torsdag 31. mars 2016

Moderniteten som avgudsdyrkelse

av Hans Hellighet Patriark Kirill av Moskva
På festen for Ortodoksiens seier 7. / 20.mars, 2016


For en tid tilbake fikk verden erfare en bevegelse som på en kraftig og revolusjonær måte  stengte  Gud ut fra samfunnet og fra livet generelt. Vi vet at denne bevegelse først startet i Vest- Europa, deretter kom den til Amerika og til slutt til Russland. Vi vet også at revolusjonen her hos oss var under samme målsetning om å knuse den bestående gamle verden, hvis sentrum var Gud. Vi drakk forfølgelsens bitre kalk! Vi fikk mange martyrer og bekjennere! På det personlige plan vil jeg si at mine første lærere i troen var bekjennere. Videre, min bestefar og far led begge i arbeidsleir; ikke fordi de brøt noen av statens lover, men fordi de ikke ville svike sin Herre og Den ortodokse kirke. Vårt folk kom gjennom disse prøvelsene. Men i dag ser vi en ny destruktiv kraft ta grep over hele jorda: Idéen om et liv uten Gud. Vi ser hvordan denne idéen stadig øker i styrke. Den tok form som en lov i mange velutviklede land. Loven som tillater sam-kjønnede «ekteskap»: en sjels-ødeleggende synd som strider mot Guds eget ord, mot hellighet, mot Gud selv! Resultatet er farlig for menneskeheten i moderne tid for det avler det fenomenet vi kan kalle 'Avkristning'. I den kristne filosofien kan vi kalle det 'vranglære'. Mange kristne så ikke dette komme, og derfor satte de såkalte menneskerettigheter over Guds ord. I dag ser vi dette som en global vranglære, hvor man dyrker mennesket som en avgud, en vranglære som driver menneskets bort fra Gud. Nå er denne vrangforestillingen slått ned i hele verden, noe som aldri har skjedd tidligere. Derfor bærer denne moderne vranglæren i seg tegn på at vi er i Endetiden! Kirken har nå et kall om å sette all sin styrke inn for å beskytte seg mot dette: Kraften i Ordet! Kraften i Tanken! For å si det enkelt; hver og en av oss er forpliktet til å beskytte den hellige ortodokse tro!

Oversettelse: Johannes H. Solberg


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar