av
Hieromonk Serafim (Rose) av Platina
Førti
dager før Han ble overlevert til en skamfull død for våre synder, åpenbarte
Herren sin Guddoms herlighet for tre av sine disipler.
«Seks
dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem
opp på et høyt fjell, hvor de var alene.
Der ble hans utseende forvandlet for øynene på dem; hans ansikt skinte
som solen, og klærne ble hvite som lyset» (Matt. 17:1-2). Dette var hendelsen
vår Herre refererte til da Han sa, «Noen av dem som her står, skal ikke smake
døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike» (Matt. 16:28). Ved dette ble
disiplenes tro styrket og forberedt til prøvelsen av vår Herres kommende
lidelse og død; og de var i stand til å se i disse ikke bare menneskelig lidelse,
men hele Guds Sønns frivillige lidelse.
Disiplene
så også Moses og Elias i samtale med vår Herre, og derved forsto at Han ikke
selv var Elias eller en av de andre profetene, slik noen trodde, men noen my
større: Han var Den som kunne kalle på både Loven og Profetene som sine vitner,
siden Han var begges oppfyllelse.
Høytidens
tre liknelser har å gjøre med Guds åpenbaring for Moses og Elia på
Sinaifjellet, og det er virkelig passende at disse største gudseerne fra Det
gamle testament skulle være til stede under Herrens forherligelse i Hans Nye
Testament, så de for første gang kunne se Ham i sin menneskelighet, slik
disiplene så Han for første gang i sin Guddom.
Fader Serafim |
Ortodoks
teologi ser i Forklarelsen en prefigurasjon av vår Herres Oppstandelse og
Gjenkomst, og mer enn dette – siden hver hendelse i kirkekalenderen har noe å
si om det personlige åndelige liv – av den omvandlende tilstanden hver kristen
skal ha når verden tar slutt, og til en viss grad til og med før dette. Ved å
vise den fremtidige herlighet som feires på denne høytiden, betrygger den
hellige Kirken sine barn ved å vise dem at etter dette jordiske liv, fullt av
midlertidige sorger og mangel, vil den evige velsignelses herlighet stråle
frem; og i denne herligheten vil de rettferdige delta også legemlig.
Det
er en from ortodoks tradisjon å velsigne frukt på denne høytiden; og dette
takkofferet til Gud inneholder også et åndelig tegn. Akkurat som frukt modnes
og forvandles under sommersolen, kalles mennesket til åndelig omvandling ved
lyset til Guds Ord gjennom deltakelse i sakramentene. Noen helgener, Hl.
Serafim Sarov, for eksempel, har, ved denne livgivende nåden, strålt fram i
legemet med dette samme uskapte Lys av Guds herlighet; og dette er enda et tegn
til oss som viser til hvilken høyde vi kristne kalles til og tilstanden som
forventer oss – å bli omvandlet i bildet til Ham som ble forklaret på
Taborfjellet.
Oversatt fra: The Transfiguration of the Lord
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar