en preken av Metropolitt Efrem
av Tripoli og al-Koura
av Tripoli og al-Koura
I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn. Amen.
Dere hørte, mine kjære, likningen fra Evangeliet om
«likningen om den rike mannen og Lasarus.» Herren Jesus taler ofte i likninger
og ofte taler Han ikke direkte fordi Han ønsker den som hører å tenke over det
Han har sagt. En som ikke tenker gagner ikke fra det han hører! Dette er
velkjent blant psykologer. Den som ikke lytter og tar til seg det han hører
forstår ikke ordene og tar dem ikke i bruk. Og derfor taler Herren Jesus ofte i
likninger, i historier, og derfor har vi historien om den rike mannen og Lasarus.
Jeg tror dere alle kjenner denne historien, så det er
ikke behov for oss å gjenta detaljer. Det som krever oppmerksomhet i denne
historien fra Evangeliet er at Herren gir et navn til en av menneskene og
kaller ham «Lasarus.» Ordet Lasarus på hebraisk betyr «God er min hjelp.» Lasarus
er den fattige som kastes på den rikes dør, som ikke har noen «min hjelp.» Han
har ingen penger og ingen eiendommer å sette sin lit til. Han har kun Gud til
hjelp. Han ønsket å spise smulene som falt fra den rikes bord. Men den rike nøt
sine penger og sin mat hver dag! Denne situasjonen blir omvendt etter døden,
som historien viser, fordi når Lasarus dør tar englene ham og fører ham til
Abrahams fang, dvs. himmelen, mens når den rike mannen dør forteller Evangeliet
at han ble begravd og dro til dødsriket.
En lurer kanskje på hva den rike gjorde for å ende
opp i pine. Gjorde han noe vondt mot Lasarus? Han skadet ikke Lasarus og ikke
gjorde eller sa han noe til ham. Dere vet at de rike nyter ting i sine hjem, og
ofte skader de ingen andre. Så hva gjorde den rike galt?
Den rikes store tabbe eller synd og grunnen til at
han endte opp i pine var at i nærheten av ham, ved siden av ham, var en fattig
mann som han ikke la merke til. Han viste ingen interesse for ham! Det er dette
våre hellige sier er vår store synd, at vi ikke merker vår bror i nød, at vi
ikke har medfølelse for andre! En av de store hellige, Hl. Isak Syreren, sier
at «den store synd er mangel på følsomhet ovenfor synd.» Hvor mange det er som
synder uten at de føler at de synder! I denne likningen, merket ikke den rike
den fattige «Lasarus» i nærheten av ham. Dette var hans synd: mangel på
følsomhet. Dette er den store synd. Hvis du denne uken leser artikkelen i al-Nasjra
om åndelig ufølsomhet, vil du vite at når et mennesket når ufølsomhet, har
dette mennesket sluttet å være menneske. Dette er situasjonen med den rike og
Lasarus. Likningen sier at etter Lasarus dro til Abrahams fang, til himmelen,
og opplevde nytelse og den rike dro til dødsriket og pine, var det lagd en dyp
kløft mellom dem, mellom himmelen og helvete! Hva er denne kløften? Kan den
lukkes? Den rike spurte Abraham om å svale tungen med litt vann, men dette var
umulig. Han spurte også ham om å sende Lasarus for å advare hans brødre og
familie om hvordan han ble pint og Abraham svarte at dette også var umulig
fordi, mine kjære, vi ikke har mulighet for omvendelse etter døden. Her på jord
gir Herren oss mulighet til å omvende oss og bekjenne våre synder og hvis vi
ikke bekjenner vil vi holdes ansvarlige for det vi gjorde på denne jord. Vi må
lytte til Herren og gjøre det Herren ber oss om og da vil vi ikke trenge under
for å kunne tro! Tro kommer fra hjertet! Når noen vokser opp i en kristen
familie og går i kirken med en kristen familie og hører Evangeliets ord, og så
går ut og prøver å leve etter Guds ord, vil han bli frelst og vil finne fred
både i denne og den kommende verden. Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar