av Arkimandritt Serafim (Aleksiev) av Bulgaria
Vi er skapt for Gud og kun i Ham finner vi den
høyeste glede vårt hjerte stadig lengter etter. Ingen annen enn Gud kan gjøre
våre sjeler lykkelige! Gi mennesket alt han ønsker, så vil han glede seg i det
en stund, men vil etter hvert bli likegyldig ovenfor det fordi han føler at han
savner noe annet, mye høyere. Er det ikke slik et barn også nyter hver ny leke
helt til det blir sultent? Da forlater det leken og søker etter mat. En viss
uslukkelig indre sult etter sannhet, glede og fred i Helligånden (Rom. 14:17)
plager vår sjel og gir oss ikke fred, selv blant livets beste nytelser og
verdens mest misunnelsesverdige oppnåelser.
Denne velsignede sulten er en sult etter Gud.
Velsignede Augustin sier riktig i sine Bekjennelser: «Du skapte oss for Deg
selv, og vårt hjerte finner ikke hvile før den hviler i Deg.» Den eneste gjest
som kan gi glede til vår sjel er Gud. Og hvis Gud er vår høyeste glede, er det
klart at det som hindrer veien til Gud er den største ondskap for oss. En slik
ondskap er synden.
Det er forgjeves at noen uopplyste mennesker
søker menneskets største ondskap andre steder, i stedet for synd. Noen tror
sykdom er den største ondskap, andre – fattigdom, og andre – død. Men hverken
sykdom, eller fattigdom, eller død, eller noen annen jordisk katastrofe er en
så stor ondskap som synd. Disse jordiske ulykkene skiller oss ikke fra Gud hvis
vi virkelig søker Ham, men, tvert imot, fører oss nærmere til Ham.
Sykdom er ikke menneskets største ondskap,
fordi en legemlig sykdom lidd med ydmykhet, tro, og tålmodighet kan helbrede en
sjel syk av synd og føre den nærmere Gud – menneskets største gode.
Og død er ikke skremmende for en troende, for
gjennom den, som gjennom en dør, går man til den kjære og kjærlige Gud som har
forberedt for dem som elsker Ham, det
intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjerte (1
Kor. 2:9).
Men synden er hjertets verste fattigdom –
fattigdom som skjuler nådens skatt. Synd er en dødelig sykdom for sjelen, en
sykdom som tar fra oss både jordens gleder og himmelens gleder. Synd er en
forferdelig og sørgelig åndelig død som evig skiller oss fra gleden til
paradisets himmelske borgere, og begraver oss i helvetes mørke.
Det er ikke noen større ondskap for mennesket
enn synden. Den ødelegger både kropp og sjel. Den gjør både dette livet og det
evige livet bitre. Den skaper uenighet i familier, krangel blant naboer, og
uenighet blant slektninger. Den tenner hatets ild blant folk. Den gjør sjelen
stolt og bitter. Den forgifter hjertet med sjalusi. Den driver vekk hellige
følelser fra brystet og inviterer djevlene til å ta bolig der. Den skiller oss
fra Gud. Den slukker alt lysende i vårt hjerte. Den lærer oss å lyve, å
forspise oss, å være egoistiske og grådige. Den får oss til å klandre å dømme
vår neste. Den oppfordrer hånden til å stjele. Den fyller oss med harme og
sinne. Den visker til oss å søke hevn. Den begår alle voldshandlinger,
utskeielser og lovbrudd. Den er årsaken til all sykdom, lidelse,
urettferdighet, vold, blodbad og krig. Den har fylt alles sjeler med en
uutholdelig åndelig stank. Den gyter denne stanken over alle våre forhold.
Har du noen gang spurt deg selv hvorfor verden
er så kvelende? Hvorfor er det vanskelig å leve? Hvorfor kan vi ikke holde ut
med hverandre? Svaret er fordi synden har forgiftet livets atmosfære. Vi er
alle syke med synd. Og hvis ubehandlede legemlige sår har en uutholdelig stank,
hvor mye verre stanken av synd er!
Men jeg kommer bare
til å synde igjen!
"Hvorfor burde jeg skrifte når jeg vet at jeg
vil synde igjen i morgen? Hva er poenget med skriftemålet? Jeg synes en burde
skrifte kun hvis man ikke ville ha syndet mer etter det!"
Denne protesten mot Skriftemålet inneholder:
både noe som er veldig sant og noe som ikke er det. Det riktige er ønsket om å
ikke lenger synde etter Skriftemålet. Men vi er svake mennesker, og vi kan ikke
oppnå en slik standhaftighet med én gang slik at det blir umulig å falle tilbake
i frivillige synder. Hvis vi ikke kan oppnå en standhaftighet i dåd med én
gang, skal vi derfor overgi oss til synd? Eller burde vi slutte å skrifte? Hva
er bedre: a rulle rundt i den åndelige sumpens gjørme, eller å reise seg etter
hvert fall og fortsette i håpet om at du en dag når rettferdighetens trygge og
vakre havn? Hvis du ikke skrifter, forblir du i gjørmen. Hvis du skrifter,
reiser du deg fra gjørmen og vasker deg. «Me hvorfor reise meg i dag hvis jeg
faller igjen i morgen?» spør du. Når du faller igjen, reis deg igjen! Begynn på
nytt hver dag!
En ung munk klagde til den store asketikeren
Abba Sisoes: «Abba, hva burde jeg gjøre? Jeg falt.» Elderen svarte: «Reis deg!»
Munke sa: «Jeg reiste meg, og falt igjen!» Elderen svarte: «Reis deg igjen!»
Men den unge munken spurte: «Hvor lenge burde jeg reise meg når jeg faller?» «Helt
til du dør,» svarte Abba Sisoes. Denne vise dialogen burde huskes av alle som
ønsker å endre seg men, lurt av djevelen, stadig vender tilbake til våre
tidligere synder. Hver gang vi faller i en overtredelse, må vi reise oss. Denne
«gjenoppreisingen» er vårt Skriftemål.
«Men hvorfor skal vi leke med å falle og reise
oss?» spør noen. Det er ikke en lek, men en forstandig strid. Hvis vi, som
svake mennesker, faller men reiser oss igjen, er det stor sjanse for at døden
finner oss mens vi står. Da er vi frelst. Men hvis vi aldri reiser oss, er det
sikkert at døden vil finne oss mens vi ligger i gjørmen. Da går vi evig tapt!
Hl. Johannes Krysostomos sier: «Omvendelse
åpner himmelen for mennesket, tar ham med til Paradis, beseirer djevelen. Har
du syndet? Fortvil ikke! Hvis du synder hver dag, omvend deg hver dag! Når
deler av huset er råtne, erstatter vi dem med nye deler, og slutter ikke å bry
oss om huset. På samme måte, burde du tenke i din sjel av, hvis du i dag har
skitnet deg til med synd, rens deg selv med én gang ved omvendelse.»
For å vaske vekk legemlig skitt har Gud gitt
oss vann. Og for å vaske bort åndelig motbydelighet, har Gud gitt oss nåde ved
Skriftemålets sakrament. Hvert menneske, når han skitner til sine hender,
vasker dem. Ingen sier: «Jeg vil ikke vaske mine hender lengre, fordi jeg vil
skitne dem til igjen!» Men hvorfor sier så mange da, «Jeg vil ikke gå til
Skriftemålet lengre, fordi jeg vil synde igjen i morgen»? Det er tydelig av vår
frelses fiende lokker oss vekk fra å rense våre sjeler, så han kan få makt over
dem.
Men vi må ikke overgi oss til slike sataniske
forslag; vi må skrifte regelmessig, fordi regelmessig vasking skaper et ønske
om renhet i oss.
La ditt hus forbli uvasket og uventilert i et
helt år! Vil det ikke da bli en svinesti? Tenk nå på hvilken tilstand et menneskes
sjel er i når han ikke har renset den ved Skriftemålet, ikke bare på i ett år,
men tjue, førti, seksti, eller sytti år…
Oversatt fra: 'Motivation for Confession' i Cathedral Life, 1996.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar