tirsdag 26. april 2016

Preken til Påsken 2016

+  B A R T H O L O M E O S
Ved Guds miskunn, Erkebiskop av Konstantinopel, det nye Roma,
og Økumenisk Patriark
Til Kirkens Fylde
Nåde, Fred og Miskunn fra Kristus, som er Oppstanden i Herlighet

***


Kjære brødre og søstre i Herren,

Med hele vårt hjerte hilser vi dere fra Det økumeniske patriarkat med den glade hilsningen, «Kristus er Oppstanden!» Kristi oppstandelse er kjernen til vår ortodokse tro. Uten oppstandelsen, er vår tro «forgjeves» (1 Kor. 15, 14). Ved sin oppstandelse, gjorde det guddommelige Ord menneskeligheten – skapt i Guds bilde men såret og besmittet av synd – ufordervelig og guddommeliggjort, og ga oss igjen muligheten til å oppnå den guddommelige likhet vi ble fratatt ved ulydigheten.

Men hva står Påskens høytid for, som livets seier over døden, i en verden full av vold og krig, særlig i religionens og Guds navn?

Mange filosofer har prøvd å finne en løsning til dødens problem og overkomme døden ved forskjellige teorier. Vi ortodokse kristne feirer Kristi oppstandelse fra døden og frimodig bekjenner dødens tilintetgjørelse. Vi vet at det er Guds Ord som gir liv og at «i Ham var liv» (Joh. 1, 4). Vi har Kirkens gledelige erfaring, at døden ble beseiret ved Kristi oppstandelse. «Alle ting har blitt fylt av glede, i å ha mottatt opplevelse av oppstandelsen.» Denne troen lyser opp alle kirkelivets uttrykk og finner sin oppfyllelse i Den guddommelige nattverden. Det er et faktum at, innenfor den kristne verden, er det især Den ortodokse kirke som har bevart den guddommelige Nattverden som sitt livs midtpunkt, og spiritualitet er uløselig tilknyttet til at oppstandelsen er kjernen til vår tro, tilbedelse og kirkelige etos. Av denne grunn, er Nattverdsgudstjenesten alltid en feiring, gledelig og først og fremst tilknyttet Herrens dag [søndag] som oppstandelsens dag.

Det mest slående uttrykk og tolkning av oppstandelsen samt dens gjenopplivende kraft er ikonet av vår Herre Jesu Kristi nedstigning i dødsriket, og dette ser vi et praktfullt eksempel på i Chora-klosteret i Konstantinopel. Herlighetens Herre stiger ned til dødsrikets dyp, og derved reiser opp hele menneskeligheten fra begynnelse til slutt. «Nå har alle ting blitt fylt av lys, himmelen og jord og alle ting i underjorden.» Skapelsen stiger opp fra dødens mørke rike til Himmelriket, hvis lys er uten kveld. De troende, som deltakere i oppstandelsen, kalles til å forkynne frihetens Evangelium i Kristus «helt til jordens ende» (Apg. 1, 8).

Kristi nedstigning til dødsriket. Veggmaleri fra Chora-klosteret i Konstantinopel
Moderkirken, som samtidig lever korsets og oppstandelsens mysterium, inviterer oss i dag til å «nærme oss med tente lys» «og sammen feire Guds frelsende Påske.»

Ved vår Frelsers oppstandelse, har hele menneskeligheten blitt ett folk, forent i ett legeme. Ved sitt kors og sin oppstandelse, har Kristus en gang for alle ødelagt alt eksisterende hat. Den ortodokse kirke, som den ene, hellige, katolske og apostoliske Kirke, er derfor Kirken der alle forsones og forenes, Kirken av kjærlighet for alle mennesker, venner og fiender. Forsonet, fylt av nytt liv, fylt av sant liv, blir vi alle de helliges medborgere og Guds husfolk (Ef. 2, 15-20).

Dessverre fortsetter terrorisme, krig og blodsutgytelse til i dag. Ofrenes sorg og smerte, særlig i dag da disse raskt videreføres ved hjelp av moderne teknologi, river verden fra hverandre og knuser våre hjerter. Det er derfor verdens ledere – politiske, religiøse og kirkelige – er påkrevet og tvunget av kjærligheten til å gjøre alt mulig for å unngå slike uakseptable omstendigheter.

I denne moderne «irrasjonelle verden», kalles vi ortodokse kristne til å gi et positivt vitne til kjærlighet og selvofring for våre medmennesker.

For oss som ortodokse kristne, er ikke Påsken et forsvinnende øyeblikk der vi slipper unna virkeligheten av ondskapens stygghet i verden; det er den urokkelige sikkerheten om at Kristus, som nedtrampet døden med døden og sto opp fra de døde, er med oss «alle dager inntil verdens ende» (Matt. 28, 20).

Kjære brødre og søstre, også i år er dette oppstandelsens budskap fra den allhellige apostoliske og økumeniske trone, ortodoksiens hellige sentrum, til alle mennesker: at Kristus har stått opp og at dødens makt ble avskaffet; de mektiges styrke over de svake har blitt tilintetgjort. «Livet hersker» og den oppstandne Kristi forsørgende kjærlighet, dype miskunn og uendelige nåde dekker hele verden, fra den ene enden til den andre. Det er nok for oss å innse at Jesus Kristus er det sanne lys, at i Ham er liv og at dette livet er alle menneskers lys (Joh. 1, 3-4). Dette er vårt budskap til alle verdens politiske og religiøse ledere.

Kom derfor og motta lyset fra Fyrets (Fener) usvekkede lys, som skinner over alle som Kristi lys og kjærlighetens lys; «det er intet mørke i Ham» (1 Joh. 1, 5). La oss høre dette gledens og lysets Evangelium; og la oss ortodokse lindre smerten i dagens verden ved vår egen kjærlighet og selvofring.

Ære være Ham som gir liv, som har vist verden, samt hver av oss, lys, kjærlighet og fred. Ære være Jesus Kristus, ærens konge, dødens erobrer og livets seiersmann.

Fener, den hellige Påske 2016

Deres stadige forbeder foran den oppstandne Kristus,

+ BARTHOLOMEOS
Erkebiskop av Konstantinopel, det nye Roma
og Økumenisk Patriark


Leses fra prekestolen i stedet for prekenen på Påskeaften, 30. april 2016

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar