder sine lyttere om å motta Kirkens lære
om legemets oppstandelse, dommedagen, og de rettferdiges gjengjeld. Disse
tingene må forstås på den måten at det fremtidige liv vil være ”lys for dem som
har renset sitt sinn”, så klart ”i forhold til graden av deres renhet”, og det
er dette vi kaller Himmelriket. Det er mørkhet ”for dem som har blindet deres
hjerte”, som i virkeligheten er fremmedgjøring fra Gud, ”i forhold til deres
blindhet her”[11]. Så det
evige liv er lys for dem som har renset sitt nous – og så klart i forhold til dybden av den renselsen – og
mørkhet for dem med et blindt nous,
som ikke har blitt opplyst av dette liv og ikke har oppnådd opplysning og
guddommeliggjøring.
Vi kan også forstå denne forskjellen ved hjelp
av sensoriske virkeligheter. Den samme solen ”gir de friske syn, men formørker
syke øyne”. Det er ikke solen, men øyets tilstand, som har skyld. Nettopp det
samme skjer ved Kristi gjenkomst. Kristus er én, ”men Han står for et fall og
en oppstandelse: et fall for de troløse, oppstandelse for de trofaste”[12].
Det samme Guds Ord, selv nå, og mye mer i den tid, er både ”forferdelig for dem
som ikke er verdige i sin natur, og velvillig mottakelig for dem som er
klargjorte”[13]. Så
alle er ikke gjort verdige den samme orden og kategori, men én er verdig én, og
en annen er verdig en annen, ”hver og én, tror jeg, i forhold til sin egen
renselse”[14]. Et
menneske vil smake én og den samme uskapte energi i Gud, i forhold til sitt
hjerte og nous’ renhet.
Derfor, i følge Hl. Gregorios Teologen, er Gud
selv paradis og helvete for mennesket, siden hvert menneske smaker av Guds
energi i forhold til sin sjels tilstand. Derfor kan han rope ut i lovsang: ”O
Treenighet, som jeg har blitt gitt å tilbe og bekjenne, som en dag skal
åpenbares for alle, til noen gjennom opplysning, og til andre gjennom straff!”[15].
Den samme Gud er både opplysning og helvete for mennesker. Helgenens ord er
både klare og avslørende.
Jeg vil også nevne Hl. Gregorios Palamas,
erkebiskop av Tessalonika, som understreker det samme.
Mens han referer Johannes Forløperens ord til
Kristus, som ”skal døpe dere med Den hellige ånd og ild”, sier han at disse
ordene bringer ut denne sannheten om at mennesker skal proporsjonalt motta
enten nådens straffende eller opplysende egenskaper. Han sier det slik: ”Han
sier: ’Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild’, dvs. med opplysning og
straff, etter hvert menneskes egen holdning”[16].
Vi må se på Hl. Gregorios Palamas’ lære innenfor
det fulle teologiske perspektiv av Guds uskapte nåde. Helgenen lærer oss at
hele verden deltar i Guds uskapte nåde, men ikke på samme måte eller med samme
dybde. Så de helliges deltakelse i Guds nåde er annerledes enn resten av
skapelsen. Han understreker: ”Hvis én ting skal deles av alle, men ikke på
samme måte, men på forskjellig vis…selv om alt har en del av alle Guds ting,
ser vi allikevel forskjell på de helliges andel som stor og veldig”[17].
Uansett, vi vet fra hele Kirkens lære at Guds
uskapte nåde har forskjellige navn etter de forskjellige virkningene den har.
Hvis den opplyser et menneske kalles den opplysende. Hvis den guddommeliggjør
kalles den guddommeliggjørende. På lik måte beskrives den noen ganger som
skapende, noen ganger som livgivende og noen ganger som klokgjørende. Så all
skapning deltar i Guds uskapte nåde, men på forskjellig vis. Og derfor burde
ikke den guddommeliggjørende nåde de hellige deltar i blandes med andre
energier. Det samme gjelder Guds nåde i det evige liv. De rettferdige vil delta
i den opplysende og guddommeliggjørende energi, mens synderne og de urensede
vil oppleve Guds fortærende og straffende energi.
Vi finner denne lære også i asketiske verk av
forskjellige helgener. For eksempel sier Hl. Johannes Klimakos at den samme ild
kalles både ”det som fortærer og det som opplyser”. Han mener den hellige og
overhimmelske ilden som er Guds nåde. Guds nåde som mennesket mottar i dette
livet ”brenner noen fordi de fortsatt mangler renselse,” og andre ”opplyser den
i forhold til den perfeksjon de har oppnådd”[18].
Ja, Guds nåde renser ikke uomvendte syndere i det neste liv, men det Hl.
Johannes Klimakos sier gjelder nå. Og det bekreftes av asketisk erfaring, at de
hellige først opplever Guds nåde som en ild som fortærer deres lidelser, og
etterpå, i forhold til deres hjertes renhet, opplever de Guds nåde som lys.
Også de mennesker i dag som ser Gud på deres asketiske pilegrimsferd, bekrefter
at så lang som man omvender seg, og i nåde opplever helvete, i samme mål blir
nåden om til uskapt lys, selv uten at man forventer det. Det er den samme Guds
nåde som først renser mennesket, og når han har nådd stor dybde i omvendelse og
renselse, blir den sett som lys. Det er derfor ikke et spørsmål om skapte ting
eller menneskelige følelser, men om opplevelse av Guds uskapte nåde.
Oversatt fra Metropolitan of Nafpaktos, Hierotheos, Life After Death, Levadia, Hellas: Birth of the Theotokos Monastery, 2005, s.253-261.
[1] Se John Romanides: Romiosyni, ed. Pournaras, Thessaloniki 1975, s.96.
[2] Isaac the Syrian: The ascetical homilies, Hom. 46, op. cit. s.23.
[3] Ibid. Hom. 28, s.141.
[4] Ibid.
[5] Ibid.
[6] Ibid.s.140.
[7] Nicodemus the Hagiorite, op. cit. Vol. 1, p.110.
[8] Basilios the Great, On Psalm 28, PG 29, 297A.
[9] John Romanides, op. cit. p.99.
[10] Ibid. p.96.
[11] Gregory the Theologian, Or. 40, 45, On holy Baptism, NPNFns vol. 7, p.377.
[12] Gregory the Theologian, Or. 17, 7, To the citizens of Nazianzus, PG 35, 973D.
[13] Gregory the Theologian, Or. 39, 9-10, On the holy Lights, PG 36, 344D.
[14] Gregory the Theologian, Or. 45, 11, On Easter, NPNFns vol. 7, p.427. PG 36, 637D.
[15] Gregory the Theologian, Or. 23, 13, On peace, PG 35, 1165B.
[16] Gregory Palamas, Homily 59, EPE 11, p. 498 (Gk).
[17] Gregory Palamas, Syggrammata vol. 2, p. 145 (Gk).
[18] John of the Ladder: Step 28, CWS p. 280.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar