Tankene
av Hl. Nil Sorski
Forslaget
De hellige kirkefedrene (f.eks. Johannes
Klimakos, Filotheos av Sinai og andre) sier at forslaget er en enkel tanke eller et bilde av en gjenstand eller
hendelse vi bærer i hjertet og som dukker opp i tankene. Gregorios av Sinai
sier at slike tanker kan oppstå ved djevelens forslag, som frister oss til å
gjøre ditt eller datt, slik han fristet Kristus, vår Gud: ”Si at disse steinene
skal bli til brød” (Matt. 4:3).
Kort sagt, er dette en vanlig tanke som farer
gjennom menneskets tanker. En slik tanke, sier fedrene, er hverken syndig,
prisverdig, eller lærerik i seg selv. For det er ikke mulig å hindre fiendens
tanker, som Simeon den Nye Teologen sier: ”Djevelen og hans demoner, som Gud
drev ut av himmelen fordi de ikke underordnet seg Gud når de kom inn i
fristelse, finner en vei inn til mennesket.”
Dialog
Dialog med en tanke, sier fedrene, skjer
når fienden har foreslått en tanke eller fantasi, og personen, med eller uten
lidelser, underholder tanken mens han holder samtale med den. Han leker med
tanken mens han reflekterer på den. Dette, sier fedrene, er ikke alltid uten
synd. Men det kan være prisverdig hvis det brukes som en sjanse til å ære Gud.
Hvis en ikke kvitter seg med den onde tankens opprinnelige forslag, men
begynner en samtale med den og fienden frister ham til å tenke på den med
lidelse, la ham da gjøre den om til noe godt. Hvordan vi kan oppnå dette ved å
endre tanken til en god en, skal forklares senere, med Guds hjelp.
Samtykke med
forslaget
Samtykke, som fedrene lærer, er når
sjelens lidenskapelige del vender seg mot den foreslåtte tanken eller bildet –
når vi godtar tanken eller bildet fienden viser oss, og ikke bare holder samtale
med dem, men beveger oss til å virkeliggjøre tanken på en eller annen måte.
Fedrene forklarer at skylden vi påtar oss ved
å godta tanken er avhengig av vår åndelige fremgang. Hvis en har oppnådd et
åndelig nivå der man kan godta Guds hjelp til å jage vekk slike tanker, men
blir lat og ikke er varsom med å jage vekk onde tanker, da er man ikke uten
synd. Men hvis man er en nybegynner og ikke enda er sterk nok i sitt åndelige
liv til å motstå slik foreslått ondskap, et slikt menneske, hvis han gir litt
etter men med én gang bekjenner for Herren og kaller på Hans navn, og i
ydmykhet bebreider seg selv, skal Gud tilgi ved sin guddommelige nåde på grunn
av hans svakhet.
Dette er fedrenes lære om dialog med tankene. Det betyr at en person ufrivillig beseires mens
i strid med tanken, men forblir standhaftig i sin sjel, og har besluttet seg
for ikke å synde eller gjøre noen ond gjerning. Som Gregorios av Sinai sier, ”hender
det at man blant lidelsene og i striden mot tankene, frivillig godtar fiendens
tanker og holder dialog med tankene og beseires av dem. Han slutter så å motstå
lidelsene og bestemmer seg for å begå synden. Selv om han da hindres i å utføre
gjerningen, enten på grunn av omstendigheter eller noen annen grunn, er hans
synd alvorlig og han er underlagt å ta sin plass blant de ekskommuniserte.”
Fangenskap
Fangenskap eller trelldom kan enten være hjertets nødvendige og ufrivillige
distraksjon eller en stadig opptatthet med visse tanker som står i strid med
vårt kall. En slik tanke kan være uunngåelig og ikke ønsket når forstanden
fanges av en tanke eller fantasi og ledes inn i onde planer mot ens vilje. Men
med Guds hjelp, kan den personen vende tilbake til seg selv. Men den andre type
fangenskap oppstår når vi befinner oss i en storm og slås av bølgene. Vi bæres
vekk fra vår gode hensikter til onde tanker og kan ikke vende tilbake til vår
rolige og fredelige gemytt. Dette kommer ofte fra stadige og unyttige samtaler,
som er veldig ødeleggende og fører oss bort fra vår ærverdige gemytt.
Den første type fangenskap dømmes etter
omstendighetene da den oppstod – under bønn eller til en annen tid – og om
årsaken er en mindreverdig tanke eller en virkelig ond en. Hvis tankene kommer
inn i trelldom eller fanges av onde tanker under bønn, er dette en alvorlig
synd. Under bønn burde vi være oppmerksomme og vende oss bort fra alle slike
tanker. Men hvis en fristelse oppstår til en annen tid og mens vi holder på med
andre ting som er nødvendige for vår tilværelse, er ikke dette synd siden selv
de hellige drev med slikt nødvendig arbeid. Fedrene lærer oss at uansett hva vi
tenker på, er vårt sinn én med Gud så lenge det bevarer en from holdning. Vi må
alltid vende oss bort fra alle onde tanker.
Lidelse
Den andre type fangenskap, ”lidelse” som
fedrene sannelig kaller det, er når en viss tanke etter lang tid tar rot i
sjelen, og, som en vane, blir en del av ens egen natur. Han har frivillig latt
den komme inn i ham, slik at han nå stadig plages av kjødelige tanker,
foreslått av fienden. Fantasiene viser seg gjentatte ganger for den urolige
sjelen, som er tiltrukket denne tanken mer enn alle andre.
Dette skjer på grunn av uforsiktighet når en person
holder dialog med upassende tanker og frivillig godtar å overgi seg til dem.
Synden krever enten omvendelse som tilsvarer dens alvorlighet, eller straff i
det fremtidige liv. I ett ord, er det nødvendig å omvende oss og å be om
befrielse fra slike lidelser. For vår fremtidige straff vil utdeles fordi vi
ikke omvendte oss, ikke fordi vi ble fristet. Ellers hadde ingen mottatt
tilgivelse hvis de ikke var fullstendig fri fra lidelser, som Peter Damaskinos
sier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar