onsdag 6. april 2016

Vi må lære å bære Korset!


Fra en preken av Hans hellighet patriark Kirill av Moskva og hele Russland, på søndagen for Det hellige kors 3. april 

Vi må lære å bære korset i vårt liv. Det er enklere hvis vi ser det å bære korset i sammenheng med vår glede og lykke. Hvis vi tenker på at vi, gjennom å bære Korset, blir sterkere, klokere, mer modne; hvis vi blir mer takknemlige for hver enkelt dag Herren gir oss; hvis vi begynner å se mennesker rundt oss på en annen og bedre måte; hvis det å bære korset utruster oss med en evne til å se dypere inn i et annet menneskets sjel; da betyr det at vi vokser oss nærmere Guds himmelske rike, både i oss selv og ved oss selv [...]. Det er ingen overflødige eller falske ord i Den hellige Skrift. Hvis Herren sier noe, så er det sant. Hvis det kommer sorg og ulykke inn i livene våre, selv fra våre egne feil og dumheter, så skal vi akseptere dette som kors som er gitt oss til frelse. Å bære slike kors fyller våre liv med mening, og åpner evighetens porter for oss. Når vi nå bøyer oss ned fremfor vår Herre og frelsers Kors, la oss derfor se det hele fra et annet perspektiv: Han er Gud, men han er også menneske. På Korset erfarer og opplever Han den mest uutholdelige lidelse. Han gjør det ikke for seg selv, men for vår skyld. Hvis Gud slik tok på seg lidelsen på Korset for vår frelses skyld, hvor viktig er det ikke da at også vi lærer oss å bære våre egne kors, til lindring for vår neste? Dette vil også bli til vår frelse: Fremfor ditt kors, bøyer vi oss i tilbedelse! Det å ære korset, bærer i seg den dypeste åndelige mening. For ved å ære korset, ærer vi også Kristi lidelse, og slik bærer vi vitnesbyrd om vår tro på at  Kristus gjennom Korset bragte frelse til hele menneskeheten.

(http://www.pravoslavie.ru/english/92185.htm).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar