av Sergei Khudiev
Lang vekk i min sovjetbarndom, når jeg nesten ikke
kunne noe om Bibelen, kjente jeg litt til historien om Jona – en mann som
tilbrakte tre dager i magen på en hval. I noen barnebøker leste jeg at hvaler
spiser plankton, og munnen er lagd på en slik måte at det nesten er umulig for
et menneske å komme inn gjennom den, og så prestene gjør bare narr av
arbeiderklassen.
I originalteksten er det ingen hval, bare en stor
fisk eller sjødyr, men det er ikke poenget. Denne boken handler ikke om ichtyologi.
Dette er en bok om Gud og mennesker.
Jona er den gamle Israelitiske profeten Gud gav en
veldig uhyggelig gave. Han skal gå til Ninive for å forkynne omvendelse for
befolkningen i denne enorme byen: «Bare førti dager til, så ødelegges Ninive!»
(cf. Jonas 3:4). Gud vil gi ninivittene én siste sjanse.
Men Jona ønsker ikke å gjøre dette i det hele tatt.
Hva om de brått vender om, frelses og unslipper Guds straff for deres synder?
Nei, profeten er ikke en slem mann. Han er rett og slett et menneske, slik som
oss.
Ninive var hovedstaden i Det assyriske rike.
Ninivittene var ikke bare hedninger; de var Guds folks ærkefiender. Arkeologi
har bevart assyriske relieff som avbilder gjerningene til den assyriske hær med
magevrengende skryt: fanger på stokker, menneskeskinn hengende på veggene,
kvinner og barn drevet inn i trelldom ved herrefolkets pisker. Assyrerne
hersket ved å skape frykt, og frykt var noe de virkelig visste å skape.
Derfor ønsker ikke profeten at de omvender seg. Guds
vrede har allerede ventet for lenge. Ninive vil ødelegges? Fint! Jo raskere jo
bedre! Endelig! La dem høste det de har sådd, la den samme forferdeligheten de
brakte til andre byer herske i deres gater! Ingen vil angre seg over dette –
særlig ikke Jona!
Så når Gud sendte Jona for å gi Ninivittene deres
siste sjanse, ville ikke profeten en gang dra. Kun etter en rekke eventyr må
tvinges han til slutt til å dra til de hatede Ninivittene for å forkynne Guds
budskap. Et under skjer: De vondhjertede hedningene omvender seg. Deres konge
gir bud om at De skal kle seg i
sekkestrie, både mennesker og dyr, og rope til Gud av alle krefter. Hver og en
skal vende om fra sin onde vei og fra sine overgrep. Hvem vet, kanskje Gud vil
snu om og angre og vende seg bort fra sin brennende vrede, så vi ikke går under?
(Jona 3:8-9).
Gud mottok deres omvendelse: Gud
så hva de gjorde, at de vendte om fra sin onde vei. Da angret Gud på det onde
han hadde sagt at han ville gjøre mot dem, og han gjorde det ikke (Jona 3:10).
Profeten var fra seg med skuffelse. De onde ble
reddet fra deres langfortjente straff! Men Gud sier til ham:
Skulle ikke jeg ha omsorg for
storbyen Ninive, hvor det er mer enn tolv ganger ti tusen mennesker som ikke
vet forskjell på høyre og venstre, og hvor det også er en mengde dyr? (Jona 4:11).
Så det viser seg at Gud er Skaper og Bevarer også av
disse fæle hedningene, Hans folks fryktelige fiender. Han elsker dem, synes
synd på dem og ønsker deres frelse. Han er ikke bare Israels Gud – Han er hele
verdens Gud. Jonas hadde store vansker med å godta dette budskapet, og det har
folk i vår dag også. Folk snakker stadig om Gud som om Han var «vårt folks Gud,»
en stammegud.
Det finnes et konsept i religiøse studier som kalles
geneteisme. Dette er tilbedelse av én gud – stammens gud. Denne guden, som gir vår stamme militær seier, øker våre storfehjorder, lar regnet falle på våre åker. Han er en sterk alliert vi
kan kalle på for å gi oss det vi trenger. Andre stammer har kanskje andre
guder, og de er ikke mindre virkelige; men denne guden er vår gud. Vår gud bryr seg så klart ikke om folk i andre stammer.
Monoteisme er et helt annet verdenssyn. Det finnes
kun én sann Gud, som har skapt himmel og jord, som er Hersker og Beskytter av
absolutt alt synlig og usynlig. Han er Gud som støtter og sørger for vår
stammes tilværelse – men ikke bare vår. Han er Gud som bevarer alle folk – både
våre venner og fiender, og selv dem vi ikke har noe forhold til.
Bibelens Gud er ikke Guden til kun ett folkeslag –
vår stamme, vårt parti, vårt samfunn. Han er alle nasjoner og alle folks Gud,
også (og dette må vi bare godta) av fiendtlige stammer og partier. Ja, mange
kjenner Ham ikke og tilber Ham ikke, men de er allikevel Hans skapning, som Han
kjærlighet for, og hvilken frelse Han stadig lengter etter. De er kanskje
grusomme, motbydelige, og vi har kanskje alvorlige og rettferdige saker imot
dem. Men de er Hans dyrebare skapning, og Han ønsker deres frelse og liv.
Det gamle testament er full av utilfredshet blant
Guds folk: Når? Når vil Gud til slutt gi
de fordømte hedningene det de fortjener? Vi har ingen moralistisk basis
for å se ned på datidens folk – ønsket om at Gud må bli et våpen for vårt sinne og til å slå våre fiender har ikke forsvunnet. Og det
er lett å bli fiender, som i Hans folks øyne fortjener harme – konflikter og
allianser endrer seg uforutsigbart, og det er umulig å forutsi hvem sine
rettferdige strider folk vil ha forståelse for, og hvem verden vil være harm på
i morgen.
Derfor sier Kristus, elsk deres fiender. Fordi Gud elsker dem. Nei, det er ikke lett å
se på dem vi hater (og har rettferdig grunn til dette hatet) gjennom Guds øyne,
Han som skapte og bevarer dem. Dette er til og med skremmende – for vi er vant
til den verden vi lever i, mens vi kalles til å leve i en helt annen en. Det er
et brudd med måten folk alltid handler på, med det de anser som rett og til og
med hellig. Dere har hørt det er sagt: ‘
Du skal elske din neste og hate din fiende.’ Men Jeg sier dere: Elsk deres
fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og
be for dem som mishandler dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av
deres Far i himmelen. For Han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det
regne over rettferdige og urettferdige (Matt. 5:43-45).
Men å tro på Gud, skaper av himmel og jord, av alt
synlig og usynlig, betyr nettopp dette. Våre fiender er Hans kjære skapninger.
Oversatt
fra:The God of our enemies
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar