mandag 25. november 2013

Forberedelsesbønner til deltakelse i den hellige Nattverden

Dette er et tillegg til den kortfattede samlingen i Arkimandritt Johannes R. Johansens Ortodoks Bønnebok (Oslo: Solum Forlag, 2002), og inneholder resten av bønnene man finner i vanlige greske og slaviske bønnebøker. 

Etter de vanlige morgenbønnene, fortsetter vi slik:

Kom, la oss tilbe og falle ned for Gud, vår Konge.
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus, vår Gud og Konge. 
Kom, la oss tilbe og falle ned for Kristus selv, vår Konge og vår Gud.
(Med tre bøyninger) 

Salme 22 (23) 
Herren hyrder meg, jeg skal ikke mangle noe. Han har latt meg ligge i grønne enger, Han ledet meg til hvilens vann. Han omvendte min sjel. Han førte meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld. Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, skal jeg ikke frykte noe ondt. For Du er med meg. Din kjepp og Din stav, de trøstet meg. Du dekket bord for meg like foran mine fiender. Du salvet mitt hode med olje. Ditt beger beruser meg sterkt. Din miskunn skal følge meg alle mine dager, og jeg skal bo i Herrens hus i lange tider. 

Salme 23 (24) 
Jorden hører Herren til, og alt det som fyller den, verden og de som bor der. For Han har grunnlagt den på havet, grunnfestet den på strømmende vann. Hvem kan gå opp på Herrens fjell, hvem får stå på Hans hellige sted? Den som har skyldfrie hender og et rent hjerte, som ikke har lengtet etter forfengelighet i sin sjel og ikke har sverget falsk ed. Han får velsignelse av Herren og rettferd fra Gud, sin frelser. Dette er en slekt som vender seg til Ham, som søker ansiktet til Jakobs Gud. Løft portene, dere prinser, og løft dere, eldgamle dører, så ærens konge kan dra inn. Hvem er denne ærens konge? Herren, sterk og mektig, Herren, mektig i strid. Løft portene, dere prinser, og løft dere, eldgamle dører, så ærens konge kan dra inn. Hvem denne ærens konge? Herren Sebaot, Han er ærens konge. 

Salme 115 (116:10-19) 
Jeg trodde, derfor talte jeg; jeg var hardt plaget. Jeg sa i min angst: Alle mennesker lyver. Hva kan jeg gi Herren igjen for alt det gode Han har gjort mot meg? Jeg vil løfte frelsens beger og påkalle Herrens navn. Jeg vil oppfylle mine løfter til Herren foran hele Hans folk. Det er kostbart i Herrens øyne at Hans trofaste dør. Å, Herre, jeg er Din tjener, en tjener og sønn av Din tjenestekvinne. Du har løst mine lenker. Jeg skal slakte takkoffer til Deg og påkalle Herrens navn. Jeg vil oppfylle mine løfter til Herren foran hele Hans folk, i forgårdene til Herrens hus, midt inne i deg, Jerusalem.


Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden,
nå og alltid og til evighetenes evigheter. Amen.

Halleluja, halleluja, halleluja, ære være Deg, Gud.
(Tre ganger med bøyninger*)
Herre, forbarm Deg (Kyrie, eleison). (Tre ganger)

Troparia i 6. Tone 
(Ortodoks Bønnebok, s.25)

Bønn av Hl. Basilios den Store
Herre og Hersker, Jesus Kristus... (Ortodoks Bønnebok, s.26)

Bønn av Hl. Basilios den Store
Jeg vet, o Herre... (Ortodoks Bønnebok, s.28)

Bønn av Hl. Johannes Krysostomos 
Herre min Gud, jeg vet at jeg ikke er verdig, eller god nok, til at Du skulle trede inn under min sjels tak, for alt er øde og nedverdiget, og Du har intet sted i meg å hvile Ditt hode. Men liksom Du nedverdiget Deg fra høyden for vår skyld, tilpass Deg nå min ydmykhet. Og som Du valgte å ligge i en hule, og i en krybbe med uforstandige dyr, velg også å legge Deg ned i min uforstandige sjels krybbe og stige inn i mitt besudlede legeme. Og liksom Du ikke foraktet å stige inn og spise med syndere i huset til Simon den spedalske, gi Ditt samtykke også til å trede inn under min spedalske og syndige sjels tak. Og liksom Du ikke frastøtte kvinnen, som var en skjøge og synder slik som meg, når hun nærmet seg for å røre ved Deg, vær også barmhjertig mot meg en synder, når jeg nærmer meg for å røre ved Deg. Og liksom Du ikke avskydde leppene til henne som kysset Deg, avsky heller ikke min munn, mer besudlet og uren enn hennes, heller ikke mine lepper som er motbydelige, urene, og uhellige, heller ikke min tunge, enda mer uren. Men la Ditt allhellige Legeme og Ditt dyrebare Blods kull være til min ydmyke sjel og kropps helligelse, opplysning og styrkelse, til å lette byrden av mine mangfoldige forbrytelser, til forsvar mot hver av djevelens gjerninger, til å avverge og hindre mine stygge og ondskapsfulle vaner, til å døde mine lidelser, oppfylle Dine bud, øke Din guddommelige nåde, og nå Ditt Rike. For jeg nærmer meg ikke med frekkhet, Kristus min Gud, men lik en som finner mitt mot i Din uforståelige godhet, og for at jeg ikke, ved lenge å avstå Din Nattverd, blir et bytte for den åndelige ulven. Derfor ber jeg Deg, som alene er hellig, o Hersker, hellige min sjel og mitt legeme, mitt sinn og mitt hjerte, mine tøyler og indre deler, og forny meg helt. Befest Din frykt i mine lemmer, og gjør Din helligelse uutslettelig i meg. Og vær Du min hjelper og forsvarer, led mitt liv i fred, og gjør meg verdig til å stå ved Din høyre hånd med Dine hellige, på forbønner fra Din allrene Moder, Dine ulegemlige tjenere og ubesudlede makter, og alle Dine hellige som fra evighet har vært Deg til behag. Amen.

Bønn av Hl. Johannes Krysostomos
Allmektige Herre, jeg er ikke verdig... (Ortodoks Bønnebok, s.29)

Bønn av Hl. Johannes Krysostomos 
Herre Jesus Kristus min Gud, forløs, tilgi og forlat mine svakheter, feil, og forbrytelser, som jeg, Din syndige, udugelige og uverdige tjener, har begått fra min ungdom av til denne dag og time, bevisst eller ubevisst, i ord, gjerning eller tanke, planer eller sysler, eller med noen av mine sanser. På forbønner av henne som bar Deg uten sæd, den ubesudlede og evig-jomfru Maria, Din Mor, mitt eneste håp som ikke gjør til skam, mitt forsvar og frelse, og gjør meg verdig uten fordømmelse til å delta i Dine ubesudlede, udødelige, livgivende, og fryktelige Mysterier, til syndenes tilgivelse og evig liv, til helligelse, opplysning, forstyrkelse, helbredelse og helse på både sjel og kropp, og til å hviske bort og tilintetgjøre mine ondskapsfulle planer, tanker eller hensikter, og de onde ånders nattlige fantasier. For riket er Ditt, og makten, æren, hederen og tilbedelsen, med Faderen og Helligånden, nå og alltid, og til evighetenes evigheter. Amen.

Bønn av Hl. Johannes Damaskenos
Hersker og Herre, Jesus Kristus, vår Gud... (Ortodoks Bønnebok, s.28)

Bønn av Hl. Simon den Nye Teologen 
Fra skjemte og besudlede lepper, 
Fra et urent og avskylig hjerte, 
Fra en ussel og skitten tunge, 
Fra en fordervet og uren sjel, 
Ta imot, o min Kristus, mitt bønnerop, 
Ja, forakt meg ikke, støt meg heller ikke bort, 
Heller ikke mine ord eller min væremåte, 
Min skamløshet eller frekkhet. 
Men i frihet la meg fortelle Deg, 
O min Kristus, hva jeg ønsker; 
Lær meg heller nå 
Hva jeg må gjøre og si. 
Jeg har syndet mer enn skjøgen 
Som, når hun fant ut hvor Du bodde, 
Gikk og kjøpte kostlig myrra, 
Og med dristighet nærmet Deg, 
For å salve og vaske Dine føtter, 
O min Kristus, min Gud og Hersker. 
Liksom Du ikke frastøtte henne 
Når hun kom med et inderlig hjerte, 
Så støt meg ikke bort, o Ord. 
Nei, men gi meg heller 
Å omfavne og kysse Dine føtter 
Og vaske dem med tårestrømmer, 
Og, som om med kostbar myrra, 
Salve dem med dristighet. 
Tvett meg med mine tårer, og derved 
Rens meg, Guds Ord, og vask meg. 
Forlat mine overtredelser, 
Og gi meg tilgivelse. 
Du kjenner all min ondskap, 
Du kjenner også mine sår, 
Og Du ser mine skader. 
Men Du kjenner også min tro, 
Du ser min iver, 
Og Du hører mine sukk. 
Du overser ikke, 
En eneste tåre, o Frelser, 
Heller ikke en brøkdel av en tåre, 
O min Herre Gud og Skaper. 
Ja, Dine øyne så min tilværelse, 
Når den fortsatt var uformet. 
I Din Bok er alle tanker og gjerninger, 
Selv de som enda ikke er begått, 
Allerede nedskrevet for Deg. 
Se min ydmykhet og strev. 
Se hvor stor min lidelse er. 
Og, alles Gud, tilgi meg 
Alle synder jeg har begått. 
Så jeg med et tvettet og rent hjerte, 
Et sinn skjelvende med gudsfrykt, 
Og en knust og ydmyk sjel, 
Kan nærme meg til å delta i 
Dine allrene og uplettede Mysterier, 
Hvorfra alle som eter og drikker Deg 
Med et oppriktig og uskyldig hjerte 
Er både helliggjort og levendegjort. 
For Du sier, o min Hersker: 
Han som eter Mitt Kjød og 
Som også drikker Mitt Blod 
Han forblir sannelig i Meg, 
Og i ham forblir Jeg også. 
Sant er dette ord talt 
Av min Herre og Gud og Hersker; 
For de som deltar i 
Disse guddommelige og hellige nåder 
Som gir guddommeliggjøring, 
Er sannelig ikke lenger alene, 
Men er med Deg, Kristus, Du sanne Lys 
Av den Hellige, Treenige Morgenstjernen, 
Som opplyser hele verden. 
For ikke å forbli alene 
Og langt fra Deg, Livgiver, 
Min Ånde, mitt Liv, min Glede, 
Hele verdens Frelse, 
Nærmer jeg meg nå Deg 
Med en knust og gråtende sjel. 
O Du mine overtredelsers forløsning, 
Jeg ber Deg ta meg imot, 
Slik at jeg kan delta i 
Dine livgivende, uskyldige Mysterier, 
Og ikke lide fordømmelse; 
Så Du må, som Du sa 
Forbli i meg, som er tredoblet i min elendighet; 
Så den usselige løgneren ikke finner meg 
Uten Din guddommelige nåde, 
Og svikefullt forfører meg, 
Og med sin sluhet lurer meg 
Bort fra Dine ord som guddommeliggjør meg. 
Derfor faller jeg ned for Deg, 
Og roper inderlig til Deg: 
Som Du tok imot Både den fortapte og skjøgen 
Som nærmet Deg, på lik måte, 
O Miskunnelige, motta meg, 
Den utsvevende og syndige, 
Den mest fortapte og usselige, 
Når jeg nå nærmer meg Deg 
Med en knust og ydmyk sjel. 
Frelser, jeg vet godt at ingen 
Har syndet mot Deg som jeg, 
Eller har begått misgjerninger som mine. 
Men dette vet jeg også: 
Ikke overtredelsens mengder, 
Heller ikke mine synders størrelse, 
Kan overgå min Gud og Frelsers 
Store tålmodighet og nåde 
Og uendelige menneskekjærlighet. 
For med medlidenhetens salve 
Renser Du og gjør lysende 
Alle som inderlig omvender seg; 
Og Du gjør dem deltakere 
I Ditt lys i all overflod, 
Og sanne deltakere i Din Guddommelighet. 
Og – under for englene 
Og for menneskelig forståelse – 
Du taler ofte med dem 
Som med sanne venner. 
Dette gir meg dristighet, 
Dette gir meg vinger, Kristus Gud. 
Fordi jeg håper på mengden 
Av Dine velgjerninger mot oss, 
Med fryd, men mens skjelvende, 
Deltar jeg nå i Ilden. 
Selv om jeg er gress – o forferdelige under – 
Er jeg usigelig svalet, 
Liksom busken på Sinai i gammel tid 
Som ikke ble brent, selv om den var flammende. 
Derfor, med et takknemmelig sinn 
Og et takknemmelig hjerte, 
Takknemmelig også i mine lemmer, 
I min sjel og i mitt legeme, 
Tilber og opphøyer jeg Deg, 
O min Gud, og lover Deg, 
Som En sannelig velsignet, 
I all evighet. Amen.

Bønn av Hl. Simon Metafrastes
Høyeste, reneste og uforgjengelige Herre... (Ortodoks Bønnebok, s.27)

Bønn av Hl. Johannes Damaskenos
Jeg står for Ditt tempels port... (Ortodoks Bønnebok, s.29)

Bønn av Hl. Johannes Krysostomos
Jeg tror, Herre... (Ortodoks Bønnebok, s.30)

Bønn av Hl. Simon Metafrastes
Se, jeg nærmer meg... (Ortodoks Bønnebok, s.30)

Ta imot meg i dag... (Ortodoks Bønnebok, s.30)

Forferdes, menneskebarn... (Ortodoks Bønnebok, s.30)

Troparia
Med kjærlighet... (Ortodoks Bønnebok, s.30-31)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar