fredag 27. mars 2015

Ekklesia - Om Kirken

av Metropolitt Panteleimon Rodopoulos
av Tyroloë og Serention

utdrag fra boken En Oversikt Over Ortodoks Kanonlov

Ordet ekklesia betydde på gammelgresk en folkeforsamling der, i de greske statenes førdemokratiske periode, kun de som var «utkalte» av budbringeren (fra verbet ἐκκαλεῖν, “å utkalle») deltok; ikke hver borger.

Ifølge Septuaginten refererte ordet ekklesia til Israels utvalgte, det vil si det virkelige Israel.
I Evangeliene, og særlig Matteus, taler Herren to ganger om Kirken (Matt. 16:18 og 18:17): «Du er Peter; på denne klippe vil Jeg bygge Min Kirke…» som et samfunn av dem som tror på Ham, og Guds rike på jord. Vi treffer på ordet Kirke (Ἐκκλησία) også i Apostlenes Gjerninger, i Epistlene og Johannes’ Åpenbaring, og noen ganger betyr det alle kristne hvor enn de er, hele Kirken, og noen ganger alle de kristne i en lokalkirke (Tessaloniki, Korint, Roma, osv.) eller til og med Kirken i ett enkelt hus (f.eks. Filemons).

I Det nye testament kalles Kirken «Guds Kirke» fordi den var skapt av Ham og tilhører Ham, som Guds åpenbaring og synliggjøring på jord. Den ble åpenbart som «Jesu Kristi vår Herres samfunn» (1 Kor. 1:9), hvis medlemmer er nært tilknyttet Kristus og hverandre, slik at de ved Helligåndens kraft utgjør ett legeme – «Kristi Legeme.» Apostelen Paulus taler om «Kristi Legeme, som er Kirken,» og sier «Han er hodet for legemet, som er kirken» (Kol. 1:24; 18).

Kirken er i sitt vesen nært tilknyttet mysteriet til den Treenige Gud, som ble åpenbart i Kristus og Helligånden (Ef. 5:32). Det er «de hemmelige mysteriers skatt.»[1]  

I De hellige skrifter og Den hellige tradisjon er det så klart ikke gitt oss en full og umiddelbar definisjon av ordet «Kirke», men heller mange bilder og beskrivelser fra hvilke der er mulig å konstruere hva Kirken er i sitt vesen.

Ifølge De hellige skrifter er Kirken, som sagt, «Kristi Legeme» (Rom. 12:4ff.; 1 Kor. 12:13; 27), «Guds folk» (1 Peter 2, 10), Guds «hus» eller «tempel» (1 Tim. 3:15; Ef. 2:21; I Kor. 3:16ff), «et kongelig presteskap» (1 Peter 2:9), et «hellig folkeslag» (1 Peter 2:9), «Kristi Brud» (cf. Mark 2:20; Matt. 25:1ff; Åp. 21:2), «Guds vintre» (Jes. 5:7; Joh. 15:1ff).

Beskrivelser gis også i Den hellige tradisjon, hver uttrykker en eller annen del av Kirken, som, for eksempel, dens episkopale system, dens prestelige og karismatiske egenskaper, dens egenskap som de troendes samfunn, dens utgjørelse av de ortodokse gjennom alle tider og som menneskeligheten forenet i Gudmennesket Jesus Kristus.

Derved er Kirken i sitt vesen ikke bar et menneskelig samfunn eller organisasjon, heller ikke et midlertidig fenomen innen menneskehistorien. Den var i Guds for-evige vilje om verden og mennesket, var først bebudet i Israel i den gammeltestamentlige perioden, og forkynt av profetene som Guds fremtidige folk, Det nye testaments folk, blant hvem Gud ville grunnlegge sitt definitive, uoppløselige rike på jord, som sprer seg over alle (Jes. 2:2; Jer. 31:31). Senere, i tidens fylde, ble Kirken virkeliggjort i Guds Ords inkarnasjon ved forkynnelse, ved Apostlenes kall og valg[2] og fullmakten gitt dem,[3] ved Nattveden, Korfestelsen og Oppstandelsen, samt Helligåndens nedsendelse på Pinsedagen til både Kirkens helligelse og for å styrke apostlene til å utføre sin oppgave og sitt oppdrag om å forkynne Himmelrikets Evangelium.[4]

Kirken, som ble grunnlagt på jord av Herren, er derfor Kristi Legeme og en gudmenneskelig organisasjon, hvis hode er Kristus. Det er et synlig samfunn, som kan beskrives, men også et indre og åndelig forhold mellom dens medlemmer både med dens Guddommelig Grunnlegger og hverandre.

Kirken, som Guds folk i fremgang, lever på jord i forventning om dens Herre helt til Guds Rikes oppfyllelse. Den lever og er i himmelen som Den triumferende kirke, gjennom dem som allerede har gått over, og også på jord som Kirken i strid, gjennom de troende, gjennom dem som strider den gode strid (cf. II Tim. 4:6-7).

Den er himmelsk og usynlig i sitt første aspekt, jordisk og synlig i sitt andre, et samfunn og organisasjon som har et presteskap kanonisk tilknyttet apostlene i ubrutt suksesjon. Den har også stabile og uendrede dogmer og etiske prinsipper, tydelig definert og ordentlig tilbedelse, og et legeme som skiller mellom kleresiet og lekfolket.

I Kirken, gjøres det nye livet i Kristus og Helligånden fullkomment og i den forvaltes Kristi dens hodes nåde og guddommelige liv til alle dens medlemmer til deres helliggjørelse og frelse.

Kirkens vesen fant sitt dogmatiske uttrykk i Nikea-Konstantinopels Trosbekjennelse. I denne Trosbekjennelsen, følges tro til den Treenige Gud av tro på «Én, Hellig, Katolsk og Apostolisk Kirke.»

Disse fire dogmatiske egenskapene Trosbekjennelsen formulerer om Kirken, som både er i perichoresis og uoppløselig enhet, peker til dens ufordervelige egenskap og viser til Kirkens ufeilbarlighet som «sannhetens støtte og grunnvoll» (1 Tim 3:15).[5]

Den ortodokse katolske kirke legger større vekt på det mystiske og usynlige elementet, av hvilken grunn den ikke har gitt sin organisasjon en sekulær og juridisk egenskap, men heller en åndelig og mystisk en. Men som et rørlig og synlig samfunn av levende vesen, hadde den også behov for å organiseres ved kanoner og lover som regulerte dens liv og aktiviteter, samt forholdet mellom dens medlemmer. På denne måten, ble den synlige Kirke formet til et samfunn og åndelig fullmakt med åndelige krefter, med sin egen organisasjon og styre. Den skilte seg ut fra all sekulær makt og styre ved sin åndelige natur, dens innhold, dens mål og dens midler. Derfor inneholder den synlige Kirke, som en kommunion av folk og et levende legeme med mange medlemmer, både de menneskelige og guddommelige elementer, og fylles av visse prinsipper og en kanonlov som kommer fra det guddommelige forsyn. Den har blitt gitt av Kristus en trefoldig kirkelig fullmakt – å lære, å feire/hellige og å administrere/hyrde – med synlige helligelsesmidler samt andre midler og sakramenter tilgjengelig for alle folk, ved hvilke den har som mål å forvalte Kristi frelse til folket og opprette Guds Rike på jord.[6]

Innenfor Kirken rår Jesu Kristi vilje, ikke som viljen til en utenfor Kirken, men som viljen til Kirkelegemets Hode, ved hvilken de troende forenes i Guds nye folks kommunion. Denne egenskapen til Kirken tillater derfor ikke noen form for juridisk definisjon av Kirken.

Kortfattet, kan vi si at Herren utførte de følgende handlinger til Kirkens fullkommengjørelse som en synlig institusjon:

  1. 1.      Han opprettet Kirken først ved de tolv apostlenes kall og misjon, og ved biskopene som viderefører Herrens trefoldige funksjon og embete.
  2. Han forkynte det guddommelige ord, ved hvilket Herren opplyste folket og som til i dag veileder Kirkens tjenere til å lære sannhetens ord rett.
  3.  Han ga Kirken dens fundamentale lovverk.
  4. Han innsatte Den guddommelige nattverden, ved hvilken Kirkens mysterium virkeliggjøres i sted og tid.
  5. På Pinsedagen sendte Han Helligånden ned til sine disipler og apostler, som «sammensveiser hele Kirkens institusjon.»
Hovedsakelig ved disse handlingene, gjorde den gudmenneskelige Herren Kirken til et organisert samfunn med eget lovverk, hierarki og tilbedelse, ulik alle andre menneskelige institusjoner og i stand til å oppfylle menneskelighetens frelse og befrielse ved sine egne midler.

Oversatt fra: Prof. Dr. Panteleimon Rodopoulos, An Overview of Orthodox Canon Law, Rollinsford, New Hampshire: Orthodox Research Institute 2007, s.3-8.





[1] Johannes Krysostomos, Preken over 1 Kor. 16:3, Migne PG 61, 134
[2] Matt. 4:18-22; Markus 1:16-20, Lukas 5:1-11; 9:59ff: 10:1-12. “En gang Jesus gikk langs Galilea-sjøen, fikk Han se to brødre: Simon, som også har navnet Peter, og hans bror Andreas. De var i ferd med å kaste not i sjøen…. Han sa til dem: «Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!» Straks lot de garnene ligge og fulgte Ham.” Om valg, se Matt. 10:1-5; Markus 3:13-19; Lukas 6:12-16.
[3] Matt. 16:13-19; 18:18; 18:28; Markus 16:15-16; Lukas 22:29ff.; Joh. 20:21; 21:15-17.
[4] Matt. 9:35-10:14; Markus 6:7-13; Lukas 9:1-6 og 10:1-24.
[5] Den innledende teksten om Kirken, av den Teologiske Komiteen for Ortodokse og Gammelkatolikker, i Ἐπίσκεψις, nr. 173, 1-9-1977, s.13-15.
[6] I. Karmiris, artikkel Ἐκκλησία i Θρησκευτική καὶ Ἐθική Ἐγκυκλοπαιδεία, 5. bind, 456.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar