fredag 3. oktober 2014

Hvem er det "gjort i stand til"?

av Arkimandritt Amvrosii Pogodin, 2014

 
I Evangeliet står det at når Herren nærmet seg sin lidelse og fortalte dette til sine disipler, spurte apostlene Jakob og Johannes Sebedeus, «La oss få sitte ved siden av Deg i Din herlighet, den ene på Din høyre side og den andre på Din venstre.» Herren svarte dem, «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det begeret Jeg drikker, eller bli døpt med den dåpen Jeg døpes med?» De uttrykte sin modige forberedthet til martyrdød ved å si til Kristus: «Det kan vi.» Da sa Jesus til dem: «Det begeret Jeg drikker, skal dere drikke, og den dåpen Jeg døpes med, skal dere bli døpt med. Men hvem som skal sitte ved Min høyre eller venstre side, er det ikke Min sak å avgjøre. Der skal de sitte som det er gjort i stand til» (Mk. 10:37-40).

Hvem er det «gjort i stand til?» Vladyka Nikon (Rklitsky, +1976), som forfattet et stort verk, biografien til Metropolitt Anton (Khrapovitsky, +1936), gav meg et svar på dette spørsmålet. Vladyka unnet meg ofte en samtale, og fortalte at han ofte tenkte over disse ordene i Evangeliet, og at han stusset over ordene til Frelseren: «de som det er gjort i stand til.» Og så, når han en gang gikk inn i en kirke, så han bort på et ikon av Kristus Pantokrator: ved Hans høyre side var Hans allrene Moder, og ved Hans venstre, Hl. Johannes Døperen. Vladyka fikk da sitt svar. Kristus fortalte ikke sine disipler hvem som skulle få den ære å sitte direkte ved Kristi høyre og venstre side i Hans herlighet; hadde Han fortalt dem at Guds Moder og Johannes Døperen skulle få den ære, hadde apostlene kanskje trodd at Kristus gav dem ære fordi de var familie. Men Guds Moder var helligere enn alle de hellige og høyere enn himmelskaren, men dette visste kanskje ikke apostlene på den tid. Og om Johannes Døperen, som selv var en profet, en apostel, en martyr og en engel som forberedte veien for Herren, sier Herren selv: «Blant dem som er født av kvinner, har det ikke stått fram noen større enn Døperen Johannes» (Mt. 11:11). De var ikke verdige dette fordi de var Frelserens slektninger, men på grunn av deres åndelige tilknytning til Ham. Kirken svarte Vladyka Nikons spørsmål ved ikonet sitt.

En uke senere forlot den snille Vladyka dette liv. Så rett før han døde, ble han gitt en åpenbaring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar