av f. Stephen Freeman
Den store fordelen ved å tenke på Gud på en juridisk
måte er at ingenting må endre seg. Hvis det som skjer mellom oss og Gud er helt
eksternt, et spørsmål om å ordne ting som å unngå evig straff eller nytelse av
evig belønning, da kan verden fortsette som den er. I den juridiske modellen
som dominerer moderne kristendom, blir den sekulære verden ikke mer enn en
arena, en scene der vi spiller ut våre moralske og psykologiske dilemmaer, og
venter bare på å få sluttkarakteren når vi dør.
I det moderne verdenssynet, endrer ikke Kristi død og
oppstandelse på noen ting innenfor den daglige verden. Deres effektivitet er
fullstendig fjernet fra denne verden og tilhører kun den neste. Dette er til
stor fordel for kristen tanke, for alt som er viktig blir teoretisk, fjernet
fra verden til praktisk diskusjon. Ikke bare endrer ikke Kristi verk noe i
denne verden, det endrer ikke noe inni oss bortsett fra vår moralske og
psykologiske tilstand. Og derfor behøver vi ikke argumentere eller arbeide for
noe annet en abstraksjoner. Sekularismens inerte verden forblir uforstyrret.
Dette vil si at hvis å «anerkjenne Jesus som min
Herre og Frelser» kun endrer min evige gemytt, da er det stort sett meningsløst
i denne verden. Alt kristne gjør i denne verden hadde kun vært anerkjennelser
av evigheten.
Men dette er ikke Det nye testaments eller den
klassiske kristendommens lære. Når Hl. Paulus sier at vi i dåpen er «døpt til
Kristi død,» mener han ikke å foreslå at dette kun endrer vår evige gemytt.
Kristi historiske død er også en overstigende hendelse og virkeliggjøres
sannelig i dåpens vann og i livet til den troende. Kristendommen, i sinn sanne
og opprinnelige form, er bestemt realistisk i sin lære. Brød og vin blir
sannelig og virkelig Kristi Legeme og Blod, osv. Kristi undergjerninger er mer
enn moralske fabler – de er virkelige invasjoner av Guds rike i denne verden,
himmelens innbrudd på jord.
Denne åndelige realismen er grunnlaget til Kirkens
sakramentale liv samt all asketisk og mystisk praksis. Ortodokse kristne ber
for å forene seg med Kristus, ikke for å råde Ham eller overbevise Ham. Hver
høytid, som sakramentene selv, er i presens, der den åndelige virkeligheten den
representerer tar bolig i denne verden.
Og så vår frelse i denne verden står for en transformasjon, foreningen av jorden med
himmelen. Julens høytid, sett på denne måten, er en transformasjonens høytid.
Det er ikke noe «juridisk» om hendelsen. Vår status i Guds høyne skal ikke og
har ikke endret seg – for Gud har alltid elsket oss. Det er fordi Han elsket
oss at Han sendte sin Sønn til verden – så
vi kunne bli omvandlet. Vi forbereder oss selv til Julens høytid ved bønn,
faste og veldedighetshandlinger fordi vi forventer at vi vil endres. Vi
forventer at vi skal bli Guds fødested. Det er der englene vil synge og
vismennene knele. Det er der Hans kjære Moder vil holde Ham i sine armer og
amme Ham med vår menneskelighets melk. Og det er der vi også vil drikke det
evige livets gave.
Men det er intet moralistisk poeng å hente fra
historien, ingen psykologisk forbedring å forvente. Og for sekulære (eller
sekulariserte kristne) som kanskje vitner Høytiden, ville de konkludere at «Ingenting
skjedde.» For transformasjonen Kristus bringer forblir stort sett ubemerket av
den som ser utenifra. For verden vil det alltid virke «ubrukelig.»
Kristus levde sitt liv som fullstendig Gud og
fullstendig menneske. Og Han var like mye fullstendig Gud før Han gjorde sitt
første underverk som Han var dagen etter. Ingen av undergjerningene Hans var
til særlig nytte (bortsett fra for dem som ble helbredet). Men de fleste blinde
i Israel på den tid forble uten syn. Tusener av lamme kunne aldri gå. Og med
kun noen få unntak, forble alle gravlagte i graven under Hans tid på jorden, og
ble til støv.
Kom det noe godt av Julen?
Det er fristende å begrense Julens «gode» til en
abstrakt teoretisk virkelighet. Det største eksemplet på slik abstraksjon har
kommet gjennom utviklingen av den forensiske (juridiske) kristendomsmodellen –
helt klart den dominerende formen av populær, moderne kristendom. Troende blir
fortalte at deres religiøse handlinger har blitt godtatt av Gud og at deres
evige liv er sikret. Det som blir igjen for Kirken å gjøre innen en slik
forståelse er å konsentrere seg om moralsk og psykologisk helse og forbedring.
Og allikevel bemerkes det raskt at moralske og psykologiske handlinger ikke har
noe virkning på evigheten (for vi frelses ved nåde ikke verk), slik at de
moralske og psykologiske fordelene kun er midlertidige og har verdi kun for den
troende. Disse sentimentene (å føle seg vel om moralitet og psykologi) er valutaen
den moderne Kirken handler i.
Men transformeringen Kristi virker i verden, noen
ganger kjent i hjertet, er en skjult skatt. Intet argument kan bevise den.
Akkurat som disiplene ikke kunne bevise oppstandelsen, kan vi kun vitne til og fortelle det vi har sett.
Men det vi ser og vitner er noen ganger synliggjort, en helgen tillates å vise
seg, et ikon gråter. Men det er en grunn til at mysteriet forblir skjult.
Verdens frelse kommer ikke på en slik måte at en kan
se det med øynene (Lukas 17:20). Om Guds rike ble tvunget på verden ville dens
dyrebare frihet, som kjærligheten krever, undergraves og alt ville være
forgjeves. Men kjærligheten bevarer verdens frihet på det åpenbares bekostning.
Og derfor er det de rene i hjertet som ser Gud.
Våre hjerter kan ikke bli gjort rene ved sentiment,
og de kan heller ikke bli rengjort på en juridisk måte. I stedet faster vi og
ber og strever for å gi, og Riket lider vold (men ikke verden), og Riket gir
sin dyrebare perle til de renes øyne.
Kun denne Julen er verd å oppsøke – ulovlig og nedgravd
i en formørket verden. Hvilket mørke kunne ta imot det?
Oversatt fra: An illegal Christmas
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar