Dåpsteologi
av Metropolitt Hierotheos (Vlakos) av
Nafpaktos og Agios Vlasios
Nafpaktos og Agios Vlasios
Det har tidligere vært, og det foregår
fortsatt i dag, mye diskusjon om heterodoks dåp; dvs. om de som har
avveket fra den ortodokse tro og som ønsker å vende tilbake til den burde døpes
på nytt eller kun krismeres etter trosbekjennelse. Både lokale og økumeniske
kirkemøter har tatt besluttninger om dette.
Som et eksempel ønsker jeg her å si litt om avtalen
nådd av ’the Standing Conference of Canonical Orthodox Bishops of America’ og
’the National Conference of Catholic Bishops in America’ den 3. juni 1999. Den
greske oversettelsen av den orginale teksten ble gjort av protopresbyter George
Dragas, professor ved Holy Cross Greek Orthodox School of Theology i Boston,
som også skrev en oppsummering og kritikk av denne avtalen mellom ortodokse og
romersk-katolske i Amerika.
Grunnlaget til dette dokumentet er Balamand
Avtalen fra 1993, ”Uniatisme, tidligere forenelsesmetode og foreliggende leting
etter full kommunion,” som den tydeligvis ønsker å opprettholde.
Teksten vi undersøker nå, dvs. avtalen
underskrevet av ortodokse og romersk-katolske i Amerika og som heter ”Dåp og
’Sakramental Økonomi’,” er basert på flere punkter som, etter min mening, er
typisk av den moderne økumeniske bevegelsen og viser tydelig hva den dreier seg
om.
Det første punktet er at ”dåpen hviler på og
får sin virkelighet fra Kristi tro, Kirkens tro, og den troendes tro” (s.13).
Man blir slått ved første blikk av at det ikke nevnes noe om den Treenige Gud – kanskje for å rettferdiggjøre denne
fleksible tolkningen av dåpen. Det er da troen som blir dåpens fundamentale
tegn og element.
Det andre punktet er at dåp ikke er noe Kirken
påkrever, men er ”heller, Kirkens grunnlag. Den grunnlegger Kirken” (s.26). Her
er oppfatningen om at dåpen ikke er det ”innviende” Mysteriet som fører oss inn i
Kirken, men er Kirkens grunnlag, fremstilt som fakta.
Det tredje punktet er at ”dåpen var aldri sett
på som en privat sermoni, men som en
samlet begivenhet” (s.13). Det betyr at katekumenenes dåp var ”anledningen
for hele samfunnets omvendelse og fornyelse” (s.13). En som er døpt ”er nødt
til å gjøre samfunnets felles tro i Frelserens person og løfter sin egen”
(s.14).
Met. Hierotheos |
Det femte punktet er at fellesavtalens
forfattere finner feil med Hl. Nikodemos
Hagioritten, som, i hans tolkning av Hl. Kyprianos av Karthago, Hl.
Basilios den Store, og det andre økumeniske kirkemøtet, skriver – sammen med
alle Kollyvades Fedrene i det 18.
århundre – om nøyaktighet (ἀκρίβεια) og økonomi (οἰκονομία) når det gjelder måten heterodokse tas opp i
den ortodokse Kirke. Dvs. at kirkefedrene har noen ganger tatt opp heterodokse
ved nøyaktighet – dvs. ved dåp – og andre ganger ved økonomi – dvs. ved
krismering. Men selv når Kirken mottar noen ved økonomi, betyr dette at Kirken
virkeliggjør frelsesmysteriet i det sekund, nettopp fordi Kirken står høyere
enn kanonene, og ikke kanonene høyere enn Kirken, og fordi Kirken er
mysterienes kilde og, eo ipso, dåpens
kilde, mens dåpen ikke er Kirkens grunnlag. Kirken kan motta en heterodoks person ved økonomi, uten at dette betyr at hun annerkjenner som en Kirke den
menigheten som tidligere døpte ham/henne. Det er i denne sammenhengen at Hl.
Nikodemos tolker det andre økumeniske kirkemøtets besluttning.
Det at en av fellesavtalens anbefalinger kan
tolkes på mange forskjellige måter er også forvirrende. Fellesavtalen anbefaler
at de to Kirkene tydelig erklerer at ”fellesannerkjennelsen av dåpen ikke løser
problemene som deler dem, og reetablerer heller ikke full kirkelig kommunion
mellom de ortodokse og katolske kirkene, men fjerner en fundamental hindring på
veien til full kommunion” (s.28).
Fra denne korte analysen kan man klart se hvor
mye forvirrelse det er rundt dette temaet innen økumenistiske kretser. Det er
også klart at [ortodokse] økumenister forstår annerkjennelsen av dåp blandt de
heterodokse (katolikker og protestanter som har endret læren om den hellige
Treenigheten og andre dogmer) som en annerkjennelse av heterodokse gruppers
kirkelige status og, enda verre, at det er enhet mellom de to ”Kirkene”,
latinsk og ortodoks, til tross for ”små” forskjeller, eller at vi stammer fra
samme Kirke og burde vende tilbake til den, og derved skape den ene Kirke.
Dette er en tydelig uttrykkelse av gren-teorien. [1]
Når sånn forvirrelse og misforståelse er
utbredt, er det nødvendig å vedta en streng holdning, som bevarer sannheten: at
alle som faller inn i vranglære er utenfor Kirken og at Helligånden ikke virker
til deres guddommeliggjøring.
Uansett skaper slik dåpsteologi store
problemer for de ortodokse. Fra et ekklesiologisk synspunk, er denne teksten
full av feil. Den patristiske, ortodokse lære er at Kirken er Kristi
gudmenneskelige Legeme, i hviket den åpenbarte sannhet – den ortodokse tro – er
bevart og guddommeliggjøringens mysterium oppnådd gjennom Kirkens mysterier
(dåp, krismering, og den guddommelige Nattverd). Den vesentlige forutsetningen
til dette er at vi deltar i Guds rengjørende, opplysende, og
guddommeliggjørende energi. Dåpen er Kirkens innledende mysterium. Kirken
hviler ikke på dåpen; men dåp i vann, sammen med dåp i Ånden, virker heller
innen Kirken og gjør en til medlem av Kristi Legeme. Det er ingen mysterier
utenfor Kirken, Kristi levende Legeme, akuratt som vi ikke har sanser utenfor vår menneskelige kropp.
Til slutt, vil jeg gjerne sitere Fader George
Dragas konklusjon, som han legger til sin ”Oppsummering og Kritikk”:
Disse anbefalningene vil ikke alle ortodokse være enige i, og serlig ikke de som er gresktalende (eller gresksinnede). De er derfor, i seg selv, splittende. Min hovedgrunn for å ha kommet til en så negativ besluttning er at denne undersøkelsen av sakramental teologi er helt uten ekklesiologisk grunnlag og at den er ensidig i sin tolkning – heller, feiltolkning – av virkeligheten om ortodoks sakramental praksis, og spesielt når det gjelder de heterodokse i forskjellige tidspunkt i Kirkens historie. Disse anbefalingene og besluttningene, ja hele fellesavtalen, er selve symbolet på vestlig skepsis. Deres godtakelse av ortodokse teologer er et tegn på et bevist forræderi mot ortodokse synspunkt og overgivelse til en vestlig økumenisme. Dette er noe vi burde avvise.
Oversatt fra "Baptismal Theology" i OrthodoxTradition XX:2 (2003), s.42-45
[1] "The branch theory." At de ortodokse,
romersk-katolske og anglikanske kirkene, til tross for splittelser, bare er forskjellige grener av ett tre:
Kristi Kirke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar