av Protobresbyter Alexander Schmemann
Barn liker som regel å gå i kirken, og denne
instinktive attraksjonen til, og interesse for Kirkens gudstjenester er
grunnlaget vi må bygge vår religiøse utdannelse på. Når foreldre er redde for
at barna vil bli trøtte fordi gudstjenestene er for lange og synes synd på dem,
uttrykker de ubevisst ikke bekymring for sine barn, men for seg selv. Barn
gjennomtrenger lettere enn voksne den rituelle verden, med sin liturgiske
symbolisme. De føler og forstår kirkegudstjenestenes atmosfære. Opplevelsen av
Hellighet, følelsen av et møte med Noen som er utenfor det daglige liv, dette mysterium tremendum, som ligger ved roten til all religion og er våre
gudstjenesters kjerne, er mer tilgjengelig for våre barn enn for oss. ”Uten at dere
vender om og blir som barn.” Disse ordene gjelder det mottakelsesevnet, den
fordomsfriheten, og den naturligheten vi mister når vi vokser ut av barndommen.
Hvor mange det er som har dedikert sine liv til Guds tjeneste og viet seg
til Kirken fordi de har beholdt kjærligheten for tilbedelsens hus og den
liturgiske opplevelsens glede siden barndommen! Derfor er foreldre og læreres
første plikt å ”la de små barna være, og hindre dem ikke” (Matt. 19:14) i å
komme til Kirken. Det er i Kirken før alle andre sted at barn må høre Guds ord.
I klasserommet er ordet vanskelig å forstå, det forblir abstrakt, men i kirken
er det i sitt eget element. I barndommen har vi kapasiteten til å forstå, ikke
intellektuelt, men med hele vårt vesen, at det ikke er noe større glede på jord
enn å være i Kirken, å delta i Kirkens gudstjenester, å puste Himmelrikets
duft, som er ”Helligåndens glede og fred.”
Kirkegang må fra barndommens tidligste dager
parres med hjemmetilværelsen, som innleder og forlenger Kirkens stemning. La
oss ta søndag morgen. Hvordan kan et barn føle helligheten til den morgenen og
til det han vil se i Kirken hvis hjemmet er fult av støy fra radioen eller
fjernsynet, foreldrene røyker og leser avisene, og en uhellig atmosfære rår
der? Kirkegang må innledes av en følelse av å være samlet i en stille form for
høytidelighet. Tente oljelamper foran ikonene, lesing av Skriften, rene og fine
klær, ryddige rom – foreldre merker så ofte ikke hvordan alle disse tingene
former barnets religiøse bevissthet, og lager et inntrykk som ingen trengsel
senere i livet kan rive bort. Kvelden før, og selve dagen, på søndager og
kirkehøytider, i Den store fasten, på dager da vi forbereder oss for
Skriftemålet og Nattverden, må hjemmet spegle Kirken, og må opplyses av det
lyset vi tar med oss tilbake fra tilbedelse.
La oss nå si noe om skolen. Det virker opplagt
for meg at å holde ”søndagsskole” mens Den guddommelige liturgi feires står i
strid med Ortodoksiens ånd. Søndagsliturgien er en gledelig forsamlig av
Kirkesamfunnet, og barnet må kjenne og oppleve dette lenge før han kan forstå
den dype betydningen til denne forsamlingen. For meg virker søndag som en
dårlig dag å holde kirkeskole på. Søndag er primært en liturgisk dag; derfor
burde det være en dag fokusert på Kirke og Liturgi. Det hadde vært mye bedre å
holde kirkeskole på lørdager før Vigilien eller Vesper. Å si at foreldre ikke
ønsker og ikke vil ta med barna til kirken to ganger i uken er å innrømme latskap
og syndig likegyldighet ovenfor det som er viktig for våre barn. Lørdagskvelden
er søndagens begynnelse og burde være like helliget av liturgi som søndag
morgen. Hvorfor, i all ortodokse kirker verden rundt, feires Vesper eller
Vigilien på kvelden før høytider og søndager? Det er ingen grunn til at vi ikke
kan arrangere vårt kirkeliv etter prinsippet: Skole – Vesper – Liturgi, der
skole ville vært den nødvendige forberedelsen og innledningen til Herrens Dag,
Hans oppstandelse.
Oversatt fra: Children and Church
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar