av Hieromunk Lukas av Gregoriou
Spørsmål: Hva
er klosterlivets mål?
Fr. Lukas: Livets mål, ikke bare for munker,
men for hvert menneske, er guddommeliggjøring. Hl. Athanasios den Store
bekrefter dette: ”Gud ble menneske, så mennesket kunne bli som Gud.” Herren
sier selv i Den hellige skrift: Vær da
fullkomne, slik deres himmelske Fader er fullkommen (Matt. 5:48) og Dere skal hellige dere og være hellige, for
Jeg er hellig (3 Mos. 11:44). Mange ganger i Evangeliet, Apostlenes
Gjerninger, og Epistlene blir vi fortalt at menneskelivets mål er
guddommeliggjøring. Det var for å gjøre dette målet oppnåelig at Herren ble
kjød.
Ved Dåpens mysterium blir vi medlemmer av
Kristi Legeme, og ved Nattverden kan vi oppnå guddommeliggjøring.
Klosterlivet bidrar mest til oppnåelse av
menneskelivets mål. Dette er fordi klosterlivet er et liv i omvendelse. Dette
er omvendelsens mysterium.
Fra det øyeblikk vi tar mukeløftene blir vårt
liv et ustanselig offer for Gud. Vi kalles til å vie all vår styrke til Herren,
å gi av oss selv uten grense. En munks eneste ønske og lengsel er å være med
Kristus.
Spørsmål: Hva
kan hindre en i å oppnå dette målet?
Fr. Lukas: Den primære årsaken for ungdommens
frastøting fra det asketiske liv er verdslighetens ånd. Denne ånden tillater
ikke en å elske Gud av hele sin sjels styrke, å ønske å være med Gud uansett
hva det koster.
Tidligere, når ”denne verdens” ånd ikke hadde
gjennomtrengt så dypt, oppdro kristne sine barn i en from atmosfære. Barn så at
sine foreldre gikk til de hellige gudstjenestene, ba, gjorde bøyninger, og gikk
til Skriftemålet... Det var mye lettere for barn oppdratt i en slik åndelig
atmosfære å begynne å gå den kristne vei.
Se på de helliges liv: de fleste asketikere
ble oppdratt av fromme foreldre. Jeg syntes Hl. Serafim Sarovskis liv var
spesielt imponerende. Når Hl. Serafim ble syk som barn, tok Agafia, hans mor,
ham ut i hagen, og la ham mot det undergjørende ikonet av Guds Moder av Tegnet,
og ventet på hennes hjelp. Folk hadde sann og ren tro!
Spørsmål: Kan
en munk bruke moderne teknologi (mobiltelefoner og internet)?
Fr. Lukas: Den eneste og nødvendige
forutsetningen for dette er velsignelse fra ens åndelige far. Uten denne
velsignelsen, er bruk av internet, mobiltelefoner, og andre former for moderne
teknologi farlig.
Fra de gamle Paterika er det klart at bruk
selv av gjenstander som virker uskyldige og ufarlige kan være farlig for en
munk.
Ondskapens rot er ikke tingen i seg selv,
eller noen form for teknologi, men mangel på lydighet. Man kan nevne mange
eksempler der munker brukte disse eller andre gjenstander av egen vilje og
derfor led virkelig åndelig katastrofe.
Det er ikke en tilfeldighet at mobiltelefoner
og internet er spesielt farlig for munker. Disse teknologiske fremskrittene
distraherer ofte tankene, og en slik tilstand er helt upassende for
klosterlivets mål. I følge de hellige Kirkefedrene er jo munken kalt til å
forene sine tanker med sitt hjerte gjennom bønn og det asketiske liv.
Når det gjelder internet, kan jeg ikke si noe
spesielt, siden vi ikke har det i vårt kloster. Men det er opplagt at mye bruk
av ”Nettet” fører til tankenes distrahering. Dette gjelder særlig timeslange
reiser gjennom internetverden uten noe konkret mål.
Men hvis en har abbedens velsignelse og munken
selv er forsiktig, og ved lydighet går på internet for å slå opp noe eller
gjøre noe annet, er internetarbeid mulig.
Men det er ikke noe internet på vårt kloster.
Vår abbed [Arkimandritt Georgios (Kapsanis)] har ikke velsignet oss til å bruke
det. Faren hver bruker utsettes for er for stor. Mange munker kan ikke motstå
slik fristelse.
Når det gjelder lekfolk, er mange timer
bortkastet i meningsløs tomgang gjennom internettets vidder også farlig. Før
man gjør noe arbeid på nettet, burde man sette seg en oppgave som må utføres,
og ikke vike fra den på noen måte.
Gregoriouklosteret på Athosfjellet |
Spørsmål: Hvor
passende er veldedighetsarbeid for kloster?
Fr. Lukas: Fra kirkehistorien har vi mange
eksempler på munker som var involverte filantropi. Hl. Sampson den Gjestfrie
eller Hl. Basilios den Store, for eksempel. I å føre klosterlivet, kombinerte
de askese med enormt sosialarbeid.
Men disse eksemplene erstatter ikke det
vestenlige ved det ortodokse kloster liv, som – i motsetningen til Vesten – er
hesykastisk og ikke aktivistisk.
Munkens mål er å beherske sine tanker, å
streve for å rense seg selv fra sine lidelser, og bli et kar for Guds nåde.
Hvis sosialarbeid forstyrrer oppnåelsen av dette hovedmålet, da fører det ikke
til noe godt (og vil ende i åndelig nederlag). Vi frelses ikke av eksterne
gjerninger (selv ikke de gode), men ved vår kjærlighet for Kristus, som
syneliggjøres i jakten på renhet og livets primære mål: oppnåelse av
guddommeliggjøring.
Sosialarbeid som glemmer klosterlivets
hovedmål er ikke passende for den ortodokse Østen. Munker som gav seg selv til
å tjene andre ble ikke frelst av deres veldedighet, men av at deres tjeneste
til sine neste ble en del av deres offer for Herren. Grunnlaget til deres liv
var årvåkenhet, hjertets renselse, og strevet for å oppnå guddommeliggjøring.
Som Hl. Isak Syreren sa: ”Hvis du har mettet tusen mennesker, men ikke har
renset din sjel fra lidelser, har du ikke oppnådd noen ting.” Hva hjelper de å
gi seg selv til mange ting, mens du lar din sjel forbli åndelig fattig?
Det ortodokse klosterliv er et hesykastisk
klosterliv: det er ikke noe sosialt klosterliv i vår Kirke.
Oversatt fra: Technology and the Spiritual Life
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar