lørdag 24. januar 2015

Hl. Paisios om prestenes kledning

Geronda, vi har et uttrykk, “Er det virkelig prestekappen som gjør presten?»

Vel, tenk på to oliventrær, ett med blader og det andre uten. Hvilket foretrekker du? En gang jeg var på Det Hellige Korsets Kalyvi, skrapte jeg barken av et oliventre og skrev dette på det: «Trærne tok av seg klærne; på tide å se frukten av deres gjerninger!» Ved siden av det, skrev jeg, «En kappeløs (arasotos) prest er en bortkommen (asotos) prest.»

Geronda, noen tok med til klosteret en ortodoks prest som gikk kun i bukse [uten prestekappe]. Burde vi har bedt om hans velsignelse?

Hvilken velsignelse? Du burde ha sagt til den som tok ham med, uansett hvor viktig han måtte ha vært, «Tilgi oss, men det er en regel i vårt kloster å gi kapper til prester som går uten. At en prest skulle komme til et kvinnelig kloster i kun buksene, det er upassende!» Når den som tok han med ikke eier skam, når presten selv ikke eier skam, hvorfor burde du da skamme deg for å be ham om å ta på seg en? Jeg traff en gang en ung arkimandritt som gikk i lekmannsklær på en flyplass. Han skulle til utlandet og introduserte seg, «Jeg er Fader den og den,» sa han. «Hvor er prestekappen din?» var mitt svar. Så klart, bøyde jeg meg ikke for ham.

Geronda, noen sier at moderniserte prester vil være i bedre stand til å hjelpe folk.

Når Patriark Demetrios besøkte seminariet Holy Cross i USA, kom noen fromme amerikanske studenter bort til ham og sa, «Din Hellighet, synes du ikke det er på tide for kleresiet å være mer a jour?» Patriarkens svar var, «Hl. Kosmas sier at når prester blir lekmenn, blir lekmenn djevler.» Var ikke det et godt svar? Så gjorde de i stand en luksussuite med en stor seng til ham. Så snart han så det, sa han, «Er det her jeg skal bo, i dette rommet? Bedre om du gir meg en enkel feltseng. Når en i kleresiet blir verdslig, blir han djevelens kandidat.»


Oversatt fra Åndelige Råd, 1. vol., s.358-359.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar