tirsdag 10. mai 2016

Påsken 2016 - Patriark Kirill av Moskva

Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss, at vi skal kalles Guds barn (1 Joh. 3, 1)

Nådige biskoper, ærede prester,
Gudkjære munker og nonner, kjære brødre og søstre:


KRISTUS ER OPPSTANDEN!


Med disse gledelige og livsbekreftende ordene hilser jeg dere, mine kjære, fra mitt hjertes dyp og gratulerer dere alle på Påskens store og frelsende høytid.

Kirken kaller denne dagen «høytidenes høytid og festenes fest» ved munnen til en av dens store økumeniske lærere, Hl. Gregorios Teologen. Dette inneholder en dyp åndelig betydning, for «Påsken er opphøyd langt over alle – ikke bare dem som kun er menneskelige og kryper på bakken men også de som tilhører Kristus selv og feires for hans skyld – slik solen er opphøyd over stjernene» (Preken 45: Om den hellige Påsken). Herren Jesu herlige oppstandelse, som har blitt den viktigste hendelsen i menneskelighetens frelseshistorie, inneholder vår tros selve betydning og dype kjærne, hjertet og den store kraften til det kristne budskapet til verden. I disse dager kan det vi forkynner uttrykkes med disse tre ordene: Kristus er oppstanden! «Når en sier dette, hva mer kan tilføyes? Alt har blitt sagt!» sier Hl. Filaret, Metropolitt av Moskva (Preken til den hellige Påsken, 18 April 1826).

Menneskets historie etter Adams fall er historien om den ustanselige kampen mellom godt og ondt. Etter å ha vist ulydighet for Skaperen, fulgte mennesket et liv der synd kom inn i verden, og med synd kom lidelse og sykdom, fordervelse og død. Enda viktigere, synd skilte mennesket fra Gud, som ikke hadde skapt ondskap og ikke kjenner noen løgn. Intet rettferdig menneske har vært i stand til å overkomme denne tragiske separasjonen, dette store åndelige dypet, siden dette er umulig å gjrøe kun ved menneskelig innsats. Og slik, som Hl. Gregorios Teologen sier, «fikk vi inni oss et behov for en Gud blitt kjød og blitt død, for at vi kunne leve» (Preken 45: Om den hellige Påske).

Med andre ord, har Kristi oppstandelse brudt seg inn i evigheten og overkommet menneskelige begrensinger og slukket tørsten etter forening med Gud. Påske er seieren til Skaperens ubegrensede kjærlighet for menneskene, «For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv» (Joh. 3, 16).

Men hva betyr feiringen av Påsken i en verden veid ned av smerte og lidelse, utmattet av krig og konflikter, full av hat og fientlighet? Hva betyr det å synge «ved døden netrampet Han døden og til dem i gravene gav Han liv,» når døden forblir det jordiske livets åpenbare slutt for envher? Påsken ødelegger ikke dødens komme i verden, men nå har menneskets smerte og tragedien rundt vårt jordiske liv blitt overvunnet av Herren Jesu Kristi oppstandelse, som har gitt oss, Hans disipler og etterfølgere, ubeseiret håp i oppnåelse av det evige liv. For oss kristne, er døden herved ikke lenger en avskjed, men det gledelige møte og etterlengtede gjenforening med Gud.

Kristus, «førstegrøden av de hensovede» (1 Kor. 15, 20), har vist oss den eneste mulige måten å overkomme synd og død. Dette er kjærlighetens vei. Og det er til denne kjærligheten vi kalles til å forkynne for hele verden. Og vi kalles til å gjøre dette først og fremst ved at våre egne liv blir et eksempel på denne kjærligheten, «Derpå skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har innbyrdes kjærlighet» (Joh. 13, 35).

Kjærligheten, som ifølge Apostelen Paulus «er fullkommenhetens sambånd» (Kol. 3, 14), er den høyeste og største av de kristne dyder. Når vi stiger inn i evigheten og er i stand til å se Herren, vil vår tro omvandles til kunnskap, og vårt håp til frelsen vil omvandles til virkelighet ved Guds nåde. «Kjærligheten faller aldri bort» (1 Kor. 13, 8) og endres aldri.

Som Hl. Ignatius Briantsjaninov skriver så fint, «ligger kristendommens fullkommenhet i fullkommen nestekjærlighet» (Asketiske skriverier: Om Nestekjærlighet). Hva betyr «fullkommen kjærlighet»? Det er en kjærlighet som strekker seg til for fremmede, for de som vil deg vondt og selv for fiender. Det er en selvofrende kjærlighet som overgår all menneskelig forståelse, siden den ikke kan rommes av rammeverket til hverdagslig, jordisk logikk. Vi kan oppnå den kun ved stor åndelig innsats som tiltrekker Guds nåde som gir oss en sjanse til å svare hat med kjærlighet og ondskap med godhet.

Det er nettopp denne kjærligheten som Kristus har vist oss når Han for vår frelse utholdt forferdelig ydmykelse, lidelse på korset og den smertefulle død. Med sine allseirende kjærlighet, som oppfyller alt, var dødsriket ødelagt ned til sine grunnvoller og paradisets porter ble endelig åpnet for alle mennesker. I alle livets omstendigheter kalles vi til å huske at ondskapens krefter i virkeligheten er en illusjon og ikke så sterke, siden de ikke kan måles med kjærlighetens og dydens kraft, hvis eneste kilde er Gud. La oss også ihukomme at det beste svaret og den beste måten å motså synd og falskhet på er vår inderlige bønn som løftes opp fra vårt hjertes dyp, og først og fremst fellesbønn, som sendes opp i kirkens gudstjenester, og til enda større grad i kommunion av Frelserens Legeme og Blod i Nattverdens mysterium.

Når vi i dag opplever Påskens store glede og grunner med ærbødighet og ærefrykt over Livgiveren Kristus som har stått opp fra graven, la oss dele dette frelsende budskapet med vår neste og de langt unna oss, slik at de også må se den guddommelige kjærlighetens uutsigelige lys og med oss «love og opphøye Faderens, Sønnens og Helligåndens ærede og majestetiske Navn».

Må Kristi oppstandelse frelsende lys, som overstiger all menneskelig forståelse, belyse vår gang gjennom livet, og betrygge og opplyse oss i å bli Himmelrikets deltakere og arvinger.

Gled dere, mine kjære, for

KRISTUS VÅR GUD ER SANNELIG OPPSTANDEN


+ KIRILL

PATRIARK AV MOSKVA OG HELE RUSS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar