THEODOR II
VED GUDS NÅDE, PAVE OG PATRIARK
AV ALEXANDRIA OG HELE AFRIKA
AV ALEXANDRIA OG HELE AFRIKA
TIL HELE FYLDEN AV VÅR
APOSTOLISKE OG PATRIARKALE TRONE
NÅDE, MISKUNN OG FRED FRA VÅR
OPPSTANDNE HERRE, GUD OG FRELSER
JESUS KRISTUS
APOSTOLISKE OG PATRIARKALE TRONE
NÅDE, MISKUNN OG FRED FRA VÅR
OPPSTANDNE HERRE, GUD OG FRELSER
JESUS KRISTUS
«For din
skyld ble Jeg fattig – for din skyld ble Jeg en fattiglem – for din skyld steg Jeg
opp på Korset – for din skyld ble Jeg begravd – i himmelen ber Jeg til Faderen
for din skyld – nede på jord var Jeg sendt av Faderen som en mellommann for din
skyld.»
Mine kjære
søsken,
Med disse
ordene beskriver Johannes Gullmunn både metoden og årsaken til Guds frelsende
inngrep i menneskehistorien. Guds Sønn steg ned til jord for å tilby mennesket
himmelen. Guds Sønn ble menneske for å gjenopprette forholdet som hadde blitt
brutt ved fallet fra Paradis. Guds Sønn delok i menneskets natur for å gjøre
slutt på dens eksil fra Edens hage og kalle oss til sitt Rike.
I Jesu
Kristi person ser vi den Eneste som ikke trenger noe fra oss. Den eneste som
aldri vil forlate oss, uansett hvor mange ganger vi skuffer Ham: det er nok å
søke Ham på nytt. Den eneste vi ikke trenger å skjule noe fra, fordi Han vet
alt. Den eneste som etterlot oss sitt dyrebare Legeme og Blod for at hvert menneske
skulle kunne delta i Ham og bli styrket i sin strid for ikke bare å bli et
enestående menneske, men gud ved nåde. Og selv om vi vet, ikke bare teoretisk
men ved Åpenbarelse, at Han ble korsfestet og led for oss, stod opp for oss og
førte vår natur til himlene, nøler vi med å rekke ut hånden for å fare med Ham,
langt unna vårt livs dødsrike.
Og selv om
vi vet at Guds Sønn kom til vår verden, Hans henders verk, for å forsone
Skaperen med sin Skapelse, fortsetter vi å snu ryggen til Ham som venter i
kjærlighet. Og selv om vi gjøre alt for å lege våre kropper, som er
fordervelig, bryr vi oss ikke om vår sjel, som aldri noen gang vil dø.
Nettopp
denne likegyldigheten for vår sjel, for denne Guds ånde inni vår natur tatt fra
støvet, årsaker den ustabiliteten og usikkerheten vi opplever daglig. Fordi,
dersom vi brydde oss om våre sjeler, ville vi oppfylle kjærlighetens bud, Det
nye testaments grunnleggende bud, kontrakten vi undertegnet med Gud. Da ville
vi gitt brød til den sultne, drikke til den tørste, vi ville kle den nakne,
gitt gjestfrihet til den hjemløse, lindret smerten til den syke, besøkt den
fengslede.
Kort sagt,
ville vi ha blitt i Kristus, fordi vi ville ha blitt i «oss». Men i «vår»
plass, setter vi «jeg.» Vi har omgjort Åpenbarelsens religion og tro til en
streben etter vår egne individuelle frelse. I stedet for å dele, elske og delta
i den andres smerte, er vi likegyldig ovenfor den andre og har tolerert de
manges hykleri. Vi begrenset Guds vilje til vårt individuelle forhold til Ham
og åpner ikke hele vårt liv til menneskenes samfunn.
Men selv om
menneskelighetens legeme nå fortsatt er alvorlig sykt, må vi holde vårt håp til
Herren levende i oss. Vi er nødt til å aktivere kjærlighetens celler i et
legeme som infiseres av hatets virus. Hatet for den som har en annen farge,
religion, språk eller ideologi enn oss. Hatet som gjør en kjærlighetens og
fredens Gud om til en gud av straff og hevn. Et hat som ikke kaller på
Skapelsens Gud - som lever i verden og for sin verdens frelse - men en lidenskapelig
gud, en "gud" som helligjør sine skapningers utryddelse.
Mine kjære
søsken,
Som Kosmas
av Ateolia sa, dersom vi gjør godt – faste, bønn, veldedighet – men hater vår
bror, er alt det gode vi gjør forgjeves. Akkurat som når en putter litt gjær i
hundre kilo mel, har den slik kraft at det er nok til at deigen heves, slik er
det også med hatets mel, dersom vi bare har oppi litt av Kristi kjærlighets
gjer. Denen gjæren har slik styrke at den kan ta bort denne verdens smerte og
fortvilelse.
Kristus er
oppstanden!
+ Theodoros
II, Pave og Patriark av Alexandria og Hele Afrika
I storbyen Alexandria, Påsken 2016
Oversatt fra: ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΣΧΑ 2016
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar