fredag 24. oktober 2014

Fader, gi meg din velsignelse til å henge meg

Av Viktor Kasjanenko

For over ti år siden skjedde det følgende i vår menighet, Guds Moder av «Don» i byen Mytischi (rett nord for Moskva). Jeg var da en altertjener, og hjalp kirkens rektor, f. Anatoli (Proskurin).

En mann kom til ham og sa, «Fader, livet er hardt. Gi meg din velsignelse til å henge meg.»

f. Anatoli (Proskurin)
Du kan tenke deg hvor overrasket fader var. Men f. Anatoli lyttet til ham, hørte ham ut, og forklarte til ham at å ende ens liv ved selvmord er en forferdelig synd, og at menneskelivet er en uvurderlig gave fra Gud. Men mannen ville ikke høre noe av det, og fortsatte å få presten til å endre holdning og gi ham en velsignelse til å ta sitt eget liv.

Så sa f. Anatoli, «Greit. Men når du henger deg, si dette: ‘Herre, til Deg gir jeg min ånd, og min kropp gir jeg til dere djevler’.»

Hvorfor f. Anatoli gav ham det rådet og hva han visste i det øyeblikket er fortsatt et mysterium for meg. Men mannen var tilfreds med svaret, og dro sin veg med en nøyaktig plan. Nå skjønner jeg så klart at f. Anatoli begynte å be for den stakkars mannen. Så klart kunne ikke fader tillate noen å begå slik en forferdelig synd, som ville ødelegge både mannens sjel og hans egen, fordi han hadde tatt ansvar for den uheldige karen foran Gud.

Men nå kommer den interessante delen. Ikke lenge etter kom mannen springende (ja, han sprang), skalv som et høstløv, og begynte forvirret å fortelle hva som skjedde etter han hadde gått fra kirken etter han snakket med f. Anatoli:

«Jeg kom hjem. Tok løkken. Stilte meg på stolen. Tredde løkken over hodet og sa det du ba meg å si, ord for ord: ‘Herre, til Deg gir jeg min ånd, og min kropp gir jeg til dere djevler.’ Etter jeg hadde sagt dette følte jeg en skarp kulde av noen vesen ved siden av meg. De var djevler, og sa til meg, ‘Hva trenger vi med den stinkende kroppen din? Vi trenger din sjel’.»

Som du kan tenke deg, hoppet stakkaren ut av løkken etter denne åpenbaringen, og sprang tilbake til kirken, til f. Anatoli. Jeg vet ikke hvor han er nå, men jeg håper alt er bra med ham. Gud reddet ham da.

Dette skjedde i begynnelsen av dette århundre. F. Anatoli sovnet inn til Herren i 2014 og ber nå for oss ved Den høyestes tronstol.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar