Løgn som likner sannhet er det farligste av djevelens angrep
av Hl. Cyprianus av Kartago
Et utdrag fra «Kirkens Enhet»
1. Siden Herren advarer oss og sier, «dere er jordens
salt,» og siden Han ber oss å være enkle og harmløse, men allikevel å være
forsvarlige med vår enkelhet, hva annet, mine kjære søsken, er mer passende for
oss enn å våke med et urolig hjerte, både for å oppdage og være oppmerksomme på
fiendens planer, slik at vi, som har kledd oss i Kristus som er Gud Faders
visdom, ikke mangler visdom når det gjelder å forsørge for vår frelse? For det
er ikke kun forfølgelse som burde fryktes; heller ikke det som angriper oss i
det åpne og kaster Guds tjenere i bakken. Det er mye enklere å være varsom når
faren er synlig, og tankene allerede på forhånd er forberedt til strid når
fienden gjør seg kjent. Vi burde frykte fienden og være på vakt mye mer når han
lister seg innpå oss i hemmelighet; når han, ved å villede med tilsynelatende
fred, kryper frem med skjulte steg, av hvilken grunn han har fått navnet Orm.
Dette er alltid hans sluhet; dette er hans mørke og stille plan for å omgå
mennesket. Derfor villedet han helt fra verdens opphav, og ved smigrende løgn
villedet han uerfarne sjeler ved uaktsom godtroenhet. Slik forsøkte han å
friste Herren selv: han nærmet seg Ham i hemmelighet, som om han skulle krype
innpå Ham igjen og villede. Men han ble avslørt og slått tilbake, og derfor
nedbøyd fordi han ble gjenkjent og oppdaget.
2. Derfra er det gitt oss et eksempel om å unngå det
gamle menneskets veier, og heller stå standhaftig i den seirende Kristi
fottrinn, så vi ikke igjen uaktsomt vender tilbake til dødens garn, men, ved å
se faren, kan beholde den udødeligheten vi har oppnådd. Men hvordan kan vi
beholde udødelighet hvis vi ikke holder Kristi bud ved hvilken døden drives
bort og overkommes, når Han selv advarer oss, og sier, «Vil du gå inn i livet,
så hold budene»? Og igjen: «Dere er Mine venner hvis dere gjør det Jeg befaler
dere.» Til slutt erklærer Han at de Han kaller sterke og standhaftige er
grunnlagt på klippen i robust sikkerhet, grunnlagt med ubevegelig fasthet som
ikke kan rystes, i motsetning til alle verdens stormer og vinder. «Hver den,»
sier Han, «som hører disse Mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som
bygde huset sitt på fjell. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og
slo mot huset. Men det falt ikke, for det var bygd på fjell.» Vi burde derfor
stå fast ved Hans ord, og lære og gjøre alt Han lærte og gjorde. Men hvordan
kan en si at han tror på Kristus, når han ikke gjør det Kristus ba ham gjøre?
Eller hvorfra skal en som ikke ønsker å holde budenes tro motta troens
belønning? En slik må vandre og dirre, og, villedet av vranglærens ånd, vil
blåse vekk som støv tatt av vinden, og vil ikke gjøre noe fremgang på veien til
frelsen, fordi han ikke beholder frelsesveiens sannhet.
3. Men, kjære søsken, vi må ikke bare være
oppmerksomme på det som er åpent og synlig men også det som villeder ved skjult
svindel. Og hva kan være mer listig, og hva mer subtilt, enn for denne fienden,
oppdaget og nedkastet ved Kristi komme, (etter lyset har nådd hedningene, og
frelsens stråler skinner for menneskenes bevaring, så de døve kan motta den
åndelige nådens hørsel, de blinde kan åpne sine øyne til Gud, den svake kan
vokse sterk med evig helse, de lamme springe til Kirken, de stumme be med klare
stemmer og bønner – når han ser sine avguder forlatt, og sine baner og
fristelser forlatt av de troendes forsamling) å utvikle en ny svindel under
tittelen til det kristne navn for å villede de uforsiktige? Han har oppfunnet
vranglære og splittelser, for å undergrave troen, forvri læren og splitte
enheten. Dem han ikke kan holde i mørket på den gamle måten, omgår og lurer han
ved en ny vranglære. Han rapper mennesker fra Kirken selv; og mens de selv tror
de har nærmet seg lyset, og har rømt fra verdens natt, heller han over dem et nytt
mørke i deres ubevissthet. Selv om de ikke står standhaftig i Kristi Evangelium
eller følger Kristi lov, kaller de seg derfor allikevel kristne og, mens de går
i mørket, tror det at de har lys, mens fienden smigrer og svindler, han som
ifølge apostelens ord forvandler seg til en lysets engel, og utruster sine
tjenere som om de var rettferdighetens tjenere, de som opprettholder natt i
stedet for dag, død for frelse, fortvilelse under håpets løfte, troløshet i
troens navn, Antikristus under Kristi navn; slik at de, mens de later som de
gjør det sanne, gjør sannheten til intet ved deres subtilitet. Dette skjer,
kjære søsken, så lenge vi ikke vender tilbake til sannhetens kilde, og vi ikke
søker eller holder den himmelske Herskerens lære.
Oversatt
fra:
On the Unity of the Church i Philip Campbell (red.), The Complete Works of Saint Cyprian of Carthage, Merchantville, NJ:
Evolution Publishing, 2013, s.19-20.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar