mandag 23. mai 2016

Hvordan unngå onde tanker?



Hvordan unngå onde tanker?


Fra en samtale med Eldste Ephraim, Abbed av Vatopaidi, Det hellige fjell.

Eldste Ephraim er kjent for sin dype åndelige veiledning og tydelige tale. Nedenfor svarer han på noen spørsmål som knytter seg til tankens strøm, og hvordan man som kristen skal forholde seg til dette.

Eldste, hva er syndige tanker og hva kjennetegner dem åndelig sett?

Slike tanker står i opposisjon til Guds vilje og de virker i det menneskelige intellekt, enten det skjer med viljens tilslutning eller uten. Vårt sinn hviler aldri. Enten produserer sinnet tanker selv, eller så vil virkeligheten utenfor oss vises i vårt sinn.

Hvor kommer slike tanker fra?
Deres kilde er enten menneskets lastefulle og begjærlige hjerte, eller så kan kilden være demonene. Kristus åpenbarer for oss: «For fra hjerte kommer onde tanker, mord, hor. (Matt. 15,19). Lidenskapene skapes og næres av syndige tanker. Demonene er spesielle vesener som næres av et uutgrunnelig hat for menneskene og søker å forhindre menneskets frelse på alle måter. Deres hovedoppgave er å plante ondskap, okkultisme, sjofelhet , syndfulle og blasfemiske tanker i menneskets sinn.

Det finnes selvfølgelig også gudommelige tanker, som har sin kilde i Gud selv og i helgenene. Dette er tanker som oppmuntrer til omvendelse og bringer trøst og forsoning til de som er plaget og opplyser de som gjør godt slik at de «kan kjenne de dype ting i Gud» (1. Kor. 2,10).

Menneskets åndelige fremskritt kan først å fremst kjennes på hvordan tankene er. Vi må fremdyrke de rene, hellige og guddommelige tanker. Vi må gjøre sinnet om til en fabrikk av gode tanker, som den velsignede Eldste Paisios ville ha sagt det.

Hvordan kan vi identifisere disse gode tankene, og hvordan skiller vi dem fra andre syndige tanker?

Vi kan observere sinnet vårt gjennom årvåkenhet (nipsis), og dermed bli sensitive ovenfor tankene. Årvåkenhet er måtehold, det vil si at det er den oppmerksomhet og bevissthet jeg har imot mitt eget sinn.

Dette oppnår vi gjennom å påkalle det navn som æres over alle andre navn, Kristi gode og majestetiske navn. Bønnen «Herre Jesus Kristus, miskunne deg over meg en synder!» er det beste våpenet mot de onde ånder og de begjærlige lidenskapene. Og ikke minst har Jesu navn evnen til å ivareta sinnet, som er kontrollert av og våker over tankene.

Tanker er derfor som flymaskiner som flyr i luften. Det at de flyr over oss, trenger ikke vi bry oss noe om. Vi må tenke slik om onde tanker også. Vi må ikke tillate dem å lande hos oss, eller akseptere dem, eller gi dem vår tilslutning.

Hva er forskjellen mellom begjær og tanke?
Begjæret er den sinnstilstand vi er i når vi vil ha noe. Når vi ønsker noe er det en bevegelse i hjertet, mens tankene forflytter seg i intellektets område.

Først begjærer vi, og etterpå blir begjæret uttrykt i vårt indre gjennom tankene. Begjæret er begynnelsen, roten. Ved å kunne det syndige begjæret, fri vi også oss selv fra syndige tanker. Dette er grunnen til at Herren selv la vekt på følgende: «Men jeg sier dere, at den som ser på en kvinne med begjær har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte (Matt 5, 28). Herren ønsket at vi skulle kutte lidenskapenes rot.

Hellige Gregor Palamas sier at når den troende kjemper i bønn, blir tankevirksomheten renset, akkurat som hjertet (som fremvirker tankene) ikke kan renses uten at sjelens drifter renses.

Må vi skrifte alle våre tanker?
Tankene som kommer i tusentall i sinnet vårt i løpet av en dag er utallige. Mange av tankene er unyttige, vonde og syndige. Demonene vet godt hvordan de skal kultivere disse tankene. Vi er imidlertid kun ansvarlige når vi gir vår tilslutning til dem, når vi gjør tanker om til praksis.

Vi må bedømmer hvordan vi skal behandle tankene, ut fra hvilken åndelig tilstand man som person er i. Det vil si at for en som mer fullkommen åndelig sett, en person som har stor åndelig kunnskap og evner å lede sine tanker rett, vil kun det å gi sin tilslutning til en syndig tanke være en synd. For noen som nettopp har begynt på den åndelige veien i livet sitt, vil kanskje ikke en slik ting tilregnes ham som synd.

Det menneske som kjemper på riktig vis bekjenner i skriftemål de tanker som ikke slipper taket i dem, de som ikke bønnekamp alene kan utslette. Det er ikke mulig å bekjenne alle sine tanker. Det å prøve på noe slikt ville innebære en psykologisk lidelse. Noen kommer til skriftemålet med en notatblokk, hvis de har skrevet ned alle sine tanker, hundrevis av tanker som daglig strømmer gjennom intellektet. Dette er ikke riktig. Ikke bare trøtter de ut sin åndelige far eller presten de bekjenner til, de vil heller ikke ha noen åndelig nytte av slike skriftemål. Det er ikke dette vi mener med å være observant på sine tanker, dette er ikke en frukt av årvåkenhet eller åndelig vekst. Det er en sykdom.

Kan vi nærme oss Den hellige kalken hvis det kommer en syndig tanke rett før vi skal ta imot Kristi legeme og blods mysterium?

Selvfølgelig skal man komme frem å motta. Hva er det vi hører lest fra Hellige Johannes Damaskus rett før vi skal motta? «Jeg står fremfor dørene i ditt tempel, og jeg forsaker fortsatt ikke mine onde tanker». Kampen mot tankenes strøm beskrives av Fedrene som vanskelig. Tanken om at man ikke skal nærme seg Den hellige kalken er selv en tanke som vi skal forakte, den er bragt frem i oss av fienden for å ta fra oss Nattverdens velsignelser. Det eneste unntaket måtte være hvis det er en tanke som er forbundet med en dødelig synd som ikke er bekjent i skriftemål. Men jeg tror ikke at noen ville komme til å kjempe med en slik tanke akkurat rett før Nattverden, da tanken allerede har blitt irettesatt av vår samvittighet tidligere.

Finnes det tanker som er spesielt ødeleggende og som fører til åndelig død?

Ja, det er tanker som fortvilelse og håpløshet. Disse tankene, sier fedrene, er som å kutte hode av en som kjemper. Den troende må aldri glemme vår Gud og Fars kjærlighet og nåde, uansett hvor dyp synd de har falt ned i. Menneskene må aldri glemme at det finnes håp, og at omvendelse alltid er en mulighet.

Kristus kom ikke for å dømme verden, men for å frelse verden. Kristus godtok røverens omvendelse, skurken på korset som sto på terskelen til den evige død. Kristus frelste ham, og satt han i Paradis.

Bør ektepar bekjenne for hverandre de tanker de har om hverandre?

Jeg mener de ikke bør det. Det er bedre å bekjenne deres tanker til en felles åndelig far. Vær på vakt mot djevelen, for fra det øyeblikket Gud har gjort to mennesker ett i det hellige ekteskapet, har de blitt ett mål for djevelen, som vil forsøke å skille dem fra hverandre. Denne krigen er de fleste ektepar i dag ikke klar over. I begynnelsen av ekteskapet er alt bare melk og honning og kjærligheten forener dem. Senere begynner uenighet og krangel. De kan komme til å si «jeg liker deg ikke lenger» og «Jeg elsker deg ikke» og slike ting. Alt dette er en krig.

Hvorfor skjer dette? Hvordan kan man etter ti års ekteskap eller mer ende opp med å si at man ikke elsker den andre? Det er bedre at ekteparet fra begynnelsen kommer frem med alle sine vanskeligheter for sin felles åndelige far. Den åndelige far blir opplyst av Den hellige ånd, og vil derfor lede dem riktig fremover, og hans bønn vil bortvise den demoniske kraft som har kommet imellom dem for å adskille dem. Jeg sier ikke at ektepar ikke skal diskutere eller samtale om ting med hverandre for det er helt avgjørende for enhet og kjærlighet. Men jeg sier at de to ikke skal fortelle hverandre syndige tanker som er sådd av djevelen.

Hvordan kan vi kjempe mot tankene?

Med årvåkenhet og bønnen «Herre Jesus Kristus miskunn deg over meg». Hellige Johannes av Sinai sier i sin bok Stigen : «Navnet Jesus er en pest for våre fiender». Våre fiender er våre lidenskaper, syndige tanker og demonene. Det finnes ikke en mer effektiv måte å bekjempe tankene på, enn å si denne bønnen med innlevelse og smerte i hjerte.

Hvis du oppdager en tanke som forblir værende, og til tross for alle dine bønner ikke vil forsvinne, da er det en god ting å bære tanken frem i skriftemålet. Skriftemålet er ydmykhet i praksis, og «Gud gir nåde til den ydmyke» (Jak. 4,6). Skammen vi føler på fremfor vår åndelige far gjennom bekjennelsen av syndige tanker, vil gjøre oss rettferdig fremfor Gud, og Gud vil fri oss fra den kraften fra denne lidenskapen, det vil si den syndige tanken.

Det er også veldig bra og dyrke de gode tankene, og bortvise de dårlige og onde tanker. Dette krever veldig mye flittighet. Forakten vi viser mot de onde tankene som djevelen har sådd hos oss, vil gjøre at den samme djevelen mister kraften, blir avslørt og vil fly fra oss. Djevelen er arrogant, og han ønsker at vi skal stelle med ham og være opptatt med ham. Han kan ikke tolerere å bli bortvist på denne måten.

Så om du klarer å dyrke de gode tanker på denne måten, og avvise de onde, vil det ikke kreve «blod», som Hellige Porphyrios av Kavsokalyva ville uttrykt det. La oss be om Kristi fred, glede og kjærlighet, og ikke bry oss så mye om vårt onde «selv», våre lidenskaper, våre syndige tanker. La oss snu vårt ansikt – hele vår væren – mot Kristus og søke Hans ansikt, Hans nåde. Så skjer det sakte og sikkert, uten at vi merkert det, at vi blir helligegjort, og det gamle mennesket med dets begjær og laster vil flykte fra oss. Det som plaget oss vil forsvinne, og vi vil bli kledd i det nye menneske, det som er «skapt av Gud» (Ef. 4, 24).




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar