torsdag 13. juni 2013

Morgenbønner

Gud, rens meg en synder, for jeg har aldri gjort hva godt er for Deg. (Bøyning) Men frels Du meg fra den onde, og la Din vilje råde i meg, (Bøyning) slik at jeg uten fordømmelse kan åpne mine lepper og lovprise Ditt hellige Navn: Fader og Sønn og Hellig Ånd, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. (Bøyning) 
Ære være Deg, vår Gud, ære være Deg.  
Himmelske Konge og Hjelper, Sannhetens Ånd som er alle steder og som oppfyller alt, den gode Skatt og livets Giver, kom og ta bolig i oss, og rens oss fra alt ondt og frels, Du Gode, våre sjeler. (Bøyning)  
Trisagionbønnene 
Hellige Gud, Hellige Sterke, Hellige Udødelige, forbarm Deg over oss. (Tre ganger med bøyninger)  
Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 
Allhellige Treenighet, forbarm Deg over oss. Herre, rens oss fra våre synder. Hersker, forlat oss våre misgjerninger. Hellige, kom og helbred våre skrøpeligheter for Ditt Navns skyld.  
Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)  
Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.  
Fader vår, Du som er i Himlene, helliget vorde Ditt Navn, komme Ditt Rike, skje Din vilje, som i Himmelen, så og på jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød, og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere, og led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra den onde.
Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.
Troparia til den Hellige Treenighet
1. Tone 
Vi har stått opp fra søvnen og faller ned for Deg, o Gode, og synger englesangen for Deg: Hellig, hellig, hellig er Du, Gud. Ved Gudføderskens forbønner, miskunn Deg over oss. 

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden.

Du reiste meg opp fra søvnen, Herre, opplys da også mine tanker og mitt hjerte, og opplat mine lepper til å lovprise Deg, Hellige Treenighet: Hellig, hellig, hellig er Du, Gud. Ved Gudføderskens forbønner, miskunn Deg over oss. Nå og alltid. 

Nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Uventet kommer Dommeren, og alles gjerninger skal åpenbares, men ved midnatt roper vi bevende: Hellig, hellig, hellig er Du, Gud. Ved Gudføderskens forbønner, miskunn Deg over oss. 

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison) (Tolv ganger) 

Jeg har stått opp fra søvnen og takker Deg, Hellige Treenighet, for at Du i Din store godhet og langmodighet ikke har blitt sint på meg, late og syndige menneske, og for at Du heller ikke har tilintetgjort meg i mine overtredelser, men som vanlig vist Din store kjærlighet til menneskene og oppreist meg fra bevisstløsheten, så jeg i den tidlige morgen kan lovprise Din makt. Opplys nå mitt hjertes øyne og opplat mine lepper så jeg kan lære Dine ord og fatte Dine bud og oppfylle Din vilje, besynge Deg av hele mitt hjerte og lovprise Ditt allhellige Navn: Fader og Sønn og Hellig Ånd, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Ære være Deg, Konge, Allmektige Gud, for etter Ditt guddommelige og menneskeelskende forsyn har Du gjort meg, en uverdig synder, verdig til å stå opp fra søvnen og stige inn i Ditt hellige Hus. Ta imot mitt bønnerop, o Herre, slik som Du hører de hellige og himmelske Makter; og etter Ditt velbehag, la lovsang bli fremført for Deg fra mine urene lepper, med et rent hjerte og en ydmyk ånd; slik at jeg, med min sjels strålende lampe må også ta del i de vise jomfruenes felleskap; og lovprise Deg, Guds Ord, forherliget i Faderen og Ånden. Amen. 

Kom, la oss tilbe og falle ned for Gud, vår Konge.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus, vår Gud og Konge. 
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus selv, vår Konge og vår Gud.
(Med tre bøyninger) 

Salme 50 (51) 
Vær meg nådig, Gud, i Din store miskunnhet, og i Din mangfoldige barmhjertighet, stryk ut mitt lovbrudd. Vask meg vel fra lovløshet og rens meg fra min synd. For mine lovbrudd kjenner jeg, min synd står alltid for meg. Mot Deg alene har jeg syndet, det som er ondt i Dine øyne, har jeg gjort, for at Du skal være rettferdig når Du taler og seire når Du blir dømt. Se, med skyld ble jeg født, med synd ble jeg til i mors liv. Se, Du har elsket sannhet. Du syneligjorde Din hemmelige og skjulte visdom for meg. Du skal stenke meg med isop, så jeg blir ren. Du skal vaske meg, så jeg blir hvitere enn snø. Du skal la meg få høre fryd og glede. De knuste lemmene skal fryde seg. Skjul Ditt åsyn for mine synder, utslett alle mine lovbrudd. Skap i meg et rent hjerte, Gud, og forny en stødig ånd inne i meg. Driv meg ikke bort fra Ditt åsyn, ta ikke fra meg Din Hellige Ånd. Gi meg igjen gleden over Din frelse, hold meg oppe med Din ledende Ånd. Jeg vil lære lovbrytere Dine veier, syndere skal vende om til Deg. Fri meg, Gud, fra blodskyld, Du Gud som er min frelse. Så skal min tunge juble over Din rettferd. Herre, Du skal lukke opp mine lepper og min munn skal lovprise Deg. For om Du ønsket slaktoffer hadde jeg gitt det, Du skal ikke glede Deg i brennoffer. Offer for Gud er en sønderbrutt ånd. Gud forakter ikke et knust og nedbrutt hjerte. Gjør vel mot Sion i Din nåde, bygg Jerusalems murer. Da skal Du ha glede i rette offer, brennoffer og heloffer. Da skal de ofre kalver på Ditt alter. 

Trosbekjennelsen 
Jeg tror på én Gud, den allmektige Fader, Skaper av himmel og jord, av alt synelig og usynlig. Og på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider. Lys av lys, sann Gud av sann Gud, født og ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved Ham er alt blitt til. For oss mennesker og for vår frelses skyld kom Han ned fra himlene og ble kjød av Den Hellige Ånd og Jomfru Maria og ble menneske. Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, og stod opp igjen på tredje dagen ifølge Skriftene, fòr opp til himlene, sitter ved Faderens høyre hånd og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, og Hans rike skal være uten ende. Og på Den Hellige Ånd, Herren, Livgiveren, som utgår fra Faderen, og som tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen, og som talte ved profetene. Og på én, hellig, katolsk og apostolisk Kirke. Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse. Jeg forventer de dødes oppstandelse og livet i den kommende verden. Amen. 
Gudføderske og Jomfru fryd deg, Maria full av nåde, Herren er med deg; velsignet er du blant kvinner, og velsignet er ditt livs frukt, for du fødte våre sjelers Frelser. (Tre ganger med bøyninger)  
Min allhellige Herskerinne, Guds Moder, forbarm deg over meg og redd meg; og hjelp meg nå i dette liv, og ved min sjels bortgang, og i den kommende verden. (Bøyning)  
Må det hellige og livgivende Korsets ufattelige og guddommelige kraft ikke forlate meg, en synder som setter min lit til det. (Bøyning)  
Alle dere himmelske makter, hellige engler og erkeengler, kjeruber og serafer, forbarm dere over meg, og be for meg til Herren vår Gud; og hjelp meg nå i dette liv, og ved min sjels bortgang, og i den kommende verden. (Bøyning) 
Kristi engel, min hellige beskytter, forbarm deg over meg, og be til Herren vår Gud for meg, en synder; og hjelp meg nå i dette liv, ved min sjels bortgang, og i den kommende verden. (Bøyning) 
Hellige Johannes, Herrens profet og forløper, forbarm deg over meg, og be for meg til Herren vår Gud; og hjelp meg nå i dette liv, og ved min sjels bortgang, og i den kommende verden. (Bøyning) 
Hellige og ærede apostler, profeter, martyrer, kirkefyrster, munker, rettferdige, og alle dere hellige, forbarm dere over meg, og be til Herren vår Gud for meg, en synder; og hjelp meg nå i dette liv, ved min sjels bortgang, og i den kommende verden. (Bøyning)
Herre, jeg har syndet gjennom hele mitt liv, i ord, gjerning, og tanke; forbarm Deg over meg, for Din miskunn skyld. (Bøyning) 

Herre, Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm Deg over meg, en synder. (Tre ganger med bøyninger)  
Allhellige Treenighet, vår Gud, ære være Deg. (Bøyning)  
Hellige Peter og Paulus, først blant apostlene, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Hellige, ærverdige og lovede apostel og evangelist Johannes Teologen, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Hellige og ærverdige profet Elias, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Hellige tre kirkefyrster, Basilios den Store, Gregorios Teologen, og Johannes Krysostomos, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Kristi kirkefyrste Nikolai, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Hellige Olav, Norges evige konge, be til Gud for meg, en synder. (Bøyning)  
Be til Gud for meg, du hellige Guds tjener(inne) [din navnehelgen], for til deg tar jeg min tilflukt, du min raske hjelper og forbeder for min sjel. (Bøyning)  
Alle dere hellige, be til Gud for oss. (Bøyning)  
For de levende 
Frels, o Herre, og forbarm Deg over Dine tjenere NN. (Bøyning) Frels dem fra hver trengsel, ondskap og nød. (Bøyning) Fra hver sykdom på sjel og legeme. (Bøyning) Tilgi dem hver synd, bevisst eller ubevisst. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning)  
For de døde 
Gi sjelefred, o Herre, til Dine hensovnede tjenere NN. (Bøyning) Tilgi og forbarm Deg over dem, for alle synder de har begått som mennesker, siden Du er en Gud som elsker menneskene. (Bøyning) Frels dem fra evig pine. (Bøyning) Gi dem del i Himmelriket. (Bøyning) Og gjør det som godt er for våre sjeler. (Bøyning) 

Bønn av Hl. Makarios den Store 
Jeg har våknet fra søvnen og oppsender morgenhymnen til Deg, o Frelser, og faller ned og påkaller Deg: La meg ikke sovne inn i syndens død, men forbarm Deg over meg, Du som frivillig lot Deg korsfeste, og reis meg opp fra min likegyldighet og bevar meg i årvåkenhet og bønn, og la denne dagen lyse over meg uten synd, Kristus, min Gud, og frels meg. Amen. 

Til Deg, menneskekjære Herre, tar jeg min tilflukt etter nattens søvn, og iler til for å øve meg i Dine gjerninger ved Din miskunn. Og jeg ber Deg: Hjelp meg hver en stund i alt jeg gjør, og redd meg fra alle verdslige og onde ting og fra djevelens fristelser. Frels meg og led meg inn i Ditt evige Rike, for Du er min Skaper og alle gode gavers Giver, og til Deg setter jeg min lit, og Deg oppsender jeg ære, nå og alltid og i all evighet. Amen. 

Herre, Du som ved Din mangfoldige godhet og store gavmildhet har latt meg, Din tjener, få gjennomvandre den svinnende natt uten anfektelser fra alle fiendens angrep, forunn Du meg, Hersker og alles Skaper, å følge Din vilje med et hjerte som er opplyst av Ditt sanne lys, nå og alltid og i all evighet. Amen.

Bønn av Hl. Basilios den Store
Allmektige Herre, alle ånders og alt kjøds Gud, Du som bor i det høye og ser ned til de ringe, Du som ransaker hjerte og nyrer og avslører menneskenes hemmeligheter, Du evige lys uten begynnelse, uforanderlig og uomskiftelig, ta Du selv, udødelige Konge, imot våre bønner som vi i denne stund frembærer med urene lepper i visshet om Din store barmhjertighet. Forlat oss våre overtredelser, våre bevisste og ubevisste synder i gjerning, ord og tanke, og rens oss fra alt ondt som besudler vårt kjød og vår ånd. La oss få gjennomvandre denne livsnatt med årvåkent hjerte og nøkternt sinn i forventning om Din enbårne Sønns komme, vår Herre og Gud og Frelser Jesu Kristi åpenbarelsesdag, da alles Dommer skal komme i herlighet for å gi hver og en etter hans gjerninger, så Han ikke finner oss sovende og late, men våkne og rede til gjerning og til å stige inn i Hans herlige og guddommelige bryllupssal, hvor gjestenes jubel alltid lyder, og hvor det er usigelig godt for dem som skuer Ditt usigelig gode åsyn. For Du er det sanne lys som opplyser og helliger alt, og Deg lovsynger all skapning i evighet. Amen.

Av den Samme
Deg velsigner vi, høyeste Gud og miskunnelige Herre, som alltid gjør det som er stort og uransakelig, herlig og forferdelig med oss uten tall, Du som har gitt oss søvn til tilfredsstillelse av vår skrøpelighet og hvile fra kjødets besværlige strev. Vi takker Deg for at Du ikke har latt oss forgå i våre synder, men som vanlig har vist Din kjærlighet til menneskene og reist oss fra bevisstløsheten til å prise Din makt. Derfor påkaller jeg Din umåtelige godhet og ber Deg opplyse våre tanker, øyner og lepper og fyll vår munn med Din pris, så vi uavlatelig kan besynge og bekjenne Deg for alt og i alt som vår ærverdige og evige Gud Fader, til like med Din enbårne Sønn og allhellige og gode og livgivende Ånd, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Bønn av Hl. Isak Syreren 
Herre Jesus Kristus min Gud, som står nær det Du har skapt, Du ser min lidenskap, min naturs skrøpelighet, og min fiendes styrke. Beskytt Du meg fra hans ondskap, o Hersker, for hans makt er sterk, mens min natur er lidenskapelig og min styrke svekket. O Gode, som kjenner min svakhet og som har vist tålmodighet ovenfor min udugelighets vansker, bevar meg fra usømmelige tanker og lystenes strømmer, og gjør meg verdig denne hellige tjenesten, så jeg ikke i mine lidenskaper mister dens sødme og står freidig og dristig for Ditt åsyn. Men i Din nåde, forbarm Deg over meg. For velsignet er Du i all evighet. Amen. 

Bønn av Hl. Stefan av Thebaïd 
Hersker og Herre, Jesus Kristus min Gud, vær Du min hjelper. Jeg er i Dine hender. Gi meg ikke å synde, for jeg er fristet; gi meg ikke å forgå i mine synder. Se med medynk på Din skapning. Kast meg ikke bort fra Ditt åsyn på grunn av mine synder, for jeg har søkt tilflukt hos Deg. Helbred min sjel, for jeg har syndet mot Deg. Herre, foran Deg står alle de som står meg etter livet: jeg har ingen annen tilflukt enn Deg, Herre, frels meg for Din nådes skyld, for Du, Herre, er mektig i alle ting. For riket er Ditt, og makten og æren, med Faderen og Helligånden, nå og alltid og i all evighet. Amen. 

Bønn av Hl. Johannes Krystostomos 
Frels meg, Herre, om jeg vil det eller ikke. Som en ussel elsker av det verdslige lengter jeg etter syndig urenhet, men Du som er god og allmektig, Du kan holde meg igjen. For hvis Du forbarmer Deg over den oppriktige, da er det ingen stor sak; hvis Du frelser den rene, er det intet under, for slike fortjener Din miskunn. Men la Din nåde bli synliggjort i meg som er elendig, syndig og uren, og ha medynk med meg. Fattig i gode gjerninger, er jeg et fattiglem, forlatt til Deg. Frels meg, Herre, for Din miskunn skyld, for velsignet er Du i all evighet. Amen. 

Hersker, forbarm Deg over meg for Din godhets skyld, og gi meg ikke å forlate Din vilje. Kast ikke mine fattige bønner bort fra Ditt åsyn, men hør mitt bønnerop, Herre, når jeg ber til Deg om dagen og om natten, og ta det imot som fin røkelse. Nekt meg ikke Din nåde på grunn av mine synder, men frels meg for Ditt hellige navns skyld. For kun Du kan vise oss nåde og frelse oss, og til Deg oppsender vi ære, til Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid, og i all evighet. Amen. 

Bønner av Hl. Johannes Krysostomos 
Herre, nekt meg ikke Dine himmelske gaver. Herre, frels meg fra den evige pine. Herre, tilgi meg alt jeg har syndet med forstanden eller tanken, i ord eller i gjerning. Herre, frels meg fra all dårskap, glemsel, mismot og forstenet følelsesløshet. Herre, bevar meg fra allslags fristelse. Herre, opplys mitt hjerte, som er formørket av onde begjær. Herre, som menneske har jeg syndet, men som Gud er Du barmhjertig, se til min svake sjel og forbarm Deg over meg. Herre, send Din nåde til min hjelp, så jeg kan lovprise Ditt hellige Navn. Herre Jesus Kristus, skriv meg opp i Livets Bok og gi meg en god ende, for jeg er Din tjener. Herre, min Gud, selv om jeg aldri har gjort noe godt for Deg, så gi meg i Din godhet å få legge en god grunn. Herre, bestenk mitt hjerte med duggen av Din nåde. Himmelens og jordens Herre, kom meg i hu i Ditt Rike, for jeg er Din syndige, skamfulle, og urene tjener.

Sang til den Allhellige Gudfødersken 
Jeg synger om din nåde, Herskerinne, og jeg ber deg opplyse mitt sinn. Lær meg å gå rett på Kristi forbuds sti. Styrk meg til å våke i sang, og driv bort likegyldighetens søvn. Guds Brud, ved dine bønner fri du meg som er bundet med syndenes lenker. Våk over meg natt og dag, og frels meg fra fiendene som overvinner meg. Gudføderske og Livgiver, gi liv til meg som er død i lystene. Du som bar det evige Lyset, opplys min formørkede sjel. Herskerens praktfulle slott, gjør meg til den guddommelige Åndens bolig. Du som bar Helbrederen, helbred min sjels eldgamle synder. Før meg til omvendelsens vei, for jeg er kastet omkring i livets storm. Frels meg fra den evige ild, og fra onde slanger, og fra Tartarus. La meg ikke utsettes for demonenes fryd, jeg som er skyldig mangfoldige synder. Forny meg som eldes i sanseløse synder, du allerreneste. Frembær meg urørt av all pine, og be for meg til hele skapelsens Hersker. La meg finne himmelens glede med alle de hellige. Allhellige Jomfru, lytt til din udugelige tjeners røst. Gi meg tårer, du allerreneste, til å rense min sjel fra urenhet. Uten hvile frembærer jeg mitt hjertes sukk til deg, kjemp for meg, Herskerinne. Ta imot min bønnetjeneste, og frembær den til den nådige Gud. Du som er høyere enn englene, løft meg opp over verdens forstyrrelse. Lysbærende himmelske tabernakel, før Åndens nåde i meg. Jeg løfter mine hender og mine lepper i lovsang til deg du allrene, besudlede som de er av urenhet. Redd meg fra sjelsforstyrrende ondskap og be inderlig til Kristus; til Han tilkommer all ære og lovsang, nå og alltid, og i all evighet. Amen. 

Bønn til vår Herre Jesus Kristus 
Min evignådige og barmhjertige Gud, Herre Jesus Kristus, i Din store kjærlighet steg Du ned og ble menneske for alles frelses skyld. Og igjen ber jeg Deg, o Frelser, frels meg ved Din nåde. For om Du frelser meg på grunn av mine gjerninger, da er det verken nåde eller en gave, men heller en plikt for Deg som er stor i barmhjertighet og ubeskrivelig i Din miskunn. For Du har sagt, o min Kristus: den som tror på Meg skal leve og aldri se døden. Hvis tillit til Deg frelser de fortvilte, se, jeg tror, frels meg, for Du er min Gud og Skaper. La tro bli gitt meg i stedet for gjerninger, o min Gud, for Du vil ikke finne noen gjerninger som kan forsvare meg. Men la min tro være godkjent i stedet for alle gjerninger, la den svare for meg, la den befri meg, la den gjøre meg til en deltaker i Din evige herlighet. Og gi ikke Satan å ta fatt i meg og si, o Ord, at han har revet meg fra Din hånd og Ditt følge. Men om jeg ønsker det eller ei, så frels meg, Kristus min Frelser, og ta fatt i meg raskt, raskt, for jeg omkommer. Du har vært min Gud fra mors liv. La meg elske Deg, Herre, som jeg en gang elsket synden selv, og med flittighet tjene Deg uten latskap, slik som jeg en gang tjente den svikefulle Satan. Men uten svik skal jeg tjene Deg, min Herre og min Gud, Jesus Kristus, i alle mine livs dager, nå og alltid, og i all evighet. Amen.

Høylovede, evige Jomfru, velsignede Gudføderske, frembær du vår bønn til din Sønn og vår Gud om frelse for våre sjeler.

Faderen er min forhåpning, Sønnen min tilflukt, Helligånden min beskyttelse: Hellige Treenighet, ære være Deg. (Vi kysser Frelserens ikon)

All min forhåpning står til deg, Guds Moder, bevar du meg under ditt vern. (Vi kysser Gudføderskens ikon)

Bønn til Skytsengelen 
Hellige engel som våker over min arme sjel og mitt lastefulle liv, ikke forlat meg syndige menneske, og vik heller ikke fra meg for min ettergivenhet. La ikke den onde ånd få anledning til å herske over meg ved vold på denne min dødelige kropp. Styrk min usle og ynkelige hånd, og led meg på frelsens vei. Hellige Guds engel, min arme sjels og kropps vokter og beskytter, forlat meg alt jeg har krenket deg med hele mitt liv, og om jeg har syndet den forgangne natt. Beskytt meg i den dag som stunder til, og bevar meg mot alle den ondes fristelser, så jeg ikke forarger min Gud med noen synd, og be for meg til Herren at Han må befeste i meg sin frykt og føre meg frem til å bli en verdig tjener for Hans godhet. Amen. 

Bønn til den Allhellige Gudfødersken 
Min allhellige Herskerinne, Guds Moder, fordriv du med dine allmektige bønner alle urene og falske og hedenske tanker bort fra mitt forstokkede hjerte og forvirrede sinn, for jeg er din ydmyke og elendige tjener, slukk lidenskapens ild, for jeg er arm og ussel. Frels meg fra de mange forferdelige tanker og hensikter, og redd meg fra alle onde gjerninger, for du er velsignet av alle slekter, og ditt høyærede navn prises i evighet. Amen.


Frels, o Herre, Ditt folk og velsign Din arvedel, gi Dine troende seier over motstanderne og bevar Ditt herrevelde med Ditt kors. 

Verdig og rett det er å prise deg salig, Gudføderske, du evig salige og i alt rene og Moder til vår Gud. Høyere æret enn kjeruber og uendelig mer herlig enn serafer, du som urørt fødte Guds Ord, sanne Gudføderske deg høylover vi. (Bøyning til marken) 

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen. 

Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Ved våre hellige fedres forbønner, Herre Jesus Kristus, vår Gud, forbarm Deg over oss. Amen.

Bønn for de Levende 
Herre Jesus Kristus, vår Gud, kom i hu Din nåde og barmhjertighet, som er fra evighet og ved hvilken Du ble menneske og påtok Deg korsfestelsen og døden for å frelse dem som tror rett på Deg. Du oppstod også fra de døde og steg opp til himmelen og sitter ved Faderens høyre hånd og ser i nåde til dem som påkaller Deg av hele sitt hjerte. Bøy Ditt øre til meg, Din uverdige tjener, og hør min ydmyke bønn som jeg frembærer til Deg for hele Ditt folk som en duft av åndelig vellukt. Og ihukom fremst Din hellige, katolske og apostoliske Kirke, som Du har vunnet med Ditt dyrebare Blod, befest og styrk den og la den vokse. Gi den fred og bevar den ubeseiret av dødsrikets porter i evighet. Still kirkenes stridigheter, slå ned på hedensk hovmod, spre og rykk bort enhver vranglære og ethvert opprør, og tilintetgjør dem med Din Hellige Ånds kraft. (Bøyning) 

Bønn for de Døde 
Kom i hu, o Herre, alle rettroende kristne som har sovnet inn i troen på oppstandelsen og det evige liv, og la dem få bo med Dine hellige der hvor Ditt åsyn skinner, og forbarm Deg også over oss, for Du er god og elsker menneskene. (Bøyning) 

Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, ved forbønner av Din allrene Moder, ved det ærverdige og livgivende Korsets makt, av min hellige skytsengel, våre fromme og gudbærende fedre og alle de hellige, miskunn Deg over meg og frels meg, en synder, for Du er god og elsker menneskene. Amen. (Bøyning til marken)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar