Ikonenes funksjon
av Dr. Konstantinos Kavarnos
Hellige ikoner har flere funksjoner. (1) De
gjør en kirke vakrere. (2) De lærer oss om den kristne tro. (3) De minner oss
om denne troen. (4) De løfter oss opp til prototypene de symboliserer, til et
høyere tanke og følelsesnivå. (5) De oppfordrer oss til å imitere dydene til de
hellige som avbildes på dem. (6) De hjelper med å omvende og guddommeliggjøre
oss. (7) De er et redskap til tilbedelse og ærbødighet. Jeg skal si litt om
hver av disse funksjonene.
(1) Ikonenes mest opplagte funksjon er at de gjør kirkene vakrere. Den følgende
hymnen fra Triodion, som synges kveld
til Ortodoksiens søndag, når vi feirer vår seier over ikonoklasmen, legger
merke til dette faktum:
Kristi Kirke utsmykkes nå som en brud, og har blitt pyntet med ikoner av hellig form; og den kaller alle åndelig tilsammen; la oss komme og sammen feire med glede i samstemmighet og tro, mens vi opphøyer Herren.[1]
At ikonene er en måte å gjøre kirker
vakrere på finner vi i mange patristiske tekster. Et eksempel er Niketas Stethatos,
den mest berømte av Hl. Symeon den Nye Teologens (949-1022) disipler, som sier
at, når han ble abbed av Hl. Mammas kloster, ”utsmykket Symeon kirken der med et vakkert marmor gulv, hellige ikoner, og andre vidunderlige gaver.”[2]
Det at Ortodokse vanligvis snakker om å
dekorere (diakosmesis) kirker med
ikoner viser tydelig at de er oppmerksomme på denne funksjonen.
Som et ’Guds hus’ og et ’bønnens hus’, burde
kirken gjøres så vakker som mulig, spesielt på innsiden, der de troende samles
til bønn. Men kirkens skjønnhet må vise til dens hellighet; og følelsene den
vekker må være høyere enn estetisk opplevelse: den må være åndelig.
(2) At ikoner underviser de troende er noe de greske kirkefedrene understreker
tydelig. Hl. Johannes Damaskinos sier derfor at, siden ikke alle kan lese,
eller har tid til å lese, ble Fedrene enige om at ting som vår Herres
inkarnasjon, Hans omgåelse med mennesker, Hans undre, Hans korsfestelse,
oppstandelse, osv. burde avbildes på ikoner.[3]
Og Hl. Fotios, patriarken av Konstantinopel, sier: ”Akkurat som tale forvaltes
ved hørsel, lager bilder, ved synet, et inntrykk på sjelens tavler, og gir
fromhetens kunnskap til dem som ikke er besudlet av vranglære.”[4]
Fotios sier også at ikoner ikke bare lærer,
som bøker gjør, men på mange måter er mer
levende enn skriftlige historier, og er derfor en overlegen læreform. Han bruker som eksempler de hellige martyrenes
gjerninger.
Vi kan også forstå hvor effektive ikoner er
som et læremiddel når vi tenker på at i en komposisjon,
som Jesu fødsel, Lazarus oppstandelse, eller Korsfestelsen, avbilder ikonet
flere ting tydelig og samtidig – et
sted, personer og gjenstander – noe som hadde tatt betydelig tid å beskrive med
ord.
(3) Vi pleier å glemme ting, selv ting som er
viktige for oss, og sovne når det gjelder det åndelige liv. Så selv om vi vet mye om vår kristne tro, som budene
om å elske, læren om den åndelige verden, de helliges eksemplariske egenskaper
og gode gjerninger, pleier vi å glemme dem,
mens vi bryr oss med hverdagens verdslige bekymringer og aktiviteter. Ikoner
hjelper til å minne oss om disse
tingene, og å våkne opp. At ikonene
virker så levende, som Hl. Fotios bemerker, gjør dem meget effektive. Johannes
Damaskinos oppsummerer denne funksjonen når han kaller dem konsise minner (hypomneseis).[5]
Han gir det følgende eksempel: ”Mange ganger, når vi ikke har Herrens Lidelse i
tankene, husker vi Hans frelsende lidelser så snart vi ser på ikonet av Kristi
Korsfestelse.”[6]
4) Ikoner løfter
oss også opp til prototypene, til en høyere tanke og følelsesnivå. Detter
er deres anagogiske funksjon. Ikonenes
prototyper, dvs. Kristus, Gudfødersken, profetene, apostlene, martyrene og de
hellige har en høyere eksistens enn de vi opplever i vårt vanlige, distraherte
liv. Når vi ser deres ikoner, kommer vi i hu deres overlegne personligheter og
gjerninger; og når vi tenker på dem, tenker vi rene, storartete tanker, og
opplever opphøyde følelser. Slik kan vi i en stund leve i en høyere
virkelighet. Som Hl. Johannes Damaskinos bemerker, ”vi ledes av synelige ikoner
til kontemplasjon om det guddommelige og åndelige.”[7]
Gjennom denne funksjonene ser vi tydelig
ikonenes vesentlige symbolske natur. Et ikon er ikke et mål i seg selv; det er
ikke bare en estetisk gjenstand som nytes for dens kunstneriske punkter, men er
et symbol, som fører oss videre til noe annet. Den leder oss fra det fysiske og
psykofysiske til det åndelige. Det er derfor, som Hl. Johannes Damaskinos sier,
en type (typos) av noe himmelsk.[8]
(5) Ved å undervise oss i den kristne
religion, å minne oss om dens sannheter, mål og verdier, og å løfte oss opp til
prototypene, til hellige personer, har ikoner en annen viktig funksjon: de oppfordrer oss til å etterlikne slike
personers gjerninger. Derfor ble det erklært ved det sjuende økumeniske
kirkemøtet – som ble sammenkalt for å gjøre slutt på uenigheten mellom
ikonoklastene og de som forsvarte ærbødighet for de hellige ikonene – at: ”Jo
mer hellige personer blir sett i ikoner, jo mer løftes seeren til minne om
prototypene og etterlikning av dem.”[9]
(6) En annen funksjon er at ikoner hjelper oss å omvende vår levemåte, vårt
vesen, og hjelper å helliggjøre oss. De gjør dette ved å undervise oss, å
minne oss på det åndelige, å oppløfte oss, og å oppvekke oss moralsk og
åndelig. Denne funksjonen er basert på det prinsippet at vi blir lik det vi
regelmessig tenker på. Sanne ikoner fokuserer menneskets distraherte sjel på
åndelig fullkommenhet, på det guddommelige. Ved å stadig tenkte på slik
fullkommenhet med kjærlighet, kan vi delta i det mer og mer.
(7) Til sist, har ikonene også en liturgisk funksjon, og den brukes som et
middel til tilbedelse og ærbødighet. Dette er en av ikonets primære
funksjon, viktigere enn den første. Som hellige hymner og musikk, brukes ikonet
til å tilbe Gud og ære Hans hellige. På denne måten er den vesentlig symbolsk, og fører sjelen fra det synlige til det
usynlige, fra det materielle til det åndelige, fra symbolet til prototypen
eller originalen den representerer. Som hver ortodokse kristen vet, er det
første man gjør etter å gå inn i en kirke å ta et lys, tenne det og sette det
foran proskynetarion eller
ikonstativet der ikonet som avbilder den hellige personen, personene eller
hendelsen som feires i den kirken eller som den er oppkalt etter. Han bøyer seg
så foran ikonet, gjør korsets tegn, og kysser ikonet mens han ber en kort bønn.
Dette kalles å ære ikonet. Det er ikke
en form for tilbedelse av ikonet. De
greske kirkefedrene skiller veldig tydelig mellom ære (timitike proskynesis), som man gjør foran ikoner, og ’tilbedelse’ (latreia). Tilbedelse tilhører Gud alene.
De understreker også at den ære vi viser ikonene går til prototypen de
avbilder, for eksempel, til Kristus, til Gudfødersken, til en martyr eller
annen helgen. Som Hl. Basilios den Store sier, ord som gjentas av Johannes
Damaskinos og andre ikonforsvarere, Ӿren som vises til ikonet passerer videre
til prototypen” (he time tes eikonos eis
to prototypon diabainei).[10]
Prototypen som æres er til sist Gud, siden Gud skapte mennesket i sitt egen
bilde.[11]
Så klart trenger verken Gud eller Hans hellige
den æren vi gir dem, enten ved ikonene eller ved hymner og musikk. Men det er
passende for oss å ære dem, siden å tilbede Gud og beundre de hellige er
utrykket til den sjelen som ser og elsker hellighetens og den åndelige
fullkommenhetens skjønnhet, og er takknemmelig til Guddommen og til de hellige
for deres godhet til menneskeligheten. Et slikt svar er ikke bare passende, men
fører også til vår frelse. Den følgende bemerkelsen av Johannes Damaskinos
understreker dette, og sier også mye om ikonets mange funksjoner: ”Jeg stiger
inn i kirken, sjelenes felles legested, kvalt av livets torner. Malerienes
blomstring lokker meg, og gir glede til mitt syn som en eng, og i hemmelighet
vekker i min sjel ønsket om å love Gud. Jeg ser martyrenes heltemot, kronene
gitt dem, og min iver tennes som en ild; jeg faller ned og tilber Gud gjennom
martyren, og mottar min frelse.”[12]
Når ikonenes forskjellige og viktige
funksjoner overses og den viktige forskjellen mellom ærbødighet og tilbedelse
ikke tas inn i betraktning, resulterer dette med ikonoklasme. Det var dette som
skjedde i 726, når den bysantinske keiseren Leo Isaurian kom med erklæringen
som fordømte laging av og ærbødighet for ikoner som avgudsdyrkelse, og i strid
med det andre bud. Men ikonet, som vi har sett, er et bilde og et symbol, og
skal lede oss til det det er et bilde
og symbol av, mens et idol mangler
denne kraften til et virkelig symbol; og å ære et ikon er ikke en form for ’tilbedelse’ av det. Derfor viser anklagen om avgudsdyrkelse
til en stor uvitenhet om ikoners mening og funksjon.
I sammenheng med det å ære de hellige ikonene,
burde det bemerkes at denne skikken har dype røtter i kristendommens hellige
tradisjon. Hl. Johannes Damaskinos sporte tradisjonen om å ære hellige
gjenstander tilbake til det mosaiske folket, som Ӿret tabernakelet som var et bilde og type av det himmelske, eller av
hele skapelsen.”[13] Korset
har alltid blitt æret blant kristne. Å male et kors i Kirkens kuppel eller
apside var tillat i Bysants selv under ikonenes fanatiske fiender,
ikonoklastene. Krusifikset er selv et ikon, et bilde av Kristi korsfestelse, et
symbol av Kristus selv, som vanlig avbildes på det i den Ortodokse Kirke.
Oversatt fra: Orthodox Iconography, Belmont, MA:Institute for Modern Greek and Byzantine Studies, 1992, s.30-35.
[1] Triodion, Venezia, 1876, s.123.
[2] The Extant Works of Saint Symeon the New Theologian, oversettelse
av Dionysios Zagoraios, Syros, 1886, s.6.
[3] Se utdraget fra Hl. Johannes
Damaskinos i bilag A nedenfor.
[4] Cyril Mango, The Homilies of Photius, s.294. Cf. Hl. Basilios: “Det det muntlige
viser gjennom hørselen, viser maleriet ved bilder i all stillhet” (P.G., Vol. 94, col. 1401a).
[5] Bilag A, nedenfor.
[6] Ibid.
[7] P.G., Vol. 94, col. 1261a.
[8] Se bilag A.
[9] Ibid.
[10] Ibid.
[11] Hl. Basilios, Om Helligånden, kapittel 18.
[12] P.G., Vol. 94,
col. 1268 a-b.
[13] Se bilag A.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar