fredag 7. april 2017

Triodion - 6. Fredag i Fasten

SJETTE FREDAGEN I FASTEN

VESPER

Til Herre, jeg ropte, synger vi seks stikera. De tre første er fra Triodion-boken:

FJERDE TONE
av Josef
To av de hellige apostlene, som visste at Du, o Kristus, er én av Treenigheten, sender Du nå for å hente en asenfole i oppfyllelse av profetien. Du skal ydmyke Deg, o Barmhjertige Herre, og sette Deg på den, Du som etter Din vilje har forberedt et sete i det høyeste for alle som elsker Deg. Og dem som i sin dårskap har underkastet seg uforstandige lidenskaper, har Du, Ordet, fått til å rope til Deg: Hosanna!

Ta imot din Konge, o Sion. For se, Han kommer nå til deg i ydmykhet, for å reise opp Lasarus og ødelegge dødens bitre rike. Ved Guds kall, la alle hellige munker og lekmenn samle seg, for å ta imot Kristus med palmer og rope: Lovet være Han som kommer for å frelse dødelige mennesker ved Korsets Lidelse, og i sin kjærlighet gi alle frihet fra lidenskapene.

PLAGAL AV FJERDE TONE
av Theodoros
O Kristus, Du som bæres av de forferdende serafene i det høyeste som Gud og alles Skaper, skynder Deg nå til å ri på jorden på en fole, som et menneske lik oss. Betania fryder seg over å motta Deg, o Frelser, og Jerusalem gleder seg anspent til å velkomme Deg. Døden er drept, og som en forsmak på den kommende Oppstandelsen, ser den Lasarus vende tilbake fra de døde. Med glede går vi Deg i møte med palmer og priser Din kjærlighets makt, o Herre.

Deretter tre stikera til dagens helgen fra Mēnaion-boken. Ære være Faderen… Nå og alltid… og så Stavrotheotokion fra Mēnaion-boken.

Prokeimenon (Salme 119):

PALAGAL AV ANDRE TONE

Til Herren ropte jeg i min nød, og Han svarte meg.

Vers: Herre, fri min sjel fra løgnaktige lepper, fra en falsk tunge.

Lesning: Profetien er fra første Mosebok (46, 1-7).
Og Israel brøt opp med alt det han hadde, og da han kom til Be'erseba, ofret han slaktoffer til sin far Isaks Gud.  Og Gud sa til Israel i et syn om natten: Jakob, Jakob! Han svarte: Ja, her er jeg.  Da sa Han: Jeg er Gud, din fars Gud; frykt ikke for å dra ned til Egypt, for der vil Jeg gjøre deg til et stort folk. Jeg skal selv dra ned med deg til Egypt, Jeg skal visselig også føre deg opp igjen; og Josef skal lukke dine øyne. Så brøt Jakob opp fra Be'erseba; og Israels sønner kjørte Jakob, sin far, og sine barn og sine hustruer i de vogner som Farao hadde sendt til å hente ham i. Og de tok med seg sin buskap og sitt gods som de hadde lagt seg til i Kana'ans land, og de kom til Egypt, Jakob og hele hans ætt med ham; sine sønner og sine sønnesønner, sine døtre og sine sønnedøtre, hele sin ætt førte han med sig til Egypten
Prokeimenon (Salme 120):
PLAGAL AV FJERDE TONE

Herren skal bevare deg fra alt ondt, Han skal bevare din sjel.

Vers: Jeg løftet mine øyne opp til fjellene; hvor skal min hjelp komme fra?

Lesning: Profetien er fra Salomos ordspråk (23, 15 – 24, 5).
Min sønn! Er ditt hjerte vist, så skal også mitt hjerte glede seg, og jeg skal juble i mitt indre når dine lepper taler det som rett er. La ikke ditt hjerte være nidkjært mot syndere, men alltid nidkjært for Herrens frykt! Sannelig, det er en fremtid for deg, og ditt håp skal ikke bli til intet. Hør, min sønn, og bli vis og la ditt hjerte gå bent frem på veien! Vær ikke blandt vindrikkere, blandt dem som fråtser i kjøtt! For drankeren og fråtseren blir fattig, og søvn klær mannen i filler. Hør på din far, som gav dig livet, og forakt ikke din mor når hun er blitt gammel! Kjøp sannhet og selg den ikke, kjøp visdom og tukt og forstand! Den rettferdiges far skal juble; den som får en vis sønn, skal glede seg over ham. La din far og din mor glede seg, og la henne som fødte deg, juble! Min sønn! Gi meg ditt hjerte, og la dine øyne ha lyst til mine veier! For skjøgen er en dyp grav, og den fremmede kvinne en trang brønn; ja, hun ligger på lur som en røver, og hun øker tallet på de troløse blandt menneskene. Hvem roper: Akk? Hvem roper: Ve? Hvem har trette? Hvem har klage? Hvem har sår for ingen ting? Hvem har røde øyne? De som sitter lenge oppe ved vinen, de som kommer for å prøve den krydrede drikk. Se ikke til vinen, hvor rød den er, hvorledes den perler i begeret, hvor lett den går ned! Til sist biter den som en slange og hugger som en huggorm; dine øyne vil se etter fremmede kvinner, og ditt hjerte tale forvendte ting, og du blir lik en som sover midt ute på havet, lik en som sover i toppen av en mast. [Du vil si:] De banket meg, det gjorde ikke ondt; de støtte meg, jeg kjente det ikke. Når skal jeg våkne? Jeg vil se å få tak i enda mere. Vær ikke misunnelig på onde mennesker, og ha ikke lyst til å være med dem!  For deres hjerte tenker bare på å ødelegge, og deres lepper taler ulykke.  Ved visdom bygges et hus, og ved forstand blir det trygget,  og ved kunnskap fylles kammerne med all slags kostelig og herlig gods.  En vis mann er sterk, og en kyndig mann øker sin kraft.
Aposticha:

PLAGAL AV FJERDE TONE
Fri meg fra den rike mannens mangel på kjærlighet og fra hans selviskhet, o Kristus min Gud, som ved Ditt Kors har renset oss fra våre synder. La meg følge den fattige Lasarus i sin takknemlige tålmodighet, og i Din store miskunn nekt meg ikke en plass hos Patriarken Abraham (to ganger).

Til martyrene
Herrens martyrer, dere helliggjør hvert sted og helbreder hver sykdom: og nå ber vi dere gå i forbønn for våre sjeler, så de reddes fra fiendens feller.

Ære være Faderen… Nå og alltid…

Stavrotheotokion
«O paradoksale under! O fremmede mysterium! O fryktfulle foretak!” sa Jomfruen da hun så Deg hengende på Korset mellom to røveren, Barnet hun hadde født uten smerte, dog skjelvende med frykt. Gråtende sa hun: «Ve meg, mitt kjære Barn: hvordan har dette onde og utakknemlige folket naglet Deg til Korset?»

MATUTIN (ORTHROS)


Etter den første lesningen fra Salmenes bok, synger vi korsets kathisma-hymner i ukens tone.
Etter den andre lesningen fra Salmenes bok, synger vi de følgende kathisma-hymner:

FJERDE TONER
To disipler sendes for å hente en asenfole, slik det står i profetien; Kristus setter seg på den og kommer i sin skjønnhet, og tar imot barnas guddommelige lovprisning. La oss da gå Ham i møte med iver, og bære våre gode gjerninger som palmegrener.

Ære være Faderen…
Igjen: To disipler sendes…
Nå og alltid…

Stavrotheotokion
O ubesudlede Jomfru, Moder til Kristus vår Gud, et sverd gjennomboret dit allhellige hjerte, når du så din Sønn og Gud korsfestet ved sin egen vilje. Velsignede blant kvinner, slutt aldri å be om at Han i denne fastetiden må gi oss syndenes forlatelse.

Etter den tredje lesningen fra Salmenes bok, synger vi de følgende kathisma-hymner:

PLAGAL AV FJERDE TONE
To av disiplene blir i dag sendt for å bringe en asenfole til alles Hersker. Han som bæres av serafene i det høyeste, kommer ridende på en fole, og den altslukende døden, denne verdens hersker, begynner å frykte; for han fratas menneskeligheten, først ved Lasarus.

Ære være Faderen…
Igjen: To av disiplene…
Nå og alltid…

Stavrotheotokion

Mens hun sto bi ved hennes Sønns lidelse, sørget den rene Jomfruen bittert og ropte med klagesang: «Ve meg, mitt Barn! Du forherliges av englene med ustanselig lovsang; hvordan har hebreernes barn ført deg til Pilatus’ domstol? Guds Ord, jeg lovsynger Din store og usigelige barmhjertighet.»

Aposticha:

FJERDE TONE
av Keiser Leo
Min sjel, ved å forakte de guddommelige bud, har du blitt et lett bytte for fiendens feller; og ved ditt eget valg har du overgitt deg selv til fordervelse. Sunket i søvn ved mine mange overtredelser, har du skitnet til kledningen Gud vevde til deg, og du har blitt upasset til Kongens bryllup, og vil slepes vekk på grunn av dine synder. For dersom du sitter i bryllupsfesten kledd i lidenskapenes kledning, vil Han spørre deg hvordan du kom deg inn, og du vil kastes ut av brudekammeret. Men rop til Frelseren: Guds forferdende Øye, Du som har blitt det jeg er, uten å slutte å være det Du var. Før Din korsfestelse, ble du for min skyld kledd i spottelsens kappe: riv mine sekkeklær i filler og kle meg med glede; fri meg fra det ytre mørket og evig gråt, og miskunne deg over meg. (To ganger).

Til martyrene
Kom, alle folkeslag, og la oss med hymner og åndelig sang prise Kristi seirende martyrer. De er verdens lys og troens forkynnere, og en evig kilde som renner over med helbredelse for de troende. Ved deres bønner gi fred til verden, o Kristus vår Gud, og stor miskunn til våre sjeler.

Ære være Faderen…

PLAGAL AV FJERDE TONE
Vi har fullendet de førti dager til gagn for våre sjeler og ber Deg i Din menneskekjærlighet: Gi oss å skue Din Lidelses hellige uke, så vi deri kan forherlige Dine mektige gjerninger og Ditt usigelige forsyn for oss, mens vi synger med ett sinn: Ære være Deg, o Herre.

Nå og alltid…
Igjen: Vi har fullendet de førti dager…


SEKST

Troparion til profetien:
TREDJE TONE
O Herre, Din vrede som truer syndere kan ikke utholdes; vi er ikke verdige til å løfte våre øyne og be om miskunn fra Deg. Tilintetgjør oss ikke i Din harme, for med Din egen hånd formet Du oss fra støvet.
Ære være Faderen… Nå og alltid…
Igjen: O Herre, Din vrede...
Prokeimenon (Salme 121):

FJERDE TONE

Jeg gleder meg ved dem som sier til meg: Vi vil gå til Herrens hus.

Vers: For Herrens, vår Guds huses skyld vil jeg søke ditt beste.

Lesning: Profetien er fra Jesajas bok (66, 10-24).
Gled dere med Jerusalem og juble over henne, alle dere som elsker henne! Fryd dere storlig med henne, alle dere som sørger over henne! Så skal dere få die og mettes av hennes husvalende bryst, suge og glede dere ved hennes store herlighet. For så sier Herren: Se, Jeg lar fred komme over henne som en elv og hedningenes herlighet som en overstrømmende bekk, og dere skal få die; på armen skal dere bæres, og på knærne skal dere kjærtegnes. Som en mor trøster sitt barn, således vil Jeg trøste dere; i Jerusalem skal dere få trøst. Og dere skal se det, og deres hjerte skal fryde seg, og deres ben skal grønnes som gresset, og det skal kjennes at Herrens hånd er med Hans tjenere, men Han skal vredes på sine fiender. For se, Herren skal komme i ild, og Hans vogner skal være som stormvind, for å gjengjelde med sin vrede i glødende brand og med sin trusel i ildsluer; for med ild skal Herren holde dom og med sitt sverd slå alt kjød, og mange skal det bli som Herren slår ihjel. De som helliger og renser seg for havene etter en som er midt iblandt dem, de som eter svinekjøtt og vederstyggelige dyr, endog mus, de skal omkomme alle sammen, sier Herren. Og Jeg, Jeg gjør deres gjerninger og deres tanker til intet; den tid kommer da Jeg samler alle folk og tungemål, og de skal komme og se Min herlighet. Og Jeg vil gjøre et tegn på dem og sende nogen av de undkomne blandt dem til hedningefolkene, til Tarsis, Ful og Lud, bueskytterne, til Tubal og Javan, til de fjerne kyster som ikke har hørt tidenden om Meg og ikke sett min herlighet; og de skal kunngjøre min herlighet blandt hedningefolkene. Og fra alle hedningefolkene skal de komme med alle deres brødre til matoffer for Herren, på hester, på vogner, i bærestoler, på mulesler og på hurtigløpende kameler, og føre dem opp på mitt hellige berg i Jerusalem, sier Herren, likesom Israels barn bærer matofferet i rene kar til Herrens hus; også av dem vil Jeg ta Meg noen til prester, til levitter, sier Herren. For likesom den nye himmel og den nye jord som Jeg gjør, blir til evig tid for Mitt åsyn, sier Herren, således skal deres ætt og deres navn bli til evig tid. Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbede for Mitt åsyn, sier Herren. Og de skal gå ut og se på de døde kropper av de menn som er falt fra Meg; for deres orm skal ikke dø, og deres ild skal ikke slukkes, og de skal være en gru for alt kjød.
Prokeimenon (Salme 122):

SJETTE TONE
Vær oss nådig, Herre, vær oss nådig!

Vers: Til Deg løftet jeg mine øyne, Du som troner i himmelen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar