f. Andrew
Stephen Damick
I det siste
har jeg sett nasjonalistisk / rasistisk retorikk fra enkelte som kaller seg
kristne. Noen sier at dette bare handler om politikk og ikke har noe å gjøre
med religion.
Det er, så
klart, en helt sekulær idé å si at én viss del av livet ikke har noe med vår
religion å gjøre. Selv om vi ikke trenger å søke teokrati, osv. for å være
sanne kristne, kan vi heller ikke slå av vår kristendom når vi driver med
politikk. Det er ikke kristent å si at en kan handle på en måte i kirken og på
motsatt måte i politikken.
Vær snill å
bemerk dere at dette innslaget ikke fremmer en bestemt holdning til grenser,
innvandring, globalisering, osv. Det jeg snakker om her er den underliggende
ekskluderende filosofien bak nasjonalismen. En kan, for eksempel, bestemme seg
for å stenge grensen på grunn av sikkerhet, ikke nasjonalisme, eller for å
fremme lokalistiske økonomiske vedtak for å stimulere lokalbedrifter, ikke
fordi en frykter kulturforurensing. Jeg kritiserer heller ikke tanken om en «kristen
nasjon» (som er en veldig komplisert idé i seg selv) eller bare en nasjon.
[…]
Noen sier
deres kristne religion er neutral når det gjelder spørsmål om nasjonalisme,
eller at den til og med støtter det. Det er så mange former for religion der
ute som kalles kristendom at en ikke kan generalisere alt for mye. Med det
sagt, burde de kristne tradisjonene som hevder å ha en historisk suksesjon fra
oldkirken gi akt på det som blir sagt i Trosbekjennelsen:
«Jeg tror på
én, hellig, katolsk og apostolisk Kirke»
Det er
vanskelig å være katolsk i noe annet enn navnet når en er nasjonalist eller
rasist:
«Ja, Kirken
er for alle, og alle er mine brødre, men dere er ikke som meg, så gå og stå der
borte. Jeg kan godt delta i Nattverden med deg, men ikke med deg, skjønner du.»
Det er en
grunn til at vi, i ortodokse kristne liturgiske tekster, så ofte ser uttrykket:
«den kristne rase.» Kristne er en ny nasjon, et nytt folk der alle forenes i
Kristus. En virkelig katolsk kristendom vil ikke inspirere sine medlemmer til å
separere folk på grunn av «type» (uansett hvordan det defineres). Kun en
sektærisk religion gjør dette.
Å være
katolsk (fra det greske ordet katholikos,
«helhetlig») er ikke bare å være universal men å romme hele menneskeligheten.
Det er ikke et retthetssystem men en kjærlighetsånd. I katolskhet finner vi
sannelig riktig lære, riktig tro og riktig tilbedelse. Og i katolskhet finner
vi en ånd som inviterer alle til kommunionens intime nærvær. Katolskhet fremmer
ikke vranglære, fordi de fleste slike feil er synder imot katolskheten. Og
katolskhet fjerner ikke forskjeller, fordi den hadde ikke vært katolsk dersom
den påtvang fullstendig ensartedhet.
Det er ikke
noe galt med å være av hvilken «type»
en nå måtte være – kulturelt, etnisk, nasjonal, osv. og heller ikke med å ønske
å bevare og fremme disse tingene. Det blir et problem først når vi prøver å separere og utelukke på grunn av slike ting. Da er det ikke katolsk. Da er det
sektærisk.
Historiske
kristne har motstått fristelsen fra sektære synder, der en føler at en må
skilles fra den andre på grunn av den andres urenheter eller forskjeller. Nei,
selv om det finnes virkelige splittelser over ting som troslære, burde våre
hjerter sørge over disse splittelsene og søke en løsning. Mindre betydlige
forskjeller som nasjonalitet og rase burde i hvertfall ikke splitte oss, fordi
slike identiteter er midlertidige uansett, og motsier ikke den ene Kirkens
katolskhet.
Oversatt
fra: Can a Historic Christian be a Nationalist?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar