Av Hl. Symeon den Nye Teologen
La oss ikke narre oss selv (1 Kor. 3:18)! La
oss ikke følge etter kjødets lyster og ”bli urene ved våre gjerninger” (Salme
106:39). La oss ikke gjøre oss selv til lærere, dvs. ved å bli overhoder og
prester, mens vi forakter Gud og vår egen frelse. For når Jesus sa til
Nikodemos, ”Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike,” og når
Nikodemos svarte Ham, ”Hvordan kan en som er gammel, bli født?” irettesatte
Jesus ham og sa, ”Du er en lærer for Israel og vet ikke det?” (Joh. 3:3-4,10). Han
irettesatte ham som om han ikke trodde og ikke visste noe om nåden. Fortjener
ikke vi fordømmelse mye mer enn ham? Vi har blitt lærere etter nåden har
kommet, og allikevel kjenner vi ikke nådens mysterier. Vi nyter godene til en
veldig lære, og læres daglig av apostler, profeter og kirkefedre, og av Herren
selv, og hører deres vitnesbyrd på forhånd.
Si meg, hvordan kan vi ta ansvar for å
beskytte og forsørge Herrens flokk hvis vi ikke vet hvordan vi må leve i dette
livet? Hvis vi ikke vet at vi må vokse i gode gjerninger og overgi oss som
rettferdighetens slaver (Rom. 6:16), som dem som står foran Herren og ikke
mennesker (2 Kor. 8:21; Ef. 6:7) og har lovt å tjene den Levende Gud (1 Tess.
1:9) uten skyld? Hvis vi ikke vet hvilke egenskaper som kreves av oss hvis vi skal
lede andre, hvordan skal vi da se til den flokken etter Kristi, den Gode Hyrdes
vilje (1 Pet. 5:4) og føre den til det evige livets enger (Joh. 10:9, 3)? Hvor
harde våre hjerter er, og hvor stor vår forakt for Gud og det guddommelige! Vi
”ligner en orm som er døv” (Salme 58:5) og har blitt døve og stumme (Mk. 9:25)
som de døde; våre åndelige sanser er hemmede, og vi forstår ikke ordene som
tales. Vi vet ikke en gang at kristendommen finnes, vi kjenner ikke
inkarnasjonens mysterium og har ingen nøyaktig kunnskap om de kristnes
mysterier. Men allikevel våger vi skamløst å lære folkemengden om kunnskapens
lys, og til og med å vise dem selveste lyset! Kunnskap er ikke lyset! Det er
heller lyset som er kunnskap, siden ”fra det og ved det og til det er alle ting”
(Rom. 11:36). Vi fornekter synet av dette lyset, og derfor åpenbares det at vi
ikke har blitt født på ny, og ikke har mottatt lyset som kommer ovenifra. Vi er
fortsatt som de ufødte, eller, mer nøyaktig sagt, vi har blitt født for tidlig
– vi som skynder oss til de hellige steder og tar tak i apostoliske troner!
Og som verre er, kjøper mange av oss
presteskapet fryktløst for penger og ønsker å styre over Kongens flokk som
hyrder, selv om vi aldri har vært får. Vi gjør dette kun for å mette våre mager
som om vi var ville dyr, og å gjøre alt annet vi er drevet til av vår
tilbøyelighet mot ondskap, sammen med vår lyst etter det lave.
Brødre, var apostlene som dette i begynnelsen?
Var apostlenes etterkommere slik? Handlet våre fedre og lærere slik? Ve slike menneskers
forferdelige dristighet! De blir ikke bare forrædere og vannhellige i
materielle eiendom, når de ikke ser til annet enn deres pengepunger. De våger til
og med å legge fingrene på Guds rikdommer når de ikke skammer seg over å si,
”Det tilhører oss å binde og løse (Mt. 16:19; 18:18), og vi har mottatt denne
makten ovenifra i dette liv.” For en uforskammethet, om jeg ikke kan si, ren galskap! Er det fordi dere har forlatt alt for å følge Kristus (Mk. 10:28)? Er
det fordi dere har foraktet jordisk ære? Er det fordi dere har blitt fattige i
ånden? Er det fordi dere har solgt alt og gitt det til de fattige (Mt. 19:21;
Mk. 10:21)? Er det fordi dere har tapt deres liv og blitt død til verden, og
ikke har funnet ”manns vilje” (Joh. 1:13) i den? Eller er det fordi også dere,
som Kristi disipler i gammel tid, har hørt Ham si mens Han åndet på dere, ”Ta
imot Den Hellige Ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt.
Dersom dere fastholder dem for noen, da er de fastholdt” (Joh. 20:22).
”Men makten tilhører prestene,” sier de. Jeg
vet også dette, for det er sant. Men ikke bare prestene uten videre, men heller
de som tjener i Evangeliets prestetjeneste (Rom. 15:16) med en ydmyk ånd og som
lever et ubesudlet liv. [Slike prester] viser seg først foran Herren (Rom.
6:16) og ofrer seg selv som et ”fullkomment, hellig og velbehagelig offer,” som
deres egne rene tilbedelse (Rom. 12:1; Jak. 1:27) i deres legemers tempel (1
Kor. 6:19), innvendig og åndelig. Det mottas og settes på alteret i det høye
(Heb. 9:24), ofres av Ypperstepresten Kristus som et fullkomment offer, endres
og forvandles av Helligåndens kraft. De har blitt gjort om til Ypperstepresten
Kristus, som døde for oss og stod opp i sin guddommelige herlighet. I
fullkommen ydmykhet omvender de seg dag og natt; de sørger og ber med tårer,
ikke bare for seg selv, men også for flokken de har fått og ”for alle Guds
hellige kirker” (1 Kor. 11:16) gjennom hele verden. I tillegg, sørger de dypt
for andres overtredelser mot Gud. De spiser ikke mer enn det som er nødvendig,
og søker heller ikke etter legemlige nytelser eller behag, men, som det står
skrevet, ”lever de et liv i Ånden, og følger ikke begjæret i vår syndige natur”
(Gal. 5:16). Videre, for rettferdighetens og Guds buds skyld tar de ikke hensyn
til verken rik eller fattig, hersker eller undersått, ikke en gang keiseren
selv. Ingen ting, om det er miskunn eller gaver, eller frykt eller noe annet,
vil få dem til å bli myke eller føre dem til å overse eller bryte Guds bud, som
står over alt annet (Rom. 9:5).
Til slike tilhører det å binde og løse (Mt.
16:19; 18:18), å utføre prestelige handlinger og å lære, og ikke til menn som
har mottatt sin ordinasjon kun fra menn. Og han sier, ”Ingen tiltar seg denne
verdighet selv, men han blir kalt av Gud” (Heb. 5:4). Han sa ikke, ”Han som har
mottatt sin stilling fra mennesker,” men, ”Han som Gud forutså og forutbestemte
til dette.” De som kommer fra mennesker gjennom mennesker er tyver og røvere,
som Herren sa: ”Jeg er porten. Alle de som er kommet før meg,” og de som kommer
nå, ”som ikke går inn gjennom Meg, men klatrer over et annet sted, han er en
tyv og en røver” (Joh. 10:7-8,1).
Diskurs XXVIII:190-300
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar