Ildelven
av Alexandre Kalomiros
En tale holdt ved The Orthodox Conference i Seattle , Washington
i 1980
Et svar til spørsmålene: (1) Er Gud virkelig god? (2) Skapte Gud helvete?
+ I Faderens, og Sønnens, og Helligåndens
Navn.
Ærverdige fedre, kjære brødre og søstre:
Det er ingen tvil om at vi lever i frafallens
alder spådd for de siste dager. I praksis er de fleste ateister, selv om mange
av dem fortsatt tror teoretisk. Likegyldighet og denne verdens ånd rår overalt.
Hva er årsaken til denne tilstanden?
Grunnen er kjøling av kjærligheten. Kjærlighet
for Gud brenner ikke lenger i menneskers hjerter, og på grunn av dette har
kjærligheten blant oss også dødd.
Hva er grunnen til menneskenes avtagende
kjærlighet for Gud? Svaret er sannelig synd.
Synd er den mørke skyen som ikke lar Guds lys nå våre øyne.
Men synd har alltid vært. So hvordan kom vi
til ikke bare å overse Gud, men å hate ham? Menneskets holdning til Gud er ikke
virkelig uvitenhet, eller virkelig likegyldighet. Hvis du gransker mennesker
forsiktig vil du se at deres uvitenhet og likegyldighet merkes av et dypt hat.
Men ingen hater det som ikke eksisterer.
Jeg har en mistanke om at mennesker i dag tror
på Gud mer enn noen gang i menneskets historie. Mennesker kjenner Evangeliet,
Kirkens lære, og Guds skapelse bedre enn noen annen gang. De har en dyp
bevissthet om Hans eksistens. Deres ateisme er ikke en virkelig vantro. Det er
heller en avvikelse fra noen vi kjenner godt men som vi hater med hele vårt
hjerte, akkurat som demonene gjør.
Vi hater Gud, og derfor overser vi Ham som om
vi ikke ser Ham, og later som vi er ateister. I virkeligheten ser vi på Ham som
vår verste fiende. Vår negasjon er vår vrede, vår ateisme er vår hevn.
Hvorfor hater mennesker Gud? De hater Ham ikke
bare fordi deres gjerninger er mørke mens Guds er lys, men også fordi de ser på
Ham som en trussel, en forestående og evig fare, som en fiende i en rettssal,
som en motstander i loven, som en offentlig aktor og en evig forfølger. For
dem, er Gud ikke lenger den allmektige legen som kommer for å frelse dem fra
sykdom og død, men heller en vond dommer og en hevngjerrig gransker.
Djevelen har klart å få mennesker til å tro at
Gud ikke virkelig elsker oss, at Han egentlig elsker kun seg selv, og at Han
godtar oss bare hvis vi oppfører oss som Han vil; at Han hater oss hvis vi ikke
oppfører oss som Han befaler, og er så krenket av vår ulydighet at vi må betale
for det med evig tortur, skapt av Ham til det målet.
Hvem kan elske en bøddel? Selv de som prøve
hardt for å redde seg selv fra Guds vrede kan ikke virkelig elske Ham. De
elsker kun seg selv, og prøver å unnslippe Guds vrede og vinne evig fryd ved å tilfredsstille
denne fryktelige og ekstremt farlige Skaperen.
Ser du hvordan djevelen bakvasker vår
all-kjærlige, barmhjertige, og absolutt gode Gud? Det er derfor djevelens
greske navn er διάβολος,
”bakvaskeren.”
II
Men hva var middelet djevelen brukte til å
bakvaske Gud? Hvilke midler brukte han for å overbevise menneskeligheten, for å
forvrenge menneskelig tanke?
Han brukte ”teologi”. Han kom først med små
endringer i teologi som han så klarte å øke mer og mer etter de ble godtatte
helt til kristendommen ble helt ugjenkjennelig. Det er dette vi kaller ”Vestlig
teologi”.
Har dere noen gang prøvd å definere hva
Vestens teologis prinsipielle egenskap er? Dens prinsipielle egenskap er at den
forstår Gud som ondskapens virkelige årsak.
Hva er ondskap? Er det ikke fremmedgjøring fra
Gud som er Livet?[1] Er det
ikke døden? Hva sier Vestens teologi om døden? Alle romersk-katolikker og de
fleste protestanter forstår døden som Guds straff. Gud så på alle mennesker som
skyldig i Adams synd og straffet dem med døden, dvs. ved å fremmedgjøre dem fra
seg selv, og derved fratok dem sin livgivende energi, og så drepte dem først
åndelig og så legemlig, ved en slags åndelig sult. Augustin tolker verset fra
1. Mosebok, ”Den dagen du spiser av [frukten], skal du dø” som ”Den dagen du
spiser av den, skal Jeg drepe deg.”
Noen protestanter forstår døden, ikke som en
straff, men som naturlig. Men er ikke Gud Skaper av alle ting? Så for begge to
er Gud dødens virkelige årsak.
Og dette gjelder ikke bare legemlig død. Det
gjelder like mye sjelens død. Forstår ikke vestlige teologer helvete,
menneskets evige åndelige død, som en straff fra Gud? Og forstår de ikke
djevelen som Guds bøddel for menneskenes evige straff i helvete?
Vestens ”Gud” er en krenket og sint Gud, full
av vrede for menneskenes ulydighet, som ønsker i sin ødeleggende lidelse å
torturere hele menneskeligheten i evighet for deres synd, hvis Han ikke mottar
et evig tilfredsstillelse for sin krenkede stolthet.
Hva er det vestlige dogma om frelsen? Drepte
ikke Gud Gud for å tilfredsstille sin egen stolthet, som de i Vesten kaller
rettferdighet? Og er det ikke ved denne tilfredsstillelsen at Han godtar å
frelse noen av oss?
Hva er frelse for vestlig teologi? Er det ikke
frelse fra Guds vrede?[2]
Ser dere da at vestlig teologi lærer at den
virkelige faren og vår virkelige fiende er vår Skaper og Gud? Frelse, for de i
Vesten, er å bli frelst fra Guds hender!
Hvordan kan en elske en slik Gud? Hvordan kan
vi ha tillit til noen vi hater? Tro i sitt dypere vesen kommer fra kjærlighet.
Derfor hadde det vært vårt ønske at den som truer oss ikke engang eksisterer,
særlig når trusselen er evig.
Selv om det finnes en måte å unngå dette
allmektige men onde Vesenets evige vrede (Hans Sønns død i vårt sted), hadde
det vært mye bedre om dette Vesenet ikke fantes. Dette var den mest logiske
konklusjonen av de Vestliges tanker og hjerter, for selv evig Paradis hadde
vært forferdelig med en slik grusom Gud. Slik ble ateismen født, og det er
derfor Vesten er dens fødselssted. Ateisme var ukjent for østlig kristendom
helt til vestlig kristendom ble innført der og. Mennesker ble ateister som et
følge av vestlig teologi.[3]
Ateisme er en fornektelse, en negasjon av en ondskapsfull Gud. Mennesker ble
ateister for å bli frelst fra Gud, og gjemte sine hoder og lukket sine øyner
som en struts. Ateisme, mine brødre og søstre, er en negasjon av den
romersk-katolske og protestantiske Gud. Ateisme er ikke vår virkelige fiende.
Vår fiende er den falsifiserte og forvrengte ”kristendommen.”
III
I Vesten snakker de ofte om ”Den gode Gud”
(f.eks. i Frankrike sier man nesten alltid le
bon dieu når man snakker om Gud). Men Vest-Europa og Amerika var aldri
overbevist om at en slik god Gud eksisterte. Tvert imot, kalte de Gud god på
samme måte som grekere kalte kopperens forbannelse, ευλογία, dvs. en velsignelse, en benediksjon, for å drive den bort. Av samme
grunn kalte de Svartehavet Εύξεινος Πόντος – den gjestfrie sjøen – selv om
det var en forferdelig og farlig sjø. Dypt inni den vestlige sjelen, føles det
at Gud er en ondskapsfull Dommer, som aldri glemmer noe som har krenket Ham i
våre overtredelser mot Hans lover.
Denne juridiske forståelsen av Gud, denne helt
forvrengte tolkningen av Guds rettferdighet, var ikke annet enn en projeksjon
av menneskelige lidelser på teologi. Det var en tilbakevending til den hedenske
tendensen til å menneskeliggjøre Gud og guddommeliggjøre mennesket. Mennesker
er sinte og harme når de ikke tas på alvor, og anså det som en ydmykelse kun
hevn kunne fjerne, enten ved forbrytelse eller duell. Dette var den verdslige,
lidenskapelige forståelsen av rettferdighet som rådet i tankene til et såkalt
”kristent” samfunn.
Vestlige kristne forsto Guds rettferdighet på
samme måte også; Gud, det evige Vesen, var uendelig krenket av Adams ulydighet.
Han bestemte at skylden for Adams overtredelse ble overført til alle hans barn,
og at alle skulle dømmes til døden for Adams synd, som de selv ikke begikk.
Guds rettferdighet for Vesten var som en vendetta. Ikke bare den som krenket
deg, men også hele hans familie må dø. Og menneskets håpløse tragedie var at
ingen mennesker, selv ikke hele menneskeligheten, kunne tilfredsstille Guds
krekede ære, selv om alle mennesker gjennom hele historien hadde blitt ofret.
Guds ære kunne bare reddes hvis Han kunne straffe noen med same ære som Ham. Så
for å redde både Guds ære og menneskeligheten, var det ingen annen løsning enn
Hans Sønn inkarnasjon, så et menneskelig med guddommelig ære kunne ofres for å
redde Guds ære.
IV
Denne hedenske forståelsen av Guds
rettferdighet, som krever uendelige ofre for å tilfredsstilles, gjør Gud helt
klart til vår fiende og årsaken til all vår uheldighet. Det er også en form for
rettferdighet som ikke er rettferdig i det hele tatt siden den straffer og
krever tilfredsstillelse fra personer som ikke på noen måte var ansvarlige for
deres forfedres synder.[4]
Med andre ord, det Vesten kaller rettferdig burde heller kalles forakt og
hevngjerrighet av verste slag. Selv Kristi kjærlighet og offer mister all
betydning og logikk i denne schiznoide forståelsen av en Gud som dreper Gud for
å tilfredsstille Guds såkalte rettferdighet.
Har denne rettferdigheten noe å gjøre med
rettferdigheten Gud har åpenbart for oss? Har uttrykket ”Guds rettferdighet”
denne betydningen i de Gamle og Nye Testamenter?
Kanskje begynnelsen av denne misforståtte
tolkningen av ordet rettferdighet i
Den hellige skrift var dens oversettelse med det greske ordet δικαιωσύνη. Ikke fordi det er en dårlig
oversettelse, men fordi dette ordet, som hadde tilknytning til hedensk,
humanistisk gresk sivilisasjon, hadde mange menneskelige definisjoner og kunne
lett misforstås.
Ordet δικαιωσύνη innebærer lik fordeling. Det er
derfor den representeres av en vekt. De gode belønnes og de onde straffes av et
menneskelig samfunn på en rettferdig måte. Dette er menneskelig rettferdighet,
slik man ser i en rettssal.
Men er det dette Guds rettferdighet innebærer?
Order δικαιωσύνη, ”rettferdighet”, er en
oversettelse av det hebraiske ordet צדקה (şedaqah). Dette ordet betyr ”den
guddommelige energi som utretter menneskets frelse.” Det er parallelt og nesten
synonymt med det andre hebraiske ordet, חסד (hesed), som betyr ”nåde”, ”medlidenhet”,
”kjærlighet”, og ordet, אמת (emeth),
som betyr ”troskap”, ”sannhet”. Som dere
ser gir dette det vi kaller rettferdighet en helt ny dimensjon.[5]
Det er slik Kirken forsto Guds rettferdighet. Det er dette kirkefedrene lærte
om det. ”Hvordan kan du kalle Gud rettferdig,” skriver Hl. Isak Syreren, ”når
du leser ligningen om belønningen gitt til arbeiderne? ’Venn, jeg gjør deg ikke
urett. Jeg vil gi ham som kom sist, det samme som den som kom ved den første
time’.” ”Hvordan kan et menneske kalle Gud rettferdig,” forsetter Hl. Isak,
”når han leser om den bortkomne sønnen, som sløste bort formuen sin i et vilt
liv, og allikevel, kun på grunn av angeren han viste, løp faren ham i møte og
kastet seg om halsen på ham, og satte ham over all sin rikdom? Om vi tviler var
det ingen annen en Guds selveste Sønn sa dette om Gud, og bar vitne om Ham.
Hvor er da Guds rettferdighet, for mens vi var syndere, døde Kristus for oss!”[6]
Så vi ser at Gud ikke er rettferdig, som
mennesker forstår dette ordet, men at Hans rettferdighet betyr Hans godhet og
kjærlighet, som gis på en urettferdig måte, dvs. at Gud alltid gir uten å ta,
og Han gir til folk som oss som ikke er verdige til å motta. Det er derfor Hl.
Isak lærer oss: ”Ikke kall Gud rettferdig, for Hans rettferdighet vises ikke i
det som angår deg. Og hvis David kaller Ham rettferdig og oppriktig, åpenbarte
Hans Sønn for oss at Han er god og barmhjertig. ’Han er god,’ sier Han, ’mot de
onde og vantro’.”[7]
Gud er god, kjærlig, og barmhjertig mot dem
som overser, er ulydige mot, og ser bort fra Ham.[8]
Han gjengjelder aldri vondt med vondt, og Han hevner seg aldri.[9]
Hans straff er alltid en kjærlig form for rettledning, så lenge noe kan rettes
på og leges i dette livet.[10]
Den fortsetter aldri i evigheten. Han skapte alt godt.[11]
Ville dyr anerkjenner som sin hersker den kristne som ved ydmykhet har oppnådd
Guds likhet. De nærmer seg ham, ikke med frykt, men med glede, i takknemlig og
kjærlig underordning; de nikker med hodene og slikker hendene hans og tjener
ham med takknemlighet. Dyrene vet at deres Hersker og Gud ikke er vond, ond og
hevngjerrig, men full av kjærlighet (Se også Hl. Isak Syreren, Σωζόμενα Ασκητικά [Athen, 1871],
pp.95-96). Han beskyttet og frelste oss når vi falt. Det evige onde har ikke
noe å gjøre med Gud. Det kommer i stedet fra Hans forstandige skapningers frie
vilje, og denne viljen respekterer Han.[12]
Døden var ikke påført oss av Gud.[13]
Vi falt i det ved vår opprør. Gud er Liv og Liv er Gud. Vi gjorde opprør mot
Gud, vi lukket portene til Hans livgivende nåde.[14]
”For så mye som han forlot livet,” skrev Hl. Basilios, ”så mye nærmet han seg
døden. For Gud er Liv, og deprivasjon av liv er død.”[15]
”Gud skapte ikke døden,” fortsetter Hl. Basilios, ”men vi påførte den på oss
selv.” ”Men han hindret ikke oppløsningen…så svakheten ikke ble udødelig i
oss.”[16]
Som Hl. Irenaeus sier: ”Separasjon fra Gud er død, seperasjon fra lys er mørke…
og det er ikke lyset som straffer dem med blindhet.”[17]
”Døden,” sier Hl. Maximos Bekjenneren, ”er
først og fremst separasjon fra Gud, som måtte følges av legemlig død. Livet er
først og fremst Han som sa, ’Jeg er Livet’.”[18]
Og hvorfor falt døden over hele menneskeligheten? Hvorfor, lik Adam, døde de
som ikke hadde syndet med ham? Her er svaret til Hl. Anastasios Sinaiten: ”Vi
arvet Adams forbannelse. Vi ble ikke straffet som om vi hadde brutt det
guddommelige budet med Adam; men fordi Adam ble dødelig, overførte han synd til
hans etterkommere. Vi ble dødelige siden vi ble født av en dødelig.”[19]
Hl. Gregorios Palamas sier dette: ”[Gud] sa ikke til Adam: ’vent tilbake til
det du ble tatt av’; men Han sa til ham: ’Støv er du, og til støv skal du vende
tilbake’…Han sa ikke: ’Den dagen du spiser av det, dø!’ men, ’den dagen du
spiser av det, skal du dø.’ Etterpå sa Han heller ikke: ’vend nå tilbake til
jorden,’ men Han sa, ’du skal vende tilbake,’ på denne måten varslet, tillot og
stanset ikke det som skulle skje.”[20]
Vi ser at døden ikke kom ved Guds befaling men som en følge at Adam kuttet sitt
forhold til Livets kilde, ved sin ulydighet; og Gud i sin barmhjertighet bare
advarte ham om det.
”Kunnskapens tre”, sier Theofilos av Antik,
”var godt, og dens frukt var god. For det var ikke treet som bar på døden, som
noen tror, men ulydigheten; for i frukten var det ikke annet enn kunnskap, og
kunnskap er godt når det brukes riktig.”[21]
Kirkefedrene forteller oss at budet om å ikke spise fra kunnskapens tre var
midlertidig, ikke evig. Adam var et åndelig spedbarn. Ikke all mat kan spises
av spedbarn. Noe mat kan til og med drepe dem selv om det er sundt for voksne.
Gud plantet kunnskapens tre for mennesket. Det var godt og sundt. Men det var
fast føde, mens Adam bare kunne fordøye melk.
V
I Den hellige skrift betyr ”rettferdig” derfor
god og kjærlig. Vi snakker om Det gamle testaments rettferdige mennesker. Det
betyr ikke at de var gode dommere men at de var gode og gud-elskende folk. Når
vi sier at Gud er rettferdig, mener vi ikke at Han er en god dommer som dømmer
mennesker i lik grad med deres forbrytelser, men tvert imot at Han er
barmhjertig og kjærlig, og tilgir alle overtredelser og ulydigheter, og at Han
ønsker å frelse oss på alle måter, og aldri gjengjelder vondt med vondt.[22]
I det første bind av Filokalia finner
vi en praktfull tekst fra Hl. Antionios som jeg må lese for dere her:
Gud er god, ulidenskaplig, og uforanderlig. Noen som tror det er forstandig og riktig å bekjenne at Gud ikke forandrer seg, vil kanskje spørre hvordan vi kan da si at Gud gleder seg over de gode og viser miskunn til dem som lover Ham, og at Han vender seg bort fra de onde og er harm mot syndere. Vi må svare her at Gud verken gleder seg eller blir sint, for å være glad eller krenket er menneskelige lidelser; Han er heller ikke vunnet over av gaver fra dem som lover Ham, for det hadde betydd at Han påvirket av nytelse. Det er ikke riktig at Guddommen føler glede eller misnøye over menneskelige tilstander. Han er god, og Han gir bare velsignelser og skader aldri, og forblir alltid den samme. Men vi mennesker, hvis vi forblir gode ved å etterlikne Gud, forenes vi med Ham, men hvis vi blir vonde ved ikke å etterlikne Ham, skilles vi fra Ham. Ved å leve i hellighet holder vi oss til Gud; men ved å bli onde gjør vi Ham til vår fiende. Det er ikke at Han blir harm på oss på en vilkårlig måte, men det er våre egne synder som hindrer Gud i å skinne sitt lys inne i oss og vise for oss demonene som piner oss. Og hvis vi blir fridd fra våre synder ved bønn og veldedighet, betyr ikke dette at vi har vunnet Gud over og fått Ham til å endre seg, men at vi ved våre gjerninger og å vende oss til Guddommen, har helbredet vår ondskap og derved kan igjen oppleve Guds godhet. Å si at Gud vender seg bort fra de onde er derfor som å si at solen gjemmer seg for de blinde.[23] [Kap. 150]
VI
Jeg håper dere nå ser hvordan Gud ble
bakvasket av vestlig teologi. Augustin, Anselm, Thomas Aquinas og alle deres
elever bidro til denne ”teologiske” bakvaskelsen. Og de er grunnlaget for Vestens
teologi, både romersk-katolsk og protestantisk. Disse teologene sier så klart
ikke tydelig at Gud er et vondt og lidenskapelig Vesen. De tror heller at Gud
er bundet av en høyere makt, en dyster og uforsonlig Nødvendighet, lik den som
hersket over de hedenske gudene. Denne Nødvendigheten tvinger Ham til å
gjengjelde vondt med vondt og tillater Ham ikke å tilgi og glemme det vonde
gjort imot Hans vilje, hvis ikke en evig tilfredsstilling ofres til Ham.
Vi åpner her det store spørsmålet om hedensk,
gresk innflytelse på kristendommen.
Den hedenske tankegangen var all vranglæres
grunnlag. Den var sterk i Østen fordi Østen var møtestedet for alle filosofiske
og religiøse bevegelser. Men som vi leser i Det nye testament, ”der synden ble
stor, ble nåden enda større.” Så når vranglære blomstret, blomstret også
Ortodoksien, og selv om den ble forfulgt av verdens stormenn, overlevde den
alltid seirende. Men i Vesten, kom den hedenske tankegangen diskret, uten
vranglære. Den kom gjennom den store mengden latinske tekster diktert av
Augustin, biskop av Hippo. Hl. Johannes Kassian, som da levde i Vesten, forsto
giften Augustins lære inneholdt, og kjempet imot den. Men siden Augustins bøker
var skrevet på latin og var veldig lange betydde at det ikke var mulig for
resten av kirkefedrene å granske dem, og derfor var de aldri kondemnerte slik
Origenes verk var i Østen. Dette lot dem bli veldig innflytelsesrike i senere
vestlig tanke og teologi. I Vesten, litt etter litt, forsvant kunnskap om det
greske språket, og Augustins tekster var de eneste oldtidsbøkene tilgjengelige
der på et forståelig språk. Så Vesten mottok som kristen lære en lære som på
mange måter var hedensk. Cæsaropapistiske utviklinger i Roma tillot ikke en
sunn reaksjon til denne situasjonen, og Vesten druknet derfor i den
humanistiske, hedenske tankegangen som rår der til i dag.[24]
Så vi har Østen på den ene siden, som snakket
og skrev på gresk, og forble Det Nye Israel med israelitisk tanke og hellig
tradisjon, og Vesten på den andre siden, som hadde glemt det greske språket og
mistet kontakt med den østlige tilstand, og hadde arvet gresk tanke og dens
mentalitet, og derved utviklet en forvrengt kristen lære.
I virkeligheten er motstanden mellom
Ortodoksien og vestlig kristendom intet annet enn fortsettelsen av motstanden
mellom Israel og Hellas.
Vi må aldri glemme at kirkefedrene så seg selv
som Abrahams sanne åndelige barn, at Kirken så seg selv som Det Nye Israel, og
at de ortodokse folkeslagene, om det så var gresk, russisk, bulgarsk, serbisk,
rumensk, osv. var bevisste på at de var som Nathaniel, sanne israelitter, Guds
Folk. Og mens dette var den sanne bevisstheten bak østlig kristendom, ble
Vesten mer og mer et barn av de hedenske og humanistiske Hellas og Roma.
VII
Hva var de prinsipielle egenskapene av disse
tankeforskjellene mellom Israel og hedenskapen? Jeg gjør dere oppmerksomme på
denne viktige saken.
Israel tror på Gud.
Hedningene tror på skapelsen. Det vil si,
hedningene guddommeliggjør skapelsen. For hedningene, er Gud og skapelsen én og
den samme. Gud er upersonlig, personliggjort av en rekke guder.
Israel (og når vi sier Israel mener vi den
sanne Israel, Abrahams åndelige barn, som har troen Gud har gitt til sitt
utvalgte folk, ikke dem som har avviket fra denne troen. Abrahams sanne sønner
er Kristi Kirke, ikke hans kjødelige etterkommere, det jødiske folket), Israel
vet at Gud og skapelsen er to helt forskjellige former for eksistens. Gud er
selveksisterende, personlig, evig, udødelig, Livet og Livets Kilde, Eksistens
og Eksistensens Kilde; Gud er den eneste virkelige Eksistensen: Ὁ ΩΝ, den Eksisterende, den eneste Eksisterende;
det er dette artikkelen ὁ betyr.[25]
Skapelsen derimot har ingen selveksistens. Den
er fullstendig avhengig av Guds vilje. Den eksisterer bare så lenge Gud vil at
den skal eksistere. Den er ikke evig. Den hadde ingen eksistens. Den var null,
den var fullstendig ingenting. Den var skapt av intet.[26]
I seg selv har den ingen værekraft; den eksistere ved Guds energi. Hvis Guds
kjærlige energi noen gang stopper, vil hele skapelsen og alle skapninger,
forstandige og uforstandige, forsvinne. Vi vet at Guds kjærlighet for Hans
skapelse er evig. Vi vet at Han vil aldri la oss falle bort til den intetheten
Han skapte oss fra. Det er vårt håp og Gud holder sine løfter. Vi, skapninger,
engler og mennesker, vil leve evig, ikke fordi vi selv har evighetens kraft i
oss, men fordi dette er viljen til Gud som elsker oss. Alene er vi ingen ting.
Vi har ingen livsenergi eller eksistens i vår natur; det vi har kommer kun fra
Gud; ingenting er vårt. Vi er støv, og når vi glemte dette, lot Gud oss i sin
miskunn å vende tilbake til det vi er, for å forbli ydmyke og ha nøyaktig
kunnskap om vår intethet.[27]
”Gud,” sier Hl. Johannes Damaskinos et annet sted, ”kan gjøre alt Han vil, selv
om Han ikke vil alt det Han kan – for Han kan ødelegge skapelsen, men Han
ønsker ikke å gjøre det” (Ibid.
1,14).[28]
I Den
store euchologion (Venezia, 1862), en av Kirkens viktigste liturgiske
bøker, leser vi:
”O Gud, Du store og høyeste, som alene er udødelig”
[7. vesperbønn, p.15]”Du som alene er livgivende i Din natur…Du eneste udødelige”
[5. Ode, begravelseskanon for en lekmann, p.410]”Du er den eneste udødelige”[p.410]”Den eneste udødelige etter sin guddommelige natur”[1. Ode, begravelseskanon for en lekmann, p.471]
Dette er Israels tro.
Hva er den hedenske lære? Hedenskap er en
følge av at kontakten med Gud har blitt brutt. Menneskelighetens mangfoldige
synder gjorde det umulig for mennesker å motta det guddommelige lys eller å ha
noe forhold til den Levende Gud. En følge av dette var å se som noe guddommelig
den skapelsen de så foran dem hver dag.
Hedningene ser på skapelsen som noe
selveksisterende og udødelig, noe som alltid har vært og alltid vil være. I
hedenskap er gudene en del av skapelsen. De skapte den ikke fra intethet, de
formet kun det som allerede var. Materie kan ta forskjellige former. Former
blir til og forsvinner, men materie i seg selv er evig. Engler, demoner, og
menneskenes sjeler er de virkelige gudene. Evig i sin natur, som materie, men
høyere enn materie. De påtar seg kanskje forskjellige materielle former i en
rekke materielle eksistenser, men de forblir først og fremst åndelige.
Så i hedenskap ser vi to fundamentale
egenskaper: 1) Å tilskrive skapelsen guddommelige egenskaper, dvs. evighet,
udødelighet, selveksistens. 2) Å skille mellom det åndelige og materielle og en
antagonisme mellom de to som noe høyere og lavere.
Hedenskap og humanisme er én og samme ting. I
hedenskap, er mennesket gud fordi han er evig i sin natur. Derfor er hedenskap
alltid hovmodig. Det er narsissisme. Det er selvtilbedelse. I Hellas, hadde
gudene menneskelige trekk. Gresk religion var mennesketilbedelse. Menneskets
sjel var ansett som hans virkelige vesen, og var udødelig i dens natur.
Så vi ser at i hedenskapen klarte djevelen å
skape en universal tro om at mennesker var guder og derfor ikke trengte Gud.
Derfor var stoltheten så sterk i Hellas, og ydmykhet utenkelig. I sitt verk Den nikomakiske etikk, skrev Aristoteles
det følgende: ”Å ikke hate krenkelser er et tegn på et dyrisk og trellbundet
menneske.” Det mennesket som djevelen overbeviser til å tro at sin sjel er evig
i sin natur, kan aldri være ydmyk og kan aldri virkelig tro på Gud, fordi han
ikke trenger Gud, siden han selv er gud, som hans feil får ham til å tro.
Der derfor kirkefedrene, som forsto hvor
farlig denne dumheten var, advarte kristne helt fra begynnelsen av at, som Hl.
Irenaeus sier: ”Læren om at menneskesjelen er udødelig i sin natur kommer fra
djevelen” (Bevis på Den apostoliske lære,
III, 20.1). VI finner samme advarsel i Hl. Justin (Dialog med Tryfo 6. 1-2), i Teofilos av Antiokia (Til Autolykos 2.97), i Tatianos (Til grekerne 13), osv.
Hl. Justin forklarer den fundamentale ateismen
som tilhører troen om menneskesjelens naturlige evighet og udødelighet. Han
skiver: ”Det er noen som tenker at sjelen er udødelig og umateriell, og derfor
tror at selv om de har begått vondt ikke vil lide straff (for det som er
umaterielt kan heller ikke føle), og at sjelen, på grunn av dens udødelighet
ikke trenger noe fra Gud” (Dialog med
Tryfo 1).
Hedenskap er uvitenhet om den sanne Gud, en
feil tro om at Hans skapelse er guddommelig, og virkelig er en gud. Men denne
guden, som er naturen, er upersonlig, en blind kraft, over alle personlige guder,
og kalles Nødvendighet (ανάγκης). I virkeligheten er denne Nødvendigheten en projeksjon av menneskelig
forstand, en matematisk nødvendighet for orden i verden. Det er en projeksjon
av rasjonalitet på naturen. Denne rasjonalistiske Nødvendigheten er hedenskapens
sanne og blinde overgud. De hedenske gudene er en del av verden, og de er
udødelige på grunn av deres vesentlige naturs udødlighet. Innen denne hedenske
tankegangen er også mennesket en gud som de andre, fordi for hedningene er det
virkelige mennesket kun hans sjel,[29]
og de tror at menneskets sjel er udødelig, siden den er del av universets
vesen, som i seg selv er udødelig og selveksisterende. Så mennesket er også gud
og en målestokk for alle ting.
Men gudene er ikke frie. De herskes av Nødvendighet
som er upersonlig.
VIII
Det er denne hedenske tankegangen som ble
blandet med den kristne lære i de forskjellige vranglærene. Det var dette som
skjedde i Vesten også. De begynt å skille ikke bare mellom Gud og Hans
skapelse, men mellom ånd og materie.[30]
De begynte å forstå menneskets sjel som noe evig i seg selv, og begynt å se på
menneskets tilstand etter døden, ikke som en søvn i Guds hender, men som
menneskets virkelige liv,[31]
som de dødes oppstandelse ikke hadde noe å tilføye og selv oppstandelsens
nødvendighet var i tvil. Feiringen av vår Herres Oppstandelse, som var alle
Ortodoksiens høytiders oppfyllelse, falt til andre plass, fordi dens
nødvendighet var like uforståelig for kristne i Vesten som for atenerne som
hørte Apostelen Paulus’ preken.
Men viktigere for vårt tema er at de begynte å
føle at Gud var bundet av Nødvendighet, denne rasjonalistiske Nødvendigheten
som ikke var noe annet en menneskelig forstand. De fastslo at Han ikke kunne
komme i kontakt med lavere vesen som mennesker, fordi deres rasjonalistiske,
filosofiske ideer ikke tillot dette, og det var denne meningen som var grunnen
til uenighetene over hesykasme; det hadde allerede begynt når Augustin lærte at
det ikke var Gud som talte med Moses, men en engel i stedet.
Det er innenfor denne ideen om Nødvendighet,
som selv gudene er bundet av, at vi må forstå Vestens juridiske forståelse av
Guds rettferdighet. Det var nødvendig for Gud å straffe menneskets ulydighet.
Det var umulig for Ham å tilgi; en overlegen Nødvendighet krevde hevn. Selv om
Gud virkelig var god og kjærlig, kunne Han ikke handle kjærlig. Han måtte
handle imot sin kjærlighet; det eneste Han kunne gjøre for å frelse
menneskeligheten, var å straffe sin Sønn i menneskets plass, og derved
tilfredsstille Nødvendigheten.
IX
Dette er hellenismens triumf i kristendommen.
Som en hellenist, hadde Origenes kommet til samme beslutning. Gud var en dommer
ved nødvendighet. Han måtte straffe, hevne seg, og sende folk til helvete.
Helvete var Guds skapelse. Det var en straff rettferdigheten krevde. Dette
kravet på nødvendighet var en nødvendighet Gud måtte underordne seg. Det tillot
Ham ikke å tilgi. Det var en overlegen kraft, en Nødvendighet som ikke tillot
Ham å elske uten betingelser.
Men Origenes var også en kristen og han viste
at Gud var full av kjærlighet. Hvordan kan man bekjenne en kjærlig Gud som
piner mennesker i all evighet? Hvis Gud skapte helvete, må det da ta slutt en
gang, ellers kan vi ikke si at Gud er god og kjærlig. Den juridiske forståelsen
av Gud som bundet av en høyere, upersonlig kraft eller gud som heter
Nødvendighet, fører til apokatastasis,
”gjenopprettelsen av alle ting og helvetes ødeleggelse,” ellers må vi innrømme
at Gud er vond.
Den hedenske greske tankegangen kunne ikke
forstå at det ikke var Gud som var årsaken til helvete, men heller Hans
forstandige skapninger. Hvis Gud ikke virkelig var fri, hvis Han ble styrt av
Nødvendighet, hvordan kunne Hans skapninger da være frie? Gud kunne ikke gi andre noe Han ikke selv
hadde. Videre kunne ikke gresk hedenskap forstå ubetinget kjærlighet. Men
frihet er den største gaven Gud kunne gi til en skapning, for frihet gjør den
forstandige skapningen lik Gud. Dette var utenkelig for greske hedninger. De
kunne se for seg en skapning som kunne si ”nei” til Ham. Så hvis Gud gav
menneskene sin nåde, kunne ikke menneskene fornekte den. Ellers hadde ikke Gud
vært allmektig. Hvis vi sier at Gud er allmektig, må Hans nåde derfor være
uimotståelig. Mennesker kan ikke rømme fra den. Det betyr at de som ikke har
Hans nåde ikke har den fordi Gud ikke gav dem sin nåde. Så tapet av Guds nåde,
som er evig, åndelig død, helvete med andre ord, er i virkeligheten noe helt
avhengig av Gud. Det er Gud som straffer disse menneskene ved å nekte dem sin
nåde, ved å ikke la den lyse på dem. Så Gud er grunnen til de fordømtes evige,
åndelige død. Fordømmelse er Guds handling, en rettferdig handling, en
nødvendig og vond handling. Derfor trodde Origenes at hvis vi skulle forbli
kristne, hvis vi skulle forsette å tro at Gud virkelig er god, må vi da tro at
helvete ikke er evig, men vil ta slutt, til tross for det som står skrevet i
Den hellige skrift og det Kirken lærer. Dette er den fatale, logiske
konklusjonen. Hvis Gud er årsaken til helvete, må helvete ta slutt, ellers er
Gud en ond Gud.
X
Origenes og likesinnede rasjonalister kunne
ikke forstå at det å godta eller fornekte Guds nåde er fullstendig avhengig av
den forstandige skapningen; at Gud, som solen, aldri slutter å skinne på både
de gode og onde; men at forstandige skapninger er helt frie til å godta eller
fornekte denne nåden og kjærligheten; at Gud i sin ekte kjærlighet ikke tvinger
sine skapninger til å elske Ham, men respekterer fullstendig deres frie valg.[32]
Han trekker ikke tilbake sin nåde og kjærlighet, men de forstandige skapningenes
holdning til denne uendelige nåden og
kjærligheten er forskjellen mellom paradis og helvete. De som elsker Gud er
lykkelige hos Ham, mens de som hater Ham er ekstremt ulykkelige når de må være
i Hans nærvær, og det er intet sted der man ikke finner Guds barmhjertige
allestedsnærvær.
Paradis og helvete er avhengig av hvordan vi
mottar Guds kjærlighet. Vil vi gjengjelde kjærlighet med kjærlighet, eller vil
vi svare med hat? Dette er den kritiske forskjellen. Og denne forskjellen er
fullstendig avhengig av oss, vår frihet, vårt innerste frie valg, en
fullstendig fri holdning som ikke påvirkes av eksterne eller interne
omstendigheter i vår materielle og psykologiske natur, fordi det ikke er en
ekstern handling men en intern holdning som kommer fra hjertets indre, som ikke
påvirker våre synder, men måten vi tenker på våre synder. Dette kan vi tydelig
se fra Tolleren og Fariseeren og de to tyvene korsfestet med Kristus. Denne
friheten, dette valget, denne indre holdningen mot vår Skaper er vår
personlighets innerste kjerne, vår dypeste egenskap, det som gjør oss til det
vi er, det er vårt evige ansikt – lyst eller mørkt, kjærlig eller hatende.
Nei, mine brødre, paradis og helvete er
dessverre ikke avhengig av Gud. Hvis det var avhengig av Gud, hadde vi ikke
hatt noe å frykte. Vi har intet å frykte fra Kjærligheten. Men det er ikke
avhengig av Gud. Det er helt avhengig av oss, og dette er hele tragedien. Gud
ønsker at vi skal være i Hans bilde, i evig frihet. Han respekterer oss
fullstendig. Dette er kjærlighet. Uten respekt kan vi ikke snakke om
kjærlighet. Vi er mennesker fordi vi er frie. Hvis vi ikke var frie, hadde vi
vært intelligente dyr, ikke mennesker. Gud vil aldri ta fra oss frihetens gave
som gjør oss det vi er. Dette betyr at vi vil alltid være det vi ønsker å være,
Guds venner eller fiender, og det er ikke noe endring av vårt dypeste indre i
dette. I dette livet, er det dype og overfladiske endringer i vårt liv, våre
egenskaper, vår tro, men alle disse er bare et uttrykk av vårt dypeste evige selv.
Dette dype ’selv’ er evig, på alle måter. Vi endrer aldri den vi virkelig er.
Våre kortvarige egenskaper og vår livshistorie er avhengig av mange
overfladiske ting som blir borte i døden, men vår virkelige personlighet er
ikke overfladisk og er ikke avhengig av endrende og forsvinnende ting. Det er
vårt virkelige selv. Det forblir med oss når vi sover i graven, og vil være
vårt virkelige ansikt i oppstandelsen. Det er evig.
XI
Hl. Johannes Klimakos sier et sted i sitt verk
at ”før fallet sier demonene til oss at Gud er menneskenes venn; men etter vår
fall sier de at Han er ubønnhørlig.” Dette er djevelens slue løgn: å overbevise
oss om at alt vondt i vårt liv har som årsak Guds gemytt; at det er Gud som
tilgir eller straffer oss. De ønsker å hive oss tilbake til synd og deretter få
oss til å miste alt håp om å bli fridd fra det, og derfor sier de noen ganger
at Gud tilgir all synd, men andre ganger at Han er ubønnhørlig. Mange kristne,
selv ortodokse kristne, har falt i denne fellen. De holder Gud ansvarlig for
vår straff eller forlatelse. Dette, mine brødre, er en forferdelig løgn som får
de fleste mennesker til å miste det evige liv, fordi de, med tanke på Guds
kjærlighet, overbeviste seg om at Gud, i sin kjærlighet, kom til å tilgi dem.
Gud er alltid kjærlig, Han tilgir alltid, Han er alltid menneskenes venn. Men
det som aldri tilgir, som aldri er menneskets venn, er synd, og vi tenker aldri
på det som vi burde. Synd ødelegger sjelen uavhengig av Guds kjærlighet, fordi
synden er veien som fører oss bort fra Gud, fordi synd setter opp en vegg som
skiller oss fra Gud, fordi synd
ødelegger våre åndelige øyne så vi ikke kan se Guds lys. Demonene vil at vi
skal tenke på vår frelse eller evige åndelige død på en juridisk måte. De vil
at vi skal tro at enten frelse eller evig død er et spørsmål om Guds valg. Nei,
mine brødre, vi må våkne for ikke å gå fortapt. Vår frelse eller vår evige død
er ikke et spørsmål om Guds valg, men er et spørsmål om vårt valg, det er et spørsmål om valget vi tar med vår frie vilje, som
Gud respekterer fullstendig. La oss ikke narre oss med tanker om Guds
kjærlighet. Faren kommer ikke fra Gud; den kommer fra oss.
XII
Mange vil si: ”Taler ikke Den hellige skrift
selv ofte om Guds harme? Er det ikke Gud selv som sier at Han vil straffe oss
eller tilgi oss? Står det ikke skrevet at ’Han lønner dem som søker Ham’ (Heb.
11:6)?[33]
Sier Han ikke at hevnen hører Ham til og at Han vil gjengjelde ondskapen gjort
mot oss? Står det ikke skrevet at det er fryktelig å falle inn i hendene på den
levende Gud?”[34]
I sitt verk Gud er ikke ondskapens årsaker, skriver Hl. Basilios den Store det
følgende: ”En kan si, hvis Gud ikke er årsaken til det vonde, hvorfor står det
i Jesaja, ’Jeg former lys og skaper mørke, Jeg stifter fred og skaper ulykke’
(45.7).” Og igjen, ’Men ulykke fra Herren kommer ned ved Jerusalems port’ (Mik.
1:12). Og, ’Skjer det en ulykke i byen uten at Herren har gjort det?’ (Amos
3:6). Og i Moses’ store ode, ’Se nå, Jeg er Ham. Det finnes ingen annen gud enn
Jeg. Jeg tar liv og gir liv, Jeg sårer og helbreder’ (5. Mos. 32:39). Men for
en som forstår Skriftens dypere mening, kaster ingen av disse sitatene skyld på
Herren, som om Han var det vondes årsak og skaper, for Han som sa, ’Jeg former
lys og skaper mørke,’ viser seg som universets Skaper, ikke at Han skaper noe
vondt… ’Han skaper ulykke,’ betyr, ’Han gjenskaper dem og bedrer dem, så de
skal forlate sin ondskap og ta til seg en god natur’.”[35]
Og Hl. Isak Syreren skriver, ”I Den hellige
skrift sies ofte ting og mange navn som ikke er ment bokstavlig…de som er
forstandige forstår dette” (Preken
83, p.317).
Hl. Basilios i det samme verket[36]
forklarer disse uttrykkene i Den hellige skrift: ”Det er fordi frykt,” sier
han, ”bygger opp enklere folk,” og det gjelder ikke bare enkle folk men oss
alle. Etter vårt fall, trenger vi frykt for å gjøre godt for oss selv og andre.
For å forstå Den hellige skrift, sier kirkefedrene at vi må tenke på dens
formål, som er vår frelse, og å føre oss litt etter litt til en forståelse om
vår Gud og Skaper og vår usle tilstand.
Men den samme Hellige Skrift sier mer tydelig
andre steder hvem som er den virkelige årsaken for våre ulykker. I Jeremia
2:17, 19 leser vi: ”Dette har du selv ført over deg, for du gikk bort fra
Herren din Gud…Din egen ondskap straffer deg, ditt frafall går i rette med deg.
Forstå og se hvor ondt og bittert det er at du har forlatt Herren din Gud.”
Den hellige skrift taler vårt språk, språket
vi forstår i vår falne tilstand. Som Hl. Gregorios Teologen sier, ”For etter
vår egen forståelse, har vi gitt Gud navn på våre egne egenskaper.”[37]
Og Hl. Johannes Damaskinos forklarer videre at når Den hellige skrift ”taler om
Gud som om Han var legemlig, er dette sagt symbolsk…[den inneholder] en skjult
betydning, som gjennom det som tilsvarer vår natur, lærer oss det som går forbi
vår natur.”[38]
XIII
Men det er straffedommer som er pålagt oss av
Gud, eller heller ulykker som kommer fra djevelen men som Gud tillater. Men
disse er hva vi kaller pedagogiske straffedommer. De har som mål vår
rettledning i dette livet, eller i
hvert fall rettledning av andre som kan lære fra vårt eksempel og rette seg ved
frykt. Det er også straffedommer som ikke har rettledning som mål, men for å
gjøre ende på noe vondt ved å gjøre ende på dem som begår ondskapen, slik at
jorden kan reddes fra ustanselig korrupsjon og total ødeleggelse; det var dette
som skjedde i Noas flod og Sodomas ødeleggelse.[39]
Alle disse straffedommene virker og har sine
mål i denne fordervede tilstanden; de
forsetter ikke forbi dette fordervede livet. Deres mål er å rette på det som
kan rettes på, å endre ting til en bedre tilstand, mens ting fortsatt kan
endres i denne endrende verden. Etter fellesoppstandelsen kommer ingen ting til
å endres; ingen endringer kan skje da, bare utviklinger i den tilstanden valgt
av frie personligheter; evige utviklinger men ingen endringer, ingen nye
retninger, ingen tilbakevendelse. Den endrende verden vi ser rundt oss endrer
fordi den er fordervelig. Den evige Nye Himmelen og Nye Jorden som Gud vil
innføre ved Hans gjenkomst er ufordervelige, og det betyr uendrelige. Så i
denne Nye Verden kan ingen ting rettes på; derfor er pedagogiske straffedommer
ikke lenger nødvendige. All straffedom fra Gud i denne Nye Oppstandelsens
Verden hadde klart og tydelig vært en hevngjerrig handling, upassende og
motivert av hat, uten noe godt mål.
Hvis vi ser på helvete som Guds straffedom, må
vi innrømme at det er en meningsløs straffedom, hvis ikke vi innrømmer at Gud
er et evig vondt vesen.
Som Hl. Isak Syreren sier: ”Den som bruker
pedagogiske straffedommer til å helbrede, straffer med kjærlighet, men den som
er ute etter hevn, har ingen kjærlighet. Gud straffer med kjærlighet, ikke for
å forsvare seg selv – nei, slett ikke - men
Han vil helbrede sitt bilde, og Hans harme er ikke langvarig. Denne
kjærlighetens vei er oppriktighetens vei, og endres ikke med lidenskap til et
forsvar. Et menneske som er rettferdig og vis er som Gud fordi han aldri
straffer en annen i hevn på grunn av ondskap, men bare for å rettlede ham eller
for at andre skal frykte” (Preken 73).
Så vi ser at Gud bare straffer så lenge det er
håp om rettledning. Etter fellesoppstandelsen er det ikke noe spørsmål om noe
straffedom fra Gud. Helvete er ikke en straffedom fra Gud, men en
selvfordømmelse. Som Hl. Basilios den Store sier, ”Helvetes ulykker har ikke
Gud som årsak, men oss selv.”[40]
XIV
Men en kan insistere på at Den hellige skrift
og kirkefedrene alltid taler om Gud som den Store Dommer som på Dommedagen vil
belønne de lydhøre og straffe de ulydige (2 Tim. 4:6-8). Hvordan burde vi
forstå denne dommen hvis vi skal forstå de guddommelige ordene på en
guddommelig og ikke menneskelig måte? Hva er Guds dom?
Gud er Sannhet og Lys. Guds dom er ikke annet
en at vi kommer i kontakt med sannhet og lys. På Dommedagen vil alle mennesker
stå nakne foran dette gjennomtrengende sannhetens lys. ”Bøkene” vil åpnes. Hva
er disse ”bøkene”? De er våre hjerter. Våre hjerter vil åpnes av Guds
gjennomtrengende lys, og det som er i våre hjerter vil åpenbares. Hvis det er
kjærlighet til Gud i de hjertene, vil de fryde seg i å se Guds lys. Men hvis de
er fulle av hat for Gud, vil de lide ved å åpnes av dette gjennomtrengende
sannhetens lys som de har hatet hele sitt liv.
Så det som vil skille mellom ett menneske og
et annet vil ikke være Guds valg, en belønning eller straffedom fra Ham, men
det som var i hvert hjerte; det som var der i våre liv vil åpenbares på
Dommedagen. Hvis det er en belønning eller straffedom i denne åpenbaringen – og
det er det virkelig – kommer ikke dette fra Gud men fra kjærligheten eller
hatet som rår i våre hjerter. Kjærlighet inneholder glede, hat inneholder
fortvilelse, bitterhet, sorg, lidelse, ondskap, agitasjon, forvirring, mørke og
alle andre indre tilstander som utgjør helvete (1 Kor. 4:6).
Sannhetens Lys, Guds energi, Guds nåde som på
Dommedagen vil falle på alle mennesker, uhindret av fordervede tilstander, vil
være den samme for alle mennesker. Det vil ikke være noe som helst forskjell.
All forskjell ligger i den som mottar, ikke i Den som gir. Solen skinner likt
på friske og syke øyne. Friske øyne nyter lyset og ved det ser tydelig alt det
skjønne rundt dem. Syke øyne føler smerte, de gjør vondt, lider, og vil gjemme
seg fra dette samme lyset som gir slik glede til dem med friske øyne.
Men dessverre er det ikke lenger noe mulighet
for å flykte fra Guds lys som det var i dette livet. I Oppstandelsens Nye
Skapelse, vil Gud være alle steder og i alt. Hans lys og kjærlighet vil være
altomfattende. Det vil ikke være noe sted gjemt fra Gud, som det var i vårt
fordervede liv i denne verdens herskers rike.[41]
Djevelens rike vil være plyndret av fellesoppstandelsen og Gud vil igjen ta til
seg sin skapelse.[42]
Kjærlighet vil dekke alt med sin hellige Ild som renner som en elv fra Guds
trone og vanner paradis. Men denne samme kjærlighetselven – for dem som har hat
i sine hjerter – vil kvele og brenne.
”For vår Gud er en fortærende ild,” (Heb.
12:29). Den samme ild som rengjør gull, fortærer også tre. Kostbart metall
skinner i den som solen, mens søppel brenner med svart røyk. Alle er iden samme
kjærlighetens Ild. Noen skinner og andre blir svarte og mørke. I den samme ovn
skinner stål lik solen, mens leire blir mørk og steinhard. Forskjellen er i
mennesket, ikke i Gud.
Forskjellen kommer av menneskets frie valg,
som Gud respekterer fullstendig. Guds dom er åpenbaringen av det som er i mennesket.
XV
Derfor sier Hl. Makarios, ”Og slik mørkets
rike, og synd, gjemmer seg i sjelen helt til Oppstandelsesdagen, når syndernes
legemer også skal dekkes av mørket som nå gjemmer seg i deres sjeler, opplyser
også Lysets rike, og det himmelske Bildet, Jesus Kristus, nå sjelen, og hersker
i de helliges sjeler, men gjemmes for menneskers øyne…helt til
Oppstandelsesdagen; men da skal også legemet dekkes og forherliges av Herrens
Lys, som nå er i menneskets sjel [fra dette jordiske liv], slik at kroppen må
også herske med sjelen som nå deltar i Kristi rike og hviler og opplyses av
evig lys” (Preken 2).
Hl. Symeon den Nye Teolog sier at det ikke er
det et menneske gjør som teller i det evige liv, men det han er, om han er like
Jesus Kristus vår Herre, eller om han er annerledes og ulik Ham. Han sier, ”I
det fremtidige liv er ikke den kristne gransket for å se om han forlot hele
verden for Kristi kjærlighet, eller om han har gitt sine rikdommer til de
fattige, eller om han fastet, holdt vigilie eller ba, eller om han gråt og
sørget over sine synder, eller om han har gjort noe godt i livet, men han vil
gransket nøye for å se om han er lik Kristus, som en sønn er lik sin far.”
XVI
Hl. Peter Damskinos skriver: ”Vi mottar alle
Kristi velsignelser i lik grad. Men noen av oss, når vi mottar Guds ild, dvs.
Hans ord, blir myke som bivoks, mens andre blir steinharde som leire. Og hvis
vi ikke vil ha Ham, tvinger Han ingen av oss, men lik solen sender Han sine
stråler og opplyser hele verden, og den som vil se Ham, ser Ham, mens den som
ikke vil se Ham, tvinger Han ikke. Og ingen er ansvarlige for den mangelen på
lys bortsett fra den som ikke vil ha det. Gud skapte solen og øyet. Mennesket
er fritt til å motta solens lys eller ikke. De samme gjelder her. Gud sender
kunnskapens lys på alle, men Han ga oss også tro som et øye. Den som ønsker å
motta kunnskap ved troen, beholder den ved sine gode gjerninger, og så gir Gud
ham større vilje, kunnskap og styrke” (Filokalia,
3. bind, s.8).
XVII
Jeg tror vi nå har oppnådd riktig forståelse
om hva evig helvete og evig paradis virkelig er, og hvem som er ansvarlig for
forskjellen.
I Dommedagsikonet ser vi at vår Herre Jesus
Kristus sitter på en trone. Ved Hans høyre side står Hans venner, de velsignede
menn og kvinner som levde ved Hans kjærlighet. Ved Hans venstre side ser vi
Hans fiender, alle de som hatet Ham gjennom livet, selv om de utvendig virket
fromme og ærbødige. Og der, i midten av dem, ser vi en ildelv som springer frem
fra Kristi trone. Hva er denne ildelven? Er det et torturinstrument? Er de en
hevnens energi som kommer ut fra Gud for å seire over Hans fiender?
Nei, tvert imot. Denne ildelven er elven som
”går ut fra Eden og vanner paradis” (1. Mos. 2:10). Det er Guds nådes elv som
vannet Guds hellige fra begynnelsen. Det en utøsing av Guds kjærlighet for sin
skapelse. Kjærlighet er ild. Alle som elsker vet dette. Gud er Kjærlighet, og
derfor er Gud Ild. Og ild fortærer alle dem som ikke selv er ild, og gjør
lysende og strålende alle som selv er ild (Heb. 12:29).
Gud viste seg mange ganger som ild: Til
Abraham, til Moses i den brennende busken, til Israels folk når Han viste dem
veien som en ildsøyle om natten og en lysende sky om dagen når Han dekket
tabernaklet med sin herlighet (2. Mos. 40:28, 32), og når Han lot ild regne ned
på Sinaifjellet. Gud åpenbartes som ild på Forklarerlsesfjellet, og Han sa ”Ild
er Jeg kommer for å kaste på jorden” (Lk. 12:49), dvs. kjærlighet, fordi, som
Hl. Johannes Klimakos sier, ”Kjærlighet er ildens kilde” (Steg 30:18).
Den greske forfatteren, Fotis Kontoglou, sa et
sted at ”Tro er ild, og gir hjertet varme. Helligånden kom ned over apostlenes
hoder som ildtunger. De to disiplene, når Herren åpenbartes for dem, sa ’Brant
ikke hjertet i oss da Han talte til oss på veien?’ Kristus sammenlikner tro med
et ’brennende lys.’ Hl. Johannes Forløperen sier i sine prekener at Kristus vil
døpe mennesker ’med Den hellige ånd og ild.’ Og sannelig, sa Herren, ’Ild er
Jeg kommet for å kaste på jorden. Hvor gjerne Jeg ville at den alt var tent!’
Troens mest synelige egenskap er varme; derfor snakker man om ’varm tro’, og
’tro som varmer.’ Og akkurat som troens kjennemerke er varme, er vantroens
sikre kjennemerke kulde.
”Vil dere vite hvordan å forstå om noen har
tro eller vantro? Hvis du føler at varme kommer ut fra ham – fra hans øyne,
hans ord, hans oppførsel – vær sikker på at han har tro i hjertet. Hvis du
føler kulde fra hele hans vesen, betyr dette at han ikke har tro, uansett hva
han må si. Han kan knele, bøye hodet i ydmykhet, ytre all slags moralsk lære
med en ydmyk stemme, men alle disse vil puste ut en kjølig ånd som treffer deg
med en ufølsom kulde.”[43]
Hl. Isak Syreren sier at ”Paradis er Guds kjærlighet, der man finner alle
saligprisningenes gleder,” og at ”livets tre er Guds kjærlighet” (Preken 72).
”Narr ikke deg selv,” sier Hl. Symeon den Nye
Teologen, ”Gud er ild og når Han kom inn i verden, og ble menneske, kastet Han
ild på jorden, som Han selv sa; denne ilden ser seg om for å finne materie –
dvs. en god gemytt og vilje – å falle inn i og påtenne; og i dem der denne
ilden tennes, blir den en stor flamme, som når opp til himmelen… denne flammen
først renser oss fra lidelsenes urenhet og så blir vår mat og drikke, lys og
glede, og gjør oss lys fordi vi deltar i Hans lys” (Diskurs 78).
Gud er en barmhjertig ild, og Han er en
barmhjertig ild for alle: gode og onde. Men det er en stor forskjell i måten
folk mottar Guds barmhjertige ild. Hl. Basilios sier at ”ildsverdet ble
plassert utenfor paradisets port for å vokte tilgangen til livets tre; det var
forferdelig og fortærende for de vantro, men godt tilgjengelig for de troende,
og brakte dem dagslys.”[44]
Den samme barmhjertige ilden bringer dagen til dem som svarer kjærlighet med
kjærlighet, og fortærer dem som svarer kjærlighet med hat.
Paradis og helvete er én og samme Guds elv, en
kjærlighetens ild som omfavner og dekker alle med den samme gode viljen, uten
noen forskjell eller diskriminasjon. Det samme livgivende annet er evig liv for
de troende og evig død for de vantro; for de troende er det deres livselement,
mens for de vantro er det et instrument for deres evige kveling; paradis for
den ene er helvete for den andre. Ikke se på dette som rart. Sønnen som elsker
sin far vil være lykkelig i sin fars armer, men hvis han ikke elsker ham, vil
farens kjærlige omfavn være en plage. Det er også derfor, når vi elsker den som
hater oss, er som å helle glødende kull over hodet på ham.
”Jeg sier,” skriver Hl. Isak Syreren, ”at de som
lider i helvete, lider fordi de svepes av kjærlighet… Det er helt feil å tro at
de i helvete er foruten Guds kjærlighet. Kjærlighet er et barn av kunnskap om
sannheten, og gis til alle uten spørsmål. Men kjærlighetens kraft handler på to
måter: den piner syndere, mens den gleder dem som har levd i samstemmighet med
den” (Preken 84).
Guds er kjærlighet. Hvis vi virkelig tror på
denne sannheten, vet vi at Gud aldri hater, aldri straffer, aldri hevner seg.
Som Abba Ammonas sier, ”Kjærlighet hater aldri noen, fordømmer aldri noen,
sårer aldri noen, avskyr aldri noen, verken troende eller vantro, fremmed,
synder, horkar, eller noen uren, men det er nettopp syndere, de svake og
uaktsomme sjeler den elsker mest, og har medfølelse for dem og sørger, den
føler for de onde og syndere, mer enn de gode, og etterlikner Kristus som kalte
syndere, og spiste og drakk med dem. Av den grunn, for å vise hva kjærlighet
er, lærte Han oss, ’Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig,’ og som
Han lar det regne over rettferdige og urettferdige og lar sin sol gå opp over
onde og gode, slik er også en som har sann kjærlighet, og har barmhjertighet,
og ber for alle.”[45]
XVIII
Hvis noen ikke kan forstå hvordan det er mulig
for Guds kjærlighet å gjøre noen ynkelig, ulykkelig, ja, til og med brennende,
la ham vurdere den bortkomne sønnens eldre bror. Var han ikke i sin fars hus?
Tilhørte ikke alt ham? Hadde han ikke sin fars kjærlighet? Kom ikke faren til
ham for å be ham om å delta i den gledelige festen? Hva gjorde ham ulykkelig og
brant inni ham med en indre bitterhet og hat? Hvem nektet ham noe? Hvorfor
gledet han seg ikke over sin brors gjenkomst? Hvorfor hadde han ikke kjærlighet
for sin far eller bror? Var det ikke på grunn av hans onde, indre holdning?
Forble han ikke i helvete av den grunn? Og hva var dette helvete? Var det et
annet sted? Var det noen torturinstrument der? Forsatte han ikke å bo i sin
fars hus? Hva skilte ham fra alle de lykkelige i huset bortsett fra hans eget
hat og bitterhet? Sluttet faren eller broren hans å elske ham? Var det ikke
nettopp denne kjærligheten som hardnet hjertet hans enda mer og mer? Var det
ikke glede som gjorde ham ulykkelig? Brant ikke hat i hans hjerte, hat for hans
far og bror, og hat for farens kjærlighet for hans bror, og brorens kjærlighet
for hans far? Dette er helvete: kjærlighetens negasjon; å gjengjelde kjærlighet
med hat; bitterhet i å se uskyldig glede; å være omringet av glede og ha hat i
sitt hjerte. Dette er de fordømtes evige tilstand. De elskes høyt. De er
inviterte til den gledelige festen. De bor alle i Guds rike, i den Nye Jord og
den Nye Himmel. Ingen kaster dem ut. Selv om de vil gå bort kan de ikke flykte
fra Guds Nye Skapelse, eller gjemme seg for Guds kjærlige nærvær. Det eneste
alternative er kanskje å gå bort fra deres søsken og søke en bitter isolering
fra dem, men de kunne aldri forlate Gud og Hans kjærlighet. Og verre enn det er
at i dette evige livet, i denne Nye Skapelsen, er Gud alt for sine skapninger.
Som Hl. Gregorios av Nyssa sier, ”I dette livet har vi talløse forhold, for
eksempel: tid, luft, sted, mat og drikke, klær, sollys, lampelys, og resten av
livets nødvendigheter. Så mange som disse er, er ingen av dem Gud. Den
velsignede tilstanden vi håper for trenger ingen av disse tingene, men det
Guddommelige Vesen vil bli alt, og i stedet for alt for oss, og vil fylle hvert
krav i den tilstanden. Det er også klart fra Den hellige skrift at Gud blir for
dem som fortjener det sted, hjem, klær, mat, drikke, lys, rikdom, rike, og alt
som kan tenkes eller nevnes som kan gjøre livet lykkelig” (Om sjelen og oppstandelsen).[46]
I det nye evige liv, vil Gud være alt for sine
skapninger, ikke bare de gode men også de onde, ikke bare for dem som elsker
Ham, men også for dem som hater Ham. Men hvordan vil de som hater Ham tåle å ha
alt fra endene til Den de hater? For en evig pine dette er, for en evig ild,
for en tannskjæring!
”Gå bort fra Meg, dere som er forbannet, til
den evige indre ild,”[47]
sier Herren, for Jeg tørstet etter deres kjærlighet og dere ga Meg den ikke, Jeg
sultet etter deres velsignelse og dere ga Meg den ikke, Jeg var i fengsel i Min
menneskelige natur og dere besøkte Meg ikke i Min kirke; dere er frie til å gå
dit deres onde viljer ønsker, bort fra Meg, i deres hjerters pinte hat som er
fremmed for Mitt kjærlige hjerte som ikke hater noen. Gå fritt bort fra
kjærligheten til den hatets evige pine, ukjent og fremmed for Meg og dem som er
hos Meg, men av frihet forberedt for djevelen, fra den dagen Jeg skapte Mine
frie forstandige skapninger. Men hvor enn dere går i mørket til deres hatende
hjerter, skal Min kjærlighet følge dere som en ildelv, fordi uansett hva deres
hjerter har valgt, er dere og vil alltid være Mine barn.
Amen.
Fotnoter ikke enda
oversatt til norsk:
[1] "This
is evil: estrangement from God." St. Basil the Great, That God is Not the
Cause of Evils, "ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ"
[Greek Fathers of the Church) 7, 112 (hereafter cited as EPE). "As many...
as stand apart in their will from God, He brings upon them separation from
Himself; and separation from God is death." St. Irenaeus Against Heresies 5. 27.2. "Men,
rejecting eternal things and through the counsel of the devil turning toward
the things of corruption, became the cause to themselves of the corruption in
death." St. Athanasius the Great On
the Incarnation 5 (Migne, PG 25. 104-105). "For as much as he departed
from life, just so much did he draw nearer to death. For life is God;
deprivation of life is death. So Adam was the author of death to himself
through his departure from God." St. Basil the Great (PG 31. 945).
[2] "The
redemptive sacrifice... was accomplished in order to re-establish the formerly
harmonious relation be-tween heaven and earth which sin had overturned, to
atone for the flaunted moral law, to satisfy the affronted justice of
God." Encyclical Letter for Pascha 1980 of Ecumenical Patriarch Demetrios,
Episkepsis (in Greek), no. 229, 15
April 1980.
[3] "Truly
foolish, therefore, and lacking all understanding and mind is he who says there
is no God. Alongside him no less in this madness is he who says that God is the
cause of evils. I consider their sins to be of equal gravity because each one
similarly denies the good; the former denies that He exists at all, while the
latter defines Him as not being good; for if he is the cause of evils, He is
clearly not good; so from both sides there is a denial of God." St. Basil
the Great, ΕΠΕ, op. cit., 7,
90.
[4] "But someone will say, verily Adam fell,
and by disregarding the divine commandment he was condemned to corruption and
death, but how were the many made sinful on his account? What do his
transgressions have to do with us? How is it that we who were not even born
were condemned along with him, and yet God says, 'The fathers shall not be put
to death for the children and the sons shall not be put to death for the
fathers; everyone shall die in his own sin'? (Deut. 24:18). Surely, then, that
soul that sins shall die; but we became sinners through the disobedience of
Adam in this way: For Adam was created for incorruption and life, and his life
in the Paradise of delight was holy, his whole mind was continually caught up
in divine visions, and his body was tranquil and serene, since every shameful
pleasure was calmed, for there was no disturbance of intemperate emotions in
him. However, since he fell under sin and sank into corruption, thence
pleasures and pollutions penetrated into the nature of the flesh, and so there
was planted in our members a savage law. Nature became diseased with sin
through the disobedience of the one, i.e., Adam; thus the many also became
sinners, not as transgressing together with Adam ? for they did not exist at
all ? but as being from his nature which had fallen under the law of sin...
because of disobedience, human nature in Adam became infirm with corruption,
and so the passions were introduced into it...." St. Cyril of Alexandria Interpretation of the Epistle to the Romans
(PG 74. 788-789). "And furthermore, if they who were born from Adam became
sinners on account of his sinning, in all justice, they are not liable, for
they did not become sinners of themselves; therefore the term
"sinners" is used instead of "mortals" because death is the
penalty of sin. Since in the first-fashioned man nature became mortal, all they
who share in the nature of the forefather consequently share mortality
also." Euthymios Zigabenos, Interpretation
of the Epistle to the Romans, 5:19.
[5] It
means something totally different from what we customarily mean by the term
"justice." This ignorance has caused us to consider as touchstones of
Orthodoxy some very strange theories, most particularly the juridical
conception of salvation which is based upon a justice that resembles the
Necessity (ΑΝΑΓΚΗ) of the
ancients, and oppresses not only man but God also, and gives a gloomy aspect to
Christianity. See the relevant study of S. Lynonnett "La Soteriologie
Paulienne," Introduction a la Bible
Il, (Belgium: Desclees Bc Bower), p. 840.
[6] "If
a man readily and joyfully accepts a loss for the sake of God, he is inwardly
pure. And if he does not look down upon any man because of his defects, in very
truth he is free. If a man is not pleased with someone who honors him, nor
displeased with someone who dishonors him, he is dead to the world and to this
life. The watchfulness of discernment is superior to every discipline of men
accomplished in any way to any degree.
"Do not hate the
sinner. For we are all laden with guilt. If for the sake of God you are moved
to oppose him, weep over him. Why do you hate him? Hate his sins md pray for
him, that you may imitate Christ Who was not wroth with sinners, but interceded
for them. Do you not see how He wept over Jerusalem ?
We are mocked by the devil in many instances, so why should we hate the man who
is mocked by him who mocks us also? Why, O man, do you hate the sinner? Could
it be because he is not so righteous as you? But where is your righteousness
when you have no love? Why do you not shed tears over him? But you persecute
him. In ignorance some are moved with anger, presuming themselves to be
discerners of the works of sinners.
"Be a herald of God's goodness, for
God rules over you, unworthy though you are; for although your debt to Him is
so great, yet He is not seen exacting payment from you, and from the small
works you do, He bestows great rewards upon you. Do not call God just, for His
justice is not manifest in the things concerning you. And if David calls Him
just and upright (cf. Ps. 24:8, 144:17), His Son revealed to us that He is good
and kind. 'He is good,' He says, 'to the evil and to the impious' (cf. Luke
6:35). How can you call God just when you come across the Scriptural passage on
the wage given to the workers? 'Friend, I do thee no wrong: I will give unto
this last even as unto thee. Is thine eye evil because I am good?' (Matt.
20:12-15). How can a man call God just when he comes across the passage on the
prodigal son who wasted his wealth with riotous living, how for the compunction
alone which he showed, the father ran and fell upon his neck and gave him
authority over all his wealth? (Luke 15:11 ff.). None other but His very Son
said these things concerning Him, lest we doubt it; and thus He bare witness
concern-ing Him. Where, then, is God's justice, for whilst we are sinners
Christ died for us! (cf. Rom. 5:8). But if here He is merciful, we may believe
that He will not change [i.e., as regards the state after death, which St. Isaac
mentions again a little below].
"Far be it that we should ever think
such an iniquity that God could become unmerciful! For the property of Divinity
does not change as do mortals. God does not acquire something which He does not
have, nor lose what He has, nor supplement what He does have, as do created
beings. But what God has from the beginning, He will have and has until the
[uneoding] end, as the blest Cyril wrote in his commentary on Genesis. Fear
God, he says, out of love for Him, and not for the austere name that He has
been given. Love Him as you ought to love Him; not for what He will give you in
the future, but for what we have received, and for this world alone which He
has created for us. Who is the man that can repay Him? Where is His repayment
to be found in our works? Who persuaded Him in the beginning to bring us into
being Who intercedes for us before Him, when we shall possess no [faculty of]
memory, as though we never existed? Who will awake this our body [Syriac: our
corruption] for that life? Again, whence descends the notion of knowledge into
dust? O the wondrous mercy of God! O the astonishment at the bounty of our God
and Creator! O might for which all is possible! O the immeasurable goodness
that brings our nature again, sinners though we be, to His regeneration and
rest! Who is sufficient to glorify Him? He raises up the transgressor and
blasphemer, he renews dust unendowed with reason, making it rational and
comprehending and the scattered and insensible dust and the scattered senses He
makes a rational nature worthy of thought. The sinner is unable to comprehend
the grace of His resurrection. Where is gehenna, that can afflict us? Where is
perdition, that terrifies us in many ways and quenches the joy of His love? And
what is gehenna as compared with the grace of His resurrection, when He will
raise us from Hades and cause our corruptible nature to be clad in
incorruption, and raise up in glory him that has fallen into Hades?
"Come, men of discernment, and be
filled with wonder! Whose mind is sufficiently wise and marvelous to wonder
worthily at the bounty of our Creator? His recompense of sinners is, that
instead of a just recompense, He rewards them with resurrection, and instead of
those bodies with which they trampled upon His law, He enrobes them with
perfect glory and incorruption. [St. Isaac speaks here of those who have
repented, as is evident from other similar passages in his book.) That grace
whereby we are resurrected after we have sinned is greater than the grace which
brought us into being when we were not. Glory be to Thine immeasurable grace, O
Lord! Behold, Lord, the waves of Thy grace close my mouth with silence, and
there is not a thought left in me before the face of Thy thanksgiving. What
mouths can confess Thy praise, O good King, Thou Who lovest our life? Glory be
to Thee for the two worlds which Thou hast created for our growth and delight,
leading us by all things which Thou didst fashion to the knowledge of Thy
glory, from now and unto the ages. Amen." St. Isaac the Syrian, Homily 60.
[7] Ibid.
[8] "'For
God so loved the world as to give His Only-begotten Son unto death for it.' Not
that He could not have redeemed us by another means, but He wished to manifest
to us His boundless love, and to draw us near Him through the death of His
Only-begotten Son. Indeed, if He had anything more precious than His Son, He
would have given it for our sakes, in order that through it our race would be
found nigh to Him. Out of His abundant love, He was not pleased to do violence
to our freedom, although it was possible for Him to do so; but He let it be in
order that we would draw nigh to Him with the love and volition of our own
will." St. Isaac the Syrian, Homily
81.
[9] "In times of despondency, never fail to
bear in mind the Lord's commandment to Peter, to forgive a person who sins
seventy times seven, For He who gave this command to another will Himself do
far more." St. John Climacus, Ladder
of Divine Ascent, Step 26, (Boston: Holy Transfiguration Monastery, 1978),
p. 147.
[10] "A
man who is just and wise is like God because he never chastises a man in
revenge for wickedness, but only in order to correct him, or that others be
afraid." St. Isaac the Syrian, Homily 73. "God granted this great
benefit to man: that he not abide in sin unto eternity." Theophilus of Antioch To Autolycus 2.26.
[11] "And
God saw all the things that He had made, and behold, they were very good."
Genesis 1,31. "[God) created everything which has good qualities, but the
profligacy of the demons has made use of the productions of nature for evil
purposes, and the appearance of evil which these wear is from them and not from
the perfect God." Tatian Address to
the Greeks 17. "The construction of the world is good, but the life
men live m it is bad." Ibid. 19. "For nothing from the first was made
evil by God, but all things good, yea, very good." Theophilus of Antioch To Autolycus 2. 17. "Pour
l'hebreau, le sensible n'est pas mauvais, ni fautif. Le mal ne vient pas de la matiere. Le monde
est tres bon." [ "For the Hebrew, perceptible things are not
evil, nor are they deceptive (lit., erroneous). Evil does not come from matter.
The world is 'very good.'"] C. Tresmontant, Essai sur la Pensee Hebraique (Paris , 1953). "There is nothing that
exists which does not partake of the beautiful and the good." St,
Dionysius the Areopagite On the Divine
Names (PG 3. 704). "For even if the reasons why some things come about
escapes us, let that dogma be certain in our souls, that nothing evil is done
by the good." St. BasiI the Great,ΕΠΕ, 7, 112. "For it is not the part of a god to incite to
things against nature.... But God, being perfectly good, is eternally doing
good." Athenagoras, Embassy, 26.
[12] "The
devil is evil in such wise, that he is evil in disposition, but not that his
nature is opposed to good." St. Basil the Great, EPE, 7, 112. "Since
God is good, whatever He does, He does for man's sake. But whatever man does,
he does for his own sake, both what is good and what is evil." Philokalia, vol. 1, chap. 121, St . Anthony the Great.
[13] "For
God made not death, neither hath He pleasure in the destruction of the living;
for He created aIl things that they might have their being, and the generations
of the world were healthful; and there is no poison of destruction in them, nor
the kingdom of Hades upon the earth." Wisdom of
Solomon 1:13-14. "For God created man to be immortal and made him to be an
image of His own eternity. Nevertheless, through envy of the devil came death
into the world." Wisdom of Solomon 2:23-24.
[14] "And
so he who was made in the likeness of God, since the more powerful spirit [the
Holy Spirit] is separated from him, becomes mortal." Tatian Address to the Greeks 7.
[15] "For
as much as he departed from life, just so much did he draw nearer to death. For
God is life; depriva-tion of life is death. So Adam was the author of death to
himself through his departure from God, in accordance with the scripture which
says: 'For behold, they that remove themselves from Thee shall perish.'"
Psalm 72: 27.
[16] "Thus
God did not create death, but we brought it upon ourselves out of an evil
disposition. Nevertheless, He did not hinder the dissolution on account of the
aforementioned causes, so that He would not make the infirmity immortal in
us." St. Basil the Great (PG 31. 345).
[17] "But
as many as depart from God by their own choice, He inflicts that separation
from Himself which they have chosen of their own accord. But separation from
God is death, and separation from light is darkness,... It is not, however,
that the light has inflicted upon them the penalty of darkness." St.
Irenaeus Against Heresies 5. 27:2.
"But others shun the light and separate themselves from God...."
Ibid., 5. 28:1.
[18] Philokalia, vol. 2, p. 27 (Greek
edition), St. Maximus the Confessor.
[19] Philokalia,
vo"We became the inheritors of the curse in Adam. Certainly we were not
punished as though we had disobeyed that command along with him, but because he
became mortal, he transmitted the sin to his seed; we were born mortals from a
mortal." St. Anastasius the Sinaite, 19. Vide I.N. Καρμιρη, ΣΥΝΟΨΙΣ ΤΗΣ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, σ.
38.l. 2, p. 27 (Greek edition), St. Maximus the Confessor.
[20] "Man's
transgression against the Creator's righteousness brought the soul's death
sentence into effect; for when our forefathers forsook God and chose to do
their own will, He abandoned them, not subjecting them to constraint. And for
the reasons we have stated above, God lovingly forewarned them of this
sentence. But he forbore and delayed in executing the sentence of death upon
the body; and while He pronounced it, He relegated its fruition to the future
in the abyss of His wisdom and the superabundance of His love for man. He did
not say to Adam: 'return to whence thou wast taken,' but 'earth thou art, and
unto earth thou shalt return' (Gen. 3:19). Those who hear this with
understanding can also comprehend from these words that God 'did not make
death' (Wisdom 1:13), either the soul's or the body's. For when He first gave
the command, He did not say: 'in whatsoever day ye shall eat of it, die!,' but
'In whatsoever day ye shall eat of it, ye shall surely die' (Gen. 2:17). Nor
did He afterwards say: 'return now unto earth,' but "Thou shalt return'
(Gen. 3:19), in his manner forewarning, justly permitting and not obstructing
what should come to pass." St. Gregory Palamas Physical Theological Moral and Practical Chapters 51 (PG
1157-1160).
[21] "The
tree of knowledge itself was good, and its fruit was good. For it was not the
tree that had death in it, as some think, but the disobedience which had death
in it; for there was nothing else in the fruit but knowledge alone; but
knowledge is good when one uses it properly." Theophilus of Antioch To Autolycus 2.
25. "The tree did not engender death, for God did not create death; but
death was the consequence of disobedience." St. John Damascene Homily on Holy Saturday 10 (PG 96. 612a).
[22] "'And
what is a merciful heart?' It is the heart's burning for the sake of the entire
creation, for men, for birds, for animals, for demons and for every created
thing; and by the recollection and sight of them the eyes of a merciful man
pour forth abundant tears. From the strong and vehement mercy which grips his
heart and from his great compassion, his heart is humbled and he cannot bear to
hear or to see any injury or slight sorrow in creation. For this reason he
continually offers up tearful prayer, even for irrational beasts, for the
enemies of the truth and for those who harm him, that they be protected and
receive mercy. And in like manner he even prays for the family of reptiles
because of the great compassion that burns in his heart without measure in the
likeness of God." St. Isaac the Syrian, Homily 81.
[23] "It
is not God who is hostile, but we; for God is never hostile." St. John Chrysostom (PG
61. 478).
[24] Vide.I.S. ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ, ΤΟ ΠΡΟΠΑΤΟΡΙΚΟΝ ΑΜΑΡΤΗΜΑ, (Athens , 1957).
[25] "Therefore,
we believe in one God: one principle, without beginning, uncreated, unbegotten,
indestructible and immortal, eternal, unlimited, uncircumscribed, unbounded,
infinite in power, simple, uncompounded, incorporeal, unchanging, unaffected,
unchangeable, inalterate, invisible, source of goodness and justice, light
intellectual and inaccessible; power which no measure can give any idea of but
which is measured only by His own will, for He can do all things whatsoever He
pleases; Maker of all things both visible and invisible, holding together all
things and conserving them, Provider for all, governing and dominating and
ruling over all in unending and immortal reign; without contradiction, filling
all things, contained by nothing, but Himself containing all things, being
their Conserver and first Possessor; pervading all substances without being
defiled, removed far beyond all things and every substance as being
supersubstantial and surpassing all, super-eminently divine and good and
replete; appointing all the principalities and orders, set above every
principality and order, above essence and life and speech and concept; light
itself and goodness and being insofar as having neither being, nor anything
else that is derived from any other; the very source of being for all things
that are, of life to the living, of speech to the articulate, and the cause of
all good things for all; knowing all things before they begin to be; one
substance, one godhead, one virtue, one will, one operation, one principality,
one power, one domination, one kingdom; known in three perfect Persons and
adored with one adoration, believed in and worshipped by every rational
creature, united without confusion and distinct without separation, which is
beyond understanding. We believe in Father and Son and Holy Spirit in Whom we
have been baptized. For it is thus that the Lord enjoined the apostles:
'Baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit."
St. ]John Damascene Exact Exposition of the Orthodox Faith 1. 8.
[26] "He
created without matter." St, John Chrysostom (PG 59. 308).
[27] St. John Damascene, op.
cit. 1. 14.
[28] St. John Damascene, op.
cit. 1. 8.
[29] "The
soul without the body can do nothing, whether good or evil. The visions which
some see concerning those things that are yonder are shown to them by God as a
dispensation for their profit. Just as the lyre remains useless and silent if
there is no one to play, so the soul and body, when they are separated, can do
nothing." St. Athanasius the Great.
[30] "For
each of these, after its kind, is a body, be it angel, or soul, or devil.
Subtle though they are, still in substance, character, and image according to
the subtlety of their respective natures they are subtle bodies." St.
Macarius the Great, Fifty Spiritual
Homilies, 4, 9.
[31] "Let
us go and behold in the tombs that man is bare bones, food for worms and a
stench." Great Euchologion, (Venice , 1862), p. 415.
"For just as the light when it sets in the evening is not lost, so man
also is given over to the grave as if setting; yet he is preserved for the dawn
of the resurrection." St. John
Chrysostom.
[32] "He who berates the Creator for not
making us sinless by nature, does naught but esteem the irrational nature above
the rational." St. Basil the Great, ΕΠΕ, 7, 110.
[33] Also,
"Cast not away therefore your confidence, which hath great recompense of
reward." Hebrews 10:35.
[34] "For
if we sin willfully after that we have received the knowledge of the truth,
there remaineth no more sacrifice for sins, but a certain fearful looking for
of judgment and fiery indignation, which shall devour the adversaries, He that
despised Moses' law died without mercy under two or three witnesses: Of how
much sorer punishment, suppose ye, shall he be thought worthy, who hath trodden
under foot the Son of God, and hath counted the blood of the covenant,
wherewith he was sanctified, an unholy thing, and hath done despite unto the
Spirit of grace? For we know him that hath said, Vengeance belongeth unto me, I
will recompense, saith the Lord. And again, The Lord shall judge his people. It
is a fearful thing to fall into the hands of the living God. Hebrews 10:26-31.
[35] St.
Basil the Great, op. cit. 7, 94-96.
In this particular passage, St. Basil carefully makes a
distinction between the Greek verbs κτηζω and δημιουργεω,
both of which are generally translated into English as "create."
However, κτιζω has a long
history, beginning with the Sanskrit kshi, which, as in early Greek, meant
"to people a country," "to build houses and cities,"
"to colonize." Later, in Greek, the word came to mean "to
establish," "to build up and develop," and finally, "to
produce," "create," "bring about." Having in mind
these other connotations of the verb κτιζω, St. Basil discerned the proper implication of the word in
this context and hence made a point of emphasizing this distinction.
[36] Ibid. 7.98.
[37] St.
Gregory the Theologian Fifth Theological
Oration 22 (PG 36. 15 7).
[38] St. John Damascene, op.
cit. 1.11.
[39]
"Famines and droughts and floods are common plagues of cities and nations
which check the excess of evil. Therefore, just as the physician is a
benefactor even if he should cause pain or suffering to the body (for he
strives with the disease, and not with the sufferer), so in the same manner God
is good Who administers salvation to everyone through the means of particular
chastisements. But you, not only do you not speak evilly of the physician who
cuts some members, cauterizes others, and excises others again completely from
the body, but you even give him money and address him as savior because he
confines the disease to a small area before the infirmity can claim the whole
body. However, when you see a city crushing its inhabitants in an earthquake,
or a ship going down at sea with all hands, you do not shrink from wagging a
blasphemous tongue against the true Physician and Savior." St. Basil the
Great, op. cit. 7, 94. "And you may accept the phrase 'I kill and I will
make to live' (Deut. 32:39) literally, if you wish, since fear edifies the more
simple. 'I will smite and I will heal' (Deut. 32:39). It is profitable to also
understand this phrase literally; for the smiting engenders fear, while the
healing incites to love. It is permitted you, nonetheless, to attain to a
loftier understanding of the utterance. I will slay through sin and make to
live through righteousness. 'But though our outward man perish, yet the inward
man is renewed day by day' (II Cor. 4:16). Therefore, He does not slay one, and
give life to another, but through the means which He slays, He gives life to a
man, and He heals a man with that which He smites him, according to the proverb
which says, 'For thou shalt beat him with the rod, and shalt deliver his soul
from death' (Prov. 23:14). So the flesh is chastised for the soul to be healed,
and sin is put to death for righteousness to live.... When you hear 'There
shall be no evil in a city which the Lord hath not wrought' (cf. Amos 3:6),
understand by the noun 'evil' that the word intimates the tribulation brought
upon sinners for the correction of offenses. For Scripture says, 'For I
afflicted thee and straitened thee, to do good to thee' (cf. Deut. 8:3); so too
is evil terminated before it spills out unhindered, as a strong dike or wall
holds back a river.
"For these reasons, diseases of cities
and nations, droughts, barrenness of the earth, and the more difficult
conditions in the life of each, cut off the increase of wickedness. Thus, such
evils come from God so as to uproot the true evils, for the tribulations of the
body and all painful things from without have been devised for the restraining
of sin. God, therefore, excises evil; never is evil from God.... The razing of
cities, earthquakes and floods, the destruction of armies, shipwrecks and all
catastrophes with many casualties which occur from earth or sea or air or fire
or whatever cause, happen for the sobering of the survivors, because God
chastises public evil with general scourges.
"The principal evil, therefore, which
is sin, and which is especially worthy of the appellation of evil, depends upon
our disposition; it depends upon us either to abstain from evil or to be in
misery.
"Of the other evils, some are shown to
be struggles for the proving of courage... while some are for the healing of
sins... and some are for an example to make other men sober." St. Basil
the Great, op. cit. 7, 98-102.
[40] Ibid. 7, 92.
[41] "The
devil became the 'Prince of matter.'" Athenagoras, Embassy, 24, 25. "They [the demons] afterwards subdued the
human race to themselves... and... sowed all wickedness. Whence also the poets
and mythologists, not knowing that it was the angels and those demons who had
been begotten by them that did these things to men, and women, and cities, and
nations which they related, ascribed them to God Himself." St. Justin Martyr Second
Apology 5.
[42] "For
this purpose the Son of God was manifested, that He might destroy the works of
the devil." I John 3:8.
[43] Fotis
Kontoglou, "ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ,"Ορθοδοξος Τυπος, "Church
Calendars," Orthodoxos Typos]
131 (Athens ), 1
January 1971.
[44] St. Basil the Great, Homily 13. 2, Exhortation to Holy Baptism (PG 31. 428
and 95, 1272).
[45] "ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ" [Library of Greek
Fathers], vol. 40, pp. 60-61.
[46] "'I
am father, I am brother, I am bridegroom, I am dwelling place, I am food, I am
raiment, I am root, I am foundation, all whatsoever thou willest, I am.' 'Be
thou in need of nothing, I will be even a servant, for I came to minister, not
to be ministered unto; I am friend, and member, and head, and brother, and
sister, and mother; I am all; only cling thou closely to me. I was poor for
thee, and a wanderer for thee, on the Cross for thee, in the tomb for thee,
above I intercede for thee to the Father; on earth I am come for thy sake an
ambassador from my Father. Thou art all things to me, brother, and joint heir,
and friend, and member.' What wouldest thou more?" St. John Chrysostom, Homily 76 on the Gospel of Matthew (PG 58. 700).
[47]
"'The end of the world' signifies not the annihilation of the world, but
its transformation. Everything will be transformed suddenly, in the twinkling
of an eye.... And the Lord will appear in glory on the clouds. Trumpets will
sound, and loud, with power! They will sound in the soul and conscience! All
will become clear to the human conscience. The Prophet Daniel, speaking of the
Last Judgment, relates how the Ancient of Days, the Judge, sits on His throne,
and before Him is a fiery stream (Dan. 7:9-10). Fire is a purifying element; it
burns sins. Woe to a man if sin has become a part of his nature: then the fire
will burn the man himself. This fire will be kindled within a man; seeing the
Cross, some will rejoice, but others will fall into confusion, terror, and
despair. Thus will men be divided instantly. The very state of a man's soul
casts him to one side or the other, to right or to left.
"The more consciously and persistently
a man strives toward God in his life, the greater will be his joy when he
hears: 'Come unto Me, ye blessed.' And conversely: the same words will call the
fire of horror and torture on those who did not desire Him, who fled and fought
or blasphemed Him during their lifetime!
"The Last Judgment knows of no
witnesses or written protocols! Everything is inscribed in the souls of men and
these records, these 'books', are opened at the Judgment. Everything becomes
clear to all and to oneself.
"And some will go to joy, while others
-- to horror.
"When 'the books are opened,' it will
become clear that the roots of all vices lie in the human soul. Here is a
drunkard or a lecher: when the body has died, some may think that sin is dead
too. No! There was an inclination to sin in the soul, and that sin was sweet to
the soul, and if the soul has not repented of the sin and has not freed itself
from it, it will come to the Last Judgment also with the same desire for sin.
It will never satisfy that desire and in that soul there will be the suffering
of hatred. It will accuse everyone and everything in its tortured condition, it
will hate everyone and everything. 'There will be gnashing of teeth' of
powerless malice and the unquenchable fire of hatred.
"A 'fiery gehenna' -- such is the
inner fire. 'Here there will be wailing and gnashing of teeth.' Such is the
state of hell." Archbishop John Maximovitch, "The Last
Judgment," Orthodox Word
(November- December, 1966): 177-78.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar