av Fader Georges Florovsky
Kirkens vesen er dens enhet, for Kirken er den
ene Åndens Hus. Dette er ikke en utvendig og empirisk enhet eller katolskhet.
Kirkens økumeniske natur er ikke noe utvendig, kvantitativ, spatial, eller
geografisk, og er ikke avhengig av de troendes universale utbredelse. Kirkens
synlige enhet er bare en følge, men ikke et grunnlag for Kirkens katolskhet.
Geografisk ”universalitet” er en følge og ikke en vesentlig nødvendighet.
Kirkens katolskhet var ikke svekket i kristendommens første tid når de troendes
samfunn var, som små øyer, spredte og nesten forsvant i en enorm verden full av
vantro og motstand. Den svekkes heller ikke nå når et flertall av
menneskeligheten ikke følger Kristus. ”Selv om en by eller et område faller
bort fra Den økumeniske kirke,” sier Metropolitt Filaret, ”vil Den økumeniske
kirke forbli et helhetlig og ufordervet Legeme.” På samme måte vil Kirken
forbli Økumenisk i de ”siste dager” når den vil reduseres til den ”lille
flokk,” når ”tilbaketrekkelsens” mysterium skal åpenbares og når det knapt vil
finnes tro på jorden. For Kirken er Katolsk i sitt vesen.
Hvis man leter etter en ekstern definisjon,
uttrykkes kanskje Kirkens Økumeniske vesen best ved dens ”alltidlighet” (at den
varer gjennom alle tider). For troende fra alle tider og alle generasjoner, som
lever nå, som levde, og som vil bli født, tilhører den på samme måte. De utgjør
alle ett Legeme, og gjennom den samme bønn forenes foran Herlighetens Herres
ene trone. Opplevelsen av denne enheten gjennom tidene åpenbares og segles i
hele den liturgiske syklus. I Kirken overvinnes
tiden i et mysterium. Det virker som nådens utøsing stanser tiden, stanser
minuttenes og årstidenes gang, og overkommer selv den generelle rekkefølgen og
skillet mellom det som skjedde til forskjellige tider. I en enhet med Kristus
gjennom nåde, i gaven av fellesskapet med den Ene blir forskjellige tider og
generasjoner vår Ånd, mennesker som lever på samme tid. I Kirken hersker
Kristus like mye blant de avdøde og blant de levende, for Gud er ikke de dødes
Gud med de levendes Gud.
Kirken er ikke et rike av denne verden, men et
evig rike, for den har en evig Konge – Kristus. Kirken er et mystisk bilde av
evigheten og en forsmak på alles oppstandelse. For Kristus, Legemets Overhode,
er sine tjenere og brødres ”liv og oppstandelse.”
Nye fødsler har ikke enda tatt slutt og tidens gang fortsetter. Kirken
forsetter på dens historiske vandringer, men selv nå har den ingen makt eller
styrke i det. Det er som om den apokalyptiske stunden er forebygget – når det ikke
lenger vil være tid, og all tid skal ta slutt. Jordisk død, sjelens skille fra
kroppen, bryter ikke båndet mellom de troende, skiller ikke og splitter ikke
fellesmedlemmer i Kristus, ekskluderer ikke de avdøde fra Kirkens grenser og
sammensetning. I bønnen for de døde og i begravelsesgudstjenesten ber vi at
Kristus ”vår udødelige Konge og Gud” sender de avdødes sjeler til de helliges
bosted, ”til det rettferdiges bolig,” ”til Abrahams fang,” der alle de
rettferdige hviler. Og med spesiell uttrykksfullhet i disse avskjeds bønnene
kommer vi i hu og kaller på de rettferdiges skarer, og på Guds Moder, himmelens
makter, de hellige martyrer og alle de hellige som våre himmelske fellesborgere
i Kirken. Kirkens alltidlige og katolske samvittighet understrekes kraftig i
begravelsesritene. De troende som oppnår sann enhet med Kristus i deres strid
og i de frelsende ”Mysterier” kan ikke skilles fra Ham selv i døden. ”Salige er
de som dør i Herren – deres sjeler skal bo med de salige.” Og bønnene for de
hensovnede er et vitne og målestokk av Kirkens katolske samvittighet.
Med ærbødighet er Kirken på utsikt etter
nådestegn som vitner til og bekrefter de hensovnedes jordiske strid. Ved et
indre syn anerkjenner Kirken både rettferdige levende og døde, og Kirkens
følelse segles av presteskapets vitne. I denne anerkjennelsen av dens brødre og
medlemmer som har ”oppnådd fullkommenhet” består det mystiske vesen av det som
i den kristne Vesten kalles ”de helliges kanonisering,” og som forstås i den
ortodokse Østen som deres forherligelse, opphøyelse og velsignelse. Og det er
først og fremst en forherligelse av Gud ”Underfull er Herren i sine hellige.”
”Guds hellige,” sa Hl. Johannes Damaskinos, ”hersket over og mestret sine
lidelser og bevarte usåret Guds bilde og likhet, i hvilket de ble skapt; av sin
egen fri vilje forente de seg med Gud og mottok Ham i deres hjertes bolig, og
ved å motta Ham i felleskap på denne måten, ble de lik Ham i deres egen natur.”
I dem hviler Gud – de ble ”Guds skatter og rene boliger.” I dette var mysteriet
fullført. For som fedrene sa i oldtiden – Guds Sønn ble menneske så mennesker
kunne guddommeliggjøres, så menneskesønner kunne bli Guds barn. Og i de hellige
som oppnår kjærlighet er denne utviklingen og ”likheten” til Kristus oppfylt.
”De hellige var fylt med Helligånden allerede i deres livstid,” fortsetter Hl.
Johannes Damaskinos, ”og når de døde var Helligåndens nåde fortsatt tilstede
med deres sjeler og med deres legemer i graven, og med deres bilder og hellige
ikoner, ikke på grunn av deres natur, men nåden og dens verk…de hellige lever
og med dristighet står de foran Herren; de er ikke døde … de helliges død er
mer lik søvn enn død,” for de ”hviler i Guds hånd”; dvs. i liv og lys … og
etter Han som er selve Livet og livets kilde ble talt blant de døde, regner vi
ikke lenger blant de døde dem som sovner inn med håp om oppstandelsen og med
tro til Ham.” Og det er ikke bare for å få hjelp og forbønn at Helligånden
lærer hver troende å be til de forherligede hellige, men også fordi å kalle på
dem, gjennom felleskap i bønn, fordyper for forståelse om Kirkens katolske
enhet. I vår påkallelse av de hellige viser vi kristen kjærlighet, og en
levende følelse av samstemmighet og kraften til Kirkens enhet; og, i motsetning
til dette, er tvil eller det å ikke føle nådens forbønn og de helliges inngrep
for oss foran Gud, vitner ikke bare til en svekket kjærlighet, broderskap og
kirkelige forhold, men også til en svekket tro til Inkarnasjonen og
Oppstandelsens økumeniske verd og kraft.
En av Den ortodokse kirkes mest mystiske
forventninger er kontemplasjonen om ”Guds Moders beskyttende slør,” hennes
stadige bønn for verden, omringet av de hellige, foran Guds trone. ”I dag står
Jomfruen i Kirken og med de helliges skare ber hun til Gud for oss; engler og
yppersteprester tilber; apostler og profeter omfavner hverandre – det er for
oss at Guds Moder ber til den Evige Gud!” Derved kommer Kirken i hu det synet
som en gang ble sett av Hl. Andreas, dåren for Kristi skyld. Og det som den
gang åpenbartes synelig forblir nå og vil stå i all tid. ”Kontemplasjon om Guds
Moders beskyttende slør” er et syn av den himmelske Kirke, et syn om den
himmelske og jordiske Kirkes ubrutte og evige enhet. Den forutser også at all
eksistens etter graven, av de rettferdige og hellige, er én ustanselig bønn, én
uendelig forbønn. For kjærlighet er ”all fullkommenhets enhet.” Og de
rettferdiges velsignelse er en varig kjærlighet. Den store østlige helgenen,
Hl. Isak Syreren, med uliknelig dristighet, vitnet om den altomfattende kraften
som kroner en kristens strider. Ifølge hans ord når denne striden for Gud
helhet og fullstendighet og når dens mål i renhet – og renhet er ”et hjerte som
er miskunnelig mot hver skapning.” Og hva er et hjerte som har sin miskunn?
spør den hellige, og svarer: ”Et hjerte som brenner for hele skapelsen, for
mennesker, for fugler, dyr, demoner og alle skapninger. Og ved ihukommelse og
kontemplasjon av dem fylles et slikt menneskets øyne av tårer; på grunn av en
stor og sterk medlidenhet som tar tak i hans hjerte og dens store
standhaftighet, er han overveldet av sårbar miskunnhet og han orker ikke å høre
om eller se noe vondt, ikke en gang en liten sorg skapningene lider. Derfor ber
han hver time for stumme dyr, for Sannhetens fiender og for dem som gjør vondt
mot ham, at det må beskyttes og at de må vises miskunn; han ber også for
reptilene, fra denne store medlidenheten som stadig vekkes i hans hjerte etter
Guds likhet.” Og hvis den helliges bønn brenner så sterkt selv her på jorden,
brenner den enda sterkere ”der” i ”Faderens omfavn” i den guddommelige
kjærlighetens fang, i nærhet av Gud, som heter Kjærlighet, og som har
kjærlighet for verden. Og i den Seirende
Kirken er bønn for hele den Katolske Kirke ustanselig. Som Hl. Kyprianos sa
– Kristen bønn er for hele verden; alle ber ikke bare for seg selv men for alle
folk, for alle er én, og derfor ber vi ikke med en individualistisk bønn, men
med én som alle har tilfelles, med én sjel i alt. Hele bønnetjenesten må
bestemmes av en økumenisk bevissthet og samstemmig kjærlighet, som også
inkluderer de navnene som bare Gud kjenner. Det tilhører ikke en kristen å føle
seg alene og skilt fra alle, for han frelses kun i Kirkens enhet. Og bønnens
krone er den brennende kjærlighet som vi ser i Moses’ bønn: ”Tilgi nå syndene
deres. Kan Du ikke det, så stryk meg ut av boken Du har skrevet…” Eukaristien
er kjernen av Kirkens tilbedelse. Her forenes også hele Kirken. Her ofres et offer sammen med bønner ”for alle og for
alt,” her ihukommes hele Kirken, den stridende og den seirende. I Liturgiens
mysterie-handling ”feirer himmelens makter usynlig med oss,” de er tilstede og
feirer med prestene. Og til de store helgenene ble det noen ganger gitt ved
Guds nåde å se i synlig form det som gjemmes fra den syndige – engelens
samarbeider. Derfor vet vi at Hl. Serafim av Sarov én gang ble gitt å se herlighetens
Herrens triumferende inngang, omringet av englenes skare. Slik en inngang av
herlighetens Herre avbildes ofte i ikoner på alterveggene, og ikke bare som et
symbol men som et tegn på at alt dette virkelig skjer usynlig. Og all den
ikoniske dekorasjonen i Kirken viser vanligvis til den mystiske enheten av de
helliges virkelige tilstedeværelse med oss. ”Vi ser for oss Kristus, Kongen og
Herren, uten å skille Ham fra sin hær, for Herrens hær er Hans hellige” – sa
Hl. Johannes Damaskinos. Hellige ikoner er ikke bare minnebilder, ”bilder av fortidens
rettferdige,” ikke bare bilder, men er virkelig hellige ting med hvilken, som
kirkefedrene forklarer, Herren er ”tilstede” og ved nåde er ”i felleskap” med
dem. Det finnes et mystisk mål mellom ”bildet” og ”Prototypen,” mellom likheten
og den som avbildes, som markeres spesielt i mirakuløse ikoner som viser Guds
makt. ”Ærbødighet” til de hellige ikonene viser klart Kirkens forståelse av
fortiden: det er ikke bare en ihukommelse rettet mot noe som har gått bort, men
et syn, ved nåde, av noe fastsatt i evigheten, et syn av noe mystisk, en nådig
tilstedeværelse av dem som har dødd og gått bort fra oss, ”et gledelig syn av
hele skapelsens enhet.”
Hele skapelsen har Kristus som Overhode. Og
ved Hans Inkarnasjon har Guds Sønn, ifølge et vidunderlig uttrykk av Hl.
Irenæus av Lyons, ”igjen begynt en
lang rekke med mennesker.” Kirken er den Andre Adams åndelige etterkommere og i
dens historie oppfylles og fullføres Hans frelsende verk, mens Hans kjærlighet
blomster og flammer i den. Kirken er Kristi og Hans Legemes fullkommenhet.
Ifølge Hl. Johannes Krysostomos, ”bare da er Fullføreren Overhodet når et
fullkomment legeme skal formes.” Det er en mystisk bevegelse – som begynte på
den forferdelige Pinsedagen, når foran de få første utvalgte var det som om
hele verden mottok en flammende dåp i Ånden til det siste målet, når det Nye
Jerusalem skal åpenbares i all sin herlighet og Lammets Bryllupsfest skal
begynne. Gjennom tidene samles gjestene og de utvalgte. Det evige rikets folk
samles. Riket blir utvalgt og satt til side utenfor tidens grenser.
Fullkommenheten skal oppnås i den siste oppstandelsen – da skal hele
fullkommenheten og herligheten og hele betydningen av Kirkens katolskhet åpenbares.
Oversatt fra: 'Creation and
Redemption', Vol. III of the Collected Works of Georges Florovsky, Belmont , MA :
Nordland Publishing Co., 1976, pp.201-208.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar