mandag 11. november 2013

Les Bibelen med oppmerksomhet

Den hellige skrift
av Hl. Peter Damaskinos

’Syng salmer med forståelse,’ sier salmisten (Sal. 47:7); og Herren sier, ’Gransk Skriftene’ (Joh. 5:39). Den som er oppmerksom på dem er opplyst, mens den som er uoppmerksom fylles av mørke. For hvis en person ikke er oppmerksom på det som sies i Den guddommelige skrift, vil han være ufruktbar, selv om han synger og leser den ofte. ’Vær stille og kjenn,’ står det skrevet (Sal. 46:10), for dette konsentrerer forstanden, og selv om den er oppmerksom bare i en liten stund, forstår den allikevel ’stykkevis’, som Hl Paulus sier (1 Kor. 13:12). Detter gjelder spesielt for den som har gjort noen fremskritt i utøvelse av moralske dyder, for dette lærer forstanden mange ting om forhold til lidenskapene. Allikevel kjenner den ikke til alle mysteriene Gud har gjemt i hvert vers av Skriften, men bare så mye som forstandens renhet klarer å forstå ved Guds nåde. Dette er tydelig fra det faktum at vi ofte forstår et visst sitat som del av vår kontemplasjon, og forstår én eller to av meningene det ble skrevet med; og så, etter en stund, blir kanskje vår forstand renere, og derved i stand til å forstå andre meninger, høyere enn de første. Som en følge, i forvirring og beundring av Guds nåde og ubeskrivelig visdom, er vi overveldet av ærefrykt foran ’kunnskapens Gud’, som profetissen Hannah kaller Ham (1 Sam. 2:3).

Jeg snakker ikke her bare om å lytte til et sitat fra Skriften eller en annen person; for dette i seg selv innebærer ikke renset forstand eller guddommelig åpenbaring. Jeg snakker om den personen som har kunnskap, men ikke stoler på seg selv før han finner en tekst i Skriftene eller en av de hellige som bekrefter hans spontane kunnskap om vers fra Skriften eller en forstandig virkelighet. Og hvis han skulle finne flere meninger i stedet for én, som en følge av å være oppmerksom på Den guddommelige skrift eller kirkefedrene, burde han ikke miste sin tro og tenke at disse er motsetninger. For én tekst eller gjenstand kan bety mange ting. Kledning, for eksempel: én person kan si at det varmer, en annen at det pryder, og en annen at det beskytter; men alle tre har rett, siden kledning er nyttig for varme, pryd og beskyttelse. Alle tre har forstått grunnen til at Gud gav oss kledning; og Den hellige skrift og tingenes natur bekrefter dette. Men hvis noen som ønsker å rane og stjele sier at vi har kledning så det kan stjeles, da er han en løgner, for verken Skriften eller tingenes natur foreslår at vi har kledning av denne grunn; og selv loven straffer dem som stjeler.

Det samme gjelder alt annet, både synelig og usynlig, og hvert ord i Den guddommelige skrift. For de hellige vet verken hele Guds mening når det gjelder hver ting eller tekst i Skriften, og på den andre hånd skriver de heller ikke ned absolutt alt det de vet. Dette er, for det første, fordi Gud er høyere enn all forståelse, og Hans visdom ikke er begrenset slik at en engel eller et mennesket kan fatte den i dens helhet. Som Hl. Johannes Krysostomos sier med hensyn til et visst punkt i skriftlig eksegese, sier vi så mye om det som kan bli sagt i dette øyeblikk, men Gud, i tillegg til det vi sier, vet også andre uforståelige ting. Og, for det andre, er det ikke godt for de hellige å si alt det de vet på grunn av menneskers mangel på evne og svakheter; for de hadde kanskje sagt for mye, og derved blitt støtende eller uforståelige på grunn av forvirring i leserens tanker. Som Hl. Gregorios Teologen bemerker, det som blir sagt burde være tilpasset lytternes forståelsesevne.

Av denne grunn sier en helgen kanskje én ting om en viss sak i dag, og en annen i morgen; men det er ingen motsetning, så lenge lytteren har kunnskap og erfaring med det som diskuteres. Igjen, sier kanskje én helgen én ting og en annen noe annet om den samme delen av Den hellige skrift, siden guddommelig nåde ofte gir forskjellige tolkninger tilpasset den personen eller hans tilstand. Det eneste som kreves er at alt sagt eller gjort burde sies eller gjøres i samstemme med Guds vilje, og at det bekreftes ved Skriftens ord. For hvis noen skulle forkynne noe som står i strid med Skriftens ord, selv om han så er en engel, vil Hl. Paulus’ ord ’forbannet være han’ (Gal. 1:8) gjelde ham. Det er dette Hl. Dionysios Areopagitten, Hl. Antonios og Hl. Maximos Bekjenneren bekrefter. Av den grunn sier Hl. Johannes Krysostomos: ’Det var ikke grekerne men Den hellige skrift som overleverte dette til oss. Det er ingen motsetning når Skriften sier om en viss person både at han ikke så Babylon som fange, og, et annet sted, at de tok ham til Babylon med resten. For den som leser med oppmerksomhet vil finne at det står skrevet om den samme mannen et annet sted i Skriften at de blindet ham og i denne tilstanden tok ham til fange (2 Kong. 25:7; Jer. 52:11). Slik dro han til Babylon, som en bok sier, men så den ikke, som den andre sier.’[1]

…Når spørsmålet gjelder noe som er utenfor naturen, enten det er forstandig eller håndgripelig, eller noe skrevet, vet de hellige om det ved profetiens gave og ved åpenbaring, så lenge slik kunnskap er gitt dem av Helligånden. Men hvis denne kunnskapen ikke er gitt dem, og hvis til deres eget beste det forblir utenfor deres forståelse, skammer de seg ikke for å si sannheten og bekjenne sin menneskelige svakhet, og sier med Hl. Paulus, ’Ikke vet jeg; Gud vet’ (2 Kor. 12:2). Som Salomo sa, ’Det er tre ting jeg er uviten om, og en fjerde ting jeg ikke vet’ (Ordsp. 30:18). Igjen sier Hl. Johannes Krysostomos, ’Jeg vet ikke; og hvis heretikerne kaller meg vantro, la dem også kalle meg en dår.’

Kort sagt, hadde de hellige både åndelig og sekulær kunnskap, men de foretrakk den første; men de brukte også sin verdslige utdannelse klokt til et begrenset mål, ledet av Hl Paulus regel om ikke å ’skryte uten mål og grenser’ (2 Kor. 10:13), som de egypterne som, i følge Klementinos,[2] hånet apostelen Barnabas’ prosaiske diksjon, uten å forstå at hans forkynnelse inneholdt livets ord (Joh. 6:68). Mange av oss er skyldig i det samme: når vi hører noen snakke med en rar uttale ler vi, selv om han kanskje er en vis mann på sitt eget språk og taler om fryktelige mysterier. Dette skjer på grunn av vår uerfarenhet. Men fedrene skrev selv ofte bevisst på en veldig enkel måte, ifølge deres omstendigheter og folket de skrev for. Hl. Gregorios av Nyssa bemerker dette når han ærer Hl. Efraim: selv om han var vis, sier Gregorios, skrev han ekelt. Gregorios beundrer også måten Efraim, som hadde dypt kunnskap om teologisk lære, refuterte med stor lærdom en barnslig heretikers verk, og hvordan denne, på grunn av sin stolthet, ikke tålte skamfulheten og døde.[3]

Hellig ydmykhet er noe som er høyere enn naturen, og en vantro kan ikke oppnå det, men tror at det står i strid med naturen. Hl. Dionysius Areopagitten taler om dette når han skriver til Hl. Timoteus om slike mennesker: han sier at for de gamle virket de dødes oppstandelse som om den sto i strid med naturen, mens for ham og Hl. Timoteus – og i selve sannhetens øyne – sto den ikke i strid med naturen, men var høyere enn naturen.[4] Det er i hvert fall slik det virker for oss; men i Guds øyne, er det ikke høyere enn naturen, men er helt naturlig; for Guds bud er Hans natur. Fedrene hadde en spesiell kjærlighet for ydmykhet i handlinger og tanker, som han som satt sammen Gerontikon, selv om han var en biskop og i eksil for Kristi skyld; for han sier med hensyn til en jomfrus fillete klær at han tok dem for å motta velsignelse. Og de hellige fedrene Hl. Dorotheos og Kassianos, selv om de var vise, skrev enkelt. Jeg sier dette så ingen tror at noen fedre skrev på en skolert måte på grunn av stolthet, mens andre skrev på en enkel måte på grunn av mangel på intelligens. Begge skrev med samme intellektuelle styrke, gitt dem av den ene Hellige Ånd, og deres mål var å tjene alle. Hadde alle skrevet enkelt, hadde de ikke hjulpet noen skolert person, for han hadde sett på det de skrev som verdiløst på grunn av den hverdagslige stilen; og de hadde heller ikke hjulpet enklere personer hvis alle skrev på en skolert måte, siden de ikke hadde forstått det som ble sagt.

Den som er erfaren i den åndelige tolkningen av Skriften vet at selv det enkleste vers har like stor betydning som det vanskeligste vers, og at begge peker til menneskets frelse. Men de som mangler slik erfaring forstår ofte ikke, fordi de ikke vet at sekulær lærdom kan være til stor hjelp når den forvalter Åndens høyere visdom. For Åndens visdom gir inspirerte tanker, mens sekulær lærdom gir uttrykkskraft, så lenge den følges av moralitet og den ydmykheten som lærer oss å frykte både tankeløshet og sluhet, og å ’tenkte sindig’, som Hl. Paulus sier (Rom. 12:3).

Akkurat som uttrykket ’amen’, som Hl. Lukas oversetter som ’sannelig’ (Lk. 9:27), er et stabilt og bestemmende ord som bekrefter det som kom før det, er moralitet en stabil og bestemmende form for tanke som lar oss holde fast til sannheten. Ordet ’amen’ bekrefter varigheten av den nye nåde Kristus gav oss; derfor…blir dette ordet brukt overalt i Det nye testament siden denne pakten vil vare i all evighet.

Oversatt fra: St. Peter of Damaskos, ’Book 2, XXIII: Holy Scripture’ i Palmer, G.E.H., Sherrard, Philip, og Ware, Kallitos, The Philokalia: The Complete Text (3. bind), London: Faber and Faber, 1995, s.263-8.




[1] Prekener om statuene XIX, 3 (P.G. xlix, 195).
[2] Anerkjennelse 1,7,14; 8, 1; 9, 1 (red. Relhm, s.10-11).  
[3] Gregorios av Nyssa, Enkomium om vår hellige fader Efraim (P.G. xlvi, 825D).
[4] Det kirkelige hierarki VII, 1 (P.G. iii, 553A).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar