av Elder Epifanios Theodoropoulos
Det er mange fromme kristne som spør: Hvis vi
har samleie fem minutter før bryllupet er det en synd, men hvis vi har samleie
fem minutter etterpå så er det ok?
Dette er nettopp slik Mysteriene er, og dette viser
deres kraft og verdi: til å forandre ting, å endre en situasjon, å forandre
hendelser, å helliggjøre synderen, å velsigne det forbudte, å løfte det
jordiske opp til himmelen.
”Fem minutter” før prestens velsignelse har vi
”brød” og ”vin” på det hellige alteret, men ”fem minutter etterpå” har vi vår
Herres guddommelige Legeme og Blod!
”Fem minutter” før katekumenene døpes er det
en alvorlig synd å gi dem den guddommelige Nattverden, men ”fem minutter
etterpå” er dette en nødvendig å hellig gjerning.
”Fem minutter” før hans ordinasjon som biskop,
forblir den ”utvalgte” en prest og kan ikke ordinere noen til presteskapet, men
”fem minutter etter” hans ordinasjon i Den guddommelige liturgi kan han
ordinere prester og diakoner.
Men hvorfor skal vi fortsette med eksempler
fra Kirkens guddommelige og overnaturlige Mysterier? Kanskje det er noe
liknende ”i vårt” liv, dvs. vårt jordiske liv.
”Fem minutter” før en kontrakt underskrives av
begge parter er det bare et papir, men ”fem minutter etterpå” er det et
udiskutabelt offentlig dokument med juridiske følger (rettigheter og ansvar)
ofte til en uforståelig grad.
”Fem minutter” før et testament underskrives
er det ikke mer verd enn pakkepapir, men ”fem minutter etterpå” kan det bestemme
hva som skjer med millioner av eiendommer.
”Fem minutter” før en president innsettes er
han bare en vanlig borger uten noen spesiell makt, men ”fem minutter etterpå”
har han makt til å oppløse regjeringen.
Ja, ”fem minutter” før ekteskapet er samleie
en synd, og ”fem minutter etterpå” er det ikke en synd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar