mandag 8. august 2016

Sjalusi

en samtale med Hl. Paisios Hagioritten


Eldste, jeg er sjalu på en av mine nonnesøstre.

- Jeg vet hvilken søster du er sjalu på, men jeg har lært at hun også er sjalu på deg! Jeg ber at dere begge blir sjalu på den ivrige Profet Elias, og at han vil kaste sjalusien bort fra dere begge, og gi dere sin egne guddommelige iver. Amen.

Eldste, når jeg er sjalu, prøver jeg å komme inn i en forstandig holdning.

- Hvis du prøver i prinsippet ikke å være sjalu, er ikke dette bedre? Sjalusi er en latterlig ting. Litt tanke trengs for å overkomme sjalusien; stor streben og mye askese er ikke nødvendige, siden det er en sjelens lidenskap. Vær forsiktig så sjalusiens lidenskap aldri overtar deg, fordi det er en av de største lidenskapene. Vet du hvor et menneske kan nå dersom de er sjalu? Misunne og bakvaskelse. Og bakvaskelse gjør mye større skade enn å misunne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar