Utdrag fra
et intervju med
Arkimandritt (nå Erkebiskop av Telmessos) Job Getcha
Arkimandritt (nå Erkebiskop av Telmessos) Job Getcha
Erkebiskop Job av Telmessos |
Spørsmålet
om forrang i Den ortodokse kirke er ikke nytt. Det ble svart for lenge siden av
den kanoniske tradisjonen. Så tidlig som 381, erklærte det 2. Økumeniske
Kirkekonsilet i sin 2. kanon at forrang blant de fem gamle patriarkatene
tilhører Roma og at Konstantinopel har annenplass. Senere, gav det 4.
Økumeniske Kirkekonsilets 9., 7. og 28. kanoner særegne privilegier til
Konstantinopel, spesielt til å utøve ankerett, som den berømte russiske
kirkehistorikeren A. Kartasjov skrev en viktig artikkel om i 1936 (A.V.
Kartashov, "The Practice of the Right of APpeal of the Constantinople
Patriarchs", Warsaw, 1936).
Etter
skismaet mellom Vest- og Øst-kirken, når kommunion mellom Roma og de andre
østlige patriarkatene ble brutt, tok Konstantinopel førsteplass i Den ortodokse
kirkes diptyker ifølge den kanoniske tradisjonen, og dette er det ingen tvil
om. Å nekte Det økumeniske patriarkatets forrang betyr faktisk å nekte de
kanoniske avgjørelsene til de økumeniske kirkekonsilene og Den hellige skrift.
Hvis noen argumenterer at disse bestemmelsene ble "foreldet" og ikke
lenger gjelder i "dagens omstendigheter", må man understreke at ingen
lokal selvstyrt Kirke har fullmakt til å endre disse alene, og at de kan endres
om nødvendig kun ved et Økumenisk Kirkekonsil.
Hans Allhellighet Bartholomeos, Erkebiskop av Konstantinopel og Økumenisk Patriark |
En burde
også spesifisere hvordan en slik forrang anses innenfor Den ortodokse kirke.
Noen beskylder Konstantinopel-patriarkatet for østlig papisme. Derfor er det
nødvendig å se hvordan en slik forrang utøves innenfor Det økumeniske
patriarkat. Det utøves ifølge den 34. apostoliske kanon, som ser for seg at
biskoper fra hvert område burde vite hvem som har forrang blant seg, anerkjenne
ham som deres overhode, og ikke gjøre noe uten hans samtykke mens overhodet
heller ikke gjør noe uten biskopenes samtykke. Hva betyr dette? Det betyr at
Den økumeniske patriark er først og fremst biskopen over Konstantinopel-eparkiet.
Som Patriark leder han Konstantinopel-patriarkatets hellige synode. Hans plass
er som leder blant synoden og ikke over synoden. Patriarken kan ikke diktere
noe uten samtykke fra de andre medlemmene av synoden. Som andre biskoper, kan
han ikke blande seg inn i andre eparkiers affærer og kan ikke en gang feire
gudstjeneste der uten å ha blitt invitert av den lokale biskopen. Kan du tenke
deg: i dag, er Khalkedonia-eparkiet del av dagens Istanbul. Hver gang Den
økumeniske patriarken ønsker å holde en gudstjeneste der, må han, som biskop av
Konstantinopel-eparkiet, be om velsignelse fra Khalkedonias Metropolitt og kan
feire gudstjeneste i Khalkedonia-eparkiets menigheter kun med hans velsignelse!
Det samme gjelder for alle andre eparkier innenfor Det økumeniske patriarkat. Hva har dette med papisme å gjøre?
Når det
gjelder Den økumeniske patriarkens privilegier på et pan-ortodoks nivå, tolkes
også disse i lys av den 34. apostoliske kanon ifølge Det økumeniske patriarkat.
Det vil si, patriarkene og overhodene for de selvstyrte ortodokse kirkene burde
vite hvem som har forrang blant dem, anerkjenne ham som deres overhode, og ikke
gjøre noe uten hans samtykke, samtidig som han ikke gjør noe uten deres
samtykke. Den økumeniske patriark har rett til å motta ankesaker og se til
Kirkens enhet ved å kalle pan-ortodokse møter der overhodene for hvert
patriarkat eller selvstyrt kirke (eller deres representanter) er til stede, men han kan ikke
ta noen avgjørelser på egenhånd uten dem, på ensidig vis. Vi så samme praksis i
bruk da kirkeoverhodene møttes i Fanaren i oktober i fjor, og en kan ikke se
noen form for "østlig papisme".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar