torsdag 7. november 2013

Fariseernes Sykdom

Fariseernes Sykdom
av Metropolitt Athanasios av Lemesos
(transkripsjon av et lydopptak)

I går lovte jeg å si noen få ord om dette temaet, så jeg vil si et part ting bare så jeg ikke bryter gårsdagens løfte.

Etter alt dette, lurer man ofte: alt dette som skjer – alt vi gjør – våre pilegrimsferder, våre vokslys, våre vigilier, våre bønner, våre faster, våre veldedighetsgjerninger – alt vi gjør i livet – hva er hensikten med det og hva er grunnen til at vi gjør det? Svaret til dette spørsmålet er veldig viktig, for vårt riktige eller gale åndelige liv er avhengig av det.

La meg gi dere et eksempel: Jeg spør barna på sommerleiren vi driver nå: «hva er Guds største bud? Hva, mine barn, er Guds viktigste bud?» Og alle barna – alle sammen – siterer forskjellige bud: ikke sjel…ikke lyv…ikke vær urettferdig mot din neste…hedre din mor og far…hvordan skulle jeg vite det?...elsk din neste…men ikke et eneste barn har trodd at ingen av disse budene er Guds første bud.

Folk tror det første budet er «elsk din neste», og når jeg forteller barna at «nei, det er ikke det første budet», svarer et barn, «ja, ja, jeg vet hvilket det er…». «Hvilket er det?» spør jeg. «Vær fruktbare og bli mange». Vel, det var så klart ikke det første budet heller, ikke sant?

Guds første og eneste bud – det første og eneste, siden alle andre bud er en følge av dette – er å elske Gud med hele ditt hjerte. Kristus sa selv at det første bud er: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand

Og det andre bud – det andre bud, like det første – som kommer fra det første bud – er det som sier «elsk din neste». Alt annet er en følge av disse. Hvis du elsker din neste, vil du ikke rane ham, eller lyve for ham, eller behandle ham urettferdig, eller ta det som er hans, eller røre ved hans kone, eller forstyrre hjemmet hans, eller klandre ham…det er det vi mener med «følger av det første bud.» «Elsk din neste» er på samme måte en følge av det første bud. Hvis du virkelig elsker Gud, er det umulig å ikke elske din neste. En person som elsker Gud vil ha – som en naturlig følge av hans kjærlighet til Gud – en kjærlighet til sine brødre også.

Derfor er Guds første og eneste bud å elske Gud selv med hele vårt hjerte. Derfor har alt vi gjør i kirken nettopp dette målet. Og det er derfor vi drar på pilegrimsferder, derfor vi faster, derfor vi skrifter, derfor vi tenner lys, derfor vi leser helgenberetningene, derfor vi gjør alt: det er vår måte å elske Kristus på.

Hvor ligger nå feilen? Feilen er at vi dessverre sier at vi gjør dette bare for å bli gode mennesker…bli bedre mennesker…og det er der det store bedrageriet ligger. Det er trinnet vi alle snubler i. For hvis kirkens mål bare var å gjøre oss til bedre mennesker, hadde det ikke vært noen grunn til å ha et personlig forhold til Kristus, og heller ingen grunn for at Kristus skulle ha kommet til verden. Hvorfor tror dere vi ikke klarer å forstå de hellige? Eller, for å si det enklere, hvorfor klarer vi ikke å forstå dem som elsker Gud?

Vi pleier å si «er det nødvendig å gjøre dette for å bli frelst – for å være nær Gud? Er det nødvendig – for eksempel – å reise bort til fjells? Må vi gå å gjøre alt dette?» Så klart ikke. Det er ikke en nødvendighet. Hvis vi kunne forstå at vårt forhold til Gud ikke bare er for frelsens skyld, men er et kjærlighetsforhold, bare da vil vi også kunne forstå de hellige og hvorfor de gjorde alt det di gjorde (som ikke kan tolkes rasjonelt). Dette er fordi kjærlighet er høyere en forstand. Selv sekulær kjærlighet – måten én person elsker en annen – for eksempel når han vil gifte seg og elsker sin kone; han elsker den unge kvinnen han vil gifte seg med – og det samme gjelder den unge kvinnen – da gjør de ting som virker helt urasjonelle. Hvis, for eksempel, du spurte dem hvem som var den vakreste i verden, hadde de ganske sikkert sagt at det var deres elskede. De ser naturlig vis ting gjennom sine egne øyne… Våre øyne ser andre ting… Hvis du, for eksempel, spurte henne hvem den beste mannen i verden er, ville hun ha beskrevet mannen hun elsker med de fineste ord. Hun ser ingen feil i ham…hun kan ikke se noe vondt i ham, fordi kjærlighet er høyere enn alt dette.

Kjærlighet kan ikke tvinges inni logiske støpeformer. Kjærlighet er høyere enn logikk. Det er slik Guds kjærlighet er. Guds kjærlighet er høyere enn menneskelig forstand. Det er derfor vi ikke kan dømme dem som elsket Gud etter logiske kriteria. Det er derfor de hellige reagerte med sin egen forstad – de hadde en annen form for logikk, og ikke menneskelig logikk; fordi deres logikk var kjærlighetens «logikk». Så Kirken lærer oss ikke bare å bli gode mennesker – ikke i de hele tatt. Det er bare naturlig at vi må bli gode mennesker, for hvis vi ikke bli det, hva har vi oppnådd? Dette er førskole saker. Vår Kirke lærer oss å elske Kristus – å elske vår Herre Jesu Kristi person.

Inni Kirken utvikles et forhold. Det er et personlig forhold mellom mennesket og Kristus; ikke med Kristi lære – nei – ikke med Evangeliet. Evangeliet er noe som hjelper oss å nå den kjærligheten til Kristus. Når vi har oppnådd kjærlighet for Kristus, trenger vi ikke lenger Evangeliet. Ingen ting trengs da…alt dette vil ta slutt…bare menneskets forhold til Gud vil forbli. Det er forskjellen på Kirken og religion.

Religion lærer deg å oppfylle dine ansvar, slik hedningene gjorde. Et eksempel: la oss si at vi dro til våre pilegrimssteder, viste vår respekt, la igjen litt penger i innsamlingsboksen, la igjen noen tente lys, litt olje, eller til og med våre bønner, våre navn, vår offerbrød, alt. Alle disse er religiøse forpliktelser, men vårt hjerte har ikke forandret seg i det hele tatt. Våre forpliktelser tar slutt, og vi er den samme vi var før… Vårt hjerte endrer seg ikke. Vi oppnår ikke det forholdet med Kristus fordi vi bare begrenser oss til forpliktelser – religiøse forpliktelser.

Og dere må vite at slike folk – dere vet, «religiøse» folk – er den farligste typen i Kirken. Disse religiøse folkene er virkelig farlige. Må Gud bevare oss fra dem… En gang, når jeg ledet en gudstjeneste i kirken og vi sa ordene, «Herre, frels de fromme…», spøkte en munk fra Det hellige fjellet og sa: «Herre, frels oss fra de fromme…» …Med andre ord, Gud frels oss fra disse «religiøse» typene, fordi «religiøs person» betyr en forvrengt personlighet, som aldri har hatt et personlig forhold til Gud. Disse typene bare utfører sine forpliktelser for Ham, men uten noe alvorlig forhold og det er derfor Gud ikke sier noen ting om denne typen person. Og jeg må tilstå – fra min egen erfaring – at jeg aldri har sett verre fiender av Kirken enn «religiøse mennesker».

Når barna til religiøse mennesker, eller prester og teologer – eller dem som i Kirken oppfører seg som teologer og tar seg selv høytidelig – prøver å bli munker eller prester, blir foreldrene verre enn demoner. De blir bitre mot alle. De blir andres verste fiender. Jeg husker foreldre som pleide å ta med seg barna til prekener, og når barnet gikk et steg videre, ble de de verste av mennesker, som sa det verste om andre. Og jeg sa til dem: «men de var dere som tok barnet med til prekenen, ikke me

En annen gang, fortalte jeg faren til en jente jeg kunne se hadde stor iver for Kirken: «Ikke ta henne med til en av mine prekener igjen. Ikke ta henne med til en forelesning med meg, fordi datteren din vil bli en nonne og etterpå kommer du til å skylde på meg.» Han svarte: «Å nei, fader, slett ikke! Vi beundrer deg!» Og datteren hans ble faktisk en nonne… Det har gått sju år nå, og han vil fortsatt ikke snakke med meg…

De som aldri gikk glipp av en preken – ikke en eneste preken… de som alltid kom først…til prekener, vigilier, leste bøker… Jeg vet ikke…i alt… de tok også med seg barna, men når tiden kom for barnet å utøve sin frihet – å selv velge hvilken vei de ville gå – da gikk disse menneskene over til motsatte side, og derved beviste at Kristus aldri hadde talt i deres hjerter… De var bare «religiøse mennesker». De er derfor de religiøse er de vanskeligste i Kirken. Fordi, vet du hva? Noen ganger vil folk som disse aldri bli bedre, fordi de bare tror de er nære Gud.

Men syndene, på andre hånd – «taperne», for å si det sånn – vet i hvert fall at de er syndere. Det er derfor Kristus sa at tollere og skjøger vil komme inn i Guds rike, mens Han hadde sagt til fariseerne: «Dere som er ‘religiøse’, skal ikke kommer in i Guds rike, fordi Guds ord aldri endret deres hjerter.» De hadde bare fulgt eksterne religiøse formaliteter.

Derfor må vi være varsomme og forstå at Kirken er et sykehus som helbreder oss og hjelper oss til å elske Kristus, og vår kjærlighet for Kristus er en flamme som tennes inne i våre hjerter så vi kan granske oss selv, for å se om vi er innen Guds kjærlighet. Hvis vi ser alle former for ondskap, egoisme og hat i oss, burde vi være bekymret, fordi det ikke er mulig for Kristus å være i vårt hjerte når vi er fulle av «eddik». Hvordan kan du be og samtidig være full av hat for en annen? Hvordan er det mulig å si «Jeg har vært i Kirken i så mange år» - enten som munk eller prest eller hva det nå skulle være – og allikevel, hvor er den Alfa og Omega, som er kjærlighet? Hvor er den tålmodigheten – å vise tålmodighet for din bror? Ved å ikke ta til deg dette, betyr det at du ikke har oppnådd noe. Ingenting. Absolutt ingenting. Vi så hvordan Kristus sa til de jomfruene at Han ikke ville ha noe å gjøre med dem. Han kastet dem ut av bryllupssalen selv om de hadde alle dydene, fordi det de manglet var kjærlighet. Fordi Han ville ha sagt til dem at «dere har kanskje eksterne dyder, dere har kanskje forblitt jomfruer, dere har kanskje gjort tusen ting, men dere oppnådde ikke det som var aller viktigst.» Hvis du ikke kan oppnå det, hva trenger du resten til da? Hva har det å si om jeg spiser olivenolje i dag eller ikke? Jeg kan faste fra olivenolje – for eksempel – men ete opp min bror fra morgen til kveld… De pleide å si på Det hellige fjellet «ikke spør om jeg spiser fisk; så lenge en ikke spiser fiskeren, så kan man spise fisk»; eller, «så lenge du ikke spiser olivenbonden, da kan du spise en dråpe olivenolje»… Å «sluke» noen med en kvass tunge er mye verre enn å spise en skje med olivenolje. Og allikevel fokuserer vi på slike ting: vi spiser olje – vi spiser ikke olje; vi spiser fisk – vi spiser ikke fisk…

Jeg vet ikke hva jeg skal si… noen kan dyppe skjeen sin i en annen tallerken og dette kan være grunn til en stor krangel – en grunn til en stor krangel med en annen, bare fordi han dyppet skjeen sin i en annen rett tidligere… Dere kan se hvor latterlige slike ting er og hvordan demonene gjør narr av oss, samt de utenfor Kirken. Og når de møter oss, i stedet for å se Kirkens folk forvandlet til Jesus Kristus, til søte og modne folk – velbalanserte og fullkomne mennesker – med alle våre lidenskaper og all den bitterheten inni oss, vil de dessverre si: «Hva? Å bli som en av dem? Ellers takk!»

Du som er en kirkeganger, fortell meg hvordan Kirken har hjulpet deg. Som vi sa i går gikk du til pilegrimsstedene, du så fedrene, du så de hellige relikviene, du så Det hellige fjellet, den hellige Moder på Tinosøya – alle stedene vi besøkte og vendte tilbake fra. Hva var poenget med alt dette? Var våre hjerter forvandlet? Ble vi mer ydmyke mennesker? Ble vi mildere? Ble vi mer saktmodige i våre hjem, i våre familier, vårt kloster? Eller på arbeidsplassen? Det er det som teller. Hvis vi ikke oppnådde dete, la oss i hvert fall bli mere ydmyk… fra vår omvendelse… la oss bli mere ydmyk… Hvis vi heller ikke klarte det, er vi verdige mange tårer – vi burde synes synd på. Fordi tiden går, dessverre, og vi teller årene…

Når han ble spurt hvor mange år han hadde bodd på Det hellige fjellet, pleide Elder Paisios å svare: «Jeg kom hit samme året som min nabos esel.» (Hans nabo, gamle Zitos, hadde et esel -  og dere vet hvordan hver selle på Athosfjellet har et dyr, et esel, for å bære ting. Det dyret lever lenge; du kjøper ikke et esel hvert år – de er for dyre). «Vel, det året jeg kom til Det hellige fjellet, kjøpte naboen min også et esel. Vi har vært på Det hellige fjellet like ange år, og det stakkars dyret er fortsatt et esel, men det er jeg og. Jeg har ikke forandret meg i det hele tatt

Så vi sier ofte «Jeg har vært her i førti år» - og vi prester og munker pleier å si dette: «Jeg har vært i klosteret i førti år». Men det du ikke innser er at disse årene ikke er i din favør. Gud vil si til deg «Førti år, og du har enda ikke klart å bli noe? Du er fortsatt sint ette førti år, du klander fortsatt, du taler fortsatt imot, du motstår fortsatt, du underordner deg fortsatt ikke? Du har hatt førti år, men du har enda ikke lært alfa – det første – om klosterlivet, om det kristne liv? Hva skal jeg gjøre med dine år? Hva skal jeg gjøre med deg, hvis du i femti år ha vært med skriftemålet, men du kan ikke svare noen med et vennlig ord? Hva skal jeg gjøre med dette?»

Alt dette står imot oss. Og jeg sier dette først og fremst om meg selv. Fordi de gjelder meg først… Og fordi jeg kjenner dette fra meg selv, det er derfor jeg forteller dere om dem (og derfor dere må tro jeg sier det til hver og en av dere). Folk tror jeg snakker om dem, men det er ikke dere jeg refererer til. Det er først og fremst om meg at jeg nevner dette… først om meg…

Vi må si disse tingene for å ydmyke oss selv; å holde munnen lukket, siden all egoisme gjør narr av oss og får oss til å se dumme ut i Herrens nærvær. Hvis vi ydmyker oss selv og slutter å tenke stort om oss selv, kanskje da klarer en å begynne å rette på seg selv litt etter litt ved omvendelse – som kommer fra ydmykhet. En som ikke strever for å rettferdiggjøre seg omvender seg sannelig. Den som stadig rettferdiggjør seg vil aldri omvende seg; og den som alltid rettferdiggjør seg – enten utvendig eller innvendig – vil aldri lære hva omvendelse handler om. Prøv dere selv, for å se om det er kjærlighet til Gud i deg. Og ikke så mye det, men om vi lever innen omvendelsen, så Gud kan helbrede vår tilværelse – så dette forholdet til Kirken kan helbrede oss, og så vi kan bli mennesker som har blitt helbredet fra deres lidenskaper og syd.

Mange spør hvordan vi kan nå den tilstanden. Hvordan kommer vi dit? Vel, nå vi overlater oss selv til den gode Leges hender – Gud; når vi overlater oss selv til Guds hender; fordi når vi befinner oss i forskjellige omstendigheter, i vanskeligheter, vet Gud hva som er best for hver og én av oss og Han vil lede oss langs den veien som sakte, sakte, sakte vil gjøre oss fullkomne i løp av årene – de vil gjøre oss fullkomne… Alt vi må gjøre er å overlate oss selv til Gud med tillit, på samme måte vi stoler på en lege, eller – for eksempel – kapteinen på et skip. Vi viser tillit. Han fører oss, og vi bekymrer oss ikke om hvor vi ender opp eller når vi kommer frem, fordi vi vet at den som styrer skipet er forsiktig, våken, og kan veien.

En annen viktig del jeg vil si litt mer om (også fordi noen av dere har spurt meg om det) er tid.

La dere merke til disse dagene vi tilbrakte på dette skipet, at vi ikke hadde noen distraksjoner utenifra? Vi hadde ingenting som førte vår oppmerksomhet andre steder, som hjemme – for eksempel, fjernsynet. Så dere hvor my fritid vi hadde? Vi snakket t.o.m. med hverandre. Dere som er gifte hadde tid til å snakke sammen – foreldre og barn. Barna lekte sammen, de snakket sammen, de hadde masse tid sammen og vi kommuniserte med hverandre, og det er det viktigste av alt: at vi kommuniserte. Det som er så tragisk er at hjemme, når alle sitter fora fjernsynet, snakker ingen med hverandre… tiden går og folk kommuniserer ikke. Og det alle verste? Det er det vi ser på fjernsynet… det er kilden til den verste fordervelsen for de nær oss, våre barn og våre sjeler. En av disse dagene, når vi hadde gått av båten og gikk litt rundt, la jeg merke til en av de stedene der ungdommene serverer forskjellige ting, og at fjernsynet so på, selv om ingen så på, så sto det på. Jeg sto der en stund for å se hva som var på – selv om jeg ikke vet hva slags film det var… Noe var det vel… det viste noen folk som jagde etter noen andre hele tiden, og det var konstant jakt.. det var skytevåpen, kuler, biler, eksplosjoner, hopping fra ett hus til et annet… Men det er dette deres barn – deres unge barn – sitter å ser på; så mye vold… og jeg vil ikke en gang nevne alt det grove som har til og med ødelagt eldre mennesker. Og ikke fortell meg at det ikke er slik, fordi jeg vet at det er det: det er dette vi hører i skriftemålet. Eldre mennesker, veldig gamle mennesker, som ellers er veldig respektable, har blitt ødelagt av fjernsynet, av all den vulgariteten de er utsatt for hver dag. Jeg snakker ikke om den typen ødeleggelse akkurat nå; jeg mener andre ting – all volden som fjernsynet viser. Hvordan kan vi forvente at barn ikke blir kjent med vold? De vil naturlig bli urolige og ulydige og kommer til å gjøre ting som er helt fremmed for deres natur!

Vet dere hvor stygt dette er, når en ser småbarn som hermer etter voksne? De hermer etter voksne, og ødelegger sin uskyldige barnslighet. Noen ganger, når jeg blir invitert til en begivenhet, tar de med småunger å ber dem om å danse. Og du ser disse små jentene og guttene, ti eller tolv år, så uskyldige, som etterlikner dansetrinn de har sett eldre kvinner gjøre – kvinner som er helt umoralske. Du kan virkelig se hvordan disse barna blir ødelagte, ved å etterlikne de voksne de ser på fjernsynet. Og de gjør alle slags ting og underholder seg selv med katastrofale valg. Jeg sier ikke dette bare fra et åndelig synspunkt, men fra alle synspunkt – psykologiske og sosiale og familie. Hold dem så langt unna dette som dere kan. Hjelp barna deres å ikke være avhengige av fjernsynet, fordi de vil fylles av disse grove bildene, og det vil dere også. Hvis du ikke lar barna deres se på grove filmer, men dere voksne gjøre det, hva er poenget da? Og hva med de teite advarslene de skriver på skjermen – at filmen ikke er egnet til de under 18 eller noe sånt… eller hva det nå står der… yngre enn 12 eller noe sånt… Betyr det at hvis de blir 12 så er det et passende syn? Disse advarslene vekker så klart bare barnas nysgjerrighet så hver og en av dem til slutt kommer til å se filmen. De tenker at hvis denne filmen er forbudt for barn under 12, så må den inneholde noe som fortjener nysgjerrighet…

 Jeg mener at ødeleggelsen menneskers indre verden utsettes for er uberegnelig. Fordi, som vi sa i går, er alle positive bilder, alle gode bilder man tar til seg er ekstremt nyttige for vårt åndelige liv. Det same gjelder også det motsatte, alle de vonde bildene en ser – de skaper så mange vonde situasjoner, og skaden de gjør er bokstavelig talt uberegnelig og noen ganger kan vi ikke vite om den kan leges. Men hvis noen undersøkte sakene og studere dem, vil han se hvor stor katastrofen som fjernsynet skaper i et menneskes psyke virkelig er, og særlig i yngre mennesker. Men det er ikke bare det; det ødelegger tid, ødelegger sjelens uskyldighet, fordi den ødelegger kommunikasjon, og utmattet, har han intet ønske om å gjøre noe annet. For sjelen has fyltes av ting som utmattet ham, og så lurer han på hvorfor han er trøtt – han forstår ikke hvorfor… Prøv å eksperimenter, ved å fjerne eller i hvert fall redusere disse ondskapene, og så vil du se hvor mye mer avslappet du blir og hvor mye fritid du har til, som kommer til å være mye bedre for alt annet du gjør.

Naturlig vis er ikke disse urelaterte til vårt åndelige liv, for en persons åndelige liv er en følge av alle aktivitetene den personen driver med. Ved dette mener jeg ikke at dere må slutte å se på TV fullstendig. Jeg er ikke imot det sånn sett; det er bare at slike ting gjør våre liv mye vanskeligere i stedet for å gjøre det enklere, og de ødelegger det, på samme måte det ble ødelagt av teknologisk «fremgang» som – ellers- har hjulpet oss. Du tar et fly, og du er her. Du går om bord i et skip, og du kommer frem raskt… som er hjelpemidler som kan ha hjulpet våre liv, men de fanget oss også i én stor vanskelighet og fikk oss til å miste oss selv, de fikk oss til å miste livets skjønnhet og til slutt ødela vi verden vi bor i, og nå vil vi ha enda mer vitenskap og oppdagelser, for å redde det som er igjen…

Alt det som utgjør Fallets tragedie og lemlestelsen av vår personalitet gjør det helt tydelig at det er umulig for mennesker å takle dette problemet, men hvis man vender seg til Gud, vil vi se det som Kristus har sagt: at det som er umulig for mennesket, er mulig for Gud. Det som virker umulig for mennesker er mulig for Gud – og vi kan se rundt oss Guds mirakel, at, selv i vår dag, med all informasjonen og alle disse provoseringene som skjer rundt oss, og syndens tilgjengelighet, er det fortsatt mennesker som elsker Gud, og blant tornene ser vi roser som springer frem… Rosene blomstrer blant tornene, og det store miraklet av menneskets frelse blir en virkelighet, til tross for vår egen menneskelige svakheter, vår fordervede tilstand, våre problemer, vår vanskeligheter med oss selv, vår kirke, vår familie, vårt samfunn og alt det andre som dessverre rammer hver person. Det er derfor – for å vende tilbake fra alt dette – at vi må vende tilbake til dit vi begynte, når vi sa at svaret til alle problemer er at mennesket vender se til kjærlighet for Gud, og at når mennesket elsker Gud, vil Gud helbrede ham, Gud vil gjenreise ham – selv om den personen er død og råtner – Gud vil gjenopprette ham, så lenge mennesket kvitter seg med alt det som er ubrukelig og fyller sitt hjerte med kjærlighet til Gud, og bygger sitt liv rundt den Gudskjærligheten, og på den Gudskjærligheten – å bygge sitt liv, sitt ekteskap, sin familie, sin vei, sine studier, sin retning. Hvis noen gjør dette, vil han virkelig kunne nyte livet og livet vil bli et paradis, fordi paradis er ikke annet enn Guds kjærlighet, mens «helvete» ikke er annet enn fornektelsen av Guds kjærlighet.

Så det er mitt ønske, som en avslutning til denne sendingen, at Guds kjærlighet alltid vil følge dere, og at vi ikke må glemme at alt vi gjør, må gjøres med en hensikt, og at vi ikke bare må være religiøse i vår oppførsel. Vi må bli gudkjære mennesker, så våre liv kan forvandles riktig og vi må selv forvandles til Jesus Kristus vår Herre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar