torsdag 3. september 2015

Preken over Herrens Forklarelse på Tabor (6. august)

av Hieromonk Serafim (Rose) av Platina

Førti dager før Han ble overlevert til en skamfull død for våre synder, åpenbarte Herren sin Guddoms herlighet for tre av sine disipler.

«Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene.  Der ble hans utseende forvandlet for øynene på dem; hans ansikt skinte som solen, og klærne ble hvite som lyset» (Matt. 17:1-2). Dette var hendelsen vår Herre refererte til da Han sa, «Noen av dem som her står, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike» (Matt. 16:28). Ved dette ble disiplenes tro styrket og forberedt til prøvelsen av vår Herres kommende lidelse og død; og de var i stand til å se i disse ikke bare menneskelig lidelse, men hele Guds Sønns frivillige lidelse.

Disiplene så også Moses og Elias i samtale med vår Herre, og derved forsto at Han ikke selv var Elias eller en av de andre profetene, slik noen trodde, men noen my større: Han var Den som kunne kalle på både Loven og Profetene som sine vitner, siden Han var begges oppfyllelse.

Høytidens tre liknelser har å gjøre med Guds åpenbaring for Moses og Elia på Sinaifjellet, og det er virkelig passende at disse største gudseerne fra Det gamle testament skulle være til stede under Herrens forherligelse i Hans Nye Testament, så de for første gang kunne se Ham i sin menneskelighet, slik disiplene så Han for første gang i sin Guddom.

Fader Serafim
Ortodoks teologi ser i Forklarelsen en prefigurasjon av vår Herres Oppstandelse og Gjenkomst, og mer enn dette – siden hver hendelse i kirkekalenderen har noe å si om det personlige åndelige liv – av den omvandlende tilstanden hver kristen skal ha når verden tar slutt, og til en viss grad til og med før dette. Ved å vise den fremtidige herlighet som feires på denne høytiden, betrygger den hellige Kirken sine barn ved å vise dem at etter dette jordiske liv, fullt av midlertidige sorger og mangel, vil den evige velsignelses herlighet stråle frem; og i denne herligheten vil de rettferdige delta også legemlig.

Det er en from ortodoks tradisjon å velsigne frukt på denne høytiden; og dette takkofferet til Gud inneholder også et åndelig tegn. Akkurat som frukt modnes og forvandles under sommersolen, kalles mennesket til åndelig omvandling ved lyset til Guds Ord gjennom deltakelse i sakramentene. Noen helgener, Hl. Serafim Sarov, for eksempel, har, ved denne livgivende nåden, strålt fram i legemet med dette samme uskapte Lys av Guds herlighet; og dette er enda et tegn til oss som viser til hvilken høyde vi kristne kalles til og tilstanden som forventer oss – å bli omvandlet i bildet til Ham som ble forklaret på Taborfjellet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar