Hellige Epifanios, Biskop av Kypros, levde
i det 4. århundre i Fønikia. Han kom fra en jødisk familie og fikk en god
utdanning i sin ungdom. Han kom til Kristi tro etter han så hvordan en viss
munk, Lucian, gav bort sine egne klær til en fattig. Slått av munkens
medlidenhet, ba Epifanios ham om å undervise ham i kristendommen. Han mottok
dåpen og tok opp bolig i et kloster hans lærer Lucian hadde valgt for ham. På
klosteret fulgte han et asketisk liv under tilsyn fra den erfarne elderen
Hilarion, og brukte sin tid på å kopiere greske bøker og gjøre fremgang i
klosterlivet. For sine asketiske gjerninger ble Hl. Epifanios gitt
undergjøringens gave, men for å unngå menneskelig ære, dro han bort fra
klosteret og inn i ødemarken i Spanidrion. Der ble han tatt i fange av røvere i
tre måneder. Ved sine ord om omvendelse, brakte helgenen en av røverne til den
sanne Guds tro. Når de slapp løs den hellige aksetikeren, dro også røveren med
ham. Hl. Epifanios tok ham med til klosteret sitt og døpte ham med navnet
Johannes. Og deretter forble han Hl. Epifanios’ trofaste disippel, og skrev ned
hans liv og undergjerninger. Rykter om Hl. Epifanios’ rettferdige liv spredte
seg langt utenfor klosterveggene. Den hellige dro enda en gang ut i ødemarken
med sin disippel Johannes. Men selv i ødemarken begynte disipler å komme til
ham. Derved ble et nytt kloster til. Etter en stund dro Hl. Epifanios på
pilegrimsferd til Jerusalem for å venerere de hellige steder og relikvier og
derfra vendte tilbake til Spanidrion-klosteret. Folket fra byen Lykia sendte
munke Polyvios til Hl. Epifanios for å spørre om han ville ta opp bispesetet
til deres hensovnede hierark. Men den årvåkne asketikeren, etter å ha lært om
deres hensikter, dro i hemmelighet inni en annen ødemark der den store
asketikeren Hilarion (21. oktober) bodde, den samme han hadde vært hos i sin
ungdom. Den hellige tilbrakte to måneder i fellesbønn, og deretter sendte
Hilarion den hellige til Salamis. Biskoper var samlet der for å velge en ny
biskop til å ta setet til en som nylig hadde hensovnet. Herren åpenbarte for
den eldste blant dem, Biskop Papios, at munken Epifanios som snart ankom byen
skulle velges. Når Epifanios ankom, førte Hl. Papios ham inn i kirken, der
Epifanios var nødt til å gi sitt samtykke i lydhørhet til Kirkemøtets
beslutning. Slik skjedde Hl. Epifanios’ opphøyelse til den episkopale tronen i
Salamis i år 367.
Hl. Epifanios ble berømt som biskop på
grunn av hans store iver for troen, kjærlighet og veldedighet for de fattige,
og hans enkelhet. Han led mye spott og misunnelse fra noen av sine prester. På
grunn av hans rene liv, ble Hl. Epifanios gitt å se Helligåndens nedstigning
over de hellige Gaver under Den guddommelige liturgi. En gang ble helgenen
fratatt dette synet mens han feiret Mysteriet. Han ble da mistenksom på en av
prestene og sa stille til ham: «Gå ut, min sønn, siden du i dag er uverdige til
å delta i feiringen av Mysteriet.»
Etter denne hendelsen står det ikke mer
skrevet om helgenen av hans disippel Johannes, siden han ble syk og døde.
Resten av Hl. Epifanios’ liv ble nedskrevet av en annen disippel, Polyvios
(senere biskop av Rinokyreia).
I Konstantinopel kalte keiserinne Evdoxia
og Alexandrias’ patriark Theofilos et kirkemøte for å dømme den hellige
Johannes Krysostomos (14. september og 13. november), og Hl. Epifanios ble
innkalt til å delta i dette uhellige møtet. Men Hl. Epifanios ønsket ikke å ta
del i slik lovløshet, og forlot Konstantinopel. Mens han var på skipet, følte
den hellige at hans ende nærmet seg, og han gav sine disipler et siste bud – om
å holde Guds forskrifter og bevare sinnet fra urene tanker – før han døde to
dager senere. Salamis’ befolkning møtte biskopens legeme med vogner, og den 12.
mai 403 begravde de ham med ærbødighet i en ny kirke bygd av den hellige.
Det 7. økumeniske kirkemøtet kalte Hl.
Epifanios en Kirkens fader og lærer. Blant Hl. Epifanios’ bøker, inneholder «Panarion»
og «Ankoratos» forsvar mot Arius og annen vranglære. I andre verk finner vi
dyrebare kirkehistoriske tradisjoner og forklaringer av den greske oversettelsen
av Skriftene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar